Aihe: TESLA tuotetestit ja arviot
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
oiva tumpeloinen
26.03.2008 11:24:17 (muokattu 26.03.2008 11:24:29)
jep, tarttis olla kiinnipuristettava tai ruuvattava liitin sen takia että noiden liittimen sujauttaminen routtien läpi on melkoisen tuskallista. Helpoin tapa olisi ottaa pleksillinen strato, mutta siinä taas kielten irrottaminen on työlästä pleksiä vaihdettaessa.

Kaikista helpoin tallavaihtoehto lienee hard tail, minkä voi aika nopeasti irroittaa vähän virikoneista antamalla löysää. Floikan kanssa joutuu aina vetämään jousia paikoilleen ja virittelemään oman aikansa.

Yksi helpoimmista tavoista voisi olla tuo Apico-liitin. Äkkiäkös semmoiset piuhoihin puristaa kiinni sen jälkeen, kun ne on työnnetty routtauksen läpi. Taroeeksi pieni Apico voisi hyvässä lykyssä mahtua työntämälläkin läpi, niin silloin joku voisi puristella niitä valmiiksi mikkeihin kiinni.
Sensonic
26.03.2008 11:27:33 (muokattu 26.03.2008 11:28:27)
btw
ku näistä kimppatilauksista tulee huutoa ja porua niin pitää muistaa että tätä palstaa lukee moni tyyppi joka elättää itsensä myymällä/maahantuomalla soitintarvikkeita. tai heidän rakas läheinen elättää itsensä sillä.

tottakai kumpuaa henkilökohtaisia tunteita tätä toimintaa kohtaan.

mutta, tervetuloa 2000-luvulle.

Totta. Tällaisen taustan voisi myös tuoda julkisesti esille omien mielipiteidensä myötä. Ehkä se auttaisi paremmin ymmärtämään kunkin henkilön mielipiteiden perusteita.

Itse olen "vain" harrastelijasoittaja, joka on soittanut kitaraa vähän yli 20 vuotta. En saa elantoani musiikkialalta, enkä välttämättä edes haluaisi, että harrastukseni muuttuisi työkseni. Mielestäni on hyvä pitää nuo kaksi asiaa erillä toisistaan.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KS-70LX, Wolf KP3C, Wolf-SS, Landola F6/Cut
DZN
26.03.2008 11:32:45
Mulla olis se CS ESP. Siinä on floikka ja pleksi. Siitä vois pykätä sen testimuulin.
Homma alkaa kuullostaa kiinnostavalta. Jos tuosta saisi ne vertailut tehtyä niin sitten voisi tehdä ihan kunnollisia sokkotestejä. Tämän jälkeen olisi todella mielenkiintoista vertailla niitä soundeja ILMAN ennakkoasenteita.

Sensonic: Japani ja USA Charveleilla on aika iso ero. Vaikka ne näyttävät päältä päin melko samalta niin puissa ja mikeissa ja rakenteessa on eroa paljon. Jenkki Charvelit olivat kuitenkin huomattavasti kalliimpia mittatilauskitaroita, kuin nuo sarjatuotanto Japsit.

En ota kantaa siihen, onko USA vai Japani kitaroiden taivas. Mä olen lähiaikoina soitellut niin montaa ESP Custom Shoppia, että voin sanoa molemmissa osataan tehdä äärimmäisen hyviä ja hienoja maailmaluokan soittimia. Toki Japanista tulee myös kuraa, kuin myös Jenkkilästäkin.

Älä nyt hermostu jokaisesta asiasta.
Aka. Dino and 6077dino
McNulty
26.03.2008 12:26:51
Itse olen töissä soitinliikkeessä eikä minua kimppatilaukset häiritse. Etenkin kun kyse on tuotteista joille ei ole varsinaista maahantuojaa. Se harmittaisi, että porukka roudaisi vaikkapa Mesaa jenkeistä asevelihintaan tänne ja sitten luukuttaisi torilla. Tosin, siihen voisi maahantuoja ja valmistajakin jo puuttua.

