Aihe: Harley Benton G212 ja 412 Vintage
1 2 3
John Titor
24.03.2008 00:31:30 (muokattu 24.03.2008 00:33:44)

Käytin hakua ja jotain polemiikkia näistä oli aiemminkin herännyt, mutta nyt ihan rehelliseen kysymykseen rehellinen vastaus.
Onko joku tehnyt vertailua HB:iden ja muiden V30-elementeillä varustettujen kaappien välillä? Eli onko kyseessä halvalla yllättävän hyvää vai kallis telkänpönttö?

Framus nyt on varmasti kokeiltu tossa rinnalla, mutta entäs Orange, Bogner, Mesa, Marshall, Engl yms. kalliimmat merkit? Jossain vaiheessa testattiin 212 -Framus, Bogner ja Orange ja hevihommissa noilla kahdella ei ollut mitään sanomista Framusille. Orange oli ihan rokkivehje ja Bogner vaatis prosessointia. Kun kerran tuli todettua, että halpa ei ole aina paskaa, alkoi mietityttää myös toi Benton.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
JMzz
24.03.2008 12:57:50 (muokattu 24.03.2008 12:59:01)

Jossain vaiheessa testattiin 212 -Framus, Bogner ja Orange ja hevihommissa noilla kahdella ei ollut mitään sanomista Framusille. Orange oli ihan rokkivehje ja Bogner vaatis prosessointia. Kun kerran tuli todettua, että halpa ei ole aina paskaa, alkoi mietityttää myös toi Benton.

Siis testasitte noi kolme vierekkäin ja framus voitti hevihommissa? Jaa-a. Pitäs kyllä itse kuulle ennen kuin uskoo tuosta vaan. Tosin hevi on aika laaja käsite ja hyvä hevisoundi vielä laajempi. Jotkut tykkää sirkkelistä ja jotkut tummasta murahtelusta.

Lähinnä epäilyttää noissa halvoissa se puumateriaali. Eli jos jostain halpis-lastulevystä tai mistä lie seosmateriaalista tehdään, niin se sointi ei välttämättä istu ihan kaikkien korvaan.

Toki noissa kalliimpien merkkien hinnoissa on ilmaa mutta yleensä myös käytetyt materiaalit on laadukkaita suuremmalla varmuudella.
-
kissakissala
24.03.2008 13:22:33
Itse ajattelin tilata ton 412 kaapin, ihan vaan sen takia kun elementit saa halvemmalla kuin erikseen ostettuna.. Jossain vaiheessa varmaan rakentelen oman mini-412 kaapin, oli HB sit rakennettu hyvin tai ei..
"I've got a beat up Silvertone amp.. I plug it in and it sounds like a champ" - Jack White
-JiiTee-
24.03.2008 15:24:59 (muokattu 24.03.2008 15:25:36)
...
Lähinnä epäilyttää noissa halvoissa se puumateriaali. Eli jos jostain halpis-lastulevystä tai mistä lie seosmateriaalista tehdään, niin se sointi ei välttämättä istu ihan kaikkien korvaan.

Toki noissa kalliimpien merkkien hinnoissa on ilmaa mutta yleensä myös käytetyt materiaalit on laadukkaita suuremmalla varmuudella.

Kyllä ainakin mun HB:n kaapissa puumateriaali on ihan vaneria:
http://s277.photobucket.com/albums/ … ction=view&current=IMG_0406.jpg

En ole A/B -vertailua tehnyt minkään "paremman" kaapin kanssa, mutta mun korvaan toi soi hyvin ja kuulostaa siltä miltä 4x12 V30:llä kuuluukin.
EYESCREAM -rocks.
John Titor
25.03.2008 11:22:22 (muokattu 25.03.2008 11:28:04)

Siis testasitte noi kolme vierekkäin ja framus voitti hevihommissa? Jaa-a. Pitäs kyllä itse kuulle ennen kuin uskoo tuosta vaan. Tosin hevi on aika laaja käsite ja hyvä hevisoundi vielä laajempi. Jotkut tykkää sirkkelistä ja jotkut tummasta murahtelusta.

