Aihe: Jykeväsaundista 2x12" kitarakaappia
1 2 3 4 5
tommiot
25.03.2008 20:11:30
Mä haluisin Mesan Dual Rectifierin kaveriksi 2x12" kaapin, josta lähtisi ISO saundi. Roudattavuuden takia mielellään 2x12", mutta en haluaisi kuitenkaan saundissa tehdä valtavaa kompromissia 4x12" verrattuna. Onko tämä mahdotonta?

Genz Benzillä on refleksikaappi. Onko kukaan koittanut itse rakentaa tällaista? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia, ja jos löytyy niin mittoja kaapille (ei riitä ymmärrys laskemaan itse noita kaikkia thiele-arvoja ja muita)..

Entä jos rakentaisi hieman ylikokoisen 2x12" kaapin? Entä jos toisen elementit laittaa avoimeen koteloon ja toisen suljettuun?

Saa ehdottaa myös valmiita kaappeja, ei sitä pakko ole itse rakentaa, mutta budjetti olis 600 euroa korkeintaan. Miltä teidän itserakennetut kaapit on saundanneet? Mesan Recto 4x12 Std (eli se hiukan Marshallin kaappia suurempi) saundaa niin pirun hyvältä, että yksi vaihtoehto olisi yrittää rakentaa siitä kopio..

Selasin vähän hakua, mutta varsinkin noiden refleksikaappien kohdalla törmäsin lähinnä juupas-eipäs-kinasteluun..

Keskustelun tarkoituksena nyt ei ole käydä läpi kitarakaapinrakennuksen perusteita, vaan lyhyesti kokemuksia millä saadaan jytky saundi.
kulmahiomakone
25.03.2008 20:59:55
Keskustelun tarkoituksena nyt ei ole käydä läpi kitarakaapinrakennuksen perusteita, vaan lyhyesti kokemuksia millä saadaan jytky saundi.

Refleksikaapin rakentamisen saa unohtaa, jos ei ole valmis läpikäymään kaiutinrakennuksen perusteita.

Mutta sillä saa (oikeilla elementeillä) jytkyn saundin.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
tommiot
25.03.2008 21:03:12
Refleksikaapin rakentamisen saa unohtaa, jos ei ole valmis läpikäymään kaiutinrakennuksen perusteita.

On valmis. Mutta kaappia en ole ennen rakentanut. Puun käsittely ei tuota ongelmia, ja löytyy tuttavapiiristä yks puuseppä joka jeesaa myös. Kunhan sanoo sille mitä pitää tehdä, kun ei se kitarakaapeista mitään ymmärrä :)

Mutta sillä saa (oikeilla elementeillä) jytkyn saundin.

Tämä olisi tarkoitus... :) Jos refleksiputket on ratkaisu niin pitää alkaa tutkimaan.
smoltron
26.03.2008 09:55:04

Mitenkäs tuon kitarakaapin refleksiputken virittäminen eroaa hifi-kaiuttimen virittämisestä? Kannattaako virittämisessä ottaa jotain kitaran taajuuksia huomioon vai pyrkiä tasaiseen toistoon?
mhelin
26.03.2008 12:03:49 (muokattu 26.03.2008 12:15:52)
Mitenkäs tuon kitarakaapin refleksiputken virittäminen eroaa hifi-kaiuttimen virittämisestä? Kannattaako virittämisessä ottaa jotain kitaran taajuuksia huomioon vai pyrkiä tasaiseen toistoon?

Kitaran alin taajuus pitää ottaa huomioon (mikäs se 7-kielisellä muuten on?). Lisäksi refleksiputken resonassitaajuus on toinen tekijä joka tulee mieleen. Viritystaajuudeksi kannattaa valita alin toistettava taajuus elementin spekseistä riippumatta. Suljetuissa kaapeissa koon kasvattaminen ei vaikuta juuri mitään.

Mitä muuten ketjun aloittaja tarkoittaa iso- / jykeväsaundisella? Jos tarkoitetaan voimakkuutta niin tämä saavutetaan herkillä elementeillä, toisin kuin yleensä kai luullaan niin herkkyys ei ole vain yksi lukema joka on ilmoitettu spekseissä vaan on tutkittava myös elementin taajuusaluetta, eli millä alueella elementti on herkin. Itse valitsisin mahdollisimman tasaisen toistoaluuen omaavan elementin, esim. Celestion Vintage 30 on aika lähellä parasta kitaraelementeissä. Niiden tehonkesto ei ole toisaalta huippua joten neljän elementin käyttö on siinä mielessä perusteltua. Kartion resonanssin tuottama särö on kohtuullista, ainahan sitä noissa paperikartioisissa on, ja se on toisaalta osa saundia ja oikeastaan ainoa asia mikä erottaa elementit toisistaan.

