Aihe: Metallin katkuista putkinuppia
1 2 3 4 5 6
Sintti
27.03.2008 23:39:16
Olikohan Lokakuussa kun tuon ostin, toiminu ihan niinkuin putkivahvarin pitääkin, ei valittamista.

Jeesh, no tuohan voisi olla ihan sitten kohtuullinen valinta jopa. Ei hirveästi ole rahaa panostaa näin opiskelijana niin voisi tota melkeen harkita. :) Joku kaappi sitten kaivella vaikka käytettynä tolle kaveriksi.
"Mä en jaksa enää ottaa mitää järkevää kantaa mihinkää. Rölölöö!" -Sam Other
ilopertti
28.03.2008 00:21:31

Jeesh, no tuohan voisi olla ihan sitten kohtuullinen valinta jopa. Ei hirveästi ole rahaa panostaa näin opiskelijana niin voisi tota melkeen harkita. :) Joku kaappi sitten kaivella vaikka käytettynä tolle kaveriksi.

Esim. Harley Bentonin v30 4x12 tai perushalpis, http://www.ruoste.com/guitars/kaappitesti/ ;)
"xxxxxx: sää oot kyllä suomen mick mars"
koponen
28.03.2008 08:30:23
5150 ja matchaava kaappi. Tuon parempaa settiä ei jyrskyttelyyn ole. Piste.
If it says Marshall on the front, you're good to go
VFK
28.03.2008 11:31:11
5150 ja matchaava kaappi. Tuon parempaa settiä ei jyrskyttelyyn ole. Piste.

On. Muttei samaan hintaan. SISO kunnon putkilla ja riittävän kuumaksi biasoituna, hyvän kaapin läpi, on erittäin toimiva ratkaisu ja entistä parempi, jos edessä on Maxon OD-808 tai vastaava.

Mulla oli 5150 edellämainituilla douppauksilla ja se on edelleen yksi parhaista kuulemistani metallisoundeista. Toisaalta vakio 6505 ei ollut soundiltaan siellä päinkään.
So many assholes... So few bullets.
koponen
28.03.2008 11:34:54 (muokattu 28.03.2008 11:35:45)
riittävän kuumaksi biasoituna...

Tästä olen kyllä eri mieltä. Kylmempänä siinä nimenomaan on se rähäkkä (c) SISO-soundi. Nimim. modattu on ja imo kylmempi, parempi. EVH ja Rhoads teki jo aikoinaan samat kylmäksi biasoinnit studiossa omille marsuilleen kun halusivat lisää rähinää.
VFK
28.03.2008 11:39:51
Ohhoh onpa ajat muuttunu ku viimeks olin m-netissä. Silloin mesat oli vielä löysiä alapäästä.. niin se aika menee.

:)

Onhan ne aina vaan löysiä bottneltaan. 6L6:lla siitä ei saa tiukkaa edes buustaamalla(Triple on vielä pahempi), mutta EL-34:lla, diodeilla ja hyvällä buusterilla soundin saa erittäin hyväksi myös bassotoiston osalta.

Se Laney ei tosiaan ole parhaimmillaan alavireissä, tai todella nopeassa ja teknisessä thrash-tyyppisessä tykityksessä.
VFK
28.03.2008 11:45:45
Tästä olen kyllä eri mieltä. Kylmempänä siinä nimenomaan on se rähäkkä (c) SISO-soundi. Nimim. modattu on ja imo kylmempi, parempi. EVH ja Rhoads teki jo aikoinaan samat kylmäksi biasoinnit studiossa omille marsuilleen kun halusivat lisää rähinää.

Mielipideasioita. Se riittävän kuuma biasointi vie lopunkin siitä ylimääräisestä "kihinästä", joka putkien vaihdonkin jälkeen hieman vaivaa. Itse en ole sen räyhän suuri ystävä, vaan pidän selkeästä, voimaa uhkuvasta soundista, mahdollisimman hyvällä erottelevuudella. Samoista syistä johtuen 6505 ei miellyttänyt alkuunkaan, tosin myös tonessa oli eroja, mutta eiköhän sen suurimman eron kuitenkin tuoneet ne viritykset.
kipu69
28.03.2008 15:41:16
On. Muttei samaan hintaan. SISO kunnon putkilla ja riittävän kuumaksi biasoituna, hyvän kaapin läpi, on erittäin toimiva ratkaisu ja entistä parempi, jos edessä on Maxon OD-808 tai vastaava.

