Turhaa säätämistä. Nauhota suoraan stereoraidalle. Ei se kyllä oo turhaa, koska kanavakohtaisesta säätömahdollisuudesta on joskus yllättävästi iloa, esimerkiksi haitsun tai crashin säätämisessä. Tarjoaapahan yhden työskentelymahdollisuuden lisää, jos on mahdollista työstää mikkejä erikseen ennen kuin mennään stereokuvaan. |
lurkki 28.03.2008 10:58:06 | |
---|
Stereokanavia muodostetaan sinitarralla ja jäätelötikuilla. "...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..." |
Locrian 28.03.2008 11:04:42 | |
---|
Turhaa säätämistä. Nauhota suoraan stereoraidalle. Ehe? Turhaa säätämistä on duunata erikseen stereo-kanava jotain sellasta varten minkä jostain kumman syystä haluu käsittää stereona. Uus projekti-monoraitoja niin vitusti-paina rec. Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua. |
theguru_ 28.03.2008 12:26:07 (muokattu 28.03.2008 12:28:15) | |
---|
1)Ehe? Turhaa säätämistä on duunata erikseen stereo-kanava jotain sellasta varten minkä jostain kumman syystä haluu käsittää stereona. Uus projekti-monoraitoja niin vitusti-paina rec. 2)tosin stereoprosessointia varten pitää laittaa stereoryhmä jonka kautta ne monot ajetaan Ehkä asian kontekstin voisi lukea. Puhuin overeista ja sä voit ihan vapaasti käyttää monojasi stereoauxiin reititettynä, johon isket plugareita.. tai sun tapauksessa sä varmaan toteutat sen niin, että overit sulla on kahtena monona ja laitat molemmille raidoille samat plugarit... Oho, olipas mulla vanha allekirjoitus.. |
Locrian 28.03.2008 12:35:31 (muokattu 28.03.2008 12:36:41) | |
---|
Ehkä asian kontekstin voisi lukea. Puhuin overeista ja sä voit ihan vapaasti käyttää monojasi stereoauxiin reititettynä, johon isket plugareita.. tai sun tapauksessa sä varmaan toteutat sen niin, että overit sulla on kahtena monona ja laitat molemmille raidoille samat plugarit... Overit tai mikä tahansa ni en mä nauhota mitään stereoraidalle eikä kyllä nauhota kovin moni muukaan ammattireiska. Aivan sama mikä se konteksti on mut mikistä tulee monosignaalia joka menee monoraidalle ja stereomikistä tulee kaks monosignaalia jotka menee kahdelle monoraidalle. Ottaen huomioon että sä et tiedä "mun tapauksesta" yhtään mitään, kummastuttaa mistä saat päähäsi että mun työtavat olisi rajoittuneet bussien käytön suhteen? Kyse tässä on vaan siitä että kyllästyttää kun jengille jauhetaan overien olevan jotenkin lähtökohtaisesti stereota. Ai sen takia että kahta overi raitaa on helpompi ohjata jonkun sekkarin stereokanavassa? Sitäpaitsi jos oot sitä mieltä että että kummallekin oh-puolelle jostain kumman syystä pitäis saada aina sama plugari samoilla säädöillä niin oot aika skutassa. Tai tiloihin tai CAP-parilla äänitettyyn akkariin. Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua. |
theguru_ 28.03.2008 12:52:57 (muokattu 28.03.2008 12:56:49) | |
---|
Kyse tässä on vaan siitä että kyllästyttää kun jengille jauhetaan overien olevan jotenkin lähtökohtaisesti stereota. Ai sen takia että kahta overi raitaa on helpompi ohjata jonkun sekkarin stereokanavassa? Sitäpaitsi jos oot sitä mieltä että että kummallekin oh-puolelle jostain kumman syystä pitäis saada aina sama plugari samoilla säädöillä niin oot aika skutassa. Tai tiloihin tai CAP-parilla äänitettyyn akkariin. Kyllä mä nauhotan ne overit, jotka on tarkoitettu ottamaan kokosettiä, stereoraidalle. Ja ihan mielenkiinnosta sä voisit valaista, millaisia keissejä sulla sitten on tullut vastaan, jolloin oot tarvinnut esimerkiksi erilaisia eq:ita overeissa? Oho, olipas mulla vanha allekirjoitus.. |
