Aihe: Intonaation säätö
1 2 3
Bentley
28.03.2008 18:07:50

Moorientes.

Tuli ensimmäinen teräskielinen akustinen hommattua ja kyselenki mitenkä intonaatio säädetään akustisessa?
For those who can't be without the music!
poppamies
28.03.2008 18:37:18

Moorientes.

Tuli ensimmäinen teräskielinen akustinen hommattua ja kyselenki mitenkä intonaatio säädetään akustisessa?

Sitä ei tavallaan säädetä ollenkaan. Ne asiat pitäisi olla huomioitu rakennusvaiheessa. Tallaluu on viistosti asennettu ja mahdollisesti vielä tallaluussa pykälä G-kielelle. Kun kaulan säätää kuntoon niin sen pitäisi olla siinä. Kaulan säätö on käytännössä ainoa toimenpide mitä soittaja itse voi tehdä intonaation seteen akustisessa.
G strings are for strippers!
Bentley
28.03.2008 19:56:08 (muokattu 28.03.2008 19:57:17)

Okei, eli liikkeeseen takasin ja pitää käskee laittaan säädöt kohillensa.

Se oli kyllä vähä mielenkiintosta kuunnella kun kysyttyäni myyjä sanoi että intonaatiota ei tarvi akustisessa kitarassa säätää vaikka vaihtaa kielten paksuutta koska siinä on kiinteä talla. Mä kyllä vähä mietin et täh, voiko se olla noin oikeesti. Eihän mulla ollu kiinteätallasesta kitarasta mitään kokemusta tietenkään...
poppamies
28.03.2008 20:40:58

Se oli kyllä vähä mielenkiintosta kuunnella kun kysyttyäni myyjä sanoi että intonaatiota ei tarvi akustisessa kitarassa säätää vaikka vaihtaa kielten paksuutta koska siinä on kiinteä talla...

Ei tarvitse eikä käytännössä voikaan. Myyjä oli kyllä täysin oikeassa.
Bentley
28.03.2008 21:02:10 (muokattu 28.03.2008 21:15:23)

Ei tarvitse eikä käytännössä voikaan. Myyjä oli kyllä täysin oikeassa.

Eli tarkottaako tämä käytännössä sitä et mä en saa tuohon kitaraan koskaan intonaatiota kohillensa sit?

Edit: Niin miten ei tarvitse? Jos kielten paksuus vaikuttaa intonaatioon niin miksei sitä tarvitse säätää jos säätöä kerran pitäisi tehdä? Käytännössä jokaiseen akustiseen olisi vain siis oma kielipaksuus setti / merkki käytettävissä eikä sitä voi muuttaa ja pitäisi akustinen ostaa kielten mukaan, eikä itse kitaran mukaan?

Siis tämän asian saa selittää mulle ku maalaistollolle et mä oikeesti ymmärrän :) Eli kysellään tyhmiä ku on tyhmä käyttäjä :)
poppamies
28.03.2008 21:18:39

Eli tarkottaako tämä käytännössä sitä et mä en saa tuohon kitaraan koskaan intonaatiota kohillensa sit?

Niinkuin sanoin, säätämällä kaula kuntoon. valitsemalla sopivat kielet just siihen kitaraan ja mahdollisesti hiomalla tallaluuta alapuolelta saa optimi-intonaation akustiseen. Teräskielisessä akustisessa ei saa, eikä tarvitsekaan saada paremmin säädettyä. Klasarissa ei ole tuonkaan vertaa mahdollisuuksia säätää.
hapan
28.03.2008 21:19:04
Eli periaatteessa sulla pitäis olla joka kielisetille oma talla, jonka intonaatio on veännetty kohilleen.
Puavali
28.03.2008 21:29:13
Eli periaatteessa sulla pitäis olla joka kielisetille oma talla, jonka intonaatio on veännetty kohilleen.

Eli intonaatiota saadaan säädettyä tallaa vaihtamalla ja/tai muotoilemalla.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Bentley
28.03.2008 21:41:49

Noniin, nyt alkas valkenemaan tämä asia mulle enemmän.

Kaularautaa säädin pikkasen ja intonaatio tosiaan muuttui tosi paljo :o Enpä ois ikää uskonu et sillä on noin iso merkitys hienovireen kanssa.

Mutta joo, eiköhän tuosta saa jotaki aikaseksi kun vielä jaksaa tallapalaa hiota jne.

