Aihe: VST - pieniä kysymyksiä plugareista
1
Spiral
20.01.2006 09:54:13

vst - plugin

Eli tänne kysymyksiä ja toivottavasti myös vastauksia VST -plugareista.

Miten toimii X-cita? http://www.kvraudio.com/get/712.html
Tai siis mitä se oikeastaan tekee?

Mitä plugareita käytät säännöllisesti? Suosituksia?
Kaikille on varmaan aika tuttuja Kjaerhusin klassikot..
http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php

Yksi, ainakin erikoistehosteena käyttökelpoinen on SIR (Super Impuls Reverb).
http://www.knufinke.de/sir/
wilzhu
22.01.2006 18:03:35 (muokattu 22.01.2006 18:04:45)
Miten noi saa toimimaan Audacityn kanssa? Tai noin niinkun yleensäkkin miten saa niitä efektejä toimimaan audascityn kanssa?
Elämä Off.
Wk
22.01.2006 18:38:44
Voxengon ilmaispluginit:

http://www.voxengo.com/downloads/
http://www.mikseri.net/users/108413.php
D-Kay
22.01.2006 18:46:29

Tota tulee aika paljon tungettua jokapaikkaan: http://www.kvraudio.com/get/1533.html

Audacityyn pitäisi saada VST:t lataamalla vst-enabler: http://audacityteam.org/vst/
"I'm not a business man I'm a business, man"
Spiral
22.01.2006 19:58:51

Tota tulee aika paljon tungettua jokapaikkaan: http://www.kvraudio.com/get/1533.html

Siis kitaroihin, vokaaleihin ja...? Vai?
D-Kay
22.01.2006 20:31:10

Siis kitaroihin, vokaaleihin ja...? Vai?

Kaikkeen mahdolliseen :) Rhodes- ja Hammond-imitaatioiden kanssa ihan ehdoton.
"I'm not a business man I'm a business, man"
aaro
25.03.2008 14:31:44
Ketju on hemovanha, mutta minulla on kysyttävää VST-plugareista, joten kysynpä tähän ketjuun.
Olenko ymmärtänyt oikein, että VST-plugari tarkoittaa ohjelmaa jolla saa ääntä kuulumaan VST-instrumenteista?
Eli minulla on ohjelmana Cubase LE 1 ja olen havainnut että se alkaa olemaan jo melkoisen vanhentunut. Mikserinä/äänikorttina ja midiporttina on Lexicon Omega neliraituri.
Ilmaisplugareista ei mulla ole vielä tietoa kun en ole tutustunut, mutta niitä saa varmaan ihan kohtalaisia...?
Mutta siis perimmäinen kysymys:
Kannattaako tuon USB-laitteen kanssa käyttää mitään plugareita vai onko liian isoja latensseja/viiveitä USBliitännästä tai jostakin johtuen?
NI:n hammondmallintajan kokeiluversion sain toimimaan siedettävillä latensseilla tuon lexicoonini kanssa. Mitään VST plugaria mulla ei ole ollut vielä mahdollisuutta kokeilla, kun ei ole opiskelukämpillä vielä mitään ohjaintakaan. Kehuttuja VST-ilmaisohjelmia on, mutta onko USB-mikserin kanssa toimivia ilmaisplugareita vai kannattaako suosiolla ostaa tuo standalone-mallintaja?
Jaava
25.03.2008 15:13:10
Olenko ymmärtänyt oikein, että VST-plugari tarkoittaa ohjelmaa jolla saa ääntä kuulumaan VST-instrumenteista?

VST on lyhenne sanoista virtual studio teknology ja se on steinbergin kehittämä plugaristandardi. Plugari taas on plug-in.

VST plugareita on periaatteessa efektejä ja instrumentteja. Elikkä VST-instrumentti on VST-plugari. Sinänsä siis kysymyksesi on hieman erikoinen.

Eli minulla on ohjelmana Cubase LE 1 ja olen havainnut että se alkaa olemaan jo melkoisen vanhentunut. Mikserinä/äänikorttina ja midiporttina on Lexicon Omega neliraituri.
Ilmaisplugareista ei mulla ole vielä tietoa kun en ole tutustunut, mutta niitä saa varmaan ihan kohtalaisia...?
Mutta siis perimmäinen kysymys:
Kannattaako tuon USB-laitteen kanssa käyttää mitään plugareita vai onko liian isoja latensseja/viiveitä USBliitännästä tai jostakin johtuen?
NI:n hammondmallintajan kokeiluversion sain toimimaan siedettävillä latensseilla tuon lexicoonini kanssa. Mitään VST plugaria mulla ei ole ollut vielä mahdollisuutta kokeilla, kun ei ole opiskelukämpillä vielä mitään ohjaintakaan. Kehuttuja VST-ilmaisohjelmia on, mutta onko USB-mikserin kanssa toimivia ilmaisplugareita vai kannattaako suosiolla ostaa tuo standalone-mallintaja?