Nitrodelay 28.03.2008 13:12:16 | |
---|
Mitähän se Millamaria mahtaakaan näistä mono-stereo-"sedistä" ajatella... ...ja suurimman citymaasturin ratin takaa löytyy pieni, lihava, kalju siannäköinen mies... Biisejä:http://www.mikseri.net/artists/?id=67267 |
kivi 28.03.2008 13:46:57 | |
---|
Kyllä mä nauhotan ne overit, jotka on tarkoitettu ottamaan kokosettiä, stereoraidalle. Ja ihan mielenkiinnosta sä voisit valaista, millaisia keissejä sulla sitten on tullut vastaan, jolloin oot tarvinnut esimerkiksi erilaisia eq:ita overeissa? Mä puolestani kysyisin, että onko sulla myös jokin vakiintunut tapa panoroida tuo stereo-ovariraitasi? Ei kai hard-LR kuitenkaan? Oman selitykseni tilanteille joissa joutuu mahdollisesti hyvinkin ruuvaamaan erilaisia ekuja ovarikohtaisesti on että: hi-hat -balanssi on yleisin, muita tavallisia "toispuoleisia" on crash, riden kello ja sellainen haitsun päälle laitettava tamburiini - noi on kaikki sellaisia joiden kanssa voi pientä kuoppaa tai korostusta joutua hakemaan. |
Mikael 28.03.2008 15:28:07 (muokattu 28.03.2008 15:29:34) | |
---|
Tapauskohtaisiahan nämä asiat ovat... Mä äänitän kyllä usein stereoraidalle sellaisen matskun minkä äänitysvaiheessa ajattelen päätyvän miksauksessa stereoksi. Jos niitä tarvii erotella niin sehän on jälkikäteen maailman yksinkertaisin asia (samoin kuin kahden monopötkylän raahaaminen stereoraidalle). Useimmiten itse äänitän stereoraidalle rumpujen overheadit, tilat, pianon, akkarin, vibrafonin, marimban, kuorot, jousisektiot... välillä jopa shakerin ja tamburiinin jotka monesti istuvat lopulta paremmin miksauksen stereona. Ja kyllä: monesti on tullut x/y-overhead-pari jätettyä ihan hard-L/R... Inhimillisyys on hyve. |
theguru_ 28.03.2008 16:09:38 (muokattu 28.03.2008 16:11:20) | |
---|
Mä puolestani kysyisin, että onko sulla myös jokin vakiintunut tapa panoroida tuo stereo-ovariraitasi? Ei kai hard-LR kuitenkaan? Ei ole. Riippuu kuinka leveää haluaa ja millä stereotekniikalla on nauhoittanut. Mä en perusta tuolle (esim haitsun) vuotosaundille millään tavalla,koska mä en nauhoita overeita ennenkuin siellä on kaikki balanssit. Vaiheista vaan saattaa tulla aika villejä jos lähetään equttelemaan oh:sta toista ja siksi Locrian vois vähän valottaa, kun tekee ammattireiskan tavoin hommia. Oho, olipas mulla vanha allekirjoitus.. |
Säätäjä 28.03.2008 16:44:50 | |
---|
Hard L/R on just cool. Ei siin mitn pahaa oo. Itse käytän sitä hyvin paljon. |
Kalmo 28.03.2008 19:55:37 | |
---|
Mitähän se Millamaria mahtaakaan näistä mono-stereo-"sedistä" ajatella... Mietin ihan samaa. Mutta liike on tärkeintä, ei se päästäänkö perille.. :o) Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
theguru_ 28.03.2008 20:47:04 | |
---|
Onko kukaan muuten huomannut, kuinka nopeasti keskustelut loppuu m.netissä? On paljon ihmisiä, jotka tietää vähän kaikesta, mutta kun pitäisi alkaa raapimaan asioita ja data sheettejä niin sit niitä ei ookkaan... Oho, olipas mulla vanha allekirjoitus.. |
ile.pop 28.03.2008 20:48:26 | |
---|
No varmaan just näiden kaikkien em. syiden takia niin kovin moni suomalainen levy ei kuullosta amerikalta. On guuluu... |
Kalmo 29.03.2008 12:36:02 | |
---|
