Aihe: Lidlistä foni?
1 2 3
Puavali
13.03.2008 21:41:35
Joko joku osaa kommentoida millainen peli se Lidl:n foni on?

Aika vaikea soitettava. Pitäis keritä treenaan (joo nytkin mulla ois aikaa, mutta...). Helpompaa kieltä (ja suukappaletta?) tarttis, mekaanisesti matalat äänet tuntuvat ainakin soivat, korkeimmissa on näin tiukan kriittisesti sanottuna hieman toivomisen varaa, mutta se on ehkä vaan treenin puutetta.

Paljonko nyt minun arviooni kannattaa luottaa, olen aloittelija, ja päädyin foniin (siis Lidlin tarjouksessa oli foneja ja trumpetteja) siksi, kun en aikoinaan saanut bändin trumpetistin soittimesta yhtään siedettävää ääntä kokeillessani.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
sax_O Fonisti
15.03.2008 10:45:39
Saksofoni Lidlistä 350e :D
Repesin
Mismatch error
15.03.2008 14:41:57
Toisen oktaavin äänet oli ainaki mulla ylävireisiä.
La musique est le seul des talents qui jouissement de lui-même, tous les autres veulent des témoins.
sax_O Fonisti
16.03.2008 16:18:39
Aika vaikea soitettava.
Kulkee myös nimellä huono
TestoMike
16.03.2008 23:10:03

Olet siis kokeillut soitinta? Voitko verrata esim. valtamerkkien oppilassoittimiin?
Klezberg
16.03.2008 23:11:17

Varmaan onkin huono. Mutta kun joku sanoo juuri ensimmäisen foninsa saatuaan että "aika vaikea soitettava", niin ei oikein voi tietää puhutaanko ko. soitinyksilöstä vai fonista yleensä. Ei ne Yanagisawatkaan itsestään soi.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti
Soulman63
17.03.2008 07:58:34
"On se fonin soitto sitten mahdottoman vaikeeta".

"Myydään lähes käyttämätön Lidl -foni tarpeettomana".

Ai niin.. taisin jo mainitakin. :)

Oliskos tämä alussa tarpeeksi vaikeata ilman soittimen aiheuttamia ongelmiakin? Hintaero toimivan soittimen ja halpiksen välillä on kuitenkin suht pieni. Kun vertaat siihen että ostat sen halpiksen, kenkkäät sen puoleen hintaan parin kuukauden päästä ja ostat sitten sen toimivan kuitenkin. Tai säästö tulee siinä ettet alakaan harrastamaan fonin soittamista. Kun se on niin vaikeata.

Mulla on se oppilasmallin soitin vielä kaikkien vuosien jälkeenkin. Kai se oli liian hyvä, ei ole tullut päivitettyä promalliin. Yhtään läppää tai yhtään mitään siihen ei ole vaihdettu. Säästöä kai se on sekin.

Viikon päästä sitten uusi "onhan halpis hyvä"? -ketju. :) Tää on jännää!
Täysillä sisään ja paareilla ulos.
Klezberg
17.03.2008 20:24:56 (muokattu 17.03.2008 20:27:45)

Oliskos tämä alussa tarpeeksi vaikeata ilman soittimen aiheuttamia ongelmiakin? Hintaero toimivan soittimen ja halpiksen välillä on kuitenkin suht pieni. Kun vertaat siihen että ostat sen halpiksen, kenkkäät sen puoleen hintaan parin kuukauden päästä ja ostat sitten sen toimivan kuitenkin. Tai säästö tulee siinä ettet alakaan harrastamaan fonin soittamista. Kun se on niin vaikeata.

Kaikkein parashan olisi jos kaikki kokeilunhaluiset saisivat jostain helposti ja edullisesti fonin kuukaudeksi lainaan. Sillä siitähän tässä enimmäkseen on kysymys. Kaikilla ei ole kaveria tai koulua mistä saa lainaksi ja tuo vuokrauskin on aika esoteerinen juttu, ei sitä kauheasti mainosteta (sitäpaitsi en ole varma onko vuokrattu 500-sarjan Jupiter niin hyvä sekään, itse en sellaista ostanut).

