Aihe: Neuvoja Pop/jazziin pyrkivälle?
1 2 3 4
Napalmolotv
16.01.2008 19:36:45
Opettele nuottien lukua, sitten sointuja, tahtia ym. perusjuttua niin selviät. Serkku kerran mennyt.
jazzmies
16.01.2008 22:53:49
Ainiin, tuli tässä mieleen, sisältyykö soittokokeeseen myös prima vista omalla instrumentilla? Ja jos sisältyy, niin mitä vaikeustasoa ne ovat yleensä olleet.
Kiitos jo etukäteen!

Sisältyy. Tasoltaan se on jotakin 2/3 - 3/3 -akselilla.
Maukasta makkaraa - Raikasta vettä - Kirkasta kalakeittoa
kippendaal
18.01.2008 22:50:52
Sisältyy. Tasoltaan se on jotakin 2/3 - 3/3 -akselilla.

Olisiko sanoa mitään kappaletta jonka nuotinnos olisi tuota tasoa? Kitaralla soittaen lähinnä. Kuuluuko teoriaosioon prima vista laulua?
kippendaal
28.01.2008 09:01:06
Pyytäisin selvennystä. Ovatko edellämainitut neuvot AMMATTIKORKEAAN vai KONSERVATORIOON pyrkivälle? Tajusin vasta äskettäin että nämä ovat kaksi eri asiaa. Itse pyrin ammattikorkeaan siis.
kippendaal
28.01.2008 09:46:43 (muokattu 28.01.2008 10:17:30)
Kirjoittele levyiltä melodianpätkiä ja rytmejä nuoteiksi, ja varmista että osaat tunnistaa paperilta ainakin sävelten nimet ja oktaavialat sekä G- että F-avaimella, intervallit laatuineen desimiin saakka, kaikki kolmi- ja nelisoinnut käännöksineen.

Teorian tasokoe vaikuttaa vain osittain hakupisteisiin, tärkein osio on se miten soitat. Mikäli teorian ja solfan tasokoe antaa ihan nollaa, sillä on ymmärtääkseni selkeämmin negatiivinen vaikutus. Kannattaa silti panostaa joka osa-alueeseen parhaansa mukaan ettei anna toisille pyrkijöille tarpeetonta tasoitusta ;-)

Onnea matkaan!

Onko tuo neuvo siis metropolian pop/jazz ammattikorkean pääsykokeisiin? Ja onko sinne 3/3 tason pääsykokeet?

Ja tarkoittikohan tämän keskusteluketjun aloittaja ammattikorkeaa vai jotakin muuta?
kippendaal
28.01.2008 10:01:03 (muokattu 28.01.2008 10:01:52)
Ja mikä on siis ammattikorkean ja II-asteen ero kun näistä on tässäkin aiheessa puhuttu?

Pahoitteluni kun en pistänyt näitä kysymyksiä samaan aiheeseen. En huomannut mahdollisuutta kuin vasta nyt.
Dr Dominant
28.01.2008 10:44:15

Ja mikä on siis ammattikorkean ja II-asteen ero kun näistä on tässäkin aiheessa puhuttu?

Pahoitteluni kun en pistänyt näitä kysymyksiä samaan aiheeseen. En huomannut mahdollisuutta kuin vasta nyt.

Ammattikorkean ja toisen asteen ero on se, että toiselle asteelle riittää lähtökohtaisesti n. 3/3-tasoinen meininki vaikka ei olisi aiheesta edes todistuksia. Riittää siis että pärjäät pääsykokeissa.

Ammattikorkeassa lähdetään siitä että pyrkijät ovat nk. opistotasolla, eli I-kurssit ois tehty soittimessa ja teoria-aineissa. AMK:iin ei tietääkseni enää vaadita välttämättä todistusta I-kurssien suorittamisesta, vaan vastaava taso riittää. Korjatkaa jos olen väärässä.

Eli koulut ovat eri koulutustason paikkoja, toisen asteen koulutuksen jälkeen olet kelpo pyrkijä AMK:iin.
"Dr. Dominant, I presume?"
kippendaal
28.01.2008 11:00:58
Ammattikorkean ja toisen asteen ero on se, että toiselle asteelle riittää lähtökohtaisesti n. 3/3-tasoinen meininki vaikka ei olisi aiheesta edes todistuksia. Riittää siis että pärjäät pääsykokeissa.

Ammattikorkeassa lähdetään siitä että pyrkijät ovat nk. opistotasolla, eli I-kurssit ois tehty soittimessa ja teoria-aineissa. AMK:iin ei tietääkseni enää vaadita välttämättä todistusta I-kurssien suorittamisesta, vaan vastaava taso riittää. Korjatkaa jos olen väärässä.