Se, että soittaminen lisääntyy, on pelkästään positiivista "meille kauppiaillekin". Enempi harmittaa se, että joku lopettaa harrastamisen kun ei löydy sopivaa tuotetta/laitetta.
byt' v kurse volkov
Twinkle
26.03.2008 12:29:00
Mulla olis se CS ESP. Siinä on floikka ja pleksi. Siitä vois pykätä sen testimuulin.
Homma alkaa kuullostaa kiinnostavalta. Jos tuosta saisi ne vertailut tehtyä niin sitten voisi tehdä ihan kunnollisia sokkotestejä. Tämän jälkeen olisi todella mielenkiintoista vertailla niitä soundeja ILMAN ennakkoasenteita.

Se olisi muuten hyvä, mutta onkohan missään hardtaililla varustettua vehjettä pleksillä? meinaan tuo on Customi on vähän turhan arvokas tähän hommaan, nimittäin jos se kielien irrottaminen tapahtuu vippaskonsteilla niin kitara ottanee helposti damagea ja kelluvan tallan takaisinlaitossa on omat ongelmansa.
Sensonic
26.03.2008 12:44:31

Sensonic: Japani ja USA Charveleilla on aika iso ero. Vaikka ne näyttävät päältä päin melko samalta niin puissa ja mikeissa ja rakenteessa on eroa paljon. Jenkki Charvelit olivat kuitenkin huomattavasti kalliimpia mittatilauskitaroita, kuin nuo sarjatuotanto Japsit.

En ota kantaa siihen, onko USA vai Japani kitaroiden taivas. Mä olen lähiaikoina soitellut niin montaa ESP Custom Shoppia, että voin sanoa molemmissa osataan tehdä äärimmäisen hyviä ja hienoja maailmaluokan soittimia. Toki Japanista tulee myös kuraa, kuin myös Jenkkilästäkin.

Älä nyt hermostu jokaisesta asiasta.

OK, en hermostu, jos ei "provota".
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KS-70LX, Wolf KP3C, Wolf-SS, Landola F6/Cut
Miikathebest
26.03.2008 14:42:53 (muokattu 26.03.2008 14:47:59)

Kaikista helpoin tallavaihtoehto lienee hard tail, minkä voi aika nopeasti irroittaa vähän virikoneista antamalla löysää. Floikan kanssa joutuu aina vetämään jousia paikoilleen ja virittelemään oman aikansa.

Wolf SS:ään sai tarpeeksi kielien ja mikkien välille väljää kun vain otti jouset pois. Kun laitoin jouset takaisin, oli kitara samassa vireessä kuin aiemminkin. Eipä ollut paha homma.

Voihan ne pikaliittimet tuoda siihen mikrofonin koloonkin. Näin ei tarvita pleksikitaraa, eikä johtoja tarvitse pujotella mihinkään.

http://picasaweb.google.fi/miikavenalainen/WolfSSTeslaVRNitroMikit
Liikaa säröä!
maksu
26.03.2008 14:48:18
Minua nyt on jäänyt tässä lähinnä hämäämään se, että jos samalla hinnalla on mahdollista tehdä loistava mikki ja huono mikki, ja tietotaito on hallussa lähes kaikilla rakentajilla.. miksi ihmeessä on sitten olemassa huonoja mikkejä? :D

Toki hyvän mikin soundi on mielipidekysymys, mutta tuskin kenenkään mielestä nimettömät bulkkimikit kilpailevat soundillisesti samassa kategoriassa kalliiden butiikkimikkien kanssa..? ;)

Toisaalta veikkaisin, että monet laatuvehkeitä valmistavat merkit tekevät joko oman brändinsä, tai halvemman saman lafkan brändin kautta tahallaan "huonompia" tuotteita, jotta emobrändin pitkään valmistuksessa olleita tuotteita osattaisiin arvostaa ja niitä pidettäisiin niinä maagisina alkuperäisenä tuotteina, jotka ovat alusta alkaen olleet täydellisiä.
Kyse on varmasti myös siitä, että halutaan tehdä voittoa kaikissa budjettiluokissa tuomalla halvempia tuotteita markkinoille (kaikkien saataville), mutta uskoisin että tietynlaista vilunkipeliä esim. omien tuotteiden hintojen nostamiseksi on alalla ollut käynnissä jo pitkään.
Her signal was interrupted.
Spiral
26.03.2008 15:16:10

Tuo juotosasema ja tinaimuri näyttävät käteviltä, mistä olet ostanut?
McNulty
26.03.2008 16:13:40

Perusvermeitähän nuo ovat. Itse ostin paikallisesta Elektrolinnasta (Hämeenlinna) Wellerin aseman ja tuon perinteisen tinaimurin. Uskoisin että SPelektroniikastakin löytääpi.
byt' v kurse volkov
oiva tumpeloinen
26.03.2008 16:17:33
Wolf SS:ään sai tarpeeksi kielien ja mikkien välille väljää kun vain otti jouset pois. Kun laitoin jouset takaisin, oli kitara samassa vireessä kuin aiemminkin. Eipä ollut paha homma.