Mulla oli 5150 edellämainituilla douppauksilla ja se on edelleen yksi parhaista kuulemistani metallisoundeista. Toisaalta vakio 6505 ei ollut soundiltaan siellä päinkään.

---------------------------------------------

Mielipideasioita. Se riittävän kuuma biasointi vie lopunkin siitä ylimääräisestä "kihinästä", joka putkien vaihdonkin jälkeen hieman vaivaa. Itse en ole sen räyhän suuri ystävä, vaan pidän selkeästä, voimaa uhkuvasta soundista, mahdollisimman hyvällä erottelevuudella. Samoista syistä johtuen 6505 ei miellyttänyt alkuunkaan, tosin myös tonessa oli eroja, mutta eiköhän sen suurimman eron kuitenkin tuoneet ne viritykset.

nyt pitää vetää tähän keskusteluun taas se matala vire, koska soundi muuttuu aika paljon kun mennään esim D:stä alaspäin. Kumpaa biasointia suosittelette siihen?
"idiootteja on helpompi sietää, jos heitä ei ajattele typerinä ihmisinä vaan poikkeuksellisen lahjakkaina apinoina."
helppoheikki
28.03.2008 15:53:28
nyt pitää vetää tähän keskusteluun taas se matala vire, koska soundi muuttuu aika paljon kun mennään esim D:stä alaspäin. Kumpaa biasointia suosittelette siihen?

Mun mielestä kylmällä bias säädöllä on erottelevampi, vähän lasimainen saundi.
koponen
28.03.2008 16:18:04
Mun mielestä kylmällä bias säädöllä on erottelevampi, vähän lasimainen saundi.

Näinhän se on. Kuumalla biasoinnilla ainakin SISOsta häviää paras erottelu ja atakki.
kipu69
28.03.2008 17:27:13 (muokattu 28.03.2008 17:34:46)
Näinhän se on. Kuumalla biasoinnilla ainakin SISOsta häviää paras erottelu ja atakki.

päteekö tuo sama siis periaatteessa kaikkiin putkipeleihin?
"idiootteja on helpompi sietää, jos heitä ei ajattele typerinä ihmisinä vaan poikkeuksellisen lahjakkaina apinoina."
VFK
28.03.2008 20:40:13
No juu ei. Sillä kuumemmalla biasoinnilla saadaan se vahvistin nimenomaan tiukemmaksi ja erottelevammaksi. Ei sitä sattumalta tehdä. Käännetään sitä gain-namikkaa sitten aste taaksepäin, jos tarvitsee.
Guitaristi
28.03.2008 21:23:11 (muokattu 28.03.2008 21:23:30)

Itse olen harkinnut juuri tuota biasmodia tähän 6505+:aan. Hiukan rokimmat soundit olisivat mukavia... Tuolla takana on kyllä bias adjust-säätö, mutta sen säätövara taitaa olla kovin pieni? Täytyy vähän säädellä ja mittailla. Tietääkö ketään henkilöä, joka Turun seudulla osaisi tuon bias-modin tehdä?
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
pekurides
28.03.2008 21:23:41 (muokattu 28.03.2008 21:24:58)

päteekö tuo sama siis periaatteessa kaikkiin putkipeleihin?

juu ei. Sellainen yleisargumentti putkareissa on että kuumempana "parhaat" saundit mutta putket kuluu sitten myös nopeammin, tuossa 5150 taas nyt haettiin hiukan erilaista saundia kuin se perinteinen lämmin ja paksu putkihunaja.

SEmmoinen lämmin ja paksu saundi menee taas helposti tukkoon matalalla vireellä ja hirmugainilla kun taas "kylmempi" on karumpi ja sitä kautta erottelevampi ja kireämpi, mutta makuasioita nämäkin...

kyllä ne putket mullakin hehkuu niin kuumina kun vain pystyy!
varsinkin soolosaundit kylmillä putkilla ei oikein lähe täysii laulamaan:)
kylmillään tulee hiukan trankkumainen tatsi ja toisten mielestä tiukkaan riffittelyyn se olla huva... nämä siis ihan henk.koht. mielipiteitä.