Keskustelu näillä foorumeilla on taito sinänsä. Kun homma kääntyy kovin usein inttämiseksi ja mukana on sekin aspekti, että joku on kokenut, ehkä jopa ammattilainen, toinen on aloittelija, joka tietää, ettei tiedä, ja kolmas ei edes tiedä, ettei tiedä. Kun seurakunta on kovin sekalainen, on se ensimmäinen turhautuja, joka jättää homman sikseen, yleensä sieltä kokeneemmasta ja osaavimmasta päästä. Katso nyt tätäkin threadiä. Idean pitäisi olla se, että pyritään vastaamaan ymmärrettävästi kysyjälle, eikä kidnapata threadiä keskinäiseen vänkäämiseen. Kun jo kysymyksestä käy selvästi ilmi, että kysyjä on aivan äänitysharrastuksensa alussa, on ihan turha hämmentää häntä joillain briljeerauksilla ja pohdinnoilla. Syvälle menevä, asiantunteva, kokeneiden harrastajien/(puoli)ammattilaisten keskustelu, lähtee kunnolla kirjoitetusta aloituskysymyksestä tai pohjustuksesta, josta käy ilmi tavalla tai toisella, että kirjoittajalla on vankat perustiedot asiasta. Näin toinen konkari saattaa kiinnostua, ja oppipojat seuraavat vierestä ja oppivat. Heittävät ehkä kysymyksenkin väliin. En usko, että kovinkaan moni oikeasti asioita tunteva jaksaa kerta kerran jälkeen heittäytyä mukaan "Mikä olis hyvä ilmane lyttäyskompura. Ja mikähän on vikana ku masteroinnissa laulu hävis kokonaa? Ku ei näistä helpeistä tajuu ***tu mitää"-tyyppisiin keskusteluihin. Suurin osa m.netin keskusteluista on tietysti sieltä edellämainittujen välimaastosta. Huterastikin alkanut threadi saatta kehittyä hyväksi keskusteluksi, ja päinvastoin, joten niiden hyvien keskustelujen löytäminen on usein sattuman kauppaa. Tehdään vaan kaikki oma osamme. Yritetään ilmaista ajatukset selkeästi ja olla rakentavia, niin tästä foorumista on paljon hupia ja hyötyä. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Locrian 30.03.2008 14:08:38 | |
---|
Kyllä mä nauhotan ne overit, jotka on tarkoitettu ottamaan kokosettiä, stereoraidalle. Ja ihan mielenkiinnosta sä voisit valaista, millaisia keissejä sulla sitten on tullut vastaan, jolloin oot tarvinnut esimerkiksi erilaisia eq:ita overeissa? Viimesimmässä musasessio jonka tein ammattistudiossa tiloina oli oh:t, blumlein ja helvetin iso AB. Esimerkiksi raidin kello tuli sekä vasempaan overiin että blumleiniin vähän turhan topakasti. Homma korjaantu erittäin helposti taajuusohjatulla kompuralla jota en todellakaan halunnut koko paskaan. AB:n oikealla puolella oli huomattavasti enemmän virvelin komotusta verrattuna vasempaan puoleen jota joutu leikkailemaan pois varsinkin niissä biiseissä joissa AB:lle tarjottiin tymäkämpää puristusta. Johtu todennäköisesti setin kokonais vireestä. Syy minkä takia en ruvennut tota enempää paikan päällä korjailemaan oli se, että muuten kaikki oli ok (32 raitaa livenä sekasin tuulssiin ja mankalle) ja piti päästä pikkuhiljaa nauhottamaan kun päivä hinnat oli yli viiden huntin. Muutenkin riippuen esim. rumpalin peltisatsista joutuu puolille tekemään eri asioita. Vaiheet pysyy ihan tarpeeksi kunnossa kun pitää järjen mukana ja tilaisuuksien mukaan käyttää just noita taajuusohjattuja kompuroita vaikka sillon kun kyse on transientti ongelmista. Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua. |
Timo JM 30.03.2008 20:24:05 | |
---|
Hirveetä vääntöä monta sivua. Ei pysty lukemaan. ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido | |
Locrian 30.03.2008 23:10:38 | |
---|
Hirveetä vääntöä monta sivua. Ei pysty lukemaan. Totta- eikä kannatakaan... Over and out. Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua. |