Linkki V30 spekseihin: http://professional.celestion.com/g … ar/products/classic/detail.asp?ID=4

G12K-100 voisi myös olla pätevä, ei kovin paha keskialueen korostus:
http://professional.celestion.com/g … r/products/classic/detail.asp?ID=32
Luonnehdinta: "Frequency response is awesome: the K-100 has, without doubt, the biggest bottom end of any G12. The undisputed king of metal, down-tuners in particular will love this speakers aggressive grind."

Tehonkestokin riittää hyvin 2x12" kaappiin.

Mesalla muuten ainakin Roadking 2x12" kaapissa on kaksi erilailaista elementtiä, mikä myöskin voisi olla hyvä idea - resonanssit ja taajuuspiikit osuvat eri taajuuksille joten saundista tulee jossain mielessä "isompi".
Roberto
26.03.2008 12:14:12

Laita se kaappi nurkkaan niin saat ilmaiset 12dB:tä botnea. Tosin "jytkyyden" saavuttaa osin varmaan myös takalevyn poistamalla. Kuuluu se kitara myös siihen metrinkin päähän.
tommiot
26.03.2008 16:36:11 (muokattu 26.03.2008 16:38:16)
Mitä muuten ketjun aloittaja tarkoittaa iso- / jykeväsaundisella?

No lähinnä että tulis sitä botnea reippaasti, mutta saundi pysyis silti jollain tavalla kasassa ja erottelevana, eikä mene ihan plörinäksi... 4x12" hyvillä elementeillä tuottaa mun mielestä "ison" kitarasaundin.

Mutta kävin tänään Genz Benz G-Flexiä (2x12") testaamassa ja sehän kuulosti ihan saatanan hyvältä. Kysymys kuuluukin että pystynkö mä mitään ton suuntaista rakentamaan itse, kun se tulis vaan niin paljon halvemmaksi... :)

Tai siis että pystyykö paperilla laskemaan järkevät mitat kaapille ja sen pohjalta virittämään sen saundaamaan hyvältä, vai pitääkö olla jotain mittalaitteistoja ja muuta...

Laita se kaappi nurkkaan niin saat ilmaiset 12dB:tä botnea.

No tätä ei ole ihan tarkoitus hakea... Ja vanhasta kaapista on jo sovittu kaupat.
Antti1
26.03.2008 16:42:08
Ongelmana on lähinnä se, ettei monet kitarakäyttöön tarkoitetut elementit kestä refleksiviritteisiä pömpeleitä ja kovia äänenpaineita. Katsos Eminencen katalogi läpi, sieltä löytyy varmaan melko sopivaa kamaa.

Sitten, kun elementit on tiedossa, ruvetaan laskemaan kaapille mittoja. Siihen käy vaikka winisd, jonka saa netistä ilmaiseksi.

Kotelon muotoa ja kokoa pohtiessa kannattaa miettiä refleksiputkien mitta ja sijainti tarkkaan.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
tommiot
26.03.2008 16:45:59 (muokattu 26.03.2008 16:54:43)
Ongelmana on lähinnä se, ettei monet kitarakäyttöön tarkoitetut elementit kestä refleksiviritteisiä pömpeleitä ja kovia äänenpaineita. Katsos Eminencen katalogi läpi, sieltä löytyy varmaan melko sopivaa kamaa.

Sitten, kun elementit on tiedossa, ruvetaan laskemaan kaapille mittoja. Siihen käy vaikka winisd, jonka saa netistä ilmaiseksi.

Kotelon muotoa ja kokoa pohtiessa kannattaa miettiä refleksiputkien mitta ja sijainti tarkkaan.

No mutta kerro ensin rehellinen mielipiteesi kannattaako tohon hommaan ryhtyä vai käydä hakee se Genz Benz ja elää hernekeitolla ja makaronilla? GB:n 2x12 olis 700 euroa DLX:ssä, tingitty hinta. 2x12" kaapin rakentaminen tuskin hurjasti yli 300 euron menisi.