Jos on hyvä eku räkissä tai varaa hankkia prosessointiyksiköitä, niin Bogner ois siinä tapauksessa noista ykkönen, mutta se toisti helvetin paljon laajempaa kaistaa, korvat meinas haljeta yläpään ansiosta. Tarkoittaa tosin sitä että se on myös aika hifi, lopputulos voisi olla kunnon prosessoinnilla parempi.

Orange taas oli ihan pois lapasista, liian iso kaista, mutta silti löysä saundi, semmonen mikä toimii rokissa hyvin, mutta hevissä repii korvia ja tekee bändisaundista kaikkea muuta kuin tiukan.

Framusissa oli tosi middle/alamiddle-painonen, tukeva, hyvä hevisaundi, josta ois helppo lähteä rakentamaan mitä haluaa, toimi silti sellaisenaankin erittäin mainiosti. Jos rahaa on liikaa niin sitten ei ole väliä, kaikista kaapeista saa varmasti hyvän saundin kun ostaa parilla donalla prosessointia väliin, mutta jos hinnat ovat Bogner 733e, Orange 695e ja Framus 346e (Musamaailmasta hinnat), niin voi miettiä että väliin jäävällä hinnalla Framusin kaveriksi ostaa jo jonkun käytetyn G-Majorin.
Ainoa puute on se, että Framus on mono-kaappi. Ja tietty se, että eihän kunnon kamarunkkaaja voi ton hintasilla vehkeillä vetää:)
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
Metal Mafia
25.03.2008 23:05:00

Vaneristahan noi on tehty. Eikä silla puumaterialla ole kotelossa äänen kannalta mitään merkitystä. Kunhan se on tarpeeksi paksua, että kotelo ei ala resonoimaan. G212 on n.35mm paksu vaneria.

Kotelon tilavuudella on enemmän merkitys ääneen kuin puunmateriaalilla.

Suljetussa kotelossa kuuluisi olla aina vaimennus materiaalia. Se ainakin omasta HP G212 puuttuu.
Vaimennus materiaali poistaa suljetussa kotelossa syntyviä hatallisia seisovia aaltoja. Vaimennus materiaalilla lisää myös hieman kotelon "tilavuutta".
oiva tumpeloinen
25.03.2008 23:45:40 (muokattu 25.03.2008 23:46:05)
Vaneristahan noi on tehty. Eikä silla puumaterialla ole kotelossa äänen kannalta mitään merkitystä. Kunhan se on tarpeeksi paksua, että kotelo ei ala resonoimaan. G212 on n.35mm paksu vaneria.

Kotelon tilavuudella on enemmän merkitys ääneen kuin puunmateriaalilla.

Suljetussa kotelossa kuuluisi olla aina vaimennus materiaalia. Se ainakin omasta HP G212 puuttuu.
Vaimennus materiaali poistaa suljetussa kotelossa syntyviä hatallisia seisovia aaltoja. Vaimennus materiaalilla lisää myös hieman kotelon "tilavuutta".

G212 Vintage on ainakin syönyt pienen "vanukerroksen" takaseinälle ainakin. Tiedä sitten auttaako toi mitenkään, mut en mä sitä oikein parhaaksi mahdolliseksi vaihtoehdoksi näe rankempaa tavaraa potkittaessa vähän kovemmalla möykällä. Kuolee siellä seisovat aallot tai ei, ja painakoon vaikka kuinka paljon, mutta se kaappi rutisee aika hyvin, eikä olis oikein mun valinta. Kotioloissa taas oikein mahtava kapistus. Toisaalta muhun ei Framuksenkaan pönttö kovin suurta vaikutusta tehnyt. Se tosin jäi vähän alkupettymyksen jälkeen kokeiluasteelle, joten ne mielikuvat voi olla väärätkin. Mutta kahdeta "huonosta" vaihtoehdosta mä otin Bentonin ihan rehdisti sanottuna hinnan takia. Mä käytän sitä kotona, niin ei ole niin väliksi. Ei se kaappi sinänsä huonokaan ole, mutta ei pärjää mun mielestä kovassa menossa.
teukka
26.03.2008 11:35:19
Olisin suunnittelemassa ihan laatunuppia eli 6505+ ja kaappi kiinnostaa päälle.
Eli kusenko pahasti omiin muroihini ottamalla HB 4x12 vintage kaapin tuplaten kalliimman 6505 kaapin tilalle?
Asiahan on niin että kuten joku on jo todennut, ettei noita v30 elementtejä saa irtonakaan tuohon kaapin hintaan ja nyt on kaappi mukana.Sitä voi varmaan vahvistaa ja lisätä vaimennustakin jos tuntuu rimpulalta.
Tosin 6505 kaappihan sisältään ihan ei elementtinsä, eli ei siihen nyt takerruta.
Lisää tatskoja s*^tana!
Apaas
26.03.2008 11:52:29

