Aihe: Metallin katkuista putkinuppia
1 2 3 4 5 6
Guitaristi
28.03.2008 23:37:13

Homma on periaattessa samanlainen molemmilla, paitsi että ykkösmallissa ei ole sitä potikkaa. Vastus jonka haluat vaihtaa on R68 ja se on siinä bias-potikan vieressä samalla piirilevyllä. Nakkaa rinnalle toinen 12k niin saat 6k, tai vaihda siihen suoraan 6.2 tai 5.6. Tämän vastuksen vaihdolla vaikutat siis siihen, millä alueella se bias-potikka (säätövastus) toimii.

5.6:k vastuksella potikan alue muuttui suunnilleen niin että modauksen jälkeen säätövara alkoi siitä mihin se ennen loppui. Sopi itselleni mainiosti.

Annan plussan, kiitos paljon infosta. Onpa muuten aika typerä ratkaisu tuossa, että biassia ei saa säädettyä lämpimämmälle modaamatta :) Hienosäädöksihän se on tarkoitettu, mutta eipä siitä varmaan haittaakaan olisi, että alue olisi suurempi... Pitänee availla vekotin kohta, toivottavasti tuonne koneistoon käsiksi pääseminen käy helposti, en ole sitä vielä koskaan avannut. Pitääpi katsella.
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
laroma
29.03.2008 03:21:11

Tää kuulostaa ihan elektroniikka (ja soitinrakennukselta) ;)
Ûllatüs, üllatüs...
Guitaristi
29.03.2008 16:19:58

Tää kuulostaa ihan elektroniikka (ja soitinrakennukselta) ;)

Jatketaan siis threadin kaappausta vielä hetken verran :)

Eli sellainen noobikysymys vielä, että voiko tuota bias-säätönuppia säätää samalla kun vahvistimessa on virtaa? Epäilen kyllä, mutta kävisi paljon yksinkertaisemmin tuo kun ei tarvitsisi kokoajan sammutella ja käynnistellä. Syö putkiakin moinen, prkl.
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
pekurides
29.03.2008 16:29:16

Jatketaan siis threadin kaappausta vielä hetken verran :)

Eli sellainen noobikysymys vielä, että voiko tuota bias-säätönuppia säätää samalla kun vahvistimessa on virtaa? Epäilen kyllä, mutta kävisi paljon yksinkertaisemmin tuo kun ei tarvitsisi kokoajan sammutella ja käynnistellä. Syö putkiakin moinen, prkl.

virta päällä se juuri säädetäänkin. ota vain volat pois.
Tunteella päin vittua.
VFK
30.03.2008 21:07:12
Nyt jäbillä ei vaan ole tietoa asiasta. Sisosta siis puhutaan. Omistin aikoinaan molemmat. Normaali Sisoahan vaivaa sellainen sirinä ja hienoinen epätarkkuus. Syinä tähän liian kylmä bias ja huonot putket(ja halvat osat ja Meksikon laatu:). Kunnon putkilla asia parantuu, mutta jotta Sisosta saataisiin se tiukka ja erotteleva soundi, niin bias tulee olla riittävän kuuma. Jos tulee liikaa hönkää, niin gain-nuppia takasin päin. Ja nyt puhutaan siis vain Sisoista, ei muista. Eli jos tuntuu, että soundi menee muhjuksi, vaikka gainit olisivatkin asennettu sopivaksi, niin bias voi olla jo liian kuuma, mutta sopivalla lämmityksellä Siso herää henkiin. Sama juttu muuten Framuksissa. Huonot putket ja liian kylmä bias.
So many assholes... So few bullets.
pekurides
30.03.2008 22:16:14

Sama juttu muuten Framuksissa. Huonot putket ja liian kylmä bias.

Totta turiset.

Välillä oikein ihmetyttää miten valmistajilla voi olla pokkaa lyödä kalliimpiinkiin vahvaimiin aivan surkeat putket ja biassit vielä aivan liian kymiksi jättävät.