EDIT: Niin ja noi Eminencen sound clipit on kyllä vähän kurjia säröosastolla... Swamp Thang ja Wizard näyttäis ihan hyviltä, mutta enhän mä noista tiedä... Celestion V30 saundista mä tykkään.
Antti1
26.03.2008 16:51:35
No mutta kerro ensin rehellinen mielipiteesi kannattaako tohon hommaan ryhtyä vai käydä hakee se Genz Benz ja elää hernekeitolla ja makaronilla?

Mä hakisin valmiin, jos olis rahat ja on siitä soundista 100% varma. Siinä on se merkki, logo ja mojo, jotka nekin kuitenkin merkitsevät ainakin mulle jotain. Jos ei taas ole niitä rahoja, tai pienenpienikin epävarmuus piilee takaraivossa, niin rakentaisin ite. Käytännössäkatsoen mä ainakin rakentelen omat kaappini niin kauan, kunnes valmistajat tekevät mun haluamilla mitoilla, elementeillä, ulkonäöllä ja rakenteella kaappeja. Eli aika pitkään näillänäkymin...
Kumiankka
26.03.2008 17:18:06
Heitän tässä vielä idean ihan uudelta pohjalta. Ei se uusi ole, vaan kopsattu joltain valmistajalta joka tekee hevanderi hemmoille sälää... saatan olla kyllä jo liian vanha että ei ymmärrä... eikä muista mikä firma oli kyseessä, olisko ollu Mesa tai Randall tai joku sielläpäin...

Mitä jos laittaisi pienen subbarin vaan toistamaan alempia ääniä? Saattaisi olla helpompi toteuttaakin ja jos ei aivan matalinta botnea tarvi niin saattaisi päästä suht pienellä kotelollakin

Haittana tietysti on että tarvittaisiin erillinen vahvari ja aktiivit jakosuodattimet yms jne
tommiot
26.03.2008 17:28:18
Heitän tässä vielä idean ihan uudelta pohjalta. Ei se uusi ole, vaan kopsattu joltain valmistajalta joka tekee hevanderi hemmoille sälää... saatan olla kyllä jo liian vanha että ei ymmärrä... eikä muista mikä firma oli kyseessä, olisko ollu Mesa tai Randall tai joku sielläpäin...

Mitä jos laittaisi pienen subbarin vaan toistamaan alempia ääniä? Saattaisi olla helpompi toteuttaakin ja jos ei aivan matalinta botnea tarvi niin saattaisi päästä suht pienellä kotelollakin

Haittana tietysti on että tarvittaisiin erillinen vahvari ja aktiivit jakosuodattimet yms jne

Subbarihommat kuulostaa jo pelottavasti siltä että mennään basistin tontille :)

Jos vaan joku osaa neuvoa miten kaappi viritetään niin kyllä mä sellaisen rakennan. Jos siitä nyt ei oo kauheeta vaivaa. Eminenceltä näköjään löytyy tosiaan noi Thiele-small arvot.
Antti1
26.03.2008 17:29:34 (muokattu 26.03.2008 17:32:04)
Riveralla ainakin on ollut joku JBL:n jyskytin kaapissaan.

Mä pidän ideaa huonohkona, koska monet subit ovat toistoltaan toooodella löysiä. Jos sellaisen laittaa kovin pieneen kaappiin, niin hyötykin pienenee aika monesti.

Vaikea toteuttaa hyvin, ei välttämättä opiskelijabudjetilla ihan onnistu ja kokeilun määrä on melkoinen sopivaa elementtiä selvittäessä.

EDIT 1: Syötä siihen WinISD-softaan ne arvot, niin sä näet alapään käppyrät siinä ruudulla. Sitten kun vaikuttaa hyvältä, niin se on siinä. Muuttelet kaapin tilavuutta ja refleksiputkia vaan, niin se piirtää aina uudet käppyrät.

EDIT 2: Periaatteessa siis noin helppoa. Enää on sen jälkeen edessä se, miltä kokonaisuus kuulostaa sun vahvarin kanssa. :)
tommiot
26.03.2008 17:37:43 (muokattu 26.03.2008 17:38:55)
EDIT 1: Syötä siihen WinISD-softaan ne arvot, niin sä näet alapään käppyrät siinä ruudulla. Sitten kun vaikuttaa hyvältä, niin se on siinä. Muuttelet kaapin tilavuutta ja refleksiputkia vaan, niin se piirtää aina uudet käppyrät.

