Aihe: Insert ja Extension Speaker
1
-J.-
21.03.2008 15:25:38 (muokattu 21.03.2008 15:26:55)
E:en tiedä kuuluuko tälle palstalle, mutta koen kysymyksen sellaisena että saattaa muitakin ''aloittelijoitakin/oppineita'' askaruttaa. Mene ja tiedä....

Tollaset piuhan kolot löysin tuolta vahvistimen takaa.

Siis onko näin, että tosta insert paikasta saisin vahvistimen oman etuasteen ohitettua?

Ja taasen Extension Speakeriin saisin lisä kaiuttimen lyötyä?

Mitä kaikkea sitten tohon Insert reikään saan tökättyä ja mitä mun pitäs muistaa kattoa ennenkun tökkään kumpaankaan reikään mitään (Ohmit kai, mutta miten ne menee)..?
C'est moi....
ravensoul
21.03.2008 16:16:52 (muokattu 21.03.2008 16:18:39)
Extension Speaker on lisäkaapille. Jossain pitäs olla kyllä ilmotettu mitä ohmimääriä se hyväksyy. Insert vois ehkä olla linjatulo ulkoisen äänilähteelle, johon voi kytkee vaikka CD-soittimen line outista taustanauhaa jne. Tod.näk. ohittaa etusen. Vähän hankalasti on nimetty. Mikä vahvistin?
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
-J.-
21.03.2008 16:47:44
Extension Speaker on lisäkaapille. Jossain pitäs olla kyllä ilmotettu mitä ohmimääriä se hyväksyy.

Jos laitan lisä kaapin niin mistä kattelen ohmit ja mikä pitäisi olla suhde?
Eli kummassa isompi jotta kestää. Minulle vielä niin pimennossa nämä vahvistimen elektroniikka puolet.

Insert vois ehkä olla linjatulo ulkoisen äänilähteelle, johon voi kytkee vaikka CD-soittimen line outista taustanauhaa jne. Tod.näk. ohittaa etusen. Vähän hankalasti on nimetty. Mikä vahvistin?

Vahvistin on Crate gt212
Olen minä kokeilllut siihen Insert reikään työntää vamppia ja hyvin on toiminut, vaikkakin vampissa on hirveän tunkkaiset saundit. Cd- Inputille on oma paikka edessä.

http://www.zzounds.com/item--CRAGT212

Tuolla lukee: Front panel RCA input jacks allow you to play along with your favorite CD or tape. The rear panel Insert Jack allows you to connect your effects for greater flexibility.

Eli voin soittaa Cd:n päälle....? Takapaneelin Insertti Jakkiin effectejä...?
C'est moi....
sepisti
21.03.2008 17:03:26 (muokattu 21.03.2008 17:05:43)
Kuullostaisi tuo insert ja myöskin näyttäisi linkittämäsi sivun perusteella siltä, että siihen tarvitsisit stereoplugin. josta lähtisi sitten toinen piuha loop send ja toinen olisi loop return.
Ja epäilemättä monopiuhalla jos olet vampin kytkenyt siihen, niin plugin kärkeen kulkisi tuolloin loop return, ja tuolloin se todellakin ohittaa vahvistimen oman etusen. Tämä perustuu kuitenkin mutu-pohjalle, koska en laitetta sinällään tunne.

E. kuten varmaan tiedät, niin kaikki efekti purkit toimivat sillä tavalla, että singnaali menee toiselta puolelta sisään ja toiselta ulos. Eli yhdellä monopiuhalla et pysty mitään efektejä sinne taakse laittamaan.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
-J.-
21.03.2008 17:06:35
Kuullostaisi tuo insert ja myöskin näyttäisi linkittämäsi sivun perusteella siltä, että siihen tarvitsisit stereoplugin. josta lähtisi sitten toinen piuha loop send ja toinen olisi loop return.
Ja epäilemättä monopiuhalla jos olet vampin kytkenyt siihen, niin plugin kärkeen kulkisi tuolloin loop return, ja tuolloin se todellakin ohittaa vahvistimen oman etusen. Tämä perustuu kuitenkin mutu-pohjalle, koska en laitetta sinällään tunne.

