tauranen 26.03.2008 08:18:38 | |
---|
En mä kylläkään näe juurikaan hyötyä bitumin vetelystä sisäpintoihin. Mihinkäs se kunnolla kasailtu kaappi hyvillä puilla siitä resonoi kun vetää villat sisään? Painoa tuohon tulee muutenkin ihan riittävästi En mäkään kyllä seuraavaan kaappiin enää bitumilevyä laita, tulipahan kuitenkin koitettua. Mutta ei siitä sinänsä ainakaan akustisesti haittaa ole, päinvastoin, painaa tosiaan vaan. Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja! |
kondensaattori 26.03.2008 11:06:48 (muokattu 26.03.2008 11:07:17) | |
---|
En mäkään kyllä seuraavaan kaappiin enää bitumilevyä laita, tulipahan kuitenkin koitettua. Mutta ei siitä sinänsä ainakaan akustisesti haittaa ole, päinvastoin, painaa tosiaan vaan. Eihän sen tarvi eristää, vaan vaimentaa. Kuhan kaappi on jäykkä, mitä bitumilevy ei lisää. Massalla ei sikäli ole merkitystä. Varmaankin. saatan olla väärässä. |
MPU 26.03.2008 11:37:34 | |
---|
En kyllä tiedä mitä hyötyä akustisesti tai muutenkaan bitumista oikein tehdyssä kaiutinkaapissa olisi. Paitsi tietysti bitumin myyneelle kauppialle taloudellista hyötyä. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
okabass 26.03.2008 12:21:46 (muokattu 26.03.2008 12:31:27) | |
---|
Toi comboliitin olisi näppärä, mutta jotenkin muistelen että siinä olisi ollut jotain hankaluuksia sen juottamisen kanssa? Joo. Sitä on olemassa paremmin juotettavaa mallia, mutta ei silloin saatavissa. Ostin combon Keskusmusiikista Lahdesta. Nopeaa toimintaa englantilaisilta, kun keskiviikkona laittoi tulemaan, ja pyhien jälkeen heti ekana arkipäivänä kama oli kuistilla odottelemassa.. Todella nopeata. Mulla kesti USA:sta 11 viikkoa?! Tuossa on näköjään hurjia vaihteluja. Tilasin äskettäin USA:sta Fluken 179 mittarin, ja se tuli viikossa. (Ohvia: Aika huima hintaero Suomeen verrattuna: täällä n. €350; USA:sta rahteineen n. €136) Ceterum censeo moderator esse delendam |
Seba 26.03.2008 19:41:04 | |
---|
Saako kysyä mistä ostit matskua kiskoihin? Mun pitäis omaan askarrellapaskarrella semmoset=) Teollisuus etolasta eli etrasta. Kerroin mitat ja ukko kävi takahuoneessa leikkaamassa 2 soiroa josta pikku nykerryksellä saa hyvät kiskot. 20mm leveää ja 10mm paksua soiroa otin 2 metrin pätkää ja maksoi melkein3 euroa, ei ihan :) Siellä oli myös siistejä ja edullisia renkaita. |
oodee1 26.03.2008 21:14:53 | |
---|
Teollisuus etolasta eli etrasta. Kerroin mitat ja ukko kävi takahuoneessa leikkaamassa 2 soiroa josta pikku nykerryksellä saa hyvät kiskot. 20mm leveää ja 10mm paksua soiroa otin 2 metrin pätkää ja maksoi melkein3 euroa, ei ihan :) Siellä oli myös siistejä ja edullisia renkaita. Kiits, täytyy lähteä sinne ekskursiolle. Uraltonelta meinasin laittaa pohjaan 2 kpl, jousikahvoja. Pinta-asennettavia. Saa nähdä kuinka kauan kestää ennenkuin rupeaa löystymään ja käymään hermoille... www.coldmeatsociety.com |
tauranen 26.03.2008 21:32:57 (muokattu 26.03.2008 21:43:36) | |
---|
En kyllä tiedä mitä hyötyä akustisesti tai muutenkaan bitumista oikein tehdyssä kaiutinkaapissa olisi. Paitsi tietysti bitumin myyneelle kauppialle taloudellista hyötyä. Marko Bitumilevy tarkoitus on estää resonointia, ja sitä käytetään ihan yleisesti siihen tarkoitukseen. Mutta bassokaapeissa harvemmin, mutta tuskin nyt ensimmäinen olen joka sitä tuohon tarkoitukseen on käyttänyt. Umpikaapissa kun se resonointikin on yleensä osa sitä ominaissoundia. Mutta jos halutaan puhtaasti eleméntin ääni, kotelon tulisi olla täysin resonoimaton, joka onnistuu kohtuu helposti tekemällä kotelo yli 5 cm paksuisesta raudoitetusta betonista, mutta se painaa vielä enemmän ja mulla ei ole trukkia. Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja! |
Basismi 27.03.2008 11:21:14 | |
---|
