Aihe: Halpa foni sunnuntai-ilotteluun
1 2 3 4 510 11 12 13 14
Hössö
24.03.2008 00:04:22
Noniin, kiitos taas molemmille, kuulostaa järkevältä. Mielenkiinto kasvaa kovaa vauhtia:)
Insinööri tietää mm. kaiken
Hössö
24.03.2008 18:56:13
Mitenkäs muuten kun näyttää thomann siirtyneen käyttämään UPS:n palveluja ja ovelle saakka tuovat, jos tilaa ennakolla, miten on maksun laita? Meinaan että tuskin upsin pojille passaa visa electron jne...??
popoing
24.03.2008 19:02:19 (muokattu 24.03.2008 19:04:26)
Mitenkäs muuten kun näyttää thomann siirtyneen käyttämään UPS:n palveluja ja ovelle saakka tuovat, jos tilaa ennakolla, miten on maksun laita? Meinaan että tuskin upsin pojille passaa visa electron jne...??

Juu, käteistä pitää olla.

Soittelevat hieman ennen kun ovat tuomassa. Virka-aikana toimitus ja jos ei ole paikalla, voi itsekin hakea. Työosoitteeseen aika moni tilailee myös..
Soulman63
25.03.2008 09:02:09 (muokattu 25.03.2008 09:02:27)
Eivät välttämättä soita. Yrittävät käydä kohteessa kolmesti, jonka jälkeen yritäminenkin lakkaa. Voit toki itse yrittää soittaa maksulliseen numeroon.

Tässä vielä odotellaan tammikuun lopulla tilattuja kikkareita T-kaupasta. Osa on tullutkin, osa ihan peruskauratavaraakin tullut palikka kerrallaan. Ihme kämmentämistä, viimeinen kimppatilaus multa kyseisestä firmasta. Eli älä pidättele hengitystä odotellessasi toimitusta.
Täysillä sisään ja paareilla ulos.
popoing
25.03.2008 09:29:12
No katos! Näemmä on sitten alueellisia eroja tjtn. Itse puhelin tosiaan tuosta kuljetuspuolesta, etten sen kummemmin ota kantaa T-kauppaan.
Hössö
30.03.2008 17:59:53
Soittelin thomannille tuosta tenori startonesta, suositteli tilattavan samaan syssyyn yamahan 4C suukappale vakion ollessa huono. Kannatatteko?
Klezberg
30.03.2008 18:04:56

Soittelin thomannille tuosta tenori startonesta, suositteli tilattavan samaan syssyyn yamahan 4C suukappale vakion ollessa huono. Kannatatteko?

Eiköhän tuo Yammun 4C ole kelvollinen aloittelijan suukappale, eikä pitäisi olla kamalan kalliskaan. Se juuri tulee noiden Yamahan oppilasfonien mukana.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti
Hössö
30.03.2008 19:04:22
Eiköhän tuo Yammun 4C ole kelvollinen aloittelijan suukappale, eikä pitäisi olla kamalan kalliskaan. Se juuri tulee noiden Yamahan oppilasfonien mukana.

Asia selvä.
Murgo
31.03.2008 13:35:06

Ei perhana jätkät minkä teitte. Nyt alkoi himottaa hommata tuollaine halpa tenorisaksofoni ja yrittää koettaa jos senkin vaikka saisi soimaan jotenkin. Etenkin kun noiden linkkien perusteella ei näytä olevan mitään rakettitiedettä tarvittaessa vaihdella tai uudelleenasetella noita läppien pehmusteita ja kaulan korkkeja yms. Minä kun tykkään ottaa selvää miten mikäkin homma tehdään ja tehdä sitten itse.

Odottelen myös mielenkiinnolla ensikäden tietoa tuosta Startonesta, omat kokemukseni kiinalaisista halppissoittimista kun ovat toistaiseksi varsin positiivisia. Jos ei pelkää tehdä itse pientä "trimmausta" niistä tuntuu saavan ihan kelvollisia kapineita tällaiseen omaksi iloksi soitteluun, itse kun haluaisin opetella soittamaan useampia instrumentteja jotenkuten kuunneltavasti mieluummin kuin keskittyä vuosikaudet ryppyotsaiseen punnertamiseen yhden soittimen täydellisen hallinnan saavuttamiseksi. Harrastushan tämä on ja silloin tärkeintä on pitää hauskaa, ammattitoiminta on sitten erikseen ja siinähän tietysti työkalujen on oltava 100% luotettavia sekä riittävän laadukkaita ammattimaisen jäljen aikaansaamiseksi.