Voihan ne pikaliittimet tuoda siihen mikrofonin koloonkin. Näin ei tarvita pleksikitaraa, eikä johtoja tarvitse pujotella mihinkään.

Tuosta mikrofonin kolosta mainitsin, että saattaa tulla vähän ahdasta, jos mikissä on täyspitkä piuha. Muutenhan siinä ei ole mitään ongelmaa. Paras vaihtoehtohan se niin toki olisi, mutta epäilen, että tila loppuu kesken, jos pitää vielä se 30 cm piuhaa tunkea mikin sekaan.

On mullakin toki antaa lainaan tuo SZ, mihin mahtuu hyvin mikkikehykset löysäämällä kieliä. Helpompi tapa se mielestäni on kuin alkaa FR:n kanssa pelehtimään. Kaikista helpoin tapa lienee kuitenkin irroitettava stoptail.
Tympee Huttunen
26.03.2008 16:18:42 (muokattu 26.03.2008 16:20:28)
Itse en ottanut yhtään kieltä irti, kun vaihdoin mikit. Kyllä se riittää, kun löysyttää kieliä tarpeeksi. Ei mitään ongelmia. Kiinteätallainen skeba, pikalukot JA virityskampi (eli se, jolla saa viritettyä nopeasti), niin homma hoituu nopeiten. Pikalukot toki minulta puuttuivat.

Tosin tämä touhu menee jo niin vakavaksi, että itse harkitsisin muutaman kerran testiin ryhtymistä:)

Sitten, kun olette saaneet testin päätökseen. (Huumorimielellä, ei saa suuttua:) :

"jaaha, soititteko kaikkia samaan aikaan? Verkkojännite voi muuttua päivän aikana. Kai mittasitte, ettei verkkojännite vaihtunut? Se vaikuttaa soundiin"

"Otitteko huomioon, että plektraa kuluu loppua kohden? Kai soititte jokaisen testin uudella, identtisellä plektralla?"

"Mun mielestä jokaisessa testissä pitäisi olla uudet kielet. Kielet ovat varmasti huonommat loppupään testeissä jatkuvan kiristämisen ja löysäämisen takia"

"Soundi ei ole niin hyvä, että tähän voisi sanoa mitään. Ensi kerralla koittakaa saada samanlainen soundi, mitä esim. Pink Floydilla on. Katotaan sitten niitä mikkien eroja, silloin ne kuuluu."

"Otitteko nyt varmasti huomioon putkivahvistimen lämpenemisen? Lämmetessään soundi on aivan toinen!"

:D

Ei vaan, todella mielenkiintoista olisi saada iso ja kattava testi eri mikeistä. Hieno homma, jos siihen ryhdytte.
Sensonic
26.03.2008 16:36:18
Tosin tämä touhu menee jo niin vakavaksi, että itse harkitsisin muutaman kerran testiin ryhtymistä:)

Niin, siltä vaikuttaa...

Sitten, kun olette saaneet testin päätökseen. (Huumorimielellä, ei saa suuttua:) :

"jaaha, soititteko kaikkia samaan aikaan? Verkkojännite voi muuttua päivän aikana. Kai mittasitte, ettei verkkojännite vaihtunut? Se vaikuttaa soundiin"

"Otitteko huomioon, että plektraa kuluu loppua kohden? Kai soititte jokaisen testin uudella, identtisellä plektralla?"

"Mun mielestä jokaisessa testissä pitäisi olla uudet kielet. Kielet ovat varmasti huonommat loppupään testeissä jatkuvan kiristämisen ja löysäämisen takia"

"Soundi ei ole niin hyvä, että tähän voisi sanoa mitään. Ensi kerralla koittakaa saada samanlainen soundi, mitä esim. Pink Floydilla on. Katotaan sitten niitä mikkien eroja, silloin ne kuuluu."

