Aihe: Ottopoika / Rokkipoika (Tampere)
1 2 3
Volle
21.02.2008 13:24:49
Rokkipoika on Ottopojan eli vanhan Bar Virtasen alakerta. Sijainti siis Hämeenpuistossa Seurahuoneen vieressä. Kooltaan soittotilana toimiva alakerta on pieni ja matala, joten se täyttyy helposti, mikä on tunnelman kannalta mukavaa. Auki näemmä viikon loppuisin kolmeen, mutta soitto piti lopettaa klo 23 mennessä. Paikassa esiintyy nettisivujen mukaan "demobändejä" eikä keikoille maksa sisään (ainakaan silloin kun olen siellä käynyt), joten kovin kovaa keikkaliksaa lienee turha odottaa, mutta keikkaa toisaalta saanee helposti vähän nimettömämpikin poppoo. Musiikkityylin olisi kai hyvä olla jonkin sortin rokkia, näin voisi paikan nimestä päätellä.

Laitteistoa on talon puolesta riittävät PA/laulukamat eli kaapit ja mikseri. Mikkejä ja telineitä taisi olla myös pari. Monitoreja siis ei ole, vaan ne pitää tuoda, jos sellaisia kokee tarvitsevansa. Jonkinlaiset valot on. Sähköinä arviolta 3x6 metrin kokoisen lavan nurkassa on tavallisia pistorasioita, voimavirtaa en muista. Backstagea ei ole. Roudaus etuovesta sisään ja rappusia alas. Ruokailumahdollisuuksia ei tullut kysyttyä, mutta kaljaa tuntui soittajille riittävän. Lavalla ei kannata ainakaan pitkien soittajien hirvesti hyppiä, sillä katto on melkoisen matalalla.

Ylhäällä normaalia baariporukkaa turisemassa ja dokaamassa. Alhaalla illan demobändin soittajien kaverit, tyttö/poikaystävät ja sukulaiset sekä muutama satunnainen kävijä, jos mainostus on onnistunut. Paikka on onneksi kiitollisen pieni ja tämäkin takaa tunteen täydestä salista. Kaiken kaikkiaan mulle on jäänyt paikasta sekä soittajana, miksaaja/roudarina että kuulijana varsin hyvä mielikuva.

Yhteystietoja ja muuta lisäinfoa saanee nettisivuilta:
http://www.ottopoika.fi/
Piis
Guitar Hero
21.02.2008 19:02:28
Ylhäällä normaalia baariporukkaa turisemassa ja dokaamassa. Alhaalla illan demobändin soittajien kaverit, tyttö/poikaystävät ja sukulaiset sekä muutama satunnainen kävijä, jos mainostus on onnistunut.

Kuulostaa kaikessa tragikoomisuudessaan turhan tutulta. Virtasen aikana oltiin tuolla keikalla. Yläkerrassa tupa täynnä ja alakerrassa Sweet Moses soittamassa viidelle ystävälle ja kahdelle keski-ikäiselle ihmiselle, jotka agitoitiin ohranjyvästä katsomaan keikkaa :)

Taisi siinä jotain porukkaa käydä rähisemässä vessakäyntien aikana
Come to the dark side. We have cookies
www.sweetmoses.net
superfly
07.03.2008 07:53:45
Onkos nuo PA:t samaa tauhkaa mitä siellä oli Wirtasen aikoihin? Pauli-Setä Ahosen Musiikista kiikutti mitä ihmeellisimpiä katiskoja sinne. Mikään niistä vermeistä ei ollut valmistettu ennen vuotta 1980... No ehkä mikit ja ständit :)
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
kimurantti1
08.03.2008 16:03:59
Soittotila, voitaisiin sanoa että huone, on sitten aika matala. Jos bändi osaa pitää volumen aisoissa ja soittaa oikeasti vähän hiljempaa, niin akustiikka ei huoneen pienuudesta huolimatta ole mikään täysi katastrofi. Meillä paikka oli ainakin aivan täynnä, ja akustiikka parani aikalailla, kun huoneen vastakkaisesta päädystä ei enää tullut sitä ikävää tärykaikua. Plussaa on myös kokolattiamatto.

Ihan oikeasti koko homman toimivuus tai toimimattomuus on kiinni rumpalista. Peltejä pitää soittaa paljon hiljempaa kuin mihin iso osa rumpaleista on tottunut. Tehkää sound check ilman tulppia ja joku pitkän piuhan omistava menee kuuntelemaan huoneen puoleen väliin, että miltä soundaa. Näin yleisölläkin on huomattavasti miellyttävämpiää. Jos ei ole turhan nirso keikkojen suhteen, niin Ottopoika on ihan jees paikka. Kunhan se volume todellakin pysyy aisoissa.