Eipä tämä meikän Framus CObrakaan kyllä sisolle mitään häviä runttauksessa ja alakerrantoistossa aivan älytön mörssäri!, tosin siso tuntuu olevan kyllä helvetin äänekäs!
Tunteella päin vittua.
koponen
28.03.2008 22:28:07 (muokattu 28.03.2008 22:29:54)
Itse olen harkinnut juuri tuota biasmodia tähän 6505+:aan. Hiukan rokimmat soundit olisivat mukavia... Tuolla takana on kyllä bias adjust-säätö, mutta sen säätövara taitaa olla kovin pieni? Täytyy vähän säädellä ja mittailla. Tietääkö ketään henkilöä, joka Turun seudulla osaisi tuon bias-modin tehdä?

Maailman helpoin modi. Pitää vaihtaa yksi kokonainen vastus. Originaali on muistaakseni 12k ja itse kolvasin siihen 5.6k:n niin pääsin pelialueille. Soundista tuli kyllä rokimpi ja pyöreämpi. 5.6k:n vastus osui sikäli nappiin että sillä nupin sai vielä riittävän kylmälle kun se osasto miellytti kuitenkin enemmän.

EDIT: Ja kylmällä biasilla soundi kyllä on erottelevampi ja rähäkämpi. Tämä on fakta, eikä vaadi mitään galluppia.
Focke Wulf
28.03.2008 22:50:36
EDIT: Ja kylmällä biasilla soundi kyllä on erottelevampi ja rähäkämpi. Tämä on fakta, eikä vaadi mitään galluppia.

yhdyn edelliseen... mitä kuumempi sitä "suttusempi"
Life is hard, then u die
Guitaristi
28.03.2008 22:56:39 (muokattu 28.03.2008 22:59:35)

Maailman helpoin modi. Pitää vaihtaa yksi kokonainen vastus. Originaali on muistaakseni 12k ja itse kolvasin siihen 5.6k:n niin pääsin pelialueille. Soundista tuli kyllä rokimpi ja pyöreämpi. 5.6k:n vastus osui sikäli nappiin että sillä nupin sai vielä riittävän kylmälle kun se osasto miellytti kuitenkin enemmän.

Onko homma plussamallilla ja orkkiksella samanlainen? Kun tässä plussassa on jo tuo säätö. Ei tosiaan kovin vaikealta tuo homma kuulosta, vielä kun vain tietäisi että mikä vastus pitää vaihtaa :) Olen aika tumpelo näitten sähköjen kanssa, taitaa kaveri saada tuon kolvauksen tehdä. Voiko tuota bias adjust-pötikkää pyöritellä muuten ihan vapaasti silloin kun vahvistin ei ole päällä? Täytyykö tarkistaa mitään vai voiko sitä vaan säätää ja pistää vahvistimen päälle ja koittaa, miltä kuulostaa?

edit: Tätä pötikkää: http://muusikoiden.net/dyn/users/39056.jpg
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
kipu69
28.03.2008 22:56:54 (muokattu 28.03.2008 22:57:48)
yhdyn edelliseen... mitä kuumempi sitä "suttusempi"

asia siis selvä. Tänään meni kaupaksi edellinen nuppi ja nyt voi alkaa uuden metsästys...
koponen
28.03.2008 23:31:59 (muokattu 28.03.2008 23:34:57)
Onko homma plussamallilla ja orkkiksella samanlainen? Kun tässä plussassa on jo tuo säätö. Ei tosiaan kovin vaikealta tuo homma kuulosta, vielä kun vain tietäisi että mikä vastus pitää vaihtaa :) Olen aika tumpelo näitten sähköjen kanssa, taitaa kaveri saada tuon kolvauksen tehdä.

Homma on periaattessa samanlainen molemmilla, paitsi että ykkösmallissa ei ole sitä potikkaa. Vastus jonka haluat vaihtaa on R68 ja se on siinä bias-potikan vieressä samalla piirilevyllä. Nakkaa rinnalle toinen 12k niin saat 6k, tai vaihda siihen suoraan 6.2 tai 5.6. Tämän vastuksen vaihdolla vaikutat siis siihen, millä alueella se bias-potikka (säätövastus) toimii.

5.6:k vastuksella potikan alue muuttui suunnilleen niin että modauksen jälkeen säätövara alkoi siitä mihin se ennen loppui. Sopi itselleni mainiosti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)