Halpaa instrumenttia kun uskaltaa itsekin fiksailla, mikä on hyvin opettavaista, eikä sitä paitsi tunnu että menee hyvä soitin "hukkaan" huonolla soittajalla :) Ja itseltäni eivät halppissoittimet todellakaan ole vieneet intoa esim. viulun- ja sellonsoitteluun, päinvastoin kumpaakaan en olisi koskaan edes yrittänyt ryhtyä opettelemaan jos instrumenttiin olisi pitänyt uhrata merkittäviä summia rahaa, noita harrastuksia kun on muitakin.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Soulman63
31.03.2008 14:21:09
Nyt alkoi himottaa hommata tuollaine halpa tenorisaksofoni ja yrittää koettaa jos senkin vaikka saisi soimaan jotenkin.
Nimenomaan "jotenkin".

Etenkin kun noiden linkkien perusteella ei näytä olevan mitään rakettitiedettä tarvittaessa vaihdella tai uudelleenasetella noita läppien pehmusteita ja kaulan korkkeja yms.
Oliskos noissa vähän haasteellisempiakin ongelmia?

Odottelen myös mielenkiinnolla ensikäden tietoa tuosta Startonesta, omat kokemukseni kiinalaisista halppissoittimista kun ovat toistaiseksi varsin positiivisia.
Juu, nämähän kehutaan täällä harva se päivä. Kehujien asiantuntemus ja pitkäaikainen kokemus soittimesta on tuntuvaa.. ;D

Jos ei pelkää tehdä itse pientä "trimmausta" niistä tuntuu saavan ihan kelvollisia kapineita tällaiseen omaksi iloksi soitteluun..
Jos tehtaalla on unohtunut viimeistellä soitin, ajattelit kotioloissa tehdä sen? Jos joku akseli klonkkaa jo uutena, ei sitä erkkarilla tiivistellä.
Murgo
31.03.2008 14:58:20

Nimenomaan "jotenkin".

Sehän riittää, ammattimuusikoksi en aio.

Oliskos noissa vähän haasteellisempiakin ongelmia?

Kuten mitä? Oikeita kokemuksia olisi erittäin kiva kuulla.

Juu, nämähän kehutaan täällä harva se päivä. Kehujien asiantuntemus ja pitkäaikainen kokemus soittimesta on tuntuvaa.. ;D

Omiin kiinalaisiini olen tyytyväinen, ammattilainen ei niihin tietenkään koskisikaan. En minäkään hommaisi Bilteman työkaluja korjaamolle jatkuvaan ammattikäyttöön, mutta omaan satunnaiseen ruuvailuuni riittävät hyvin (tosin ne "paremmat" 10 vuoden takuulla olevat).

Jos tehtaalla on unohtunut viimeistellä soitin, ajattelit kotioloissa tehdä sen? Jos joku akseli klonkkaa jo uutena, ei sitä erkkarilla tiivistellä.

Eiköhän siihen joku erkkaria parempikin konsti löytyne. Kyseessä on kuitenkin varsin yksinkertaine mekanismi verrattuna esim. työstökoneisiin tai ampuma-aseisiin joita molempia kiinalaiset tuottavat täysin toimivia (joskin karummin viimeisteltyjä) murto-osalla länsimaalaisten hinnoista. Soittimiin liittyy valtavasti mystiikkaa, mutta uskon itse että jos kiinalainen kopio (eihän kiinalainen itse yleensä suunnittele mitään vaan ottaa merkkituotteen ja tekee siitä kopion) on vaikkapa vain 1/10 mm tarkkuudella oikeissa mitoissa,mikä on metallituotteessa naurettavan helppo saavuttaa, niin tuskin omilla puukorvillani tuosta virheestä syntyvää vireen heittoa kuulen.

Odotan joka tapauksessa ensin ketjun aloittajan (tai miksei jonkun muunkin) omakätisiä kokemuksia.
Murgo
31.03.2008 15:03:51

Muistaakseni Murgolla on jo kokemusta halpisviulusta ja sellosta, jotka eivät kai olleet ihan ongelmattomia.

