Aihe: Uusi rautalankafoorumi
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Fuzzy Boner
05.02.2004 10:21:19
Eiks oo maailman tylsintä, jos kappaleessa on koko ajan sama sointu ja sama asteikko (B-osassa vain 1/2 sävelaskelta nostettuna)

Entä Gb pentatoninen B-osaan?

Voithan sitä muuttaa- tottakai. Niinhän kaikki tekee. Eli niin sanottua "muutettua salkkua". Mut se teema menee noin. Soolossa voit soittaa vaikka ihan mitä vaan. Kyllä ne basistit seuraa. Jos ei seuraa niin apua
My name is Baron, Fuzzy Baron *kun kääntää töpselin seinässä, tulee äänen tilan tunteeseen tiettyä harsomaisuutta*
Voxauttaja
05.02.2004 14:22:36
Vihelletääs nyt jo peli poikki!
Kaikki musiikki voi olla hyvää, mutta kaikesta hyvästä ei silti tarvitse pitää!
Mielipideasioista ei sovi kiistellä, joskin tietysti huonosta mausta voi aina huomauttaa ;-)

...Ja kyllä minäkin monenlaista musiikkia kuuntelen, mutta rautalankaa rakastan.
El Condor
05.02.2004 14:25:28
Voithan sitä muuttaa- tottakai. Niinhän kaikki tekee. Eli niin sanottua "muutettua salkkua". Mut se teema menee noin. Soolossa voit soittaa vaikka ihan mitä vaan. Kyllä ne basistit seuraa. Jos ei seuraa niin apua

So Whatissahan käy usein niin, että basso/komppi/joku lähtee nostamaan puolikkaalla kahdeksisen tahtia liian aikaisin. Rakennehan on AABA, jossa B-osa nousee puolikkaalla sävelaskeleella. Kun esim. soitetaan pari soolokiertoa peräkkäin, pitäisi tulla AABAAABA, eli yhteen väliin 24 tahtia samaa Dm7-sointua. Yleensä vähintään yhden soittajan kärsivällisyys pettää, jolloin hän nostaa essään jo 16 tahdin jälkeen. Tällöin muut eivät voi olla ihan varmoja, kämmäsikö ko. soittaja, vai vetääkö hän vain coolisti "out". Puolet bändistä lähtee seuraamaan ja puolet ei. Parin choruksen jälkeen kukaan ei enää tiedä, mikä sointu on kyseessä. Yleisö ei huomaa mitään, vaan nyökyttelee arvostavasti viileän atonaaliselle tulkinnalle.

Siis minullehan ei ole koskaan käynyt noin, mutta kuulemma jollekin on...
Fuzzy Boner
05.02.2004 14:25:48
Vihelletääs nyt jo peli poikki!.

Äläs ny. Tän palstan hienoudet on kun peli vaan jatkuu vaikka se on ollu selvä jo aikapäiviä. aina lissää vaan vettä myllyyn. :D

Ok. "Time-out"
My name is Baron, Fuzzy Baron *kun kääntää töpselin seinässä, tulee äänen tilan tunteeseen tiettyä harsomaisuutta*
Fuzzy Boner
05.02.2004 14:27:48 (muokattu 05.02.2004 14:29:04)
So Whatissahan käy usein niin, että basso/komppi/joku lähtee nostamaan puolikkaalla kahdeksisen tahtia liian aikaisin. Rakennehan on AABA, jossa B-osa nousee puolikkaalla sävelaskeleella. Kun esim. soitetaan pari soolokiertoa peräkkäin, pitäisi tulla AABAAABA, eli yhteen väliin 24 tahtia samaa Dm7-sointua. Yleensä vähintään yhden soittajan kärsivällisyys pettää, jolloin hän nostaa essään jo 16 tahdin jälkeen. Tällöin muut eivät voi olla ihan varmoja, kämmäsikö ko. soittaja, vai vetääkö hän vain coolisti "out". Puolet bändistä lähtee seuraamaan ja puolet ei. Parin choruksen jälkeen kukaan ei enää tiedä, mikä sointu on kyseessä. Yleisö ei huomaa mitään, vaan nyökyttelee arvostavasti viileän atonaaliselle tulkinnalle.

Siis minullehan ei ole koskaan käynyt noin, mutta kuulemma jollekin on...