Kiitokset kärsivällisyydestänne :)
Bentley
28.03.2008 21:51:11

Sitten lisäkysymys. Nyt alan etsimään itselleni sopivaa kielisettiä / merkkiä niin sen jälkeen jos on säädettävää niin kannattaako ensin kaularaudan säätöä harrastaa ennenkuin lähtee tallan kimppuun?
flattopguitar
28.03.2008 22:28:19 (muokattu 28.03.2008 22:38:33)
jos on säädettävää niin kannattaako ensin kaularaudan säätöä harrastaa ennenkuin lähtee tallan kimppuun?

Ei kaularaudasta silti säädetä sitä intonaatiota, vaikka sen säätäminen siihen vaikuttaa. Kaularaudasta laitetaan kaula soittajan soittoon sopivaan koveruuteen/suoruuteen. Yleensä kaikille riittää, että kun painaa 1. ja 14. nauhalta kielen alas, niin väli kielen ja 7. nauhan yläpinnan välillä on n. 0.010 kielen luokkaa tai vähän alle. Yleensä kaulat ja nauhoitus voi olla hieman epätasaista, joten jossain kielessä tuo lukema voi olla vähän päälle 0.010 ja jossain toisessa vähän alle. Ei niin tarkkaa, jos kitara muuten soi puhtaasti ilman särinöitä ja korkeita nauhoja.

Tämän jälkeen aletaan katsomaan mitä ja jos intonaatiossa on ongelmia. Selvät korvalla kuultavat intonaatio virheet akustissa on melkein mahdotonta korjata, mutta taas sellaiset lievemmät, jotka näkyvät vain viritysmittarilla ja kun kitaraa hinkkaa, eli hakemalla hakee, niin varmaan löytää intonaatio heittoja, taas usein kuuluvat kalliimpiinkin akustisiin. Tallaluusta pystyy säätämään sitä kielen kostetuskohtaa, jolla taas saa vähän lisää skaalan pituutta tai sitä vähennettyä, mutta tämä muutos tapa on todellakin hyvin rajallinen. Akustinen pitäisi olla kohtuullisen hyvässä vireessä kauttaaltaan ilman säätöjäkin, koska intonaatiota ei pysty suuremmin muuttamaan. Mitkään valmistusvirheet eivät olisi yllätys, koska niitä on kalliimmissakin kitaroissa.

Tyypillisin intonaatioheitto on juuri se, että 12. nauhalta alaspainetut nuotit ovat joko liian korkeita tai matalia, yleensä liian korkeita ja eteenkin h-kieli. Tähän vaikuttaa myös kielten korkeus, joka voi uudessa kitarassa olla tehdassäädöissä melko suuri. Jos tallaa madaltaa hieman niin kielet tulevat lähemmäs otelautaa ja kun niitä painaa alas, niin ne eivät veny yhtä paljon -> vire laskee hieman. Sitten taas tyypillinen valmistusvika on se, että joko talla tai tallaluun ura on porattu väärään paikkaan, liian kauas tai lähelle suhteutettuna skaalaan. Tämäkin on kohtuullisen helppo tarkistaa itse, jos on pitkää viivoitinta tai muuta mittaa jolla saa lukemat millimetrin tarkkuudella. Netistä löytyy tietoa mikä pitäsi olla tallaluun keksikohta millekin kielelle jos skaala on esim. 24,75". Käytetyn skaalan pituuden saat taas mittaamalla satulasta 12. nauhalle ja kertomalla tämän kahdella. Tallaluun paikka ei siis ole heti tuossa kohdin, vaan intonaatiota parantaakseen pitää kielille laittaa vähän lisää mittaa. Ohuelle e-kielelle vähemmän kuin paksulle E-kielelle.

Kannattaa kuitenkin ekaksi koittaa uusia kieliä ja vähän paksumpia esim. 011 setti, joita monissa kitaroissa lähtökohtaisesti tarkoitetaan käytettävän. Jotkut täysin rimpulat eivät taatusti ole intonaatioltaan kunnossa, koska akustiset eivät ole tehty niille. Millaisesta vireheitosta ja missä on kyse ja mikä on kitarasi?
Bentley
28.03.2008 22:38:26

Kannattaa kuitenkin ekaksi koittaa uusia kieliä ja vähän paksumpia esim. 011 setti, joita monissa kitaroissa lähtökohtaisesti tarkoitetaan käytettävän. Jotkut täysin rimpulat eivät taatusti ole intonaatioltaan kunnossa, koska akustiset eivät ole tehty niille. Millaisesta vireheitosta ja missä on kyse ja mikä on kitarasi?