Joo, pahin ongelma kummassakin oli kuivan talvi-ilman aiheuttama yhden liimasauman aukeaminen joka mlemmissa tapauksissa oli helppo korjata eikä aiheuttanut ainakaan minun korvillani kuuluvaa huononemista ääneen. Muuten korjaukset ovat olleet enemmänkin säätöluonteisia kuten tallan hiontaa yms. sekä alkuperäisten kielten vaihtoa.

Tällä perusteella kuvittelisin että halppisfonistakin voisi saada soitettavan esim. vaihtamalla suukappaleen kunnolliseen, hankkimalla kunnollisia lehtiä sekä mahdollisesti korjailemalla läppien pehmusteiden sovituksia tuon linkin ohjeen mukaan. Hupimielessähän minä näitä värkkäilen.
Soulman63
31.03.2008 16:01:54
Sehän riittää, ammattimuusikoksi en aio.
Jos nälkä kasvaa syödessä, on soittimen hankinta edessä kuitenkin.

Kuten mitä? Oikeita kokemuksia olisi erittäin kiva kuulla.
Tahmeasti, jäykästi tai vaillinaisesti liikkuvia osia. Liiallisen välyksen takia vinoon asettuvia vuotavia läppiä. Aukipyöriviä ruuveja, kieroja akseleita. Epävireisiä ääniä. Liian jäykkiä tai pehmeitä jousia. Irtoavia osia. Vuotava pilli jää soimatta kun kukaan ei siihen jaksa puhaltaa... noin muutamia mainitakseni.

Omiin kiinalaisiini olen tyytyväinen, ammattilainen ei niihin tietenkään koskisikaan.
Eikä koske harrastelijakaan kunhan on kyllästynyt homman vaativuuteen. "On se foni niin mahdottoman vaikea soitin". On kai se jos yksilö on ihan mahdoton. Minulla on vieläkin oppilasmallin altto kaikkien vuosienkin jälkeen. Ei takuulla huono sijoitus siis varsin pienelle hintaerolle.

Eiköhän siihen joku erkkaria parempikin konsti löytyne.
Moniko aikuistenoikeasti alkaa jyrsimään tai sorvaamaan uusia osia kolmensadan pilliin. Se jää vuotavaksi jos vuotaa ja pölyttyy nurkassa/löytyy huutonetistä hetken päästä kuitenkin. Ei sitä korjaa kukaan. Jos se on huono, niin se on sitä maailman tappiin. Ei kaikkia tehtaalla tehtyjä virheitä korjaa edes ammattilainen, saati kotinikkari.

..on vaikkapa vain 1/10 mm tarkkuudella oikeissa mitoissa
On niissä isommat toleranssit. Ota halpis ja kunnollinen omiin käsiisi ja vertaa viimeistelyä. Sitä joko on tai ei.
Klezberg
31.03.2008 16:10:07

Jos nälkä kasvaa syödessä, on soittimen hankinta edessä kuitenkin.

Minusta tuntuu että tässä on liikkeellä väkeä jotka haluavat kokeilla mahdollisimman monta sointinta. Tunnistan tuon taudin itsessänikin. Silloin on kohtuutonta edellyttää että joka soittimeen laitetaan se varmasti kunnollisen hinta.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti
Murgo
31.03.2008 17:01:03 (muokattu 31.03.2008 17:03:24)

Minusta tuntuu että tässä on liikkeellä väkeä jotka haluavat kokeilla mahdollisimman monta sointinta. Tunnistan tuon taudin itsessänikin. Silloin on kohtuutonta edellyttää että joka soittimeen laitetaan se varmasti kunnollisen hinta.

Näin juuri. Mutta todelliset kokemukset ko. torvesta loistavat yhä poissaolollaan, jotenkin suhtaudun noihin ennakkoasenteisiin varauksella (anteeksi vain) luettuani esim. ulkomaisilta foorumeilta miten alle 5000 taalan selloa tai viulua on mahdotonta saada soimaan tai pysymään vireessä eikä alle 1000 taalan saa edes välttävästi aloittelijalle kelpaavaa jousta jne. kun itse soittelen tyytyväisenä 100 € viululla ja 400€ (jousineen) sellolla jotka molemmat, vaikka kaukana täydellisyydestä ovatkin, pitävät vireen riittävän hyvin (eli pieni kierto hienovirittimestä suuntaan tai toiseen riittää ja usein ei tarvita sitäkään jos ilmankosteus ei ole paljoa muuttunut edellisen soittokerran jälkeen) ja kuulostavat omaan korvaani täysin kelvollisilta kunhan nakkisormeni vain toimivat oikein, eli täyttävät omat vaatimukseni ja ovat mielestäni täysin hintansa arvoisia.