öö... mikset siis ole voinut käyttää plugareita tuon cubase LE:n kanssa? Plugarit toimivat tietokoneen ja host-softan eli esimerkiksi cubasen kanssa.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Klezberg
25.03.2008 15:35:13

VST-plugareita on kahta lajia (kuten tuossa joku jo mainitsi). VST-efektit muokkaavat audiota, eli ottavat ääntä sisään ja antavat ääntä ulos. VST-instrumentit tuottavat ääntä, eli ottavat midiä sisään ja antavat audiota ulos.

Latenssi on yleensä ongelma vain jos haluat käyttää plugaria (efektiä tai instrumenttiä) reaaliajassa, samalla kun itse soitat. Kysymyksestäsi päätellen haluat tehdä juuri tätä, mutta ota huomioon että iso osa VST-plugarien käytöstä on sellaista, jossa esim. efektoidaan jo äänitettyä audioraitaa. Siinä latenssi ei ole niin kriittinen.

Kehuttuja VST-ilmaisohjelmia on, mutta onko USB-mikserin kanssa toimivia ilmaisplugareita vai kannattaako suosiolla ostaa tuo standalone-mallintaja?

USB-liitäntäisyys ei sinänsä vielä tuota liiallista latenssia kunhan laite on muuten kelvollinen ja siihen on hyvät ajurit. Mutta jos päätarkoituksesi on käyttää tuota reaaliaikaiseen mallintamiseen niin onhan erillinen värkki yleensä paljon kätevämpi, ei tarvitse käynnistää niin monta värkkiä ja softaa ennenkuin voi soitella.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti
aaro
25.03.2008 21:58:34
VST-plugareita on kahta lajia (kuten tuossa joku jo mainitsi). VST-efektit muokkaavat audiota, eli ottavat ääntä sisään ja antavat ääntä ulos. VST-instrumentit tuottavat ääntä, eli ottavat midiä sisään ja antavat audiota ulos.
aaivan. joo. Eli siis tuo Cubase toimii VST-instrumenttina ja efektit sun muut plugarina. joo, nyt selveni käsitteistö..

Latenssi on yleensä ongelma vain jos haluat käyttää plugaria (efektiä tai instrumenttiä) reaaliajassa, samalla kun itse soitat. Kysymyksestäsi päätellen haluat tehdä juuri tätä, mutta ota huomioon että iso osa VST-plugarien käytöstä on sellaista, jossa esim. efektoidaan jo äänitettyä audioraitaa. Siinä latenssi ei ole niin kriittinen.
Ok. Siis ei kannata reaaliaikaisessa soitossa käyttää VST-instrumenttia vaan mieluummin standalone-vehjettä tai erillistä oikeaa soitinta..

USB-liitäntäisyys ei sinänsä vielä tuota liiallista latenssia kunhan laite on muuten kelvollinen ja siihen on hyvät ajurit. Mutta jos päätarkoituksesi on käyttää tuota reaaliaikaiseen mallintamiseen niin onhan erillinen värkki yleensä paljon kätevämpi, ei tarvitse käynnistää niin monta värkkiä ja softaa ennenkuin voi soitella.
jop. lähinnä siis on tarkoitus tuottaa kunnon urkusaundia hammondmallintajalla ilman että tarvitsee ostaa oikeata hammondia.. :D
Lisäksi olen kosketinpuolella kehunut suunnitelmastani sähköistää kirkkourkumittainen täysjalkio ja liittää se kyseiseen ohjelmaan.

Kiitokset vastauksista. Selvensivät kovasti käsitteistöä ja käytäntöä.
Klezberg
25.03.2008 22:32:19

aaivan. joo. Eli siis tuo Cubase toimii VST-instrumenttina ja efektit sun muut plugarina. joo, nyt selveni käsitteistö..

Ei ihan. Cubase on isäntä johon voi laittaa niin VST-instrumentteja (jotka lukevat Cubasen kautta midiä ja tuottavat audiota Cubaselle takaisin) että VST-plugareja (jotka lukevat Cubasesta audiota ja syöttävät audiota myös takaisin).

Ok. Siis ei kannata reaaliaikaisessa soitossa käyttää VST-instrumenttia vaan mieluummin standalone-vehjettä tai erillistä oikeaa soitinta..

No en olisi noin ehdoton. Softapohjaisilla jutuilla voi hyvin tulla toimeen niilläkin ja varsinkin kotikäytössä ja jos haluaa kokeilla paljon erilaisia juttuja. Haittapuolena on sitten säätämisen tarve ja se että on tietokoneesta riippuvainen.
JPQ
26.03.2008 00:00:07

Ei ihan. Cubase on isäntä johon voi laittaa niin VST-instrumentteja (jotka lukevat Cubasen kautta midiä ja tuottavat audiota Cubaselle takaisin) että VST-plugareja (jotka lukevat Cubasesta audiota ja syöttävät audiota myös takaisin).