Silloin ei saa siitä ensi kokeilemalla vielä kaikkea irti ja voipi muuten hyvä vehke jäädä kauppaan... sama hommeli myös monien kitaroiden kielien kanssa.
Tunteella päin vittua.
nakedzen
30.03.2008 22:30:25
Sama juttu muuten Framuksissa. Huonot putket ja liian kylmä bias.

Siis eihän Electro-Harmonixin putkissa mitään vikaa ole. Ne vain ovat melko kirkkaat ja ohuen kuuloiset ja kun niitä lyödään 5 kpl etusiksi niin saa kyllä aika kamalaa sirinää aikaiseksi alhaisen biasin kanssa. Päätteethän ovat ihan kelpo pelit kun vaan nostaa biasin oikeisiin lukemiin.
kipu69
30.03.2008 22:30:32 (muokattu 30.03.2008 22:32:09)
Totta turiset.

Välillä oikein ihmetyttää miten valmistajilla voi olla pokkaa lyödä kalliimpiinkiin vahvaimiin aivan surkeat putket ja biassit vielä aivan liian kymiksi jättävät.

mitkäs 6L6:set tuossa 5150:ssa on tehdasputkina?
"idiootteja on helpompi sietää, jos heitä ei ajattele typerinä ihmisinä vaan poikkeuksellisen lahjakkaina apinoina."
pekurides
30.03.2008 22:42:52

Siis eihän Electro-Harmonixin putkissa mitään vikaa ole. Ne vain ovat melko kirkkaat ja ohuen kuuloiset ja kun niitä lyödään 5 kpl etusiksi niin saa kyllä aika kamalaa sirinää aikaiseksi alhaisen biasin kanssa. Päätteethän ovat ihan kelpo pelit kun vaan nostaa biasin oikeisiin lukemiin.

no, minä jotenkin en kyllä tykkää niistä yhtään, just se ohut ja liian kirkas hyi!

Jj E34L huomattavasti paree, sitten KT77 rupesi jo jytkäämään ja tung-solin kt66 ovat kyllä hitommoiset agressiivi-riffittely-tykittäjät.... vielä kun uskaltaisi KT88 tuubia oikein reeniksellä koklata!!!

Kotioloissa KT88 kyllä jytisi niin että alkoi jo pelottamaan:)
(kestääkö framus KT88 tehot ja virrat?)

Sekaputket etusessa, eikä yhtään harmonixia:)

Kyllä mä melkein rupean suosittelemaan kaikille 6l6gc käyttäjille ihan samantien tätä KT66 osastoa, hiukan läskimpi tatsi tuntuisi olevan vaikka nämä tungsolitkaan ei vielä niitä oikeita KT66 tuubia mutta tiukkoja ja agressiivisia ne silti ovat! .. ja kalliimpia...
Tunteella päin vittua.
VFK
31.03.2008 14:03:47
no, minä jotenkin en kyllä tykkää niistä yhtään, just se ohut ja liian kirkas hyi!

Jj E34L huomattavasti paree, sitten KT77 rupesi jo jytkäämään ja tung-solin kt66 ovat kyllä hitommoiset agressiivi-riffittely-tykittäjät.... vielä kun uskaltaisi KT88 tuubia oikein reeniksellä koklata!!!

Kotioloissa KT88 kyllä jytisi niin että alkoi jo pelottamaan:)
(kestääkö framus KT88 tehot ja virrat?)

Sekaputket etusessa, eikä yhtään harmonixia:)

Kyllä mä melkein rupean suosittelemaan kaikille 6l6gc käyttäjille ihan samantien tätä KT66 osastoa, hiukan läskimpi tatsi tuntuisi olevan vaikka nämä tungsolitkaan ei vielä niitä oikeita KT66 tuubia mutta tiukkoja ja agressiivisia ne silti ovat! .. ja kalliimpia...