Kitara on Landola SD-11F tai vastaava.. käsin kirjotettu tuo malli ni en tiä onko se F vai E vai 11 vai II tms.. Kitaran arvo kuitenki on vissii jotain 1200 egee myyjän mukaan.

En oo varma mutta ehkä 11 kielisetti taitanee olla kiinni tässä jo. Vireheitto on selanenki esim jos viritän mittarilla kaikki kielet vireeseen ja otan soinnun niin se soi epävireessä. Jos viritän esim. huiluilla vireeseen A ja D kielen niin A-kieleltä painettaessa 5 nauhaa ja soittamalla D kielen sen kanssa niin tällä tapaa on kans heittoa. Ihan korvalla kuunneltavaa.
flattopguitar
28.03.2008 22:46:07
Kitara on Landola SD-11F tai vastaava.. käsin kirjotettu tuo malli ni en tiä onko se F vai E vai 11 vai II tms.. Kitaran arvo kuitenki on vissii jotain 1200 egee myyjän mukaan.

Hymn... nyt suo on kyllä kusetettu. Voin väittää että tuon Landolan arvo ei ole 1200euroa vaan enemmin n. 400euroa uutena, jos se on tälläinen:

http://www.citymusic.nl/onderwerpen/occassions/img/landola_sd11.jpg

Vireheitto on selanenki esim jos viritän mittarilla kaikki kielet vireeseen ja otan soinnun niin se soi epävireessä. Jos viritän esim. huiluilla vireeseen A ja D kielen niin A-kieleltä painettaessa 5 nauhaa ja soittamalla D kielen sen kanssa niin tällä tapaa on kans heittoa.

Tuo sointu homma ei vielä sano mitään, koska esim. E-duuri on usein vähän epäviereessä jos G-kieltä ei viritä vapaana hieman alle viereen jne. Mahdotonta sanoa näin, että kuinka vakavasta asiasta on kyse, mutta todennäköisesti jotain vikaa kitarassa on.
Bentley
28.03.2008 22:52:19

Hymn... nyt suo on kyllä kusetettu. Voin väittää että tuon Landolan arvo ei ole 1200euroa vaan enemmin n. 400euroa uutena, jos se on tälläinen:

http://www.citymusic.nl/onderwerpen/occassions/img/landola_sd11.jpg

Tuollaselta se mun omaki näyttää. Tosin tuossa kuvassa ei tainnu näkyä eq-säätimiä mitä tässä on. Tässä on 9V patteri paikka ja eq:ssa: volume, bass, middle, freq. ja treble.
flattopguitar
29.03.2008 10:29:39
Tuollaselta se mun omaki näyttää. Tosin tuossa kuvassa ei tainnu näkyä eq-säätimiä mitä tässä on. Tässä on 9V patteri paikka ja eq:ssa: volume, bass, middle, freq. ja treble.

Se on varmaan sitten SD-11 E, eli Electric kun siinä on esiasennettut mikit. Landola käyttää/käytti ainakin loppuaikoina B-bandin elektroniikkaa, joka on ihan hyvää tasoa. Siitä johtuen hintaa voi nostaa sadalla parilla tuosta sanomastani neljästä sadasta eurosta, mutta ilmeisesti joku musaliikkeen ukko on taas kerran vähän nostanut tuotteensa hintaa saadakseen sen myytyä. Toisaalta voihan kitaroiden arvoksi määritellä mitä tahansa, mutta maailmalla noita myydään tuossa hintaluokassa jonka kerroin.
Bentley
29.03.2008 11:23:05

Se on varmaan sitten SD-11 E, eli Electric kun siinä on esiasennettut mikit. Landola käyttää/käytti ainakin loppuaikoina B-bandin elektroniikkaa, joka on ihan hyvää tasoa. Siitä johtuen hintaa voi nostaa sadalla parilla tuosta sanomastani neljästä sadasta eurosta, mutta ilmeisesti joku musaliikkeen ukko on taas kerran vähän nostanut tuotteensa hintaa saadakseen sen myytyä. Toisaalta voihan kitaroiden arvoksi määritellä mitä tahansa, mutta maailmalla noita myydään tuossa hintaluokassa jonka kerroin.