No en olisi noin ehdoton. Softapohjaisilla jutuilla voi hyvin tulla toimeen niilläkin ja varsinkin kotikäytössä ja jos haluaa kokeilla paljon erilaisia juttuja. Haittapuolena on sitten säätämisen tarve ja se että on tietokoneesta riippuvainen.

Minäkään enään ole sanoisin rautana tulee hirveän kalliiksi tosi kattava setti ja just laskin käytännössä kaikki ideani (no 99%) salliva softasynasetti olis varmaan 1000e.
aaro
26.03.2008 00:40:12

no joo.
no mutta meikäläisen käyttöön ei varmaankaan nuo VST-instrumentit sovi, kun nimenomaan urun/sähköpianon korvaajaksi ajattelin midi-pohjaista laitteistoa, joka olisi mahdollisesti jopa laajennettavissa. Ja jos VST instrumenteille ja plugareille ominaista on hirmunen viive niin jätänpä välistä..
ITTAM
26.03.2008 07:42:32
Niin se viive riippuu sun värkeistä ja niiden asetuksista,
helpolla pääsee tommoseen 2-3 ms. yksittäisellä instrumentilla

Matti
Klezberg
26.03.2008 09:47:10

Ja jos VST instrumenteille ja plugareille ominaista on hirmunen viive niin jätänpä välistä..

Minä en kyllä ainakaan tuota väittänyt. Päinvastoin sanoin että usb-liitännälläkin pääsee pieneen latenssiin kun on ajurit kunnossa. Plugarit eivät paljon viivettä aiheuta.

Luit mahdollisesti omiasi siihen kohtaan missä selitin kahta tapaa käyttää plugareita.
aaro
27.03.2008 00:20:34
Minä en kyllä ainakaan tuota väittänyt. Päinvastoin sanoin että usb-liitännälläkin pääsee pieneen latenssiin kun on ajurit kunnossa. Plugarit eivät paljon viivettä aiheuta.

Luit mahdollisesti omiasi siihen kohtaan missä selitin kahta tapaa käyttää plugareita.

Ok, voi olla että olen kirkoituksia lukenut omasta näkövinkkelistäni ja omien käsitysteni kanssa..
cubase LE ykkönen ja tuon mikserin ajurit taitaa olla niin vanhat jo että ei oikein toimi uudempien plugarien kanssa. Päivityksen olen saanut kyllä, mutta en jotenkin ole saanut sitä toimimaan ainakaan Cubasen kanssa.
Tiedä sitten olisiko sopivaa ilmais-VST-instrumenttia jonka kanssa saisi ko. ajurin toimimaan.
Nimittäin jos ei homma ole siitä laitteesta kiinni niin kokonaisuuden siis voisi saada kunnon ohjelmilla toimimaan?
Mutta mikähän olisi kunnon ilmaisVST-instrumentti joka tuolla ASIO-päivityksellä toimisi ilman isompia viiveitä..?
juha_p
27.03.2008 06:33:10
Ok, voi olla että olen kirkoituksia lukenut omasta näkövinkkelistäni ja omien käsitysteni kanssa..
cubase LE ykkönen ja tuon mikserin ajurit taitaa olla niin vanhat jo että ei oikein toimi uudempien plugarien kanssa. Päivityksen olen saanut kyllä, mutta en jotenkin ole saanut sitä toimimaan ainakaan Cubasen kanssa.
Tiedä sitten olisiko sopivaa ilmais-VST-instrumenttia jonka kanssa saisi ko. ajurin toimimaan.
Nimittäin jos ei homma ole siitä laitteesta kiinni niin kokonaisuuden siis voisi saada kunnon ohjelmilla toimimaan?
Mutta mikähän olisi kunnon ilmaisVST-instrumentti joka tuolla ASIO-päivityksellä toimisi ilman isompia viiveitä..?

Hmm... ajurin iällä ei kyllä pitäisi olla vaikutusta latensseihin paljoakaan. Käytät vain sitä Omegan omaa natiivia ASIO ajuria niiden Cubasen mukana asentuvien ASIO DirectX ja ASIO Multimedia värkkien sijan (ovat MME ja DirectSound wrapereitä). Jos ei pelitä natiivilla ASIOlla niin kokeile Asio4All (WDM wrapperi) ajurilla.

Muistathan myös asettaa latenssin oikein. Jos et ongelmitta pääse riittävän lyhyeen viiveeseen niin tsekkaa myös onko Cubasen asetus "Lower Latency" disabloituna.

t. Juha
Klezberg
27.03.2008 10:45:31

ennen kalliin standalone-ohjelman ostoa..

Nyt vasta tajusin että tarkoitit standalonella myös ohjelmaa. Ihan samat ongelmat sellaisen kanssa tulee jos on tullakseen. Luulin että tarkoitit laitetta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)