Jokaisella on omat vaatimuksensa välineiden suhteen eikä minua omaksi ilokseni soittelevana harrastelijana kauheasti kiinnosta mitä ammattilainen tai soittamiseensa fundamentalistisella totisuudella suhtautuva "vakavasti otettava taiteilija" vaatii soittimeltaan, minua kiinnostaisi tässäkin tapauksessa kuulla vaikka sitten jonkun kaltaiseni 110% harrastelijan omakohtainen mielipide ko. laitteesta, "yleisesti hyväksyttyjen" käsitysten toistelua kyllä saa lukea riittävästi muutenkin.

Mutta tarkoitukseni ei siis ollut osallistua "hupiharrastelijat vastaan vakavasti otettavat elämäntapataiteilijat" sotaan joka onneksi tällä foorumilla vielä on aika pientä verrattuna esim. erääseen ulkomaiseen sellosivustoon, vaan kysellä että millainen tuo pilli OiKEASTI on. Maailma nimittäin muuttuu ja aika paljon on kuulunut sen suuntaista puhetta että kiinalaisten soittimien laatu on paranemaan päin. Olen esimerkiksi käsitellyt ja kokeillut n 40v vanhaa tsekkiläistä oppilasviulua joka oli omaan kiinalaiseeni verrattuna todella surkea rimpula vaikka lienee maksanut silloiseen rahanarvoon suhteutettuna moninkertaisesti ja olisi vanhana ja eurooppalaisena soittimena perinteisissä piireissä varmasti "hyväksyttävämpi" kuin uusi kiinalainen joten epäilen että perinteinen käsitys halvoista soittimista saattaa osittain perustua aikaan jolloin ne olivat oikeasti soittokelvotonta kuraa.

Mutta jokaisella on oikeus mielipiteisiin, minä vain suomalaisena jääräpäänä uskon enemmän koviin faktoihin ja (joko omiin tai muiden) omakohtaisiin kokemuksiin kuin vakiintuneisiin "totuuksiin" kun tuolla Lidlin foni-ketjussakin joku väitti ammattilaisen pitäneen ko. halpista täysin kelvollisena aloittelijalle ja pari kuukautta sitten itse kuuntelin kun osaava kitaristi soitti omistamallani satasen kiinankitaralla todella komeasti ja kehui vielä kitaraa. Eli palkokasvin siemenet pois haistimista ja omia kokemuksia kehiin!
Hössö
31.03.2008 17:19:36 (muokattu 31.03.2008 17:19:50)

Oivallisesti todettu, hra Klezberq, plussa napsahtaa!
funkylord
31.03.2008 20:34:40 (muokattu 31.03.2008 20:35:01)

Tahmeasti, jäykästi tai vaillinaisesti liikkuvia osia. Liiallisen välyksen takia vinoon asettuvia vuotavia läppiä. Irtoavia osia. Vuotava pilli jää soimatta kun kukaan ei siihen jaksa puhaltaa... noin muutamia mainitakseni.

Eikös tuo ole jäänyt suurimmaksi osaksi 80-90 luvun itäeurooppaan. Tällä hetkellä näissä 200-300e halpisfoneissa on suurin ongelma epävireinen yläpää ja ergonomia.

Sellainen varoituksen sana kuitenkin. Staggeista kannattaa kattoa päällepäin, ettei ole jotain ihan mekaanista virhettä. Tukikorkit on saattanut matkan aikana vääntää jonkun läpän väärään asentoon. Muuten ovat mahtavia pillejä. Juu olen kokeillut.

Jokaisella on omat vaatimuksensa välineiden suhteen eikä minua omaksi ilokseni soittelevana harrastelijana kauheasti kiinnosta mitä ammattilainen tai soittamiseensa fundamentalistisella totisuudella suhtautuva "vakavasti otettava taiteilija" vaatii soittimeltaan, minua kiinnostaisi tässäkin tapauksessa kuulla vaikka sitten jonkun kaltaiseni 110% harrastelijan omakohtainen mielipide ko. laitteesta, "yleisesti hyväksyttyjen" käsitysten toistelua kyllä saa lukea riittävästi muutenkin.

Olenkin yrittänyt harrastaa juuri tätä sammakkomentaliteettia, eli paskasta ponnistusta.

