Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittaminen päihteiden alaisena
1 2 3 4 518 19 20 21 22
spidertrap
25.03.2008 22:49:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites muilla,kuulostaako paremmalta "pikku sievässä" vai täysin selvin päin?Itsellä,kun pakosta piti lopettaa alkoholin käyttö,soittoon tuli todella aitoa innostusta.Joillakin kuuluisilla kitaristeilla,kuten Clapton ja Albert Järvinen,selvänä soittaminen tuntui karkaavan täysin käsistä ja oltiin yhtäkkiä liian pro (=unilääke).Toisaalta kun kuuntelee noiden herrojen kitarointia legendaarisilla levyillä niin tulee mieleen että ehkä soittivat kaikki päin v****a mutta tuurilla kaikki sormet meni juuri oikeaan paikkaan oikeeseen aikaan otelaudalla ja selvinpäin sitten homma ei enää onnistunutkaan.Kun taas esimerkiksi Stevie Ray Vaughanilla homma toimi päinvastoin.
 
hullu_ukko
25.03.2008 22:55:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerran kokeilin soitella nousuhumalassa. Olihan se vähän kuin lottoarvontaa, toisaalta lottoarvonnassa on mahdollista saada seitsemän oikein. Allekirjoittaneen viinansietokyvyllä ja soittotaidoilla seitsemän oikeaa säveltä putkeen sen sijaan on mahdottomuus. Samalla kerralla yritin rämpytellä akustista ja kolme kieltä irtosi tallasta. Samana iltana kaaduin portaissa myöskin.
 
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Välillä mullekki huudellaa että "Leikkaa lettis!"...Ja minähän vastaan asiallisesti että: "Nussi sikaa!". -Ushimir
Diego
26.03.2008 10:29:15 (muokattu 26.03.2008 13:10:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla alkoholi tuppaa tappamaan tarkkuuden soitosta, ei niinkään oikeita säveliä.
 
Kun tulee myös laulettua, niin olen huomannut äänitellessäkin, että humalassa tuntuu irtoavan paljon parempi ja tiukempi tatsi lauluun, eikä nuottivirheitäkään tule sen enempää kuin selvinpäin? Mistä tämä johtuu?
 
EDIT: Ylimääräinen sana.
 
"Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." - Ushimir @ Suomi24.fi
Snapo
26.03.2008 11:21:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun tulee myös laulettua, niin olen huomannut äänitellessäkin, että humalassa tuntuu irtoavan paljon parempi ja tiukempi tatsi lauluun, eikä nuottivirheitäkään tule sen enempää kuin selvinpäin? Mistä tämä johtuu?
 
Kyllähän se fakta on että humalassa rupee helposti laulattamaan. Kysymykseen en osaa vastata..
 
Ite oon pari kertaa rämpyttänyt kännissä. Tietyssä pisteessä tuntee että tuntoaistit heikentyy, myös sormet vähän kangistuu ja on hankalampi soittaa. Ainakin itellä näin. Jos otetaan vaan muutamat niin kai sitä sillon vaan on parempi meininki.
 
viddunääs
Jesmies
26.03.2008 12:37:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei alkoholi tuppaa tappamaan tarkkuuden soitosta, ei niinkään oikeita säveliä.
 
Kun tulee myös laulettua, niin olen huomannut äänitellessäkin, että humalassa tuntuu irtoavan paljon parempi ja tiukempi tatsi lauluun, eikä nuottivirheitäkään tule sen enempää kuin selvinpäin? Mistä tämä johtuu?

 
Tietääkseni alkoholin alaisena äänihuulet rentoutuu ja ainakin tiettyyn pisteeseen asti ääni ns. paranee? tämmöstä huhua olen kuullut.
 
Itsehän olen kerran kokeillut tumuissa soitella jotain oman bändin riffiä. Alle minuutin varmaan soitin koska alko ottaa päähän ku pickauskäsi ei totellut olleskaan :3
 
Se mikä ei tapa - sattuu vitusti.
-Cale
26.03.2008 14:59:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei vaikuta juuri mitenkään - Yhtä huonoa se soitto on selvinkin päin.
 
