Aihe: Intonaation säätö
1 2 3
Bentley
31.03.2008 01:57:34 (muokattu 31.03.2008 01:58:21)

Kuulostaa siltä, että myyjä on kusettanut suo jossain määrin 1) valehtelemalla kitaran oikeasta arvon lähes kaksinkertaiseksi ja 2) myymällä viallisen kitaran lähes täydestä hinnasta 3) koska et itse ilmeisesti tunne akustisia kovin, niin hän on käyttänyt sinun tietämyksen puutetta hyväkseen. Ei anna kovin hyvää kuvaa myyjästä.

Alan itsekin uskoa että tässä on käynyt jotain tällaista. Myyjä höpisi myös että markka-aikoina se on ollu 7000 markan arvoinen joten lienee monta vuotta vanhasta kitarasta kyse. Voiko olla, että joskus kauan sitten tuo on voinut olla tuon arvoinen mutta ei ole sitä nykyään? Eli myyjä on yrittänyt monta vuotta vanhalla listahinnalla saada lisäarvoa sille?
For those who can't be without the music!
flattopguitar
31.03.2008 09:21:01
Myyjä höpisi myös että markka-aikoina se on ollu 7000 markan arvoinen joten lienee monta vuotta vanhasta kitarasta kyse. Voiko olla, että joskus kauan sitten tuo on voinut olla tuon arvoinen mutta ei ole sitä nykyään?

Minusta 99% varmasti näin ei voi olla. Kitaran arvo on markka-aikana ollut suurinpiirtein puolet tuosta ja sekin on varmana ollut ns. listahinta, eli kitara on lähtenyt liikkestä halvemmalla ulos. Löysin tälläisen suomenkielisen ilmoituksen vuodelta 1998, eli markka-ajoilta:

"teräskielinen akustinen Landola SD-11. 1100,-
&
Sähkökitara Tokai Custom Edition 1200,-

Tavarat ovat Helsingissä.

Timo"

Jos käytetystä pyydettiin vuonna 1998 tuota 1100 markkaa, niin uuden hinta on ollut siinä parintonnin kieppeillä, koska sun kitarassa on ilm. b-bandin elektroniikka voi laittaa 500-800mk päälle, eli uuden hinta max. 2500-3000 markkaa, eli se 400-600 euroa josta jo aikaisemmin puhuin. Myyjä on kusettanut sua melko rankasti.
mullet3000
31.03.2008 09:38:50
Harmittava juttu. Mä lukaisisin Bentleyn tapaukessa näitä sivuja.

http://www.kuluttajavirasto.fi/

Kai sitä ostajallakin jotain oikeuksia on.
"You just get on and be yourself, that's like your secret weapon. It works!" - Tommy Emmanuel
Bentley
31.03.2008 21:34:05

Etkö sä oo vieläkään vieny sitä kitaraa takaisin ja vaatinu rahoja takas? Koska sen ostit? Tuotteillahan on lain mukaan 2 viikon palautusoikeus ilman mitään perusteluja.

No tämä onki aika vittumainen tapaus kuten toinenkin musaliike täällä. Kerran ostin vahvistimen ja olin viemäs takas sitä niin ei onnistunut koska olin sitä kokeillut liikkeessä jne jne ni onnistui vaihtaan kuitenkin toisiin tuotteisiin se vahvistin silloin.

Mutta nyt olen osamaksulla liikkeeseen maksanut tuon ja käynyt kerran huudattamassa uudestaan että kuulin huhua ettei se arvo olisi ihan sitä mitä se on sanonut sen olevan. Mä tässä ku jaksan vaivautua sinnepäin uudestaan ni vien silloin sen sit takas. Sitä ennen arvioitutan piruuttani tuon kitaran..
Bentley
01.04.2008 21:57:39

Asiantuntijan vahvistus tuli ja kyllä se näin on miten Flattopguitar -nickillä oleva kaveri on kirjoittanut.

Mitenkähän on paras hoitaa kaupan purku? Kuluttajalla ei ole näköjään palautusoikeutta, se 14pv koskee vain etämyyntiä.

Myyjä johti meikäläistä harhaan aika reilusti joten kai tässä on riittävä syy kaupan purkuun?
hapan
01.04.2008 22:10:05
Mitenkähän on paras hoitaa kaupan purku? Kuluttajalla ei ole näköjään palautusoikeutta, se 14pv koskee vain etämyyntiä.

