Aihe: Eritehoiset putket päätärissä? KT66&KT88
1
pekurides
29.03.2008 21:23:41 (muokattu 29.03.2008 21:25:10)

Mitäs olette mieltä voiko tehdä pahaa vaffarille jos pamauttaa kaksi paria eritehoisia tuubeja päättärille?

Pointtina siis se että näyttäisi bias.virrat asettuvan suht samalle tasolle KT66 jaKT88 parien kanssa (tarkoitan että virrat lähellä putkien omia suosituksia 40ma&50Ma) niin sen mukaan voisi keskenään toimia ja kyllähän tuo ainakin ihan terveeltä saundasi kun kotivolyymillä hiukan testasin ajella:)

Tuommosta settiä myyvät muistakseni eurotubessa piivi 5150 ja rectolle matsättäinä nelikkoina.. niin miksei sama homma Framus CObralla toimisi jos virrat vain saa suht lähelle oikeita?

Pelottaa vaan jos vääntää masterit pohjoiseen niin jotain alkaa kärtsäämään:)

..vai olisko se jo tapahtunut pikkuvolallakin?

T:peku

PS. Aika muhkeat saundit tuntus irtoavan..
Tunteella päin vittua.
ravensoul
29.03.2008 21:30:35 (muokattu 29.03.2008 21:30:48)
En näe syytä miksei toimis, jos kerran biasin saa säädettyä suht kohdilleen. Mutta enpä ole putkiekspertti, joten konsultaation mukaisille toimenpiteille ei myönnetä takuuta.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
ravensoul
29.03.2008 21:44:38
Mutta toisaalta, jotkuthan kaiketi vääntää ihan tarkoituksella "väärinmätsäys"-modeja vehkeisiinsä just sen särön luonteen muuttumisen takia. Toisaalta, tuossa saattaa kyllä olla kyse jo rajummasta erosta, enpä häntä tiiä..
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
pekurides
29.03.2008 21:50:25

Vähän luulen että kun ei tuo kotivolalla mihinkään posahtanut ... niin tuskimpa reenikselläkään pitäisi sen enempiä röhistä.... tai ainakin toivoisin että sulakkeet laukeaisivat ennekuin muuntajan käämit:)

Framus support oli jollekkin jenkkijäbälle vakuutellut että Cobra kestää kt88 putket... no mulle ei Framus support ole vielä mitään vastannut..... saatanan sakemannit!

Täytyy vaan luottaa ettei saksalaiset sen heikompia laitteita rakentele kuin jenkit!
Mesa&peavey (kai tuo 5150 jenkeissä tehty?)
Tunteella päin vittua.
Janne19691
29.03.2008 21:57:27

Framus Cobrasta en edelleenkään tiedä paljon mitään mutta ilmeisesti hehkuvirta on ok kun et ole saanut hehkupiirin sulaketta palamaan (jos sille on oma sulakkeensa, toivottavasti on).

Edelleen sikäli mikäli olen oikein ymmärtänyt niin pääteputkien läpi menee sitä enemmän virtaa mitä lujemmalla masiina on (AB-luokka) eli toivottavasti potku riittää virtalähteessä jos vahvistin on lujemmallakin, ja jos ei riitä niin toivottavasti siellä on sulake joka sitten palaa eikä jännitemuuntaja. (Tod näk riittää normaalivoluumeilla mutta kandee pitää mielessä). KT sarjalaiset kun saattaa haukata ennemän virtaa kuin tehdasputket (oliks siinä EL34?). Ulostulomuuntajan luulis olevan ok jos vahvistimesta ei esim. oteta tehoa ulos viimeistä pisaraa myöten.
Rule #1: There are no rules.
pekurides
29.03.2008 22:20:52

niin... ehkä pitänee kuitenkin yrittää saada framuksen supportilta varmuutta ennenkuin uskaltaa reeniksellä koittaa.

EL34 tosiaan tehtaalta tullessaan ja KT66 ainakin tuntui pelittävän hyvin kunnolla luukuttaessa mutta KT88 sitten eri tarina tehojensa puolesta ja ....

Semmosta tarinaa kuulin että ei sitä muuntajaa mikään sulake pelastaisi...
Tunteella päin vittua.
Janne19691
30.03.2008 10:30:26

Semmosta tarinaa kuulin että ei sitä muuntajaa mikään sulake pelastaisi...

Siis jännitemuuntajaa? Mun käsitys on että juuri sulakkeet on siellä sen takia että jännitemuuntajan käämit ei pauku. Oletko katsonut vahvistimen sisään? Jos siellä on ~puolitusinaa sulakkeita rivissä niin tilanne on varmasti parempi.

Ja sanomattakin on selvää että jos avaat vahvistimen se pitää tehdä sillä lailla että henki ei lähde. Jos olet epävarma, älä avaa.
pekurides
30.03.2008 16:14:22

Siis jännitemuuntajaa? Mun käsitys on että juuri sulakkeet on siellä sen takia että jännitemuuntajan käämit ei pauku. Oletko katsonut vahvistimen sisään? Jos siellä on ~puolitusinaa sulakkeita rivissä niin tilanne on varmasti parempi.

Ja sanomattakin on selvää että jos avaat vahvistimen se pitää tehdä sillä lailla että henki ei lähde. Jos olet epävarma, älä avaa.

eeei vaan ihan päätteen muuntaja(pt) vai mikä se nyt on nimeltään:)

Kyllä on kurkistettu ja parit todennäköisesti 1k ohmin hilavastukset olen jo vaihtanut kun 99% rikkinäinen putki ne kärväytti...... niin ja olen sähköasentaja ammatiltani mutta en näistä heikkopuolen jutuista kyllä tiedä sen karvan vertaa... muutakun että konkkia pitää varoa ettei varaukset lyö näpeille.

Eip näkyny sulakeriviä... ja muutenkin toteutettu piirilevyillä.... koko hässäkkä.
Tunteella päin vittua.
Janne19691
30.03.2008 21:44:11

eeei vaan ihan päätteen muuntaja(pt) vai mikä se nyt on nimeltään:)

Kyllä on kurkistettu ja parit todennäköisesti 1k ohmin hilavastukset olen jo vaihtanut kun 99% rikkinäinen putki ne kärväytti...... niin ja olen sähköasentaja ammatiltani mutta en näistä heikkopuolen jutuista kyllä tiedä sen karvan vertaa... muutakun että konkkia pitää varoa ettei varaukset lyö näpeille.

Eip näkyny sulakeriviä... ja muutenkin toteutettu piirilevyillä.... koko hässäkkä.

Se on ulostulomuuntaja (lyhennetään usein OT=output transformer, erotuksena jännitemuuntaja PT=power transformer) ja juu sille ei sulakkeita ole ylitehoa vastaan. (Joissakin vikatilanteissa kun vahvistin ei toimi oikein piirissa sattaa olla jotain komponentteja jotka suojelee ulostulomuuntajaa käryämällä itse muuntajan sijasta.) Mutta jos bänditreeneissä ja keikalla soitat suht järjellisillä normaaliäänenpaineilla niin epäilen että et pysty polttamaan OT:a.

Heh, itse kyllä laskisin putkivahvistin hommat jo vahvavirta puolelle. No pääasia että sähköturvallisuus on hanskassa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)