EH:t, sirinäputkia parhaasta päästä:)

Mulla olis omassa nupissa mahdollisuus sekoittaa 3 paria päättereitä, tyyliin 2 EL-34, 2 6L6, 2 KT-88, tai 2 EL-34 ja 4 KT 66 tai mitä vaan nyt sitten haluaisikaan kokeilla. Vahvistin vaan jyrää EL-34:llakin niin armottomasti, ettei kokeilu ole vielä innostanut.
VFK
31.03.2008 14:15:13
Selvennän vielä vähän tota 5150 biasointihommelia. Tossa edellä on jannut selvitelleet ihan oikein, mitä liian kuuma biasointi aiheuttaa. 5150:n tapauksessa(niinkuin monien muidenkin)bias on säädetty aivan liian kylmäksi ja säätämällä se sopivammaksi(ei ylikuumaksi)saadaan putkista kaikki irti ja saadaan sitä tonea, sekä oikeanlaista kompressoitumista. Se tarkoittamani tiukkuus(tässä tapauksessa)tulee lähinnä edellämainituista seikoista, mutta varsinkin, kun päästään eroon sirinästä ja muista häiriöäänistä sen varsinaisen soundin "päällä" ja saadaan tymäkämpi botne. Eli vakiona noissa on vähän epätarkka meininki, joka on kuitenkin helpohko ratkaista. Sitten enää MM muuntajat ja gainiä pois jne., niin aletaan puhua murskaavasta metallisoundista:) Itse ostin 6505:n aikoinaan juuri kunnolla modattavaksi, mutta projekti jäi kesken. Ensimmäinen 5150:n mulla oli jo valmiiksi modailtu, tosin vain putkilla ja oikealla biasoinnilla, mutta ero sen ja modaamattoman välillä oli aikamoinen.
koponen
01.04.2008 08:23:23 (muokattu 01.04.2008 08:27:55)
Mulla kanssa ollut 5150 vuodesta 97 ja 5150II vuodesta 2000 ja olen kyllä niin eri mieltä tässä asiasaa kuin olla voi mut eipä jaksa nyt vängätä.

Ja muuten.. SISO ei ole "aivan liian kylmäksi biasoitu", vaan se on niin ihan tarkoituksella. Siitä se rähinä tulee. Mitä kuumempi bias, sitä vähemmän SISO.
If it says Marshall on the front, you're good to go
p_ofony
01.04.2008 10:37:50

Mulla kanssa ollut 5150 vuodesta 97 ja 5150II vuodesta 2000 ja olen kyllä niin eri mieltä tässä asiasaa kuin olla voi mut eipä jaksa nyt vängätä.

Ja muuten.. SISO ei ole "aivan liian kylmäksi biasoitu", vaan se on niin ihan tarkoituksella. Siitä se rähinä tulee. Mitä kuumempi bias, sitä vähemmän SISO.

Kyllä se kuuluisa SISO soundi, joka lukuisilta metallilätyiltä on kuultavissa, on ainakin lähes kaikissa soitettu juuri modatun, eli kuumemmaksi biasoidun SISOn kautta. Esim. Machine Headin parit ekat ja uusimmat, The Hauntedin 4 ensimmäistä levyä...

Muistan kun aikoinaan Rob Flyn kertoi kyseisestä aiheesta, ja sanoi ettei SISOlla hänen mielestään edes tee mitään ennen "electric stuff modification"ia, joka siis tarkoitti tuota biasointia.

Tehtaalla biasit lyödään kylmiksi ihan siitä syystä, että putkien käyttöikä olisi pitempi, ei suinkaan siksi että soundi olisi parempi. Olen aiheesta keskustellut erään vahvistin guru Mönkkösen kanssa (rakentaa nykyään Mad Professoreita), hän on elämässään biasoinut satoja 5150:llia, ja oli nimenomaan tätä mieltä asiasta, uskon jostain syystä häntä.
gear-A-holic
koponen
01.04.2008 10:53:28 (muokattu 01.04.2008 11:48:11)
Olen itse keskustellut aiheesta Peaveyn vahvistinpuolelta mm herra Roger Crimmin kanssa ja saoi että 5150:n "out of the box" bias ei tosiaan ole mikään vahinko. Ja kuten aikaisemminkin sanoin niin sekä EVH eetä RR säädötti Marshalleistaan biasit kylmälle studiossa.