Kytkin kyllä vamppini kiinni Crateen Stereo-Mono Piuhalla. Joensuun Karjalan Musiikista homattu. Mutta muistaakseni se ohittu silti. Ei ollu millä nupikalla mitään virkaa.
C'est moi....
sepisti
21.03.2008 21:34:12
Kytkin kyllä vamppini kiinni Crateen Stereo-Mono Piuhalla. Joensuun Karjalan Musiikista homattu. Mutta muistaakseni se ohittu silti. Ei ollu millä nupikalla mitään virkaa.

Niin, mutta sulla oli kitara kytkettynä vamppiin eikö? Jos haluat kytkeä varsinaisia efektejä, etkä kokonaan eri etuastetta, tarvitset kuvailemani kaltaisen piuhan.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Murgo
22.03.2008 08:42:46

Minulla oli ko. vahvari aikaisemmin. Se insert-jakki on todellakin efektilenkki, eli siitä saa stereoplugilla etuvahvistinsignaalin ulos ja taas takaisin päätteeseen. En nyt muista oliko ring send ja tip return vai toisinpäin, ohjekirjasessa on kerrottu. Jos monoplugilla saa syötettyä päätettä, niin lienee juuri noinpäin. Minulla oli tehtynä siihen sopivat piuhat, toisessa päässä stereoplugi ja toisessa kaksi monoplugia, vaikka en muistaakseni siinä lenkissä pitänyt kuin EQ:ta.

V-ampin voinee haluttaessa kytkeä myös niihin CD-liittimiin, muistaakseni nekin menevät suoraan päätteeseen. Tuohan ei siis ole stereovahvistin, eli monoplugi-RCA-piuha CD-liitäntään (toiseen liittimeen) tai tavallinen monoplugi-monoplugi-piuha inserttiin pitäisi riittää. Minulla oli tuossa myös 4x10" lisäkaappi kytkettynä siihen extension speaker-liittimeen (muista käyttää kaiutinpiuhaa, kitarapiuha voi kuumeta).

Tuo oli mielestäni ihan hyvänkuuloinen vahvari, mutta tahtoi jäädä lisäkaapillakin hiukan jalkoihin äänekkään rumpalin ja toisen kitaran (100W putkinuppi+4x12" kaappi) sekä basson (600W nuppi+2x15" kaappin) kanssa (tosin bändi soittaa aika tolkuttoman kovaa, hiljaisemmassa porukassa varmaan pärjää).

Myin pois kun rupesin kosketinsoittajaksi niin jäi vähän turhaksi, hupisoitteluihin riittää tuo Uraltone hyvin.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
-J.-
22.03.2008 14:38:51
Minulla oli ko. vahvari aikaisemmin. Se insert-jakki on todellakin efektilenkki, eli siitä saa stereoplugilla etuvahvistinsignaalin ulos ja taas takaisin päätteeseen. En nyt muista oliko ring send ja tip return vai toisinpäin, ohjekirjasessa on kerrottu. Jos monoplugilla saa syötettyä päätettä, niin lienee juuri noinpäin. Minulla oli tehtynä siihen sopivat piuhat, toisessa päässä stereoplugi ja toisessa kaksi monoplugia, vaikka en muistaakseni siinä lenkissä pitänyt kuin EQ:ta.

Häh? Ei nuo lenkkien muodostukset ole halussa.....

Minulla oli tuossa myös 4x10" lisäkaappi kytkettynä siihen extension speaker-liittimeen (muista käyttää kaiutinpiuhaa, kitarapiuha voi kuumeta).

No ajattelin siihen kaappia hommata. Mites noi ohmit? Kyselin joskus aikoja sitten noitten reikien merkitystä ja ton lisäkaappi homman jostain sain kuulla. Käskivät vaan ohmit tarkastaa. Ei oo sähköopistakaan mitään kokemusta.