Rotuvaari
26.03.2008 15:15:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ethän soita jos juot. Tai jos soitat ja juot, niin ethän kaahaa. Liikenteessä on rokkipoliiseja.
 
Itse ainakin huomasin sen joskus pintakäsittelyhommia tehdessä, että soitto pienissä lakkahöyryissä sujui jotenkin vaivattomasti. Sitten taannuin, kun sijoitin rahaa ilmastointiin (surullinen hymiö). Alkoholilla taas tuntuu olevan vähän toisenlainen vaikutus, tai sitten sitä ottaa aina piirun verran liikaa. Soitosta tulee silkkaa Fareria ja kuola valuu suusta. Siis ei enää osaa soittaa hitaasti ja varmasti, vaan pitää ruveta kaahaamaan. Tämän takia en siis soita kännissä, enkä aja autoa, joka lienee jopa laissa kiellettyä. Siis soittaa kännissä. Ainakin pitäisi olla. Kansalaisadressi vetämään! Jos mie en osaa soittaa kännissä, niin ei kyllä osaa kukaan muukaan!
 
Joo. Laulamisen kanssa on sitten eri juttu. Karaokeen tulee mentyä liian heppoisin perustein ja valittua liian vaikeita kappaleita. Se on hienoa, kun missaa joka toisen sanan ja yrittää peitellä ravistelemalla mikrofonia, että tämähän on rikki. Toisaalta kitaran kanssa voi tehdä samaa ja väännellä piuhaa. Sitten jos onkin langaton, niin kusessahan ollaan. "Täs ei oo talla oikealla korkeudella rölölöö!".
 
Life...is like a box of chocolates. A cheap, thoughtless, perfunctoral gift that no one ever asks for. Unreturnable because all you get back is another box of chocolates. Cancer Man
Abysmal
26.03.2008 16:09:35 (muokattu 26.03.2008 16:22:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän se fakta on että humalassa rupee helposti naurattamaan.
 
Humaltuneena en siis kykene soittamaan ainakaan mitään kovin ihailtavaa, mutta tuskin soittaisin selvänäkään. Kännissä mua vain naurattaa niin hervottomasti, ettei kitara tahdo edes käsissä pysyä.
 
Edit: Mutta taas pahimmasta noususta toivuttaessa mun soitto alkaa kulkemaan lähes loistavasti, koska ilmeisesti jonkinlainen alkoholin aiheuttama itsevarmuus vie kaiken epävarmuuden tuottaman tärinän kauas pois käsistä ja soittotuntuma ainakin vaikuttaa tällöin melko rennolta. Kankeus on siis poissa.
 
Thet
26.03.2008 16:32:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus ku humalpäissään tullu kotiin yöllä niin on tullu otettua kitara käteen ja soiteltua, tosin en muista yhtään miltä kuulosti, tuskin järkevältä. Joskus jotain akustista tullu räpelleltyä jossain juhlissa. Ei oo menny hyvin sekään.
Tuomas
26.03.2008 17:53:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jatkuvastihan sitä tulee pikkupöhnässä soiteltua toveribileissä. Keikkaa en varmaan lähtisi pilaamaan uberkännillä. Siinä vaiheessa huomaa myös koska pitää juoda vettä, kun ei muista miten g-sointu otetaan. Bassollakaan :D
 
Kirjoituksia:
Ajassa irrallaan.
@ 13.03.2008 / Fiktiivisiä keskusteluja. @ 11.03.2008
BaariMikko
26.03.2008 18:03:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietääkseni alkoholin alaisena äänihuulet rentoutuu ja ainakin tiettyyn pisteeseen asti ääni ns. paranee? tämmöstä huhua olen kuullut.
 
Alkoholin fyysiset vaikutukset laulutekniikkaan ovat kyllä pelkästään heikentäviä, sillä esim. hengitystekniikan kontrolli vähenee. Positiiviset vaikutukset ovat henkisellä puolella, ja joillakin estojen ja jännityksen poistuminen saattaa viedä lopputuloksen plussan puolelle.
 