Ok. Kuulostaa kyllä järkeenkäypältä ja varmasti näin onkin.

Se myyjä höpisi kans jostain lämpöpuukannesta tai jostain mikä ei mulle sano mitään eli onko sekin mahdollisesti jokin myyntikikka vai löytyykö sellanen sit kaikista noista sd-11 landoloista?
flattopguitar
29.03.2008 13:25:15 (muokattu 29.03.2008 13:26:12)
Se myyjä höpisi kans jostain lämpöpuukannesta tai jostain mikä ei mulle sano mitään eli onko sekin mahdollisesti jokin myyntikikka vai löytyykö sellanen sit kaikista noista sd-11 landoloista?

Löytyy kaikista Landolan malleista joissa on tuo "lämpöpuukansi", mutta en tiedä onko sitä juuri tuossa mallissa, voi olla. Se ei kuitenkaan nosta kitaran arvoa mitenkään. Kitaran sivut ja pohja on laminoitua puuta + Landolan laatu ei muutenkaan ole mitään maailman parasta. Pienenä vertailukohtana voi sanoa, että yhdeltä parhaimmista akustisen valmistajista, eli Martinilta saa jo jotain kokopuisia malleja tuolla 1200 eurolla, jossa on kuusikansi. Kokomahonkisia Martineita saa alta tonnin. Kitarasi oikea arvo, uutena ja hyvässä kunnossa on siinä 400-600e. Kerroit yksityisviestissä vielä sellaisesta virheestä kitarassa, että huh huh. Palauta se heti ja vaadi rahat takaisin!
Bentley
29.03.2008 18:21:20

Vaikuttaako valmistusmaa siihen jotenkin sitten? Se on Suomessa tehty ainakin etikettien mukaan.

Myyjän mukaan Landolaa ei valmisteta enää mutta pistäydyttyäni www.landola.fi -sivustolla mun mielestä jonkinlaista toimintaa vielä on?

Eli nyt Landolan asiantuntijoita etsimään kivien alta :)
flattopguitar
29.03.2008 22:21:22
Vaikuttaako valmistusmaa siihen jotenkin sitten? Se on Suomessa tehty ainakin etikettien mukaan. Myyjän mukaan Landolaa ei valmisteta enää mutta pistäydyttyäni www.landola.fi -sivustolla mun mielestä jonkinlaista toimintaa vielä on?

Valmistusmaalla ei periaatteessa ole tuotteissa kuten kitarassa mitään merkitystä, vaan laadulla ja raaka-aineilla akustisissa kitaroissa. Jos kitara on kokopuinen ja laadukkaasti tehty, niin sillä on yleensä hintaa jonkun verran. Landola on tehnyt viimeisinä vuosina käsittääkseni pääasiassa kokopuukannella (lämpökäsittelty puu) ja laminoiduilla sivuilla olevia kitaroita, joiden soundi on ainakin minun kokeilemissani kitaroissa ihan ok. Kitarat eivät kuitenkaan ole ihan samalla tasolla kuin jenkkimerkit kuten Gibson, Martin, Guild. Ei sillä itse valmistusmaalla ole mitään merkitystä kitaran arvoon, eikä se että se on Landola made in Finland nosta kitaran arvoa mihinkään, vaan laatu. Itse aloitit tämän threadin kertomalla kitarassa olevasta intonaatiovirheistä, joten voi olettaa että kitaran laatu ei ole kovin hyvä, jos nuo johtuvat jostain valmistusvirheistä ym. Käsitääkseni Landola on tehtaana lopettanut suuremman tuotannon, mutta muutama työntekijä (ehkä omistajia) tekevät vielä varastotavarasta kitaroita ja myyvät osia eteenpäin, näin olen kuvitellut. Yleensä musaliikkeissa myynnissä olevat Landolat on tehnyt jo useita vuosia sitten ns. vanhaa varastotavaraa. Kuulostaa siltä, että myyjä on kusettanut suo jossain määrin 1) valehtelemalla kitaran oikeasta arvon lähes kaksinkertaiseksi ja 2) myymällä viallisen kitaran lähes täydestä hinnasta 3) koska et itse ilmeisesti tunne akustisia kovin, niin hän on käyttänyt sinun tietämyksen puutetta hyväkseen. Ei anna kovin hyvää kuvaa myyjästä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)