Mulla on tämä sama asia ollut päässä.Tarkoitus olis Randallin G3-sarjalainen 150w ostaa,tai vaihtoehtona kaverin 100W Rg100.

Sanokeehan tosiaa olisko miten pöllö ostos tuo benttoni.
Mitä?
Alphie
26.03.2008 12:00:50
Mulla on tämä sama asia ollut päässä.Tarkoitus olis Randallin G3-sarjalainen 150w ostaa,tai vaihtoehtona kaverin 100W Rg100.

Pakko tuohon puuttua vielä sen verran, että tuo 150w on yllättävän laiska. Itellä veti suht kovaa soittavan rumpalin kanssa kuuluminen melko tiukille, vaikka apuna oli 4x12" kaappi.
BaldieFarman
26.03.2008 12:48:39
Pakko tuohon puuttua vielä sen verran, että tuo 150w on yllättävän laiska. Itellä veti suht kovaa soittavan rumpalin kanssa kuuluminen melko tiukille, vaikka apuna oli 4x12" kaappi.

Itsellä on tuo G3 150W nuppi ja kyllähän siinä saa vääntää masterin puoleen väliin ja särökanvan volumen vähän alle puoleen... Mutta kyllä se silloin ihan varmasti potkii 4x12-kaapin kanssa kenen vain rumpalin yli jos vain jaksaa säädellä eq:ta tarpeeksi. Toi vahvarihan on tosi basso-voittoinen eli siinä saa veivata alapäät melkeen nollaan.

Tonkin takia vois kuvitella että noi v30:set sopisi melko hyvin kun eikös ne ole aika kirkas-soundiset. Itsellä olis ainakin tarkoitus tuota yhdistelmää jossain vaiheessa kokeilla.
Om du vill ha köttbullar... Say YEAH!
Alphie
26.03.2008 13:04:32
Toi vahvarihan on tosi basso-voittoinen eli siinä saa veivata alapäät melkeen nollaan.

Tämä on etenkin totta. Eikä se bassovoittoisuus tässä tapauksessa ole semmoista muhkeutta vaan ärsyttävää huminaa, joka mössöyttää soiton ja vie basistilta+bassarilta tilaa. Itse myin sitten kyseisen vehkeen, koska ei tehnyt mieli tuon huminan kanssa alkaa taistelemaan, vaikkakin erillisen EQ:n kanssa se olisi varmasti selvinnyt.
BaldieFarman
26.03.2008 14:47:19
Tämä on etenkin totta. Eikä se bassovoittoisuus tässä tapauksessa ole semmoista muhkeutta vaan ärsyttävää huminaa, joka mössöyttää soiton ja vie basistilta+bassarilta tilaa. Itse myin sitten kyseisen vehkeen, koska ei tehnyt mieli tuon huminan kanssa alkaa taistelemaan, vaikkakin erillisen EQ:n kanssa se olisi varmasti selvinny

Itse tarkoitin eq:lla ihan sitä nupin omaa bass-middle-treble osastoa ja tosiaankin se soundi oli aluksi todella mutainen, mutta ihan niitä vahvarin omia nuppeja säätämällä siitä saa todella munaisan mutta kuitenkin kirkkaan.
Om du vill ha köttbullar... Say YEAH!
Evilson
26.03.2008 17:40:04
Benttoni jäi taloon ja söi Eminencen Wizardin ja Tonkerin.