Kyllähän se omakin laulu tietysti itsestä kuulostaa kännissä paremmalta, mutta niinhän juovuksissa kaikki muukin tuntuu kivemmalta ja paremmalta.
 
"Jätetään synkät asiat ja syödään vähän oliiveja"
arppah8
26.03.2008 18:24:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niinhän juovuksissa kaikki muukin tuntuu kivemmalta ja paremmalta.
 
Paitsi vaakamambo.
 
I rather be a jerk than being hip like you.
Winzki
26.03.2008 20:32:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu vähän mitä soittaa. Ekan bändin kanssa ennenku se hajos me treenattii vaa viikoloppusin ja 30 treeneistä ehkä 3 kertaa oltii selvinpäin. Jos otti enempää ku kuus kaljaa ni sillo ei soitto enää menny nii hyvi ja kyllä vähän vähempiki jo vaikuttaa hieman.
 
Party all night, sleep all day
Zed
26.03.2008 22:14:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottomasti parhaiten soitan sopivassa nousuhumalassa. Tällöin soitosta lähtee pois turha varovaisuus, näpeissä tuntuu olevan enemmän kestävyysvoimaa, ja löytyy myös uskallusta ja hulluutta kokeilla juttuja, jotka muuten eivät tulisi mieleen. Kyllä motivaatio kasvaa kohisten tiettyyn humalatilan vaiheeseen saakka.
 
Makkari
26.03.2008 22:18:53 (muokattu 26.03.2008 22:19:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huuliharppua oon joskus soitellut pari-kolme lonkeroa nauttineena. Enpä osaa sitä muutenkaan soittaa, niin ei se soitto paljoa normaalista ole eronnut, ehkä aavistuksen vielä epätarkempaa. Humalassa en ole koskaan ollutkaan...
 
Jesmies
27.03.2008 12:56:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä tuosta alkoholin ja laulun yhteisvaikutuksesta sen verran että bändimme demolla parin vuoden takaa vokalisti hoiti lauluhommat viskipullon kanssa, kuulostaa muuten aivan uskomattoman hyvältä se laulu. Paremmalta kuin selvänä, meikästä :) -offtopikloppuitähän-
 
Se mikä ei tapa - sattuu vitusti.
samueld
27.03.2008 13:00:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu kyllä niin paljon siitä että mitä soittaa, missä soittaa ja kenelle. Kyllähän jotain sointuja voi paiskoa ja hoilottaa vaikka on ihan silmällään. Se voi olla vielä omasta ja kaveriporukan mielestä hauskaakin. En kuitenkaan usko pätkääkään päihteiden luovuutta edistävään voimaan. Ja tarkkuuden ne vie ja saman fiiliksenkin saa ilman.
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Zed
27.03.2008 15:14:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En kuitenkaan usko pätkääkään päihteiden luovuutta edistävään voimaan. Ja tarkkuuden ne vie ja saman fiiliksenkin saa ilman.
 
Ei tämä ole uskomisesta kiinni, vaan lienee melkolailla yksilöllistä, lukuun ottamatta tietysti tarkkuuden kärsimistä humalan alkaessa sorvata nuppia hiukan vahvemmin. Ainakin minun luonteeni on sellainen, että keskimäärin parempiin fiiliksiin ja vauhtiin pääsee sopivasti päissään. Kun ryhdyn soittelemaan ja ryyppimään halpaa punkkua, tiedän olevani parhaassa kunnossa noin tunnin kuluttua.
 
Korggari
27.03.2008 16:51:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itte olen huomannut että semmonen "pari" kaljaa on sopivasti ja rentouttaa ja soitto lähtee kulkemaan paremmin ja rennommin, kun ei enää jännitä eikä pelkää virheitä ja antaa vain palaa eikä silleen hirveesti välitä jos menee päin persettä, mutta jos nappaa liikaa kaljaa niin sitten ei enää onnistu mikään.
 
Makkari
27.03.2008 19:07:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko kysyä, että onko kukaan täällä tehnyt musiikkia pilvessä? Joidenkin 60-lukulaisten luovuutta se taisi kovasti parantaa. :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 518 19 20 21 22

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «