Aihe: Miten c-kasetti 4-raituria käytetään..?
1
jmtihine
05.02.2004 09:11:07
Ostin raiturin,tarvin varmaan mikin,joitaki piuhoja,kuulokkeet,stereot,mitä vielä?

Ja mitä kannattaa ottaa huomioon?

Ostin kämppä-kikkailuun,en mitenkään vakavaan studio-hässäkkään..
jatavi
05.02.2004 09:19:50
Ja mitä kannattaa ottaa huomioon?

Olisi varmaan helpompi avittaa jos hieman kertoisit, että minkälaista käyttöä olet raiturille kaavaillut. Eli siis mitä olet nauhoittamassa ja niin pois päin...
Mitä tulee tarvikehankintoihin, niin joudunpa minä vuorostani antamaan sen perinteisen viisseiska-suosituksen. Elikäs Shuren SM57:n jos ostat niin sillä tarttuu nauhalle kyllä niin laulu kuin soitanto. Eikä ole edes kovinkaan kallis ja kestää isiltä pojalle.
Toiset ovat juurimiehiä, toiset taas juuri ja juuri miehiä.
jmtihine
05.02.2004 10:48:29
Olisi varmaan helpompi avittaa jos hieman kertoisit, että minkälaista käyttöä olet raiturille kaavaillut. Eli siis mitä olet nauhoittamassa ja niin pois päin...
Mitä tulee tarvikehankintoihin, niin joudunpa minä vuorostani antamaan sen perinteisen viisseiska-suosituksen. Elikäs Shuren SM57:n jos ostat niin sillä tarttuu nauhalle kyllä niin laulu kuin soitanto. Eikä ole edes kovinkaan kallis ja kestää isiltä pojalle.

Eli onko toi Shure mikki..?
Tarkotuksena mulla on saada vaan ideoita nauhalle ja työstää niitä biiseiksi sitten.Eli ensin soitan akustisesti kitaralla ja ehkä "laulan",sitte ku opin käyttään vehettä niin vois ajatella että lisäisin siihen bassot ja rummut ja soolokepin?
Olen täysin Rookie täsä hommassa,mutta kova halu oppia,ja onhan äänittäminen ihan kiva harrastus soiton ohella.
Tuntuu vaan että kehittyisin ehkä paremmin kitaran varressa kun sais kuunnella itteään..

Kiitti vaan sulle
jmtihine
05.02.2004 10:51:43

Ja kyseessä on Fostex x-28,käytetty vehe.
Minkähänlainen kasetti siihen olisi hyvä ja kohtuu hintainen.
Siitä kasettinopeudesta en tiedä vielä mitään,saan laitteen perjantaina?
Janne19691
05.02.2004 12:57:47 (muokattu 05.02.2004 13:14:00)

Mulla on ikivanha X-26 ja se on säädetty crominauhoille. Kai siinä ohjekirjassa lukee jos se on sama homma. Oikealla nauhatyypillä on suuri merkitys soundin suhteen. Ei sillä esim. kasetin valmistajalla/mallilla ole kai niin väliä. Toi mun on normaalinopeuksinen mutta X-28 voi olla tuplanopeuksinen ja hyvä jos on sillä nauhoituslaatu paranee.

Putsaile äänipäitä tarpeeksi usein. Vaikka joka kerta kun aloitat äänitykset. Isopropyylialkoholia ja vanupuikkoja saat apteekista ainakin.

Äänitä reiluilla tasoilla (huiput voi mennä +6 db ja sillee) että saat nauhakompression parantamaan soundia.

Niin ja kohinan vaimennusta dolby kannattaa käyttää.
Rule #1: There are no rules.
jatavi
05.02.2004 14:16:59
Eli onko toi Shure mikki..?

Mikkihän se, dynaaminen sellainen. Niinkuin tällä palstalla monestikin on todettu, tuo viisseiska on sellainen takuuvarma perustyökalu, joka löytyy varmastikin myös kutakuinkin jokaisesta "oikeastakin" studiosta. Vahvistimille ja virvelillehän tuota perinteisesti suositellaan, vaan kyllähän tuohon laulaakin voi. Esimerkiksi Bob Marley & Wailersin 'Uprisingin' vokaaleja on aika lailla nauhoiteltu juuri viisseiskalla, ja hyvältä nuo soundaavat. On siellä tietenkin ollut putkietusta sun muuta jos jonkinmoista käytössä sen lisäksi, vaan silti. :)

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-105768.html

Tuolta voi käydä kurkistelemassa mikin kuvaa ja myyntipuheita.
jatavi
05.02.2004 14:35:40
Mutta toisaalta, jos olet etupäässä akustista ja vokaaleja nauhoittelemassa niin siihen hommaan voisi soveltua ehkäpäs paremmin joku konkkamikki, vaikkapa Rode NT 1.
Se on kyllä tosin jo hieman hintavampi peli, mutta eipä sitäkään tarvitse sitten ihan vähään aikaan olla uuteen ja uljaampaan vaihtamassa.
Elikäs siis tämänmoinen kapistus:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-159065.html

Toisaalta - siitäkin huolimatta mikä yleinen mielipide näiden keittoluiden suhteen on - joku noista T-bonen laajakalvoisistakin voisi auttaa alkuun ajaa asiansa varsinkin hyvin ja hinta on taatusti huokea. Tuollaisesta SC600sta on varsinkin positiivisia kokemuksia -> http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-157981.html

Kylläpäs tuli nyt taas soppaa hämmennettyä ja T-kauppaa promottua... ;) Itseä kutkuttaa kotona odottava paketti Saksanmaalta, jonka uumenista pitäisi löytyä Oktavan nauhamikrofoni ja muuta mukavaa. Eniten ehkäpä kutkuttaa kuitenkin vaimokullan reaktiot nähtyään tilimme saldon. :D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)