Bitumilevy tarkoitus on estää resonointia, ja sitä käytetään ihan yleisesti siihen tarkoitukseen. Mutta bassokaapeissa harvemmin, mutta tuskin nyt ensimmäinen olen joka sitä tuohon tarkoitukseen on käyttänyt. Luulen kyllä että olet ensimmäinen. :) Bitumi estää resonointia jossain millin paksussa pellissä, sen takia sitä käytetään esim tietokoneiden koteloissa. Bassokaapissa värähtelyt on ihan eri dekadilla ja vaneri itsessään jo sen verta jäykkää että ei varmastikaan ole mitään merkitystä. Kotelon sisäisellä tuennalla noita resonointeja on tavattu taltuttaa. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
MPU 27.03.2008 11:58:45 | |
---|
Bitumilevy tarkoitus on estää resonointia, ja sitä käytetään ihan yleisesti siihen tarkoitukseen. Mutta bassokaapeissa harvemmin, mutta tuskin nyt ensimmäinen olen joka sitä tuohon tarkoitukseen on käyttänyt. Umpikaapissa kun se resonointikin on yleensä osa sitä ominaissoundia. Mutta jos halutaan puhtaasti eleméntin ääni, kotelon tulisi olla täysin resonoimaton, joka onnistuu kohtuu helposti tekemällä kotelo yli 5 cm paksuisesta raudoitetusta betonista, mutta se painaa vielä enemmän ja mulla ei ole trukkia. Jos bassokaapin seinät resonoivat kaappi ei ole oikein tehty. 12mm havuvaneri oikein tuettuna on riittävän paksu resonoimattoman kaapin valmistukseen. Kaikki sen paksumpi on vain turhaa painoa. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
tauranen 27.03.2008 12:46:13 (muokattu 27.03.2008 12:55:18) | |
---|
Luulen kyllä että olet ensimmäinen. :) Bitumi estää resonointia jossain millin paksussa pellissä, sen takia sitä käytetään esim tietokoneiden koteloissa. Bassokaapissa värähtelyt on ihan eri dekadilla ja vaneri itsessään jo sen verta jäykkää että ei varmastikaan ole mitään merkitystä. Kotelon sisäisellä tuennalla noita resonointeja on tavattu taltuttaa. No sitten tuli tehtyä pioneerityötä. Noin periaatteessahan tuo bitumin lisäys tarkoittaa että bitumi + 18mm vaneri vastaa noin esim 30mm vanerista tehtyä kaappia noin kaapin resonoinnin kannalta. Kyllä bitumi estää resonointia myös vanerin kanssa käytettynä, massa ratkaisee. Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja! |
tauranen 27.03.2008 13:00:46 | |
---|
Jos bassokaapin seinät resonoivat kaappi ei ole oikein tehty. 12mm havuvaneri oikein tuettuna on riittävän paksu resonoimattoman kaapin valmistukseen. Kaikki sen paksumpi on vain turhaa painoa. Marko Näin varmasti on että ihan hyvä kaappi, mutta ei se resonoimaton ole. Mutta jos on samoin 12mm tehty oikein tuettu kaappi havuvanerista + bitumilevy pinnoilla, niin se resonoi vielä vähemmän. En väitä että olisi toimivampi, käytännollisempi tai parempi soundinen. Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja! |
kondensaattori 27.03.2008 14:54:41 | |
---|
No sitten tuli tehtyä pioneerityötä. Noin periaatteessahan tuo bitumin lisäys tarkoittaa että bitumi + 18mm vaneri vastaa noin esim 30mm vanerista tehtyä kaappia noin kaapin resonoinnin kannalta. Kyllä bitumi estää resonointia myös vanerin kanssa käytettynä, massa ratkaisee. Millä perusteella bitumi noin paljon vastaa? Sehän on ihan lötköä ja ei massalataan niin paljoa kuin 12mm vaneri. Paino ja jäykkyys ratkaisevat eikä kapin tapauksessa edes massa. |
tauranen 27.03.2008 15:48:11 | |
---|
Millä perusteella bitumi noin paljon vastaa? Sehän on ihan lötköä ja ei massalataan niin paljoa kuin 12mm vaneri. Paino ja jäykkyys ratkaisevat eikä kapin tapauksessa edes massa. Se oli niinkuin esimerkin omaisesti esitettynä. Tuo mun käyttämä 3mm äänieristysbitumimatto painoi neliöltä noin 5-6kg, mutta melko lähellä ollaan 12mm vanerin painoa / neliö. Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja! |
MPU 27.03.2008 16:27:31 | |
---|
En edelleenkään ymmärrä miten niinkin jäykkää levyä kuin 12 mm vaneri voisi jäykistää vain lisäämällä sen massaa. Minun järjen mukaan se on edelleen yhtä jäykkä kuin ennenkin, painavampi vain. En ymmärrä. Palkituksella jäykkyyttä voi minun järjen mukaan lisätä, ei massaa lisäämällä. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
kondensaattori 27.03.2008 16:32:16 | |
---|