EDIT 2: Periaatteessa siis noin helppoa. Enää on sen jälkeen edessä se, miltä kokonaisuus kuulostaa sun vahvarin kanssa. :)

No eihän tosta osaa sanoo juuta eikä jaata... :) Kai nyt joku on joskus onnistunut rakentamaan hyvän 2x12" kaapin ja osais kertoa vähän mittoja? ;)

Governor on vissiin Vintage 30 kaltainen, joten jos nyt esimerkiksi sen valitsisi elementiksi. Mulla on nyt syötettynä sen arvot tuonne, mutta eihän toi mulle sano mitään :)

Ja mikä viritystaajuudeksi kannattaa valita? Mä en missään hurjissa alavireissä soittele, Eb-vireellä mennään. 60 hertsiä? Menis silloin C:hen suunnilleen.
Antti1
26.03.2008 17:42:03
Ja mikä viritystaajuudeksi kannattaa valita? Mä en missään hurjissa alavireissä soittele, Eb-vireellä mennään. 60 hertsiä? Menis silloin C:hen suunnilleen.

No 60Hz on kans aika matalalla, mutta ihan voipi toimia.
tommiot
26.03.2008 18:21:02
Jaa mitkähän sitä on mahdollisuudet saada toi onnistuman toi projekti... :)
Antti1
26.03.2008 18:44:24 (muokattu 26.03.2008 18:44:40)
Onnistuuhan se varmaan joka tapauksessa, lopputuloksen laatu on vaan mysteeri.

Mä EHKÄ kuitenkin miettisin vielä sitä suljettua 2x12" hyvillä elementeillä ja kunnollisella rakenteella. Tukemiseen ja tiiviyteen kannattanee panostaa, kun on bassohirmu nuppina ja tarkkaa soundia haetaan.
tommiot
26.03.2008 18:58:45
Onnistuuhan se varmaan joka tapauksessa, lopputuloksen laatu on vaan mysteeri.

Mä EHKÄ kuitenkin miettisin vielä sitä suljettua 2x12" hyvillä elementeillä ja kunnollisella rakenteella. Tukemiseen ja tiiviyteen kannattanee panostaa, kun on bassohirmu nuppina ja tarkkaa soundia haetaan.

Hyvät elementit ja kunnollinen rakenne tulee joka tapauksessa. Ei vaan oo vielä tullut yhtä hyväsaundista kaappia eteen kuin se GB G-flex, niin pistää kyllä vähän harkitsemaan tota refleksihommaa... Ja vois kai ne elementit kallistaakin vähän sivuille, ettei tule niitä seisovia aaltoja.
mhelin
26.03.2008 21:41:10 (muokattu 26.03.2008 21:58:16)
Tuo GB näyttää kyllä ihan asialliselta:
http://www.genzbenz.com/?fa=detail&mid=1409&sid=419&cid=93

WinISD:hen tosiaan vaan kaapin mitat, ja putkia neljä kappaletta, sisähalkaisija jotain 8 cm (vai onko lähempänä 10 cm). Viritystaajuus on tosiaan 60 Hz (käytännössä se on aina tuo -3 dB alaraja taajuusvasteessa). Vintage 30 on aika varma valinta, GB:n Tribal sarjalaiset käyttävät Private Jack elementtejä Eminenceltä (http://www.eminence.com/pdf/privatejack-16.pdf), en tiedä, hirveä kuoppa tuossa 1.5 Khz:n kohdalla. Jos tuosta tehtäisiin vesiputouskuva niin siitä näkyisi kartioresonanssin aiheuttama jälkisointi tuolla taajuudella. Eli siis tuo kuoppa johtuu siitä että energia menee kartioresonanssiin. Mulla on Governor elementistä tehty 1x12" kaappi mutta ei se kyllä yhtä hyvä ole kuin Vintage 30. Eminencen elementeistä Commonwealth on kiinnostava, siinä ei ole tuota kartiosäröä (cone break-up) juuri ollenkaan, eli ei mitään kuoppaa keskialueella (http://www.eminence.com/pdf/commonwealth-12.pdf). Tuollainen pitäisi kyllä hommata kokeiltavaksi.

Muut ovat noista sanoneet mm. tällaista:
Governor:
http://reviews.harmony-central.com/ … /product/Eminence/The+Governor/10/1

Commonwealth:
http://reviews.harmony-central.com/ … inence/Commonwealth+12+Cabinet/10/1
(hyvin sanottu: Jos haluat säröä se tulee vahvistimestasi eikä kaiuttimestasi ..)

V30:
http://reviews.harmony-central.com/ … p/product/Celestion/Vintage+30/10/1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)