Tussa rogerin jorinoita. Jokainen uskoo ketä haluaa. http://home.comcast.net/~rcrimm/crossoverdist3.html

"I have talked to players who decided that they just had to have the bias set hotter on their 5150. Afterward, they felt that they didnt really gain much, and that actually the amp seemed to have lost something. Maybe the frequency response kind of flattened out or the low end got flabby. That is fine if you want the 5150 to sound like every other (high-gain) amp out there. Not fine though, if you want that growl and crunch that put the 5150 on the map. That is what sets this amp apart from the pack."
Kjukka
01.04.2008 13:48:17

VFK
01.04.2008 15:00:41
Kyllä se kuuluisa SISO soundi, joka lukuisilta metallilätyiltä on kuultavissa, on ainakin lähes kaikissa soitettu juuri modatun, eli kuumemmaksi biasoidun SISOn kautta. Esim. Machine Headin parit ekat ja uusimmat, The Hauntedin 4 ensimmäistä levyä...

Muistan kun aikoinaan Rob Flyn kertoi kyseisestä aiheesta, ja sanoi ettei SISOlla hänen mielestään edes tee mitään ennen "electric stuff modification"ia, joka siis tarkoitti tuota biasointia.

Tehtaalla biasit lyödään kylmiksi ihan siitä syystä, että putkien käyttöikä olisi pitempi, ei suinkaan siksi että soundi olisi parempi. Olen aiheesta keskustellut erään vahvistin guru Mönkkösen kanssa (rakentaa nykyään Mad Professoreita), hän on elämässään biasoinut satoja 5150:llia, ja oli nimenomaan tätä mieltä asiasta, uskon jostain syystä häntä.

Just näin!

Jos halutaan hieman epäselvää sirinää, niin kannattaa jättää biasit tehdasasetuksiin.

Ja tosiaan vahvistimen kylmäksi biasoimisella ei ole mitään tekemistä soundin kanssa, markkinamiehiä voi uskoa kuka haluaa, itse uskon vain korviani. Kysyppä samalta Peaveyn kaverilta missä ne SISOt on tehty:Made In USA:) No, onhan se Meksikokin USA:ta:)

Mä uskon nyt oikeasti, että meillä on vaan todella erilainen käsitys hyvästä soundista. Katselin sun profiilia ja huomasin, että sun esikuvat on tuolta vähän kauempaa, jolloin sounditkin oli aikalailla erilaiset. Mulle erottelevuus on todellä tärkeää, koska muuten nopeista riffeistä ei saa mitään selvää. Ja nyt puhutaan siis modernista metallista. Esim. noilla edellämainituilla orkestereilla on soundit siellä suunnalla, missä niiden pitääkin olla.
koponen
01.04.2008 15:14:52
Heh.. joo okei.. miten vaan :) Tuo siteeraus Rogerin tekstistä kiteyttää mun mielestä kaiken oleellisen SISOn modaamisesta. Enempää en jaksa asiaa vatvoa. SISOlla olen soitellut vain modernia metallia ja tukkaheviä. Ensin mainitussa vahvistin on pelkällä putkien vaihdolla lähes täydellinen. Suosittelen että jokainen testaa itse niin ei tavitse jauhaa.
kipu69
01.04.2008 15:24:07
onkos tuossa 5150ll:ssa biastrimmeriä ihan tehdasvalmisteisena? mulla oli joskun ykkösversion siso ja siihen se piti teetättää???
"idiootteja on helpompi sietää, jos heitä ei ajattele typerinä ihmisinä vaan poikkeuksellisen lahjakkaina apinoina."
Kivijalka
01.04.2008 16:19:39
No, onhan se Meksikokin USA:ta:)

No huhhuh.
I regret to tell you that my mental wounds are not healing. In fact, they are driving me quite insane. I shudder to think that I might be going off the rails on a train, which is quintessentially, crazy.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)