Ei muuten koske. Itse olen palautellut ihan ite henk. koht. liikkeestä noutamaani kamaa takaisin, jos ei ole miellyttänyt.
Bentley
01.04.2008 22:22:31

Ei muuten koske. Itse olen palautellut ihan ite henk. koht. liikkeestä noutamaani kamaa takaisin, jos ei ole miellyttänyt.

http://www.kuluttajavirasto.fi/Page … 20-8863-40dc-af32-548079f45f69.aspx

"Monet liikkeet ja tavaratalot antavat vaihto- ja/tai palautusoikeuden. Se on niiden vapaaehtoista asiakaspalvelua, ja liike voi itse määritellä palautusehdot."
hapan
01.04.2008 22:47:47
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page … 20-8863-40dc-af32-548079f45f69.aspx

"Monet liikkeet ja tavaratalot antavat vaihto- ja/tai palautusoikeuden. Se on niiden vapaaehtoista asiakaspalvelua, ja liike voi itse määritellä palautusehdot."

Ahaa, ok. Eli ainakin Helsingissä kaikissa paikoissa, joissa olen asioinut, on päätetty toimia ihan omaa hyvää hyvyyttään. Kyllä kelpaa meillä.
Bentley
01.04.2008 23:22:21

Ahaa, ok. Eli ainakin Helsingissä kaikissa paikoissa, joissa olen asioinut, on päätetty toimia ihan omaa hyvää hyvyyttään. Kyllä kelpaa meillä.

Joo tää Vaasa on ihan paska paikka. Eikä oo eka eikä varmasti viimenen kerta ku joudun toteamaan sen..
hapan
01.04.2008 23:59:38
Joo tää Vaasa on ihan paska paikka. Eikä oo eka eikä varmasti viimenen kerta ku joudun toteamaan sen..

Ei kun mä nyt meinaan sitä, että on olemassa laki (ei kuningaskuluttajan mukaan), jonka mukaan tuotteella on 2 viikon palautusoikeus tietyin varauksin (tarkoittaa, ettei sitä ole purettu, fiksailtu/säädelty..). Ilmeisesti tää takoittaa erikoisliikkeitä, koska onhan eri asia palauttaa tehosekoitin Prismaan, kuin Fender Stratocaster paikalliseen liikkeeseen. En nyt muista (enkä jaksa selata) sitä pykälää, mutta mulle on se soitinliikkeen myyjän toimesta esitetty.

Tai sitten se kusetti mua. Eli mä oon kusettanut soitinliikkeitä heidän omalla kusetuksellaan omien asioiden hoidossa.
Bentley
02.04.2008 07:25:53

Ei kun mä nyt meinaan sitä, että on olemassa laki (ei kuningaskuluttajan mukaan), jonka mukaan tuotteella on 2 viikon palautusoikeus tietyin varauksin (tarkoittaa, ettei sitä ole purettu, fiksailtu/säädelty..). Ilmeisesti tää takoittaa erikoisliikkeitä, koska onhan eri asia palauttaa tehosekoitin Prismaan, kuin Fender Stratocaster paikalliseen liikkeeseen. En nyt muista (enkä jaksa selata) sitä pykälää, mutta mulle on se soitinliikkeen myyjän toimesta esitetty.

Tai sitten se kusetti mua. Eli mä oon kusettanut soitinliikkeitä heidän omalla kusetuksellaan omien asioiden hoidossa.

Ahaa... tästä olisi hyvä tietää kyllä lisää...
flattopguitar
02.04.2008 09:03:13 (muokattu 02.04.2008 09:05:06)
Hei.. se myyjä on kusettanut sua rankasti. Nyt menet sinne liikkeeseen ja lyöt kitaran käteen ja sanot, että rahat kiitos! Jos rahoja ei tule takaisin alta kymmenen sekunnin, niin kerro ottavasi yhteyttä kuluttaja-asiamieheen sekä todennäköisesti myöhemmin poliisiin. Voit myös kertoa kirjoittavasi tapahtuneesta avoimeisesti suomen suurimmassa muusiikkialan harrastajien nettisivulla, joka tulee taatusti vähentämään liikkeen myyntiä ja heikentää mainetta. Jos rahoja ei tule takaisin, niin otat yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, kyllä sulla on laki puolellasi. Itse kirjoittaisin tuosta tapahtuneesta jokatapauksessa tänne myös sähkökitarat-osastolle, ihan vaan piruuttani.
juntti83
02.04.2008 09:51:25
Komppaan täysin...jos joku myis mulle paskan Landolan, ja vielä ylihintaan niin ei edes julkinen nöyryytys riittäis. Mars kauppaan ja rahat takas...
Bentley
04.04.2008 20:58:35

Asiassa on tapahtunut vähä edistystä. Myyjä antoi numeron joka on ollut ennen töissä Landolalla (http://www.loefguitars.fi/) joka kuulemma ite on pitänyt kyseistä kitaraa kädessä ja sanonut arvoksi sen 1200 egeä. Soitin hänelle ja hän sanoi että ei pidä paikkansa. Kehui että ilman kitaran näkemistäkin hän pitää kyseisen käytetyn Landolan arvoa 300 egen paikkeilla, jos se on hyväkuntoinen.

