Aihe: Digi003 ja tietokoneen tehovaatimukset
1
ganesha
28.03.2008 18:44:29
tervis.
ajattelin kysyä teiltä studiokyösteiltä kun haulla ei löytynyt. Ajattelin alkusyksystä laittaa äänityspuolta kuntoon ja hommata Digi003:n. Valmistajan sivuilta löysin jonkinlaista muistilistaa tietokoneelta vaadittavasta tehosta yms. mutta eihän se hebrea tällaiselle vanhan liiton miehelle auennut.
Jos kasaan koneen itse (eli delegoin homman jollekin kaverille joka osaa) niin riittääkö 1000 eksua tarpeeksi tehokkaan myllyn kyhäämiseen? Näyttö on jo valmiina, joten se kai vähän jelppaa. Kovalevyjä käsittääkseni saisi olla kaksi: yksi softille & käyttikselle, toinen musafileille. SCSI-kovot olisivat käsittääkseni nopeampia mutta ilmeisesti aikas perkeleen kalliita?
Tonnilla ehkä voisi jopa löytää valmiin konepaketin (ilman näyttöä, siis) jossa riittäisi kovotila ja vääntö?
Tuossa digissä ei taida olla kovin kummoiset AD-muuntimet, joten sen persiiseen ajattelin läimäistä Behrun ADA8000:n ainakin näin aluksi (köyhä kun olen :D), mitenkäs sen saa tietokoneeseen liitettyä? Optisella kaapelilla? Mikäli en ihan väärin ymmärtänyt niin ainakin digin ja adan väliin tuommoinen pitää olla. Jos budjetti antaa myöten niin yritän laittaa samaan läjään sen Music Production Kitin jolla saa raitamäärän 48:aan, joten koneessa pitäisi olla puhtia pienen pohjanmaalaisen kylän verran.
täällä kumminkin moni tajuaa näiden juttujen päälle meikäläistä enemmän, joten kaikenlainen ohjeistus on enemmän kuin tervetullutta.
viina. hanuri. ja naiset.
Matsoni
28.03.2008 22:11:53 (muokattu 28.03.2008 22:17:50)
Joku aika sitten kasasin neliydin koneen miettimättä juuri kustannuksia, niin hintaa tuli ilman näyttöä kolmella kovolla, hyvällä näytönohjailmella varustettuna ja hiljaisuuteen hieman panostaen n. 1250e.

Jos olisin koonnut koneen itselleni, jolloin raha olisi ollut enemmän määrittävä tekijä, olisin saanut yhtä tehokkaan ja toimivan koneen 7-800 eurolla. Eikä tuohon hintaan olisi tarvinnut vielä tinkiä laadusta. Eli tuo sinun 1000 euron budjetti on vähintäänkin riittävä.

Kanattaa myöskin miettiä onko toolssi ympäristöstä itselle oikeasti hyötyä. Jos vaan itsekseen ja kavereiden pändeille touhuaa niin ei välttämättä kannata maksaa siitä, että on "pro tools". Varsinkin kun on ilmaisia ja joidenkin mielestä parempiakin softia esim. reaper.

macin käyttis on kyllä todella mielyttävä windowsseihin verrattuna ja logic on halpa mutta ei se kuitenkaan mitenkään autuaaksi tekevä ole.
vanaha kettu
28.03.2008 23:04:29
Mikset ostais jotain käytettyä pönttömaccia ja siihen Logic? Ei kannata sotkeentua budjettimielessä Digin kaltaisiin poliitikoihin vaan hankkia softaa joka kelpuuttaa monenlaista rautaa.

Samaa mieltä, Joko kasaat hyvän moniytimisen Puuceen tai ostat macin ja rinnalle hyvän Motun tai RME:n raudan.

Tonnilla saa jo hyvän koneen, kun kasaa osista. Tupla- tai neliytiminen prosessori, 4 gigaa keskusmuistia, kaksi nopeaa ja riittävän kokoista kiintolevyä ja näyttis. Antecilla on suht halpoja ja hyviä koteloita. Macista jos tykkää, niin käytettynä vois löytyä tonnin pintaan joku G5.

http://www.thomann.de/fi/mark_of_the_unicorn_896.htm

http://www.thomann.de/fi/rme_fireface_800.htm

Fireface 800 on tosi suosittu ja laadukas kortti. Motussa on neljä etuastetta enemmän ja parisataa halvempi. Softaksi Reaper.