Eli nämä halpiskyselyt vähenevät taatusti jos kokeilunhaluisille löytyy muu reitti päästä foninsoiton makuun. Kun siihen on päässyt, se vajaa tonni voi jo helpommin löytyä.

EDIT: Tämä ketju tosin taisi lähteä ihan kokeneiden fonistin kiinnostuksesta lidlin kummajaista kohtaan.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti
funkylord
17.03.2008 21:04:53 (muokattu 17.03.2008 22:27:53)

EDIT: Tämä ketju tosin taisi lähteä ihan kokeneiden fonistin kiinnostuksesta lidlin kummajaista kohtaan.

Näinhän se on. Minä nimittäin olen sitä mieltä, että jostain löytyy semmonen torvi mikä on edullinen ja täydellinen On kivaa olla optimisti.

esit. Mr soulmanin kanssa ois kiva käydä soittelemassa foneja läpi ja keskustelemassa asiasta. Tästä seuraa muuten joskus seuraavassa aikajatkumossa järjetön taistelu =)
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
funkylord
27.03.2008 14:55:07

Nappasin lupsan sulle. Siitäs saitte senkin nirsot. =D
Soulman63
27.03.2008 15:02:19
Veikkaan, että moni täälläkin Lidl:n fonin haukkunut tekee sen kuulematta, näkemättä tai kokeilematta koko soitinta.
Kehutaan nyt sitten tämäkin oikein hyväksi. ;)

esit. Mr soulmanin kanssa ois kiva käydä soittelemassa foneja läpi ja keskustelemassa asiasta.
Aika monta olen tähän ikään jo kokeillut. Voin kertoa että Lidlin fonia en taida kokeilla. Yamahan custombarska tai Selmerin barska saattaisi ennemminkin kiinnostaa.
funkylord
27.03.2008 15:13:02

Kehutaan nyt sitten tämäkin hyväksi. ;)

Aika monta olen tähän ikään jo kokeillut. Voin kertoa että Lidlin fonia en taida kokeilla. Yamahan custombarska tai Selmerin barska saattaisi ennemminkin kiinnostaa.

Ite tykästyin tohon meijän soittokunnan selmerin markVII barskaan. Mukavan pehmeä soiteltava, ja tukevan olonen. näppylätkään ei oo missä sattuu, vaan just kohillaan. Mutta taijetaan mennä nyt vähän turhan offtopic.
TestoMike
27.03.2008 15:29:28

Juuri sitä tarkoitin ettei kritisoitaisi mihinkään suuntaan ilman tietoa;) Joku foorumin lukija voi tehdä omia päätelmiään niiden perusteella. Oikein hyvä tuo Lidl:n foni ei varmasti ole, mutta soiva peli ja soveltuva ainakin alkusoittimeksi ja hintansa väärti. Mikäli foni on kuukauden päästä palasina, perun puheeni...
poppamies
27.03.2008 16:32:59

Tottakai kaikkia kiinnostaa 10 x kalliimpi Yanagisawa tai 20 x kalliimpi Selmer. Eikai siitä ole kyse. Tuo Liiterin soitin voi olla edullinen tapa päästä alkuun. Jos on epävarma harrastukseta niin on idioottimaista sijoittaa esim. 2000,- johonkin Gibsonin kitaraan kun muutamalla satasella saa samanmallisen Tokain tai Epiphonen.
G strings are for strippers!
Soulman63
28.03.2008 09:10:55
Joku foorumin lukija voi tehdä omia päätelmiään niiden perusteella.
Ja päätit että omasi on ainoa oikea.. :D

Monenko soitetun vuoden, kokeillun soittimen tai kuinka monien soiteltujen kinkerien perusteella?

Mikäli foni on kuukauden päästä palasina, perun puheeni...
Voi se olla muutaman kuukauden päästä myynnissäkin. Kun se "fonin soittaminen on niin sairaan vaikeata".