Sanoi myös että esim. v.99 kallein landolan malli on ollut jossain yli 5000 markan arvossa joka jää reilusti alle tämän kitaran arvon :)

Liikkeessä kävin tämän informaation kanssa uudestaan ja show jatkuu vielä.. saa nähdä kuinka kauan ja millasella lopputuloksella.

Annoin Flattopguitaristille plussan koska hänen ansiosta sain tämän asian esille. Jos voittais lotossa ni vois yhden Martinin vaikka hänelle hommata tämän ansiota :P
lehtiju2
05.04.2008 22:58:02

14 vuorokauden palautusaika ilman perusteita koskee fyysisissä tuotteissa etä- ja kotimyyntiä, edellisessä tapauksessa esim. netistä tai myyntikuvastosta tilattua kotiin jonkin kuljetusliikkeen kautta (Itella, Matkahuolto jne.) toimitettua tuotetta, jälkimmäisessä esim. mummolle kiertävän kaupustelijan myymää pölynimuria tai tietokirjasarjaa. Liikkeillä voi olla omia vapaaehtoisia sovelluksia palautusoikeudesta, mutta aina kannattaa muistaa, että on olemassa tuotevastuulaki, johon ei ole määritelty tiettyjä palautusaikoja. Palautusaika voi mennä jopa ns. takuuajan yli, mikäli tuote särkyy valmistusvian tms. takia kohtuuttoman pian tai on muuten viallinen.
hapan
06.04.2008 00:13:08
14 vuorokauden palautusaika ilman perusteita koskee fyysisissä tuotteissa etä- ja kotimyyntiä, edellisessä tapauksessa esim. netistä tai myyntikuvastosta tilattua kotiin jonkin kuljetusliikkeen kautta (Itella, Matkahuolto jne.) toimitettua tuotetta, jälkimmäisessä esim. mummolle kiertävän kaupustelijan myymää pölynimuria tai tietokirjasarjaa. Liikkeillä voi olla omia vapaaehtoisia sovelluksia palautusoikeudesta, mutta aina kannattaa muistaa, että on olemassa tuotevastuulaki, johon ei ole määritelty tiettyjä palautusaikoja. Palautusaika voi mennä jopa ns. takuuajan yli, mikäli tuote särkyy valmistusvian tms. takia kohtuuttoman pian tai on muuten viallinen.

Kiitos oikaisusta! Siitä huolimatta en puhu omista kokemuksista paskaa, ehkä mulla on sitten käynyt vain hyvä tuuri. Tai sitten mä oon vaan niin helvetin hyvän näköinen ;D
Bentley
06.04.2008 01:25:52 (muokattu 06.04.2008 01:26:27)

Tai sitten mä oon vaan niin helvetin hyvän näköinen ;D

Missä sä oot silloin ku sua tarvitaan? Sä voisit olla mun "Wing" mies näissä musatuotepalautuksissa :D
hapan
06.04.2008 02:21:30 (muokattu 06.04.2008 02:22:03)
Missä sä oot silloin ku sua tarvitaan? Sä voisit olla mun "Wing" mies näissä musatuotepalautuksissa :D

http://muusikoiden.net/keskustelu/t … t=158791&p=8095256&x=39ee4c

Tuo jspace:n klommentti kiteyttää ajatukset aika hyvin..
Bentley
07.04.2008 21:26:28 (muokattu 07.04.2008 21:41:30)

Noniin. No nytten se myyjä sitten katsoi Landolan kotisivuilt vastaavan kitaran ja näytti että "tässä on vastaava kitara samoilla ominaisuuksilla ja hinta on ilman mikkiä 800 egee vai mitä se ny oli". On se ny kumma.. kas kun ei ottanut Martinin kuvastoa esille ja näyttänyt sieltä vastaavaa mallia ja sanonu hintaa sieltä.

Se mihin se vertasi oli D-855 malli. Se soitti sinne Landolalle myös (niillä ilmeisesti vielä varastotoimintaa on jäljellä) ja kysyi että onko tuo vastaava kitara kuin se SD-11 mutta ei sitten kysynyt mikä sen SD:n arvo on koska siitähän on nyt kuitenkin oikeesti kyse. Sanoi myös että nyt se on varmistanu että asioista puhutaan oikeilla nimityksillä. Ööö.. just.

Nyt mulla palo pinna ja en enää hyvällä katso tätä asiaa. Laitan asian eteenpäin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)