Tuo oli mielestäni ihan hyvänkuuloinen vahvari, mutta tahtoi jäädä lisäkaapillakin hiukan jalkoihin äänekkään rumpalin ja toisen kitaran (100W putkinuppi+4x12" kaappi) sekä basson (600W nuppi+2x15" kaappin) kanssa (tosin bändi soittaa aika tolkuttoman kovaa, hiljaisemmassa porukassa varmaan pärjää).

Hyvän kuuloinen vahvari on joo. Tosin vaikka solo-kanava kuullostaa välillä aika modernilta. Välillä haluis jotain arkisempaa/legendaarisempaa, mutta ihan hyvä saundi omaan projektiini. En kyllä ole pääsyt kokeilemaan vahvistinta kuin kiipparin ja levyn päälle mutta tuntuis omiin tarpeisiini riittävän.

Myin pois kun rupesin kosketinsoittajaksi niin jäi vähän turhaksi, hupisoitteluihin riittää tuo Uraltone hyvin.

Voi perkele.......
C'est moi....
ravensoul
22.03.2008 19:34:26 (muokattu 22.03.2008 19:35:08)
Häh? Ei nuo lenkkien muodostukset ole halussa.....

Ai, tässä oliki tosiaan luuppi yhdellä stereoplugilla.. Erikoisempi ratkaisu. Siis, siinä on niinku kaks eri linjaa samassa. Send, lähtö, josta syötetään etuasteelta tuleva signaali efekteille ja return, tulo, johon efektien läpi mennyt signaali palautetaan ennen pääteastetta. Stereoplugin ring on send ja tip on return. Erillisen etusen voi siis kytkeä monoplugilla koska se syöttää suoraan päätettä.

No ajattelin siihen kaappia hommata. Mites noi ohmit? Kyselin joskus aikoja sitten noitten reikien merkitystä ja ton lisäkaappi homman jostain sain kuulla. Käskivät vaan ohmit tarkastaa. Ei oo sähköopistakaan mitään kokemusta.

Tuossa 120-wattisessa näkyy olevan vakioämyrit 4 ohmissa (kaksi 8ohm kajaria rinnan). Lisäkaappiliitäntä on sarjassa, joten vehjettä ei käytännössä voi rikkoa vaikka laittaa mitä perään, koska on trankku kyseessä. Tehot kylläkin putoaa enemmän mitä isomman kuorman lykkää perään. 4ohm varmaan olis optimi lisäkaapille, jolloin molemmille menee yhtä paljon tehoa ja kok.kuormaksi tulee 8ohm.

Kaikki tämä selviää manuaalista. Tuossa linkki, jos sulla ei ole:

http://www.crateamps.com/pdf/manuals/GT65_212.pdf
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
Murgo
23.03.2008 17:33:26 (muokattu 23.03.2008 17:35:20)

4 Ohmin kaappia käytin itse tuossa, huono puoli tuossa kytkennässä että vahvarista saatava teho teoriassa pienenee kun lisäkaappi kytketään koska impedanssi kasvaa. Käytännössä se kyllä kompensoituu hyötysuhteen paranemisella, eli kuultu möly hiukan lisääntyi ja soundiin tuli "munaa" lisää kun kytki takaa suljetun lisäkaapin.

Yksi vaihtoehto olisi modata kaappiliitäntä niin että omat kajarit kytketään irti lisäkaappia käytettäessä, jolloin teho voi teoriassa olla suurempi, käytännössä en tiedä.

4 Ohmin kaappi vain ei ollut kauhean helppo löytää, Hartken 4x10" (merkistä ja elementtien koosta huolimatta ihan kitara- , ei bassokaappi) oli minulla, sopi nätisti leveytensä puolesta tuon combon alle. Tietysti esim 2x12" 8 Ohmin elementeillä käy kun elementit laittaa rinnan.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)