Jokaisella mielipiteensä, minullakin. Älkää kysykö, ellette kestä vastausta. ;)
Lumi85
28.03.2008 11:58:05
Eikai se soittamisen vaikeus nyt niin paljon siitä piillistä ole kiinni. Mun mielestä tuolla mun Centurylla ei ole vaikea soittaa ollenkaan. Nyt en tosin sano, että saisin kovin kaunista ääntä, mutta kumminkin. Edes sinnepäin oikein puhaltaminen lienee se vaikein juttu, ja sen joutuu opetella oli suunjatkeena millainen foni tahansa.
Soulman63
28.03.2008 15:10:23
Nyt en tosin sano, että saisin kovin kaunista ääntä, mutta kumminkin. Edes sinnepäin oikein puhaltaminen lienee se vaikein juttu, ja sen joutuu opetella oli suunjatkeena millainen foni tahansa.
Jokaisesta pillistä saa aikaan jonkinmoisen "prööt" -tasoisen äänen. Juju onkin siinä että edetessä halutaan tuloksia (=verrataan omaa soundia oppineempiin), joita hankalalla soittimella on vaikeampi saavuttaa. Siinä vaiheessa foni mielletään soittimena vaikeaksi ja luovutetaan.

Laadukkaammalla soittimella tuloksia voi saada helpommin, nopeammin ja luovuttaminenkaan ei käy mielessä.

En ole vielä tähän ikään nähnyt aloittelijaa, jolla ei olisi ollut tulenpalavaa kiirettä saavuttaa kaikki -mielellään muutamassa viikossa.

Foni ei ole sellainen soitin jota puhalletaan alkuvaiheessa "silloin tällöin". Pitkälinjalainen voi pitää taukoakin ja ansatsi säilyy, mutta vasta-alkaja aloittaa joka kerta alusta.
TestoMike
28.03.2008 20:06:14
Ja päätit että omasi on ainoa oikea.. :D

Monenko soitetun vuoden, kokeillun soittimen tai kuinka monien soiteltujen kinkerien perusteella?

Luetko edes viestejä ennen vastaamista niihin vai luetun ymmärryskö tökkii? Toivoin, ettei kritisoitaisi asioita joita ei tunneta. Itse kerroit ettet ole Lidl:n fonia kokeillut etkä aiokaan. Soitinta arvioi saksofonia ammatikseen soittava henkilö.

Voi se olla muutaman kuukauden päästä myynnissäkin. Kun se "fonin soittaminen on niin sairaan vaikeata".

Jokaisella mielipiteensä, minullakin. Älkää kysykö, ellette kestä vastausta. ;)

Ei se vaikeaa ole eikä ainakaan helpotu lopettamalla. Eiköhän tuo jää koristeeksi siinä vaiheessa kun uusi tulee hankittavaksi. Todennäköisesti siinä vaiheessa palvellut sen muutaman satasen edestä.
enary
30.03.2008 13:54:58
Minä kun aloitin fonin soiton kaverilta lainatulla Centuryllä josta d-läppä vuotaa ja muutenkin osia oli jäänyt matkan varrelle, olin ihan onnellinen kun oli vaan joku soitin käytössä ja innostuin kovasti soittamisesta. Sitten eräs fonia pitkään soittanut ystäväni testasi kyseistä fonia ja haukkui sen aivan lyttyyn. Siinä vaiheessa vasta aloin ajatella fonia huonona vaikka aikaisemmin olin vaan iloinen kun edes jonkun soittimen sain lainaan. Suuresta aarteesta tuli ahistuksen kohde kun halusin itselleni ehjän soittimen joka olisi helppo ja mukava. No, en kuitenkaan lopettanut soittamista, vaan päätin ostaa oman soittimen ja sen neljän kuukauden soittamisen perusteella osasi jo sanoa mikä on itselle helppo ja mukava ja mikä ei. Helsingin reissulta mukaan tarttui selmerin käytetty altto noin kymmenen fonin testauksen perusteella, enkä kyllä varmasti olisi sitä osannut ostaa jollen olisi ensin opetellut soittamaan jollain muulla soittimella. Tarinan opetus on se, että kun ei ole perehtynyt asiaan, huonompikin soitin on aarre, eikä alkuvaiheessa niin väliä kuuluuko siitä prööt vai tuut. Sitten kun innostuu ei aloitussoitin estä uuden, paremman ja laadukkaamman soittimen ostamista. Soitinten vertailua saa ja pitääkin harrastaa, mutta mielestäni tärkeämpää on soittamiseen kannustaminen kuin kertominen millä soittimella ei voi soittaa ja millä voi.
''missä täällä on sitä ilmasta viinaa muuten tää on pelkkää piinaa''
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)