ELLEI Pro Tools ole juuri se sun juttu.
ganesha
29.03.2008 16:17:22
olen ainakin tähän asti ollut siinä luulossa että ProTools vaan on ziljoona kertaa helpompi käyttää kuin nuo muut. kallishan se taitaa olla vertailussa. Maccia en ole ikinä käyttänyt joten siihen maailmaan siirtyminen hieman kirvoittaa tuskanhikikarpaloita otsalle :D

niin moni kyllä dissaa varsinkin tuota viimeisintä digiä että kyllähän sen ostaminen on alkanut hieman mietityttää. ei muuta ku suunnittelemaan jotain Plan B:tä :D
Roberto
29.03.2008 19:12:05

olen ainakin tähän asti ollut siinä luulossa että ProTools vaan on ziljoona kertaa helpompi käyttää kuin nuo muut. kallishan se taitaa olla vertailussa. Maccia en ole ikinä käyttänyt joten siihen maailmaan siirtyminen hieman kirvoittaa tuskanhikikarpaloita otsalle :D

Ei todellakaan ole, siihen on vaan moni tottunut..

Ja mitä macciin siirtymiseen tulee, niin ei voisi olla helpompaa asiaa.
Woodoo
19.04.2008 13:55:12 (muokattu 19.04.2008 13:58:32)
Mac on kyllä varma. Pro Tools näin viikon käytönjälkeen sujuu jo melko hienosti. PC:n kuitenkin ostin 780e meni ilman näyttöä. Tehot eivät ole vielä ainakaan loppuneen. Q6600 prosessori eli 4 ydinprosessori, muistia 4 gigaa nopea 32 MB välimuistilla oleva kiintolevy, kuitenkin ihan normi 7400rpm, raptori on hypetystä. 12 kanavaa, kaikissa EQ, joku dynamiikka plugari, sekä parissa kanavassa kaiku ja prosessori oli vasta 10% kuormituksella.

Pro Toolssissa on vaan se kiva, kun sen tuikkaa koneeseen kii käynnistää koneen asentaa softan, niin muuta ei tarvii tehä. Aina ollut erityisesti Cubasen kanssa kauheeta säätöä ja testausta miten saa suorituskyvyn ja latenssin järkevään suhteeseen. Toi vaan toimi. Factoryssa tulee ihan mukava kirjo plugareitakin valmiiksi.

Edit: oma käsitykseni vielä muuntimista. Digirack vs. Behringer... En behkua kehtaisi laskea edes samalle pöydälle... korjatkaa jos väärässä. Todella pidin kyllä rackin etusista ja muuntimista sun muista. Toki kanavat livenauhoituksissa loppuu kesken.
Säätäjä
19.04.2008 14:12:22
Mulle on aika sama et käytänkö ADA8000 muuntimia vai 002:den omia, melkein mielummin jopa Behringeriä jos pitäis valita. Digin muuntimet ja varsinkin kello on aika kuraa. Tosin mulla on nyt parempi muunnin kyydissä, joten enää ei tartte miettiä tota.
Täytäthän mun silmälasini. Mun studio
Niq
19.04.2008 14:43:53

Mulle on aika sama et käytänkö ADA8000 muuntimia vai 002:den omia, melkein mielummin jopa Behringeriä jos pitäis valita. Digin muuntimet ja varsinkin kello on aika kuraa. Tosin mulla on nyt parempi muunnin kyydissä, joten enää ei tartte miettiä tota.

En kyl tajua miks aloittaja haluaa ostaa kaks muunninta jotka molemmat on suht köpösiä, eikös kannattas laittaa raha yhteen vähän parempaan.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Jaava
19.04.2008 19:33:25

Onko jollain kokemusta noista 003-sarjan muuntimista. Ovatko parantaneet paljonkin noista 002:n kieltämättä varsin kehnoista muuntimista?
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
ganesha
19.04.2008 20:49:44
En kyl tajua miks aloittaja haluaa ostaa kaks muunninta jotka molemmat on suht köpösiä, eikös kannattas laittaa raha yhteen vähän parempaan.

olenkin pikkuhiljaa kääntynyt Motun 8Pre:n kannalle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)