JUURI NÄIN! Joo.. Aabahan se on. Viimesen A:n lopun pystyy kyl esim joku fiksu basisisti(paradoksi?) merkkaamaan vaikka dominantilla tms nii solisitiki hokaa milloin rundi lähtee alusta. Mä ainakin aina miellän sen vikan A:n dramaturgian erilaiseksi...
baron
05.02.2004 15:04:58 (muokattu 05.02.2004 15:09:34)

JUURI NÄIN! Joo.. Aabahan se on. Viimesen A:n lopun pystyy kyl esim joku fiksu basisisti(paradoksi?) merkkaamaan vaikka dominantilla tms nii solisitiki hokaa milloin rundi lähtee alusta. Mä ainakin aina miellän sen vikan A:n dramaturgian erilaiseksi...

Poppamieshän neuvoi miten homma hoidetaan. Kiipparisti pitää vas. kättä taskussa (olettaen että basisti ehtinyt oppia hommansa, aikaa keikkaan vain pari viikkoa, että tiukoille ottaa) ja laskee sormilla A-osia, huutaa hep kun B-osa alkaa.

Tai itseasiassa niinkuin Perez Prado!
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group
KMT
05.02.2004 17:18:38

Kauhiaa off-topikointia minun aloittamassani ketjussa. Hävetkää...

Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
poppamies
05.02.2004 17:31:15

Kauhiaa off-topikointia minun aloittamassani ketjussa. Hävetkää...

No joo... ja basistin syytähän se on kaikki tyynni... otsooni, sademetsät, happosateet... kaikki, aivan kaikki.
Ei muuta kun saunan taakse koko ammattikunta...
"G-strings are for strippers"
R.W. Piuha
05.02.2004 18:47:40
Kitaralla on tehty koko instrumentin olemassa olon ajan täyttä paskaa eikä sitä ole kuitenkaan instrumenttikohtaseksi paskaksi tuomittu.

Nyt täytyy kyllä ihan vilpittömästi sanoo että hiljaseksi veti...vaikka mä kuinka yritän, en ymmärrä mitä sä yrität sanoa...siis ei ole tuomittu instrumenttikohtaiseksi paskaksi???Vau!!!!

Mistähän sanonta "totinen torvensoittaja"on saanut alkunsa??Hyvin näyttää kuitenkin sopivan moneen alan mieheen!

Miltähän Beatles,Rollarit,Shadows,Eagles,Led Zeppelin ja lukemattomat muut rock/pop-bandit kuulostaisi jos kitarat olis korvattu pilleillä?Olis se aika irstaan kuulosta,no olen mä ollut bandissa jossa vedettiin rokkisooloja hapettuneella hajulukolla ,vaikeuksia oli pitää naama peruslukemilla,oli se sellasta "parvella toskaa"-meinikiä !!!
isojussi
05.02.2004 18:53:14
,no olen mä ollut bandissa jossa vedettiin rokkisooloja hapettuneella hajulukolla ,vaikeuksia oli pitää naama peruslukemilla,oli se sellasta "parvella toskaa"-meinikiä !!!

No, mä olen ollut bändissä, jossa vedettiin kuppasella Telellä "rokkisooloja". Mua oikeestaan hävetti.

Soitin ei tee itsestään huonoa, vaan soittaja. No, eihän kaikki tykkää vastakkaisesta sukupuolestakaan, joten kai meidän "taviksien" pitää ymmärtää poikeaviakin....
Osta mut - ma olen kaupan!
Voxauttaja
05.02.2004 18:54:07 (muokattu 05.02.2004 18:56:22)
Haista sie jo piuha pitkä paska! Kitaralla on tehty koko instrumentin olemassa olon ajan täyttä paskaa eikä sitä ole kuitenkaan instrumenttikohtaseksi paskaksi tuomittu. Jos hakuat tukka tinkaamaan ota yksityisesti yhteyttä, eläkä jauha turhaa paskaa läpipaskasta aiheesta muutenki!

Johan on kieroutunutta tekstiä. Jos ei todellakaan missään kitarabiisissä löydä yhtään musiikillista ainesta, niin tekisi mieleni sanoa, että hoitoonohjaus olisi paikallaan, mutta en sano mitään, totean vaan että voisin sanoa, ja nyt tiedän ainakin taas yhden, kenen kommentteja ei tarvitse ottaa vakavasti.

Mitäs klassinen kitara, onko sekin täyttä paskaa? no jaa, mitähän minäkin tässä kyselen...
Taitaa olla miehet sitä mitä soittaa, minä olen sitten kai puuta, mutta enpähän ole ainakaan torvi :-)
isojussi
05.02.2004 19:10:19
Johan on kieroutunutta tekstiä...

Taisi kaveri tarkoittaa, että johtuen siitä, että kama on soitettu sähkiksellä ja "rock-asenteella", sitä pidetää kovana - vaikka olis oikeesti sitten mitä tahansa.