Mainittakoon vielä, että henkilökunta on myös mukavaa.
Volle
11.03.2008 21:10:23
Onkos nuo PA:t samaa tauhkaa mitä siellä oli Wirtasen aikoihin? Pauli-Setä Ahosen Musiikista kiikutti mitä ihmeellisimpiä katiskoja sinne. Mikään niistä vermeistä ei ollut valmistettu ennen vuotta 1980... No ehkä mikit ja ständit :)

Heh, kyllä ne tuoreemmilta vaikutti eli vissiin on Virtasen jälkeen jotain hommattu. Mikkejä ja ständejä tosin ei ollut kovin montaa eikä monitoreja, kuten sanottua, ollenkaan.
Piis
Silppuri
16.03.2008 15:37:19

Täällä varmaan kannattaa soittaa heviorkesterinkin "akustisesti" eli niin että ei mikitä mitään rumpuja tai kitaroita? Vai miten? Tietysti edes bassorumpu olisi mukava mikittää ja kitaroita laittaa hieman monitoreihin (jotka joutuu ilmeisesti itse tuomaan?), mutta riittääkö pa:ssa potku?

Miten yleensä olette mikittäneet soittimet täällä? Bändissä rummut, kaks kitaraa, basso ja laulu.
"I havent slept since I woke up."
kimurantti1
16.03.2008 19:58:06
Täällä varmaan kannattaa soittaa heviorkesterinkin "akustisesti" eli niin että ei mikitä mitään rumpuja tai kitaroita? Vai miten? Tietysti edes bassorumpu olisi mukava mikittää ja kitaroita laittaa hieman monitoreihin (jotka joutuu ilmeisesti itse tuomaan?), mutta riittääkö pa:ssa potku?

Miten yleensä olette mikittäneet soittimet täällä? Bändissä rummut, kaks kitaraa, basso ja laulu.

Oletko käynyt katsomassa sitä soittotilaa? Siinä tilassa ei ole mitään järkeä mikittää yhtään mitään, eikä varsinkaan laittaa kitaroita monitoreihin, koska tila on niin pieni, että se huono monitorista tuleva soundi vuotaa yleisöön yhtä paljon kuin mitä itse vahvistinin kuuluu. Treenikämppämeininki siis, ja se balanssi on teistä itsestänne kiinni. Siellä pitää soittaa oikeasti hiljaa jos haluaa ettei yleisöllä mene korvat. PA:ssa riittää tasan niin paljon potkua kuin siihen pieneen huoneeseen on tarvis. Jos ei PA:n tehot riitä, niin silloin vedätte aivan liian lujaa.
F_Lame
26.03.2008 14:51:34
Backstagea ei ole.

Onpas. Siitä lavan viereisestä ovesta sisään, juomavaraston läpi ja oikealle. Paikan kokoon nähden yllättävänkin jees bäkkäri.
"Arguing over internet is like competing in paraolympics - even if you win, you're still retarded."
kimurantti1
26.03.2008 15:15:32
Paikan kokoon nähden yllättävänkin jees bäkkäri.

Ja ehkäpä maailman hirveimmän hajuinen sellainen.. :-)
F_Lame
26.03.2008 15:23:30 (muokattu 26.03.2008 15:25:13)
Ja ehkäpä maailman hirveimmän hajuinen sellainen.. :-)

Pitää vaan ryypätä enemmän ni ei haittaa :)

E: Itseasiassa ei kai se ite bäkkäri niin pahalle haise vaan se juomavarasto tms. Tai sit olin niin kännissä etten muista...
"Arguing over internet is like competing in paraolympics - even if you win, you're still retarded."
Numbie
30.03.2008 19:40:06

Bäkkäri? Häh? Meillä ainakaan mitään bäkkäriä ollu. Kori bisseä saatiin palkaksi (ei siis bensakorvauksiakaan vaikka tultiin kauempaa). Soundit tais olla ihan kelvolliset tilaan ja kamoihin nähden.
Simo78
29.04.2008 14:13:58 (muokattu 29.04.2008 14:16:06)
Ihan ok paikka, vaikka onkin pieni ja pa-kamat sitäkin pienemmät! Subbari löytyy ja siitä lähti ihan liikaakin basarin pörinää, eli basari mikitettiin, muuta ei. Soundit, peltien demppauksen jälkeen yllättävän hyvät, kun siis soitti hiljaa--> jos iso ääninen rumpali, megapelteineen, niin kauhean mökön saa varmasti aikaiseksi, ja laulu tuskin noilla kamoilla kuuluu... Nykyään saa soittaa pidempää kuin kello 23.00!

E: ovat laitelleet akustointi levyjä kattoon ja takaseinään, mikä mahdollistaa soittamisen pidempää
kimurantti1
30.04.2008 00:03:10
Ihan ok paikka, vaikka onkin pieni ja pa-kamat sitäkin pienemmät!

Mun mielestä niistä PA-kamoista lähtee kyllä vähintäänkin sen verran hönkää, mitä siinä itse tilasa on olipäätään järkevää luukuttaa. Soundista en sano mitään.
Simo78
30.04.2008 10:48:27
Mun mielestä niistä PA-kamoista lähtee kyllä vähintäänkin sen verran hönkää, mitä siinä itse tilasa on olipäätään järkevää luukuttaa. Soundista en sano mitään.