"Otitteko nyt varmasti huomioon putkivahvistimen lämpenemisen? Lämmetessään soundi on aivan toinen!"

:D

No tällaista mullakin oli mielessä, siis varsinkin jos nuo Teslan mikit soundaavat edes yhtä hyvältä kuin nuo merkkimikit ;-)

Ei vaan, todella mielenkiintoista olisi saada iso ja kattava testi eri mikeistä. Hieno homma, jos siihen ryhdytte.

Joo, se olisi ihan poikaa. Itse olen tarjoutunut äänittämään PODilla / M-Audio Black Boxilla pari riffiä per mikki & kitara samalla soundilla ja samalla kokoonpanolla, mutta kun se ei taida kelvata "raadille" äänitysvehkeiksi.
esprit de corps
26.03.2008 16:51:34
Itse olen tarjoutunut äänittämään PODilla / M-Audio Black Boxilla pari riffiä per mikki & kitara samalla soundilla ja samalla kokoonpanolla, mutta kun se ei taida kelvata "raadille" äänitysvehkeiksi.

Kuten olet huomannut tästäkin keskustelusta, niissä mikeissä on aina ripaus psykofyysistä mojoa, kattaus faktuaalista differenssiä ja teelusikallinen subjektiivista arvostusta. Eli aika herkkiä ovat nuo. Sen takia niiden erojen setvimiseen ei tosiaan riitä mikään tietokonehässäkkä. Ja toisekseen, jos koskaan ei vedä kuin niillä tietokonevirityksillä niin tuskin sitä mitään neljän sadan taalan mikkejä kannattaa ostellakaan. Vähän niin kuin syövät eroja ne. Ei mulla muuta. Jatkakaa toki ja testailkaa.
Vähän niinku muumi.
McNulty
26.03.2008 16:53:17 (muokattu 26.03.2008 16:54:32)
Joo, se olisi ihan poikaa. Itse olen tarjoutunut äänittämään PODilla / M-Audio Black Boxilla pari riffiä per mikki & kitara samalla soundilla ja samalla kokoonpanolla, mutta kun se ei taida kelvata "raadille" äänitysvehkeiksi.

Miun täytyy kyllä kaksi L6:n PODia omistavana torspona todeta, että kyllä niistäkin vimpaimista saa varsin hyviä soundeja ulos. Itse huomasin eron PODxt:n kera, kun vaihdoin Exploreriin Gibson 500T:n paikalle BKP Painkillerin. (edit: eli erojen täytyy olla suhteellisen merkittäviä että ne huomaa selkeästi)

Tuo uusin X3 on vielä pykälää PODxt:tä parempi mitä tulee soundeihin. Toimii jopa niin dynaamisesti että rankempikin fuzz-soundi puhdistuu kun volumea tiputtaapi kitarasta. Tosin, PODxt:tä opettelin lähemmäs pari vuotta ennenkö nyt sitten hankin X3:n. Sen opettelussa (että saa hyvät soundit) menee varmasti tovi myöskin.

Eli eli... minusta 'tronicin POD-testi on hyvä "perustesti", kunhan sen tekee huolellisesti ja panostaa siihen.
byt' v kurse volkov
Miikathebest
26.03.2008 16:54:29

Sain(ostin) juotosaseman joululahjaksi paikallisesta elektroniikkaliikkeestä. Imurista en edes taida muistaa mistä se on. Peruskamaahan ne tosiaan ovat.

Voin laittaa soundiklippejä kitararoiden vanhoista ja uusista(tesla) mikeistä sitä mukaa kun saan vaihdettua mikkejä. Kunhan vaan saisin sieltä T-kaupasta huonon etuasteeni takaisin, niin voisin tehdä laadukkaampia äänityksiä. Soittoon en halua panostaa tällaisten testien takia :)
Liikaa säröä!
DZN
26.03.2008 17:30:49
T-kaupasta huonon etuasteeni takaisin, niin voisin tehdä laadukkaampia äänityksiä. Soittoon en halua panostaa tällaisten testien takia :)