Tällaisen fanaattisuuden omaavaa ihmistä voisikin nimittää esim: "Kitaraturakaiseksi"... tai "Rautalankaturakaiseksi"

Oletteko muuten olleet tekemisissä klassisten viulistien kanssa?
Osta mut - ma olen kaupan!
Voxauttaja
05.02.2004 19:51:06 (muokattu 05.02.2004 19:52:20)
Taisi kaveri tarkoittaa, että johtuen siitä, että kama on soitettu sähkiksellä ja "rock-asenteella", sitä pidetää kovana - vaikka olis oikeesti sitten mitä tahansa.

Tällaisen fanaattisuuden omaavaa ihmistä voisikin nimittää esim: "Kitaraturakaiseksi"... tai "Rautalankaturakaiseksi"

Oletteko muuten olleet tekemisissä klassisten viulistien kanssa?

Saisi siinä tapauksessa opetella ilmaisemaan itsensä paremmin. Toivottavasti se itseilmaisu ei ole soittimella yhtä huonoa.
Itsekin kritisoin kyllä kitaran tapauksessa sitä, että huonoa soittamista korvataan laittamalla säröä isommalle tms.
U.Honey
05.02.2004 20:20:49
Yleensä vähintään yhden soittajan kärsivällisyys pettää, jolloin hän nostaa essään jo 16 tahdin jälkeen. Tällöin muut eivät voi olla ihan varmoja, kämmäsikö ko. soittaja, vai vetääkö hän vain coolisti "out".

Juuri tämän takia tykkään soittaa tsässiä. Olen koko ajan cool!
Children of Baron, the ultimate musical experience!
JK
05.02.2004 21:15:08
No joo... ja basistin syytähän se on kaikki tyynni... otsooni, sademetsät, happosateet... kaikki, aivan kaikki.
Ei muuta kun saunan taakse koko ammattikunta...

Heh! Tätä keskustelua sivusta seuranneena rupee tosissaan naurattamaan... tai sitten ei... Ensin väitellään siitä että kumpi on kauheempaa, kitaran vai puhaltimien äänet ja sitten todetaan että basisti on syypää kaikkeen..JESS!!!

En ota itseeni sillä en pidä itseäni minään basistina, kunhan soittelen vaan siellä taustalla BUM-BUM-BU-BUM yrittäen matkia tuubaa sellasella nelikielisellä kitaralla joka jäi mulle kun soittimia joskus 70-luvulla jaettiin bändin kesken ja samalla koetan laskea sormillani monesko A-osa on menossa.

On se hienoo lukea kun huippuammattilaiset keskustelee komeilla termeillä fiksusti...
"Jos vielä vitt....lette niin ostan taas nauhattoman basson"
Martso
05.02.2004 22:05:45
Minä en tarkoittanu, että kaikki kitaratuohut olis paskaa. En todellakaan! Mikään ei sovi paremmin joihinkin fiiliksiin kun kunnon kitararevittely!

Pointti oliki se, että kaikilla instrumenteilla on tehty kautta aikain myös paskaa musaa. Ei pitäs vaan muodostaa siitä heti instrumentti-kohtaista vihaa.
Martso
05.02.2004 22:08:56
Saisi siinä tapauksessa opetella ilmaisemaan itsensä paremmin. Toivottavasti se itseilmaisu ei ole soittimella yhtä huonoa.
Itsekin kritisoin kyllä kitaran tapauksessa sitä, että huonoa soittamista korvataan laittamalla säröä isommalle tms.

Jeps, humalassa heiluin hullun lailla eilen. Olen pahoillani! Jotkut asiat nostaa vaan sapetuksen korkeelle ja sitte tuo itsesuojeluvaisto ei enää pelaa. pkrl :)
baron
05.02.2004 22:09:58

En ota itseeni sillä en pidä itseäni minään basistina, kunhan soittelen vaan siellä taustalla BUM-BUM-BU-BUM yrittäen matkia tuubaa sellasella nelikielisellä kitaralla joka jäi mulle kun soittimia joskus 70-luvulla jaettiin bändin kesken ja samalla koetan laskea sormillani monesko A-osa on menossa.)

Älä aliarvioi meitä basisteja (sanoo ex-basisti). Mehän keksittiin "powerchord" ennen kitaristeja. Kun mä aikoinaan säestin humppaa, mä löin perussävelen ykköselle ja kvintin kolmoselle ja terssistä ei tietoakaan!!!
baron
05.02.2004 22:13:41

On se hienoo lukea kun huippuammattilaiset keskustelee komeilla termeillä fiksusti...

Osta säkin se kirja, joka mulla on iltalukemisena: "A Glossary of Jazz Terminology to Impress People In Cocktail Party Conversations".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)