Aihe: DIY rantis
1 2 3 4 5 612 13 14 15 16
okabass
27.03.2008 20:34:01 (muokattu 28.03.2008 00:35:41)
Saanko minä niitä rantiksen piirrustuksia vai enkö?

MOI

Olen kyllä lähettänyt ne 22. pvä. Yritetään uudelleen(lähetin juuri). Onko etunimen ja sukunimen välissä _ vai . ?
Ceterum censeo moderator esse delendam
poppamies
27.03.2008 20:40:25 (muokattu 27.03.2008 20:43:29)

MOI

Olen kyllä lähettäänyt ne 22.pvä. Yritetään uudelleen(lähetin juuri). Onko etunimen ja sukunimen välissä _ vai . ?

Joo nimenomaan alaviiva. Tuli perille.Kiitos!
G strings are for strippers!
Seba
27.03.2008 21:01:30

Eiköhän tässä aiheessa ole loppuunkäsitelty jo tuo bitumiasia.
Rönsyily riittäköön.

Tänään tai huomenna pitää laittaa irtokilkkeitä tilaukseen että nekin saa joskus.

Honkkarista löytyi miehekkään kokoinen kahva yläkulmaan, taisi olla 61cm leveyttä.

Tuntuu vaan aika kevyeltä, täytyy katsoa jykevyys tarkemmin kun avaa paketin että pitääkö vahvistella. Hieno se ainakin on :)
tauranen
27.03.2008 21:06:07
Rönsyily riittäköön.

Tänään tai huomenna pitää laittaa irtokilkkeitä tilaukseen että nekin saa joskus.

Honkkarista löytyi miehekkään kokoinen kahva yläkulmaan, taisi olla 61cm leveyttä.

Tuntuu vaan aika kevyeltä, täytyy katsoa jykevyys tarkemmin kun avaa paketin että pitääkö vahvistella. Hieno se ainakin on :)

Näin on, takaisin epistolaan.
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
kondensaattori
27.03.2008 21:12:50
Äänen vaimennus ja eristys on eri asia, vaimennuksessa ääni muutetaan lämmöksi ja eristyksessä estetään äänen kulku. Villan yms. kaapissa on tarkoitys vaimentaa kaappiin syntyviä seisovia ääniä. Kaapin seinien taas on oltava jäykkiä jotta tilavuus ei muutu. Kyllä se kaappi teoriassa edestakaisin pikkusen liikkuu mutta se ei haittaa mitään. Siihen auttaisi massa.
kondensaattori
27.03.2008 21:14:32
Rönsyily riittäköön.

Ei se ole loppuunkäsitelty ennenkuin asiaan saafaan selvyys. Jos tämä nyt määrätään loppuunkäsitellyksi niin jollekin jää väärää tietoa.
Seba
27.03.2008 22:05:50

Määritelkää sitten sille kehitetyssä aiheessa. Tämä aihe koskee rantasaunan rakennusta, ei bitumilla eristystä.
tauranen
27.03.2008 22:08:02 (muokattu 27.03.2008 23:02:46)
Äänen vaimennus ja eristys on eri asia, vaimennuksessa ääni muutetaan lämmöksi ja eristyksessä estetään äänen kulku. Villan yms. kaapissa on tarkoitys vaimentaa kaappiin syntyviä seisovia ääniä. Kaapin seinien taas on oltava jäykkiä jotta tilavuus ei muutu. Kyllä se kaappi teoriassa edestakaisin pikkusen liikkuu mutta se ei haittaa mitään. Siihen auttaisi massa.

Sori Seba jatkuu...

No on tuolla ainakin pari Diy hifikajarin tekijää laittanut bitumia kaappeihinsa. Tiedä sitten vaikka olisi lisäpainoksi laittaneet. Ja MDF on varmasti jäykempää tavaraa kuin vastaavan paksuinen vaneri.

http://personal.inet.fi/koti/kimmo.niinimaki/Excel3.htm
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
Seba
27.03.2008 22:16:48

okabass
27.03.2008 22:45:33 (muokattu 28.03.2008 02:52:52)
Joo nimenomaan alaviiva. Tuli perille.Kiitos!

MOI

Hyvä juttu. Olisit vaan lähettänyt savumerkkiä aikaisemmin, että mailia ei
ole tullut.
Seba
27.03.2008 23:04:36

Poikkesin kuvista sen verran että välihyllytkin tuli 15mm kamasta, ja jyrsin millin pois sivulevyjen takaosasta joka helpottaa sitä edestakaisin kasaamista la mallaamista huomattavasti.

Suosittelen tekemään sen, varsinkin jos yksin joutuu mallailemaan, sen kun joutuu kasaamaan ja purkamaan aika monesti ku kokeilee että kaikki osaset loksahtelee kohdilleen.