Repesin ihan täysin=)
Aka. Dino and 6077dino
kulmahiomakone
26.03.2008 18:54:49
Mutta kovin montaa "mesenaattia" saati muuta hyväntekijää ei edes soitinrakennus /ja liittyvässä tarvikkeitten, esim. juuri mikkien rakennus- tehtaitten joukossa ole. Melko turha on siis kuvitella, että jotkut valmistajat myisivät hyvää hyvyyttään mitä oivallisemman laatuisia, parhaista mahdollisista raaka-aineista ja todella äärimmäisellä testaus- ja tuotevalvontaorganisaatiolla valmistettuja soittimia tai -osia hädin tuskin tuotantokustannukset peittäen, että soittajat ja harrastajat moisia saisivat huippuedulliseen hintaan ostaa.

Tästä perspektiivivirheestä tässä mun nähdäkseni on pohjimmiltaan kysymys. Kukaan ei usko hyväntekeväisyyteen bisneksessä. Mutta onko mahdollista uskoa ahneuteen?

Porukka tuntuu täällä kuvittelevan, että kun tuote maksaa x määrän euroja, niin sen valmistaminen on automaattisesti maksanut x/y määrän euroja, että bisnestä tehdään joidenkin vakioiden mukaan.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
DZN
26.03.2008 20:03:03
Oleellisinta tämän asian kannalta on ehkä kuitenkin se, että esim. ne putiikkivalmistajat, jotka kirjoittelevät tonne M.E:n foorumille (johon heitin linkin), käyttävät ihan samoja lankoja joita kuka hyvänsä voi käydä paikallisesta moottorikorjaamosta etsimässä. Tai on siellä yks kaveri, joka hehkuttaa käyttävänsä NOS-lankaa 50-luvulta, mutta ei sen mikit ole yhtään sen arvostetumpia kuin muidenkaan.

Mun veikkaus on, että silloin käytettiin ihan tavallisia teknisiä laatujakin, kuten nytkin. Voi olla, että silloin kuparissa on ollut epäpuhtauksina vaikka lyijyä tai fosforia. Kuparilaatujen paranemisen ansiosta, noita epäpuhtauksia ei enää ole.

En silti usko kuparin olevan avainasemassa noissa 50-luvun maagisissa mikeissä. Luulen pikemmin, että se on kokonaisvaltaista se "hyvyys" niissä. Jos nykyisista raaka-aineista voitaisiin väsätä samanlainen mikki ja viedä se aikakoneella 50 vuotta ajassa taaksepäin, luulen mikin vanhenneen juuri niin sopivasti, että se kuullostaa, maistuu ja haisee esikuviltaan. Uskonkin, että juuri se vanheneminen on tehnyt noista niin hyviä ja erikoisia.

Muuten, nuo kauppanimet esim 99,8% puhdas ja 99,95% voivat todellisuudessa olla tavallisia teknisiä kuparilaatuja. On näissäkin se puhtaus vähintään 99%. Ei sillä, että jollain Ylihienolla kuparilla olisi mitään sijaa tällaisessa käyttökohteessa. Olisi vain mielenkiintoista kokeilla paraneeko vai huononeeko mikin soundi jos sitä käyttäisi vaikkapa noita happivapaita lankoja tai jotain muita kalliita laatuja.

Vihjailit myös siihen ahneuden palvontaan. Itse olen samaa mieltä. Jos markkinoille tulee uusi ja järjettömän hyvä tuote, ei se myy, ellei siinä ole juuri sopivaa(lue kamalan korkeaa) hintaa. Tavallaan se tuotteen hyvyys välittyy ihmisille juuri hinnassa. Ihmisen psykologia on niin ihmeellistä, että liian "halpa" ei menesty. Jos naapuri ei pysty hankkimaan samanlaista niin sen parempi. Mikeissä tämä näkyy myös hyvin. Raaka-aineet ei paljoa maksa mutta hyvä mikki maksaa silti hunajaa.
Ihmeellisintä tässä vielä on se, että jotkut kalliit putiikkimikit ovat vielä hintansa arvoisia. Kuinka tyhmä/vaikutuksille altis sitä ihminen voi olla?

Markkinointi ja kaupanteko on vähintään puoliksi psykologista. Tavallaan tämä on lohdullinen tieto. Ei se ihminen sittenkään niin fiksu ole.
Aka. Dino and 6077dino
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)