Aihe: telecasterin tallamikin tuplaus humbuckeriksi?
1
efunkelist
31.03.2008 12:40:14

Jonkinsortin hybridin kasaaminen on ollut pitkään jo mielessä. Haluaisin telecaster-soundit mutta lisäksi tarvittaessa tallasta rokkihumpparisoundit.

Mieleen tuli että josko ostaisi kinmanin telecaster-mikit kyseiseen soittimeen ja tallamikkejä kaksin kappalein - jotka voisi sitten laittaa tallaan vierekkäin ja kytkimellä saisi valittua perinteisen ja humbuckerin väliltä.

Vai miksi ei? En mä nyt kuitenkaan mitään kaupan hyllystä löytyvää humbuckeria siihen haluaisi kun ensisijaista olisi saada telecaster-soundi ja toissijaista se humbucker-soundi. Sitä vaan mietin että kuinka saada ne MOLEMMAT ;)
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Twinkle
31.03.2008 12:48:17 (muokattu 31.03.2008 12:50:29)
Köyhän miehen humbuckerin saa teippaamalla kaksi singlecoilia vierekkäin siten, että polariteetit on sopivasti. Jos ne noukkii kielten värähdykset samalla tavalla, niin siinä on humburger. Toimii kyllä jotenkin. Asennus vaatii rautasahaa eikä se kauheen nätin näköinen välttämättä ole. Ensimmäinen kuitenkin on vaan etu ja toka tuskin prioriteetti näissä hommissa.
Twinkle
31.03.2008 13:26:21 (muokattu 31.03.2008 13:30:18)
Efu, eiköpä olis "helpompaa" ostaa vaikka sinkun kokoinen humppari??

Tai sitten noudattelee tota ideaa mikä on annettu. Ostaa tavallisen sinkun ja tuuttaa sen viereen tuollaisen raiteella varustetun räyhäkkään tuplahumpparin?

Ongelmat on se, että mitä tuo sinkkuhumppari tykkää siitä, että se asennetaan vinoon (tuskin mitään erikoista?) ja onko se humbuckeri jo liian kaukana tallasta jos lähdetään oletuksesta että sen humburgerin asentaa suoraan sinkun viereen.

Tällä rakenteella ei tule kompromissia sen sinkkusoundin kanssa, se on mikä on ja humpparin voi miten haluaa. DIY-miehelle lisäkivaa tulee myös kolmannesta kelasta, jos esim. se pikkuinen sinkkuhumppari on nelijohtoinen.
efunkelist
31.03.2008 14:39:56

Orkkissoundista ei luovuta, eli mieluummin pikkuhumppari sen sinkun kaveriksi - jos ei sinkkua tuplaamalla saisi sopivaa humpparia.

En mä vielä tällaista kitaraa ole rakentamassa mutta haaveilen hahmotelmilla :)
Tällaisia oon kuitenkin jo monta kertaa piirrelly paperille että eiköhän vielä eräänä päivänä käydä sanoista säleihin
Keke Urlaub
31.03.2008 16:02:11

Orkkissoundista ei luovuta, eli mieluummin pikkuhumppari sen sinkun kaveriksi - jos ei sinkkua tuplaamalla saisi sopivaa humpparia.

En mä vielä tällaista kitaraa ole rakentamassa mutta haaveilen hahmotelmilla :)
Tällaisia oon kuitenkin jo monta kertaa piirrelly paperille että eiköhän vielä eräänä päivänä käydä sanoista säleihin

Mulla toimii helkutin hyvin tuo 4-asentoinen telekytkentä eli yhdessä mikkivivun asennossa etu- ja takamikki on humbuckeriksi kytkettynä. Mikit kun on texas specialit niin potkua riittää!
Tue köyhää opiskelijaa - tsekkaa ilmoitukset torilla!
efunkelist
31.03.2008 20:11:18

yhdessä mikkivivun asennossa etu- ja takamikki on humbuckeriksi kytkettynä. Mikit kun on texas specialit niin potkua riittää!

Tottakai 4-asentoinen valitsin. Moinen konfiguraatio mulla on jo yhteen kitaraan. 3-asentoinen kytkin on minusta ihan rampa orkkistelessä, pitäähän nyt rinnankytkennän lisäksi saada sarjaankytkentäkin :)

mikkivalinnan suhteen mulla on joku ihme kinman-fixaatio joten haeskelen tässä mahdollisuuksia pitäytyä siinäkin.
Mimako
06.06.2009 01:01:54 (muokattu 06.06.2009 02:06:55)
Tai laitat humpparin puolituksilla! :-)

Mua taas kiinnostaa että onko kukaan kokeillut laittaa telen kaulamikin tilalle humpparia? Kun omana ajatuksena olisi rakentaa tele mutta kaulamikiks haluisin humpparin. Ja siitä puheen ollen, ovatko sinkku ja humppari mikit samanlaisia kytkeä? Eli onko Humpparissa sama määrä johtoja jotka kytketään juuri samalla tavalla Kuin sinkussa.