Joo löytyyhän niistä, mutta ainahan se on parempi, jos on vähän varastossa tehoa.
ronkainen_ron
09.05.2008 14:34:41 (muokattu 09.05.2008 14:35:16)

Paikka ainakin informoi bändejä erittäin ripeästi kaks päivää sitte kyselin aikatauluja ja vieläkään mitään kuulunu, kellään tietoa monen maissa kannattais olla paikalla roudaamassa jos on viikonloppukeikasta kyse?
alterstream
26.06.2008 19:51:40 (muokattu 26.06.2008 19:54:12)

Keikkabuukkausen hoitaa tällä hetkellä allekirjoittanut, miellään yhteydenottoja sähköpostitse -> tommi.vainio@alterstream.com vaikka Ottopojan sivuilta löytyneekin puhelinnumero.

Tapahtumat ovat ilmaisia ja siittä syystä keikkapalkkio maksetaan nestemäisenä. Paikka on pieni, kuten edellä useasti todettu. Olisiko siinä järkeä ottaa muutama euro sisäänpääsymaksua ja karkottaa satunnaiset ihmiset pois paikasta jotka voivat nyt tutustua bändiin ensi kertaa ja mahdollisesti vielä tykästyä siihen. Siittä pienestä lipputulosta vielä maksetaan lipunmyyjälle palkkio ja verot pois niin mitä jää käteen?

Lopputuloksena baari on tyhjä ja paikalla on ainoastaan bändiläisten kaverit jotka hilluvat muutenkin joka keikalla ja kinuavat vip-listalle.Asiasta voidaan olla montaa mieltä mutta minä toivon, että ihmiset ymmärtävät, että paikka on rokkiluola jonne voi pistäytyä ottamaan muutaman kaljan ja kuunnella jotain satunnaista bändiä ellei ole tullut ihan bändin takia paikanpäälle. Tämä palvelee mielestäni parhaiten baaria, minua, sekä bändiä.

Tämän takia ensisijaisesti paikallisia bändejä mutta muutkin saavat ottaa yhteyttä!

Baari on viikonloppuna auki 18-03 joten roudaus/soundcheck/soittoajat niiden puitteissa. Paikalla ei ole miksaajaa, mutta paikan kokoon nähden passeli PA löytyy. Pistätte itse kamat kasaan, rumpuja kannattaa ainakin peltien osalta demppailla. Kamat mitä paikasta löytyy:
1 mikki/standi
HK Audion subbari
2 kpl etukaiutinta standeilla
8 kanavainen seinämikseri
valodimmeri

pistorasiat:
6 seinässä
2 jatkolla

katsotaan tarkempi kamalista myöhemmin kun saan käsiini jonkun joka niistä mitään ymmärtää. toivottavasti tuli annettua jotain vastauksia ja lisäinfoa paikasta.
unser_charly
28.06.2008 15:26:28
Pari sanaa tästä mestasta voisin laittaa..
Ensinnäkin, jos paikka on tarkoitettu lähinnä demobändeille / aloitteleville pumpuille, niin erittäin bändiystävällistä olisi paikanpäällä olla joku soundijäbä, tai vähintään joku, joka tietää mistä talon kamat löytyy. Meidän ollessa musisoimassa, mikkejä piti lähteä hakemaan kaverilta lainaksi. Me saimme kyllä hommat hoidettua, mutta jos kyseessä olisi ollut aloittelevien bändi sormi olisi saattanut mennä suuhun jossain vaiheessa.
Toiseksi: jos Mr. Juomanlaskija lupaa keikkapalkkioksi kolme koria bisseä illan alussa, lupausta ei ole järkevä perua puolilta öin vedoten omistajan kieltoon. itse olisin tuollaisessa tilanteessa vaikka maksanut kolmannen kopan omistani.
Hauskaahan siellä kyllä oli noista pikkujutuista huolimatta ;)
ahjteam
01.07.2008 15:00:45 (muokattu 01.07.2008 15:02:37)

Toiseksi: jos Mr. Juomanlaskija lupaa keikkapalkkioksi kolme koria bisseä illan alussa, lupausta ei ole järkevä perua puolilta öin vedoten omistajan kieltoon. itse olisin tuollaisessa tilanteessa vaikka maksanut kolmannen kopan omistani.

Tämä osittain myös oma moka; Jos kirjoitat sopimuksen kirjallisena, niin siitä on paha lähteä kiistelemään.
www.keikkapaikka.info
kimurantti1
01.07.2008 15:40:30 (muokattu 01.07.2008 15:42:25)
Tämä osittain myös oma moka; Jos kirjoitat sopimuksen kirjallisena, niin siitä on paha lähteä kiistelemään.

Suullinen sopimus on tasan yhtä pätevä kuin kirjallinenkin, eikä sitä periaatteessa pitäisi voida perua. Tietenkin sitä on vain vaikea näyttää aukottomasti toteen, mutta musta olisi aika erikoista sanoa sitä bändin moaksi. Kyllä se vain ja ainoastaan sopimuksen rikkojan syy.

Mä olen ollut tuolla vain kerran keikalla, ja meillä ei vastaavia ongelmia ollut, vaan kaikki pelasi hyvin, joten en sen enempää asiaan viitsi ottaa kantaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)