Tällähetkellä oon kokeillu aloittavalle fonistille näitä merkkejä:

Startone: (250-450e) Ohkainen torvi. Helppo saada resonoimaan. Tosissaan soitettuna ei anna tukea ohuutensa takia, mutta helppo aloittaa. Ergonomiassa hieman sanomista

Stagg: (500-700) Paksu ja painava rauta. Melkoisen pehmeää seosta. Kannattaa käsitellä hellästi. Mieletön suutuntuma hintaiseksi. Voisin helposti ja kirkkain kasvoin verrata selmerin 80 seriesiin soundin suhteen. Ergonomia onkin taas noh. Epämukava. Toimivassa kunnossa hankittuna ja hyvin pidettynä menee ammattilaistasoon asti kevyesti.

Jupiter: (n.800e-?) Tämän lafkan ongelmat tuntuu jääneen sinne 90-luvulle. Nykyään menee Minun mielestä yanagisawan tasolle. No ei varsinaisesti ihan halpistorvi. Mutta halvempi kun yamaha, ja lähtötasokin on huomattavasti parempi kun yamahassa. Suosittelen kaikille alottajasta ammattilaiseen.

Kokeilin siis Startonen alttoa, Staggin tenoria ja alttoa, Ja Jupitereja sopraanosta barskaan.
Ja suukappaleena kaikissa Meyerin 6m

Tossa nuo joita muistin. Lisään jos tulee mieleen.
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
Murgo
31.03.2008 21:38:54

Tämän tapaista informaatiota haeskelinkin. Plussaa siitä. Eli jopa Startonellakin ilmeisesti pystyy alkeet välttävästi opettelemaan? Millaisia ergonimiaongelmia noissa esiintyy? Kuinka paljon fonissa vaikuttaa suukappale vireeseen, jos sen vaihtaisi esim. tuohon Yamahaan niin helpottaisiko virepulmia?

Siis saksofoniahan en ole koskaan edes pidellyt käsissäni, nokkahuillua osaan jonkin verran soittaa, joten aivan alusta ollisin lähtemässä jos tuollaiseen innostun, tosin samalla periaatteella lähdin viulua ja selloakin opettelemaan ja tekniikka on todennäköisesti klassisesta näkökulmasta katsoen aivan pielessä, mutta molemmilla pystyn soittamaan ihan tunnistettavia (siis muutkin kuin minä itse tunnistavat) sävelmiä ja äänikin on hyvänä päivänä omaa korvaa miellyttävää ja vire kohtalaisen tarkka.

Huonona päivänä kyllä sitten tuntuu ettei yksikään nuotti etenkään sellolla osu heti kohdalleen :)
funkylord
31.03.2008 22:07:09

Tämän tapaista informaatiota haeskelinkin. Plussaa siitä. Eli jopa Startonellakin ilmeisesti pystyy alkeet välttävästi opettelemaan? Millaisia ergonimiaongelmia noissa esiintyy? Kuinka paljon fonissa vaikuttaa suukappale vireeseen, jos sen vaihtaisi esim. tuohon Yamahaan niin helpottaisiko virepulmia?

No en tiedä vireen hallinnasta. Onhan siinäkin iso osa, mutta soiton hallittavuuteen yleensäkkin vaikuttaa hyvä kapula. Siinä on vain se, että jos haluat saada bändikelpoisen soundin torvesta, tai torvesta yleensäkkin kaiken irti, tarttet opettajan, ja vähän vaativamman suukappaleen, mutta omaan soitteluun kannattaa ottaa vaan esim. yamahan 4c.
Yamaha on suunniteltu aikasen tarkkaan noitten virejuttujen kanssa, mutta on niissäkin (kun myös noissa halpistorvissakin) maanantaikappaleita, mutta hintaan vedoten ehkä vähän vähemmän.

Että siinä mielessä hinta on laadun tae. Siltikin olen sitä mieltä, että jos ei piittaa ylälusikoiden vireestä, niin mikä tahansa kunnossa oleva torvi on hyvä aloittelutorvi.

Ergonomiaongelmia esiintyy eniten noissa erikoisnäppäimissä, ja sitten ihan oikeissakin näppäimissä. Jos pitkään reenaa putkeen, niin käpälöihin voi pahimmassa tapauksessa ruveta sattumaan. Muuten sellanen vit***** vaan ammattilaisia. Yleensä noihin onkelmiin tottuu, eikä niitä edes huomaa, jos ei pääse jotain Selmerin Mark VI kokeilemaan.
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)