Ps: tämä tarkentelu ei ole teitä varten vaan itseäni varten.
Lataa... lataa... lataa.. Nyt! NOIN!!!
SirElwood
06.06.2009 13:59:46
Mimako: Mua taas kiinnostaa että onko kukaan kokeillut laittaa telen kaulamikin tilalle humpparia?

Esim. semoinen firma kuin fender on kyseisen idean toteuttanut: http://www.fender.com/products//search.php?partno=0137502306
Mimako
06.06.2009 17:50:23
Tarkotin että osaisko joku joka on itse tehnyt vastaavan sanoa muuttuiko joku asia oleellisesti esim. pleksi?.
Lataa... lataa... lataa.. Nyt! NOIN!!!
Jannipaali
06.06.2009 18:05:08 (muokattu 06.06.2009 18:05:36)
Mimako: Tarkotin että osaisko joku joka on itse tehnyt vastaavan sanoa muuttuiko joku asia oleellisesti esim. pleksi?.

Pleksiin pitää tehdä isompi reikä ja mikrofonin koloa pitää suurentaa.

Edit. Siinon sitä muuttujaa.
Asiat eivät useastikaan ole ongelmia, ellei niistä tee ongelmia.
Telec
10.06.2009 21:41:52 (muokattu 10.06.2009 21:45:07)
Entäpä tälläinen??

http://www.warmoth.com/Muy-Grande-T … gbucker-Bridge-Black-P1204C760.aspx

Edit: Ja sen pleksin voi myös tilata kautta teettää humbukkkerille
Puavali
10.06.2009 23:18:56
efunkelist: Orkkissoundista ei luovuta, eli mieluummin pikkuhumppari sen sinkun kaveriksi - jos ei sinkkua tuplaamalla saisi sopivaa humpparia.

Mulla on yhdessä kitarassa humbucker tallassa ja siinä sarjaan/rinnankytkentä. Mielestäni tuossa saa oikein hyvän humbuckersaundin ja lujan singlecoilia vastaavan saundin. Pitäisi vaan toteuttaa tuo pull/push -potikalla tuommoisen halvan kytkimen sijasta.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
efunkelist
11.06.2009 09:19:51

Tuo twangbucker voisi olla juuri jotain sellaista mitä haen. Siihen sitten se rinnan/sarjan-kytkentä. Tai jos vipstaakilla niin rinnan/sarjan/puolitus.
Tosin mun tulevaan teleen en varmaan ala tekemään routtausta humbuckerille vaan hommaan siihen kinmanin telemikit. Orkkissoundilla soitan kuitenkin enemmän ja tarvittaessa voin polkaista muka-humbuckerit seymour duncanin pickup-booster -pedaalista. Kinman poistaa hurinat ja duncanin pedaali tekee sen pyöreän kompressoituneen bucker-soinnin, kuitenkin samalla on pohjilla yksikelaisen mikin dynamiikka joka tottelee minusta sormia ja plektraa paremmin kuin humbuckerit.

Tää on tätä yksisarvisen metsästystä... Kun pitäisi saada samasta kitarasta sekä yksikelaiset että kaksikelaiset soundit. Luulin että P90 voisi olla ratkaisu mutta sehän onkin ihan oma maailmansa. Nyt pitäis melkein saada sekin soppaan eli duncanin p-rails mikit pitää eräänä päivänä jostain kitarasta löytyä ;)
wilo
11.06.2009 15:10:13
Telec: Entäpä tälläinen??

http://www.warmoth.com/Muy-Grande-T … gbucker-Bridge-Black-P1204C760.aspx

Edit: Ja sen pleksin voi myös tilata kautta teettää humbukkkerille

Rupes kiinnostamaan tuo Rio Granden tallaratkaisu.
Tietääkö kukaan, onko pelkkää tallaa saatavilla erikseen?

12.06.2009 14:58:46

Tarkoitatko siis tuota strato-tyyliä että jokaiselle kielelle on oma tallapalansa toisin kuin vintage-telessä? Kyllähän noita on yksikelaiselle ja suoralle humbuckerille myös. Gotohin rautaa sekä halpiskopiota löytyy esim spelektroniikan katalogista.
wilo
12.06.2009 17:02:04
efunkelist: Tarkoitatko siis tuota strato-tyyliä että jokaiselle kielelle on oma tallapalansa toisin kuin vintage-telessä? Kyllähän noita on yksikelaiselle ja suoralle humbuckerille myös. Gotohin rautaa sekä halpiskopiota löytyy esim spelektroniikan katalogista.

Tarkotan Rio Granden tele-tallaa, jossa on kaksikelainen mikki tallassa niin, että kelat ovat vinottain kuten telen yksikelainen tallamikki. Saakohan sellaista tallaa mistään ilman Rio Granden mikkejä?

13.06.2009 21:46:49

Jaa silleen. Mutta eihän tuohon mene muunlainen mikki kiinni? Laita sähköpostia tuonne warmothille, luulisi että tallaa saa ilman mikkiä ja päinvastoin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)