Mitoista oli huima apu kun ei tarvinnut itse pähkäillä, siinä palasten teossa sitä pähkäilyä riittää muutenkin.

Lopullisessa kasauksessa myös, varsinkin jos tapittaa kaiken, niin miten hitossa sen kasaa :)

Pitänee varmaan kasata kyljellään toisen sivun päälle toisissaan kiinni oleva katto/viisteet/takaseinä yhdistelmä, sitten sujauttaa etulevy ja hyllyt paikoilleen, ja sitten toinen kylki?

Miten Oka sen toteutti kun kuvissa näyttäisi olevan ilman takalevyä liimauksessa?

Tuliko takaosa ruuveilla kiinni?
Seba
27.03.2008 23:57:26

Palataan vielä sisuksen piuhoitukseen..

Minkä kokoinen piuha on riittävän paksua moiseen komeroon?

Tarkoitus olisi kytkennät tehdä 2x2,5mm_ kaapelilla, vai pitääkö olla paksumpaa?
okabass
28.03.2008 14:16:19
Miten Oka sen toteutti kun kuvissa näyttäisi olevan ilman takalevyä liimauksessa?

Tuliko takaosa ruuveilla kiinni?

MOI

Minulla on väliseinämät myös 15 mm vaneria. Se oli kätevämpää, kun oli 15 mm jyrsinterä.

Takaseinä tuli tuohon ihan liimalla ja tapeilla. Löin myös ei-oikeaoppisesti tappeja "ulkopuolelta". (Mistä nöyrimmästi anteeksi, konstruktio-inkvisiittorit). Ainoa kohta missä käytin apuruuveja oli muistaakseni pitämään katto- ja pohjalevyt paikoillaan. Nekin korvasin myöhemmin tapeilla.
poppamies
28.03.2008 16:02:53 (muokattu 28.03.2008 16:05:38)

Takaseinä tuli tuohon ihan liimalla ja tapeilla...

Mikä tuhkaluukku sulla on takaseinän alareunassa?

Olisiko kauhea synti jos päällystäisi huovalla. Tolexi on sitten sopivampi mutta ei ehkä niin kestävä ratkaisu. Kaikkihan me tiedämme miltä Marsun stäkki näyttää ajan päästä.
Seba
28.03.2008 17:15:58

Okalla taitaa olla potkulevy, minkä itsekkin ajattelin kyllä laittaa.

Joo mietin kanssa tuota läpitapitusta, mutta kuinka suuri synti se olisi silti vähän ruuvatakkin?

Tuo huovalla päällystäminen olisi kyllä enteeksiantamatonta :)

Warnexia pintaan vaan, ei tarvitse pingoitella kankaita.
okabass
28.03.2008 18:17:33 (muokattu 28.03.2008 18:28:51)
Mikä tuhkaluukku sulla on takaseinän alareunassa?

Heh. Sinne saa taikajuomapullon piiloon. Ns. potkulevyhän se. Eli kun lähdetään työntämään kaappia, niin siihen voi asettaa patiinin, ja samalla vetää "pyyheliina"-kahvasta itseen päin.

Olisiko kauhea synti jos päällystäisi huovalla. Tolexi on sitten sopivampi mutta ei ehkä niin kestävä ratkaisu. Kaikkihan me tiedämme miltä Marsun stäkki näyttää ajan päästä.

Toisaalta repsottava tolexi vaan lisää mojoa. Eihän huovassa mitään vikaa ole. Minusta -ihan makuasia vaan- se ei jotenkin sopinut tuon 8x10 kaapin pintaan. Oikeastaan mukavuudenhalu laittoi käyttämään Normadur- maalia.

Tuolla linkin lopussa on eräs (Papero), joka on sitä omassaan käyttänyt.

http://www.musiker-board.de/vb/bastelecke/196172-diy-svt-bassbox.html
MPU
28.03.2008 18:51:10
Eipä tuo ruuvien käyttö mikään synti ainakaan tämän inkvisiittorin mielestä ole. Kunhan et sitä bitumia vetele seiniin:)
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
poppamies
28.03.2008 20:49:40

Eipä tuo ruuvien käyttö mikään synti ainakaan tämän inkvisiittorin mielestä ole. Kunhan et sitä bitumia vetele seiniin:)
Marko

Tästä tulikin mieleen. Onko kaapissa minkäänlaista vaimennusmateriaalia, ja kuinka paljon?
Seba
28.03.2008 21:01:38

Tarkoitus olisi mulle ainakin pistää vaimennusvillaa, ja olisiko se n. 3/4 osaa aika passeli määrä täyttää per(s)aukko?

Bitumia ei ole, ei tule, eikä tilata. Painoa tuohon tulee ihan tarpeeksi muutenkin :)

Joo, ja nimenomaan pyyheliinakahvasta olisi tarkoitus raahata :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)