Miltäs tuo saundaa? Tulossa on Benton 2x12 kaappi, ja kotona on yksi Eminencen Private Jack joutilaana, tuolle ajattelin joko v30:ta tai jotain muuta Eminenceä kaveriksi tuohon benttoniin.
Ole hiljaa siellä.
msm40
26.03.2008 20:14:11
Miltäs tuo saundaa? Tulossa on Benton 2x12 kaappi, ja kotona on yksi Eminencen Private Jack joutilaana, tuolle ajattelin joko v30:ta tai jotain muuta Eminenceä kaveriksi tuohon benttoniin.

Tuo saundaa erittäin middlekkäältä sekä omaan makuun sopivan harvalta.

Ahaa, voinemme siis päätellä että lähettämäni PJ tuli perille? Kun tolle PJ:lle kaveria haet niin kato että herkkyydet on alueella keskenään. Mulla PJ jäi totaalisesti Wizardin jalkoihin, tokihan herkkyydessä on melkoinen ero. Noi varmaan pitää lähinnä ite kokeilla mitkä sopii keskenään ja ennenkaikkea itelle.
All you really need is your imagination... And a Tele...
teukka
27.03.2008 09:04:30
Sanokaas nyt sitten HB-Vintage kaapin omistajat REHELLISESTI että oletteko tyytyväisiä kaappeihinne.
Onko siis ottanut pattiin vai ei?
Vähän asian vierestähän mainittuna monesti menee niin että omahan on paras mahdollinen joten onko se nyt niin että nuo kaapit toimii,oikeasti?
Itse nyt yritän järkeillä sillä että kaapeissa on laatu elementit sisällä ja jos tuntuu jotenkin lepsulta voi kaappia jäykistää. Tilavuudetkaan ei juuri eri mallien välillä vaihtele. Joten, mitä jää jäljelle?
Kissa pöydälle!:)
Lisää tatskoja s*^tana!
-JiiTee-
27.03.2008 10:06:28
Sanokaas nyt sitten HB-Vintage kaapin omistajat REHELLISESTI että oletteko tyytyväisiä kaappeihinne.
Vähän asian vierestähän mainittuna monesti menee niin että omahan on paras mahdollinen joten onko se nyt niin että nuo kaapit toimii,oikeasti?
Itse nyt yritän järkeillä sillä että kaapeissa on laatu elementit sisällä ja jos tuntuu jotenkin lepsulta voi kaappia jäykistää. Tilavuudetkaan ei juuri eri mallien välillä vaihtele. Joten, mitä jää jäljelle?

No mä olen ainakin REHELLISESTI tyytyväinen mun G412A Vintage kaappiin. Ainakin mun marsun JTM 60 putkipelistä se kaivaa ulos just mua miellytävän saundin. Samaa nuppia on tullut ajettua muidenkin kaappien läpi ja kyllä mä tykkään tästä eniten.

Mulle on ihan sama johtuuko se siitä et "oma on aina paras" vai ei, mulle riittää se että kaapin soundi miellyttää mua. Näin äkkiväärältään mä en ees nää syytä miks toi kaappi ei kuulostais hyvältä, sehän on aika suoraan kopioitu mitoiltaan ja rakenteeltaan marsun vastaavasta.
EYESCREAM -rocks.
Simo78
27.03.2008 10:47:12
Mä testasin kaupassa framusta ja orangea ja mun mielestä orange oli parempi, mutta puolet halvempana ostin framuksen. Olen ollut tyytyväinen, etenkin pieni koko on ehdotonta plussaa, eipä tarvitse selkävääränä roudailla. En ole avannut ja tutkinut kiinnitysten tasoa, mutta ihan hyvin on kasassa pysynyt ja veikkaanpa että tulee pysymäänkin kasassa!
ilopertti
27.03.2008 10:56:03

Ei minkäänlaista valittamisen aihetta.
"xxxxxx: sää oot kyllä suomen mick mars"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)