Eli koulut ovat eri koulutustason paikkoja, toisen asteen koulutuksen jälkeen olet kelpo pyrkijä AMK:iin.

Selvä. Kiitoksia selvennyksestä. Olen mielestäni 3/3 tasolla tällä hetkellä. Onko mitään järkeä hakea ammattikorkeaan, vai haenko vain konservatorioon? Miten pääsykokeet ja pääsykoevaatimukset eroavat näiden kahden välillä? Onko konservatorioon jokin ikäraja? Olen 21 vuotias.
Martso
28.01.2008 11:26:19
Selvä. Kiitoksia selvennyksestä. Olen mielestäni 3/3 tasolla tällä hetkellä. Onko mitään järkeä hakea ammattikorkeaan, vai haenko vain konservatorioon?

Tuo on monesta asiasta kiinni. Mites, oletko soittanu paljon eri tyyppien kanssa ja myöskin ikäisekseen ihan vitun kovien soittajien kanssa? Nimittäin se soittajien (kova) taso saattaa oikeasti yllättää aika rajusti, jos ei ole siihen tottunu. Parhaimmillaan se kannustaa tekeen kovaa töitä, mutta jos se yleinen taso on kovin paljon sinun taitoja ylempänä, voi se aiheuttaa myös lukon. Eli tarkoitan lähinnä, että sinne ammattikorkean puolelle ei kannata mennä ihan rimaa hipoen.
Kaikki käy, eihän siinä mitään!
kippendaal
28.01.2008 11:39:02
Tuo on monesta asiasta kiinni. Mites, oletko soittanu paljon eri tyyppien kanssa ja myöskin ikäisekseen ihan vitun kovien soittajien kanssa? Nimittäin se soittajien (kova) taso saattaa oikeasti yllättää aika rajusti, jos ei ole siihen tottunu. Parhaimmillaan se kannustaa tekeen kovaa töitä, mutta jos se yleinen taso on kovin paljon sinun taitoja ylempänä, voi se aiheuttaa myös lukon. Eli tarkoitan lähinnä, että sinne ammattikorkean puolelle ei kannata mennä ihan rimaa hipoen.

Okei. Ehkä se konsa olis sitten enemmän mun paikka. Mutta siihen nuorisoammattikoulutukseen ei siis ole mitään ikärajaa? Tai siis että tämmöinen parikymppinen hyväksytään ainakin?
Martso
28.01.2008 11:41:02
Okei. Ehkä se konsa olis sitten enemmän mun paikka. Mutta siihen nuorisoammattikoulutukseen ei siis ole mitään ikärajaa? Tai siis että tämmöinen parikymppinen hyväksytään ainakin?

Mun mielestä joo. Ehkä se väki siellä nyt on vähän nuorentunu, mutta ainaki aiemmin siellä oli parikymppiset ihan nuorimmaisia.
Kaikki käy, eihän siinä mitään!
kippendaal
28.01.2008 11:45:44 (muokattu 28.01.2008 11:45:57)
Mun mielestä joo. Ehkä se väki siellä nyt on vähän nuorentunu, mutta ainaki aiemmin siellä oli parikymppiset ihan nuorimmaisia.

Juu. En mä ainakaan löytänyt mistään tietoja että olis mitään ikärajaa.
Kiitoksia kovasti tiedoista ja neuvoista! Koetan olla floodaamatta tänne taas vähään aikaan. :)
kepulainen
28.01.2008 12:11:36
Juu. En mä ainakaan löytänyt mistään tietoja että olis mitään ikärajaa.
Kiitoksia kovasti tiedoista ja neuvoista! Koetan olla floodaamatta tänne taas vähään aikaan. :)

Niin ja mikään ei estä sua opiskelemasta esimerkiksi vuoden konsan puolella ja hakemasta sitten AMK-linjalle. Tosin se pitää todeta, että konsan puolella soitetaan enemmän, AMK:llä kirjoitellaan esseitä. Tämä myöskin tarkoittaa karkeasti sanottuna sitä että konsalla treenataan soittamaan ja AMK:ssa oletetaan osaavan jo soittaa. Mutta tämän "osaa soittaa" -tason voit käydä itse tutkimassa pääsykokeissa, hae vaikka molemmille linjoille.
Dr Dominant
28.01.2008 12:19:14

Hae ihmeessä ekaksi konsalle, saat treenata rauhassa ja ruokakaan ei maksa mitään! :-) Kuten jo todettiin, AMK:ssa sitten saa niitä esseitä kirjoitella, joten kaikki pohjat mitä saat ennen sitä tehdyksi on kotiin päin.