En edelleenkään ymmärrä miten niinkin jäykkää levyä kuin 12 mm vaneri voisi jäykistää vain lisäämällä sen massaa. Minun järjen mukaan se on edelleen yhtä jäykkä kuin ennenkin, painavampi vain. En ymmärrä. Palkituksella jäykkyyttä voi minun järjen mukaan lisätä, ei massaa lisäämällä. Marko Näin juuri. Tauranen luule että massan lisääminen vähentää resonointia. |
Kumiankka 27.03.2008 17:13:03 | |
---|
Kyllä taitaa jotain vaikutusta näillä vaimennusmatoilla olla, ainakin auton peltejä ne vaimentaa, ja hifi-kaiuttimissa niitä ilmeisesti jotkut valmistajat käyttävät. Resonanssitaajuus värähtelevällä levyn osalla ainakin muuttuu alemmaksi kun massaa lisätään, eikös joku idea ollut että resonanssi häivytetään sellaiselle taajuusalueelle että se ei niin kuulu tai edes lähde käyntiin. Inertia eli massan hitaus vai mikä se nyt oli lisääntyy myös painon lisääntyessä, eli tarvitaan enemmän energiaa että kappale lähtisi liikkeeseen/värähtelemään kun kappale on raskaampi. Matoissa on ilmeisesti jotain painavaa täytteenä bitumin seassa. Jotain tuotteita oli jotka on sopivasti elastisen vaimentavia ja energiaa absorboivia. Toinen juttu taas on että onko kannattavaa ja tarpeen kitarakaappiin näitä tunkea, ainakin meikäläisen kämppä on sellainen (vanha puutalo) että resonanssia alkaa kuulua rakenteista kun äänenvoimakkuus on vähänkään koholla... ovat ilmeisesti ostopaikasta riippuen hinnakkaita ja voihan niitä välitukia laittaa ja käyttää paksumpaa levyä, mutta kaikki keinot lienee sallittuja. |
MOI Heh. Etpä Tauranen taida päästä konstruktio-inkvisiittoreiden kynsistä, ennen kuin ilmoitat repineesi puhdistavien loitsujen kera bitumit vitt**n, ja polttaneesi ne Saatanan keksinnöt kyöpelinvuorella täydenkuun aikaan. ;D Ceterum censeo moderator esse delendam |
tauranen 27.03.2008 20:09:05 (muokattu 27.03.2008 20:27:00) | |
---|
Näin juuri. Tauranen luule että massan lisääminen vähentää resonointia. Näin on ja luulen edelleenkin, mutta te luulette että pelkkä levyn jäykkyys poistaa resonoinnin. Bitumi on tiheämpää ainetta kuin vaneri, sen ominaispaino on varmasti enemmän kuin vanerin, bitumi ei soi, eikä värähtele yhtä hyvin kuin vaneri. Kun bitumin liimaa vaenriin saadaan soimattomampi, värähtelemättömämpi (hieno sana) ja resonoimattomampi rakenne. Jos rantasaunaa ajatellaan, niin sen hyvyys perustuu varmaan siihen että umpikaappina se myös soi ja resonoi, ei siihen että se on täysin resonoimaton kaappirakenne. Jos tehdään umpibassokaapi 5cm seinävähvuudella bitumista, resonoiko se kaappi, vaikka materiaali on lötköä. Näin itse ajateltuna ei resonoisi ja oma päätelmä on että se ei resonoi koska materiaali on niin raskasta, ettei äänenpaine saa sitä liikkeelle. EDIT: selvennyksenä vielä että käytetty itseliimautuva bitumimatto on äänieristykseen yleisesti myytävää tavaraa. Koska olen puhunut bitumilevystä, niin joku voi saada käsityksen että se olis jotain rakennuslevyä tai jotain muuta vastaavaa höttöä. Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja! |
tauranen 27.03.2008 20:12:38 | |
---|
MOI Heh. Etpä Tauranen taida päästä konstruktio-inkvisiittoreiden kynsistä, ennen kuin ilmoitat repineesi puhdistavien loitsujen kera bitumit vitt**n, ja polttaneesi ne Saatanan keksinnöt kyöpelinvuorella täydenkuun aikaan. ;D Bitumit on kaapissa ja pysyy, mä katsoisin tuon niin että mun kaappirakenteessa yhdistyy perinteinen rantasauna ja hifi. pointtina on että elementit soi eikä kaappi. Toi kaappi olisi jo ilman noita bitumilevyjäkin turhan järeä, niin ei se 10-15 lisäkiloa siinä enää tunnu missään. Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja! |
poppamies 27.03.2008 20:18:05 | |
---|
MOI Heh. Etpä Tauranen taida päästä konstruktio-inkvisiittoreiden kynsistä, ennen kuin ilmoitat repineesi puhdistavien loitsujen kera bitumit vitt**n, ja polttaneesi ne Saatanan keksinnöt kyöpelinvuorella täydenkuun aikaan. ;D Saanko minä niitä rantiksen piirrustuksia vai enkö? G strings are for strippers! |