Onnea matkaan!
"Dr. Dominant, I presume?"
kippendaal
13.02.2008 16:06:17
Kiitos paljon kaikkien neuvoista.
Semmoinen tuli mieleen, että kun takana on teoriaopintoja, niin onko hakiessa kannattavampaa mainita nämä opinnot vai ei? Tai siis jos on 3/3 teoriassa suoritettu, niin saako siitä jotain lisäpojoja? Vai onko pääsykokeiden teoriakoe ainut joka jotain merkitsee, ja ns. itseoppineet etusijalla?
kepulainen
13.02.2008 20:42:08
Kiitos paljon kaikkien neuvoista.
Semmoinen tuli mieleen, että kun takana on teoriaopintoja, niin onko hakiessa kannattavampaa mainita nämä opinnot vai ei? Tai siis jos on 3/3 teoriassa suoritettu, niin saako siitä jotain lisäpojoja? Vai onko pääsykokeiden teoriakoe ainut joka jotain merkitsee, ja ns. itseoppineet etusijalla?

En usko että sä siitä mitään lisäpojoja sen enempää saat, mutta tietty voit mainita, ei siitä voi haittaakaan olla. Käytä ne osaamasi tiedot hyödyksi sitten teoria/solfa-kokeessa ja kannattaa myös kiltisti tarkistaa pariin kertaan vastaukset ennen kun palauttaa:)
Velli
14.02.2008 22:05:43
Muistaakseni tehdyt teoriakurssit kysellään jo siinä esihakukaavakkeessa, joka täytyy siis täyttää ja lähettää soittonäytenauhan kanssa, ennen kuin kutsutaan edes pääsykokeisiin.

Itse hain II-asteelle neljä vuotta sitten. Teoriakokeessa täytyi muodostaa sointumerkeistä helppoja kolmisointupohjaisia sointuja nuottiviivastolle ja jotain transponointitehtäviä oli muistaakseni.

Diktaattitehtävissä täytyi blokata pari melodian pätkää nauhalta. Toinen oli älyttömän helppo ja toinen hieman vaikeampi bluesskaaladiktaatti, mutta ei sekään mikään vaikea loppujen lopuksi ollut.

Varsinaisen soittonäytteen päätteeksi oli vielä solfakoe, jossa täytyi laulaa pari yksinkertaista melodiaa nuoteista. Toinen oli joku naurettavan helppo kolmisointuarpeggio tms. ja toinen oli muistaakseni lyydinen asteikko (joka allekirjoittaneen täytyi laulaa kaksi kertaa ennen kuin meni oikein ;)). Tällä kokeella ei tosin ollut kuulema kovinkaan suurta merkitystä sisäänpääsyn kannalta. Itse pääsin tuolloin sisään, mutta Helsinki ei oikein napannut, joten menin muualle kun oli kerrankin varaa valita...
sähkö
27.03.2008 23:15:07

Saako ennakkotehtävänauhalla kuulua taustalla oman soiton lisäksi jokin, esim. guitarpro miditausta? Esitystilanteeseenhan tällaisen saa viedä mukanaan eikö? Mites nauhoitustilanteessa?

Hakuohjeissa lukee että "ei päällekkäisnauhoituksia", mutta tiedän, että porukka on esim. nauhoittanut ensin kompin ja sitten sen päälle soittanut melodian ja soolon ja tämä on ollut OK, tai ainakin on he ovat päässeet pääsykokeisiin.

Tärkeintä tuossa nauhassa varmaan on, että katsotaan _alustavasti_ kuinka hakia osaa soittaa ja kuinka ymmärtää musiikkia. Eli karsitaan pois kaikki "juhannus kitaristit" ja "karaoke laulajat".

Sinällään tuo nauhakarsinta on aika V-mäinen. Jos et pääse pääsykokeeseen, niin sinulle ei kerrota onko syynä ollut huono soittotaito, vai vain se että sinun CD ei sattunut toimimaan arvovaltaisen raadin soittimessa.

Muistaakseni pääsykokeessa saa käyttää tausta nauhaa.

Zemppiä pääsykokeeseen!
Sähkö tappaa vuosittain useita ihmisiä! Haluatko sinä olla seuraava?
kippendaal
30.03.2008 16:49:27
Kiitoksia.
Vien paperit ja ennakkotehtävät huomenna omakätisesti paikan päälle.
Tulipa vaan tällainen mieleen, että itsellä ei ole tallella peruskoulun todistusta. Lukion päättötodistus ja YO-todistus kyllä löytyvät. Tämä ei varmaankaan haittaa koska lukion käyneenä olen käynyt automaattisesti peruskoulun?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)