Aihe: Ikataan!
1 2
PaavoMik
20.03.2008 18:06:59
Terve vaan. Tämmöistä kysyisin, että olen nyt tuonne Ikataan hakemassa yhteishaussa, soitinrakennuslinjalle ja haluaisin tietää että millaista siellä on oikein opiskella, ja että miten siellä pärjää kun olen itse viimeksi seiskaluokalla puutöitä tehnyt, sen jälkeen en ole paljoa hommaillutkaan. Sovin kouluni teknisen työn opettajan kanssa että pääsen tunneille seuraamaan, mutta en ole silti mikään nikkari käsistäni. Haluaisinkin nyt tietää, että kuinka laaja-alaisesti noita hommia pitää osata, ja minkälaista tuo soitinrakennus yleensäkin on. Motivaatiota ja innostusta kyllä löytyy, se ei ole ongelma. Minkälaisia kokemuksia teillä muilla sieltä on?

Anteeksi kun tuli vähän sekava kirjoitus :D

Hakua käytin, vastaavaa tekstiä en löyätnyt ainakaan niin äkkiseltään.

Kiitoksia etukäteen!
TÄrkeintä ei ole tekniikka, vaan se, miltä se tuntuu
pamppu
20.03.2008 19:05:19
Laita hakuun ikata, niin kyllä löytyy.
Have mercy maam!
Little Savage
22.03.2008 23:44:07
Ei kannata mennä sinne ikataan. 3 vuotta menee täysin hukkaan. Netistä löytää tarpeeksi tietoa kitaran tekoon ihan mihinkä vaan malliin stratoon,lespaan tai akustiseen. Enemmän kitaroita saat rakennettua kun käyt töissä ansaitsemassa ensin vähän rahaa.Sitäpaitsi ei sinne Ikataan oteta mitään 16vuotiaita vaikka hakea saa kuka vaan.
terveiset kaikille faneille
Kefiiri
23.03.2008 10:55:33
Ei kannata mennä sinne ikataan. 3 vuotta menee täysin hukkaan.

Aika jyrkkä näkemys... onko tosiaan näin?
MPU
23.03.2008 13:44:05
Aikamoinen mestari saa olla ettei kolme vuotta Ikatassa anna mitään uutta.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
hapan
23.03.2008 14:05:10 (muokattu 23.03.2008 14:06:06)
Netistä löytää tarpeeksi tietoa kitaran tekoon ihan mihinkä vaan malliin stratoon,lespaan tai akustiseen.

Otetaanpa nyt huomioon, että kaikilla ei ole a) tarvittavia työkaluja/tiloja asian harjoittamiseen, b) ylipäänsä liikaa osaamista aiheesta, vaikkakin kiinnostusta olisi. Esim. ite en lähtis tekemään kitaraa pelkästään netistä haetun tiedon perusteella, koska oon täysi lapanen mitä tulee kitaran rakentamiseen, vaikka olishan se kiva tehä ite kitara.

Että eiköhän tuolla opinahjossa saa hiukan paremmin ja järkevämmin treenattua niin käden- kuin tietotaitojakin.
black-dog
23.03.2008 14:11:43
voiko ikatassa opiskella muuten myöhemminkin? nyt kun saa lukion pois alta niin menen varmaan opiskelemaan, mutta kiinnostaisi saada ihan koulutus hommaan.
Watch my back sano kyttyräselkä
kulmahiomakone
23.03.2008 14:29:42
Otetaanpa nyt huomioon, että kaikilla ei ole a) tarvittavia työkaluja/tiloja asian harjoittamiseen, b) ylipäänsä liikaa osaamista aiheesta, vaikkakin kiinnostusta olisi. Esim. ite en lähtis tekemään kitaraa pelkästään netistä haetun tiedon perusteella, koska oon täysi lapanen mitä tulee kitaran rakentamiseen, vaikka olishan se kiva tehä ite kitara.

Niin, yleensä opiskellaan sen vuoksi, että valmistutaan ammattiin. Harva opiskelee sen vuoksi, että saa rakennettua kitaran. Vaan mikäs siinä, jos on aikaa ja varaa. Monella nykyään onkin, jos ei omista ansioistaan, niin vanhempien tai puolison. Mutta jos on aikaa ja halua, niin kitaran kyllä oppii rakentamaan ilman kolmen vuoden reissua jonnekin jumalan selän taa.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Les Fender
23.03.2008 16:15:39
Niin, yleensä opiskellaan sen vuoksi, että valmistutaan ammattiin. Kyllä näin.
On oman ja muiden ajan tuhlausta jos tuonne menee oppiakseen tekemään vain itseleen kitaroita. Tuskimpa sinne sellaisia halutaan, kyse on kuitenkin _ammattiin_ tähtäävästä koulutuksesta. Harrastukseen avittavia, oikeasti erinomaisia kursseja järjestetään ympäri maata.
"Living is easy with eyes closed!"
jukkasil
23.03.2008 17:56:12

Jep, kannattaa ehdottomasti opiskella itselleen ensin ammatti, jolla voi sitten ruokita itsensä ja mahdollisesti tulevan perheensä, kerätä rahaa harrastustaan varten jne. jne. Totuushan on, että aika harva soitinrakennuksella Suomessakin tällä hetkellä elää ja kyllähän työ on aina työtä, ei sitä samaa hommaa viitsi enää vapaa-ajallaan tehdä (= esim. rakennella itselleen kitaroita).

Soitinrakennus harrasteena on paljon mukavampaa niinkuin moni muukin asia. Työksi muututtuaan harrasteesta lähtee helposti se perinteinen innostus pois. Itse tiedän tämän omasta kokemuksesta, kahta alkujaan harrastetta kun on tullut tehtyä myös ns. toisena työnä peruspäivätyön lisäksi (= äänitysstudio + kaitafilmien digitointi ja kaikenlaisissa kissanristiäisissä videokuvaus).
Kitaranrakennusyritelmää, uusin projekti: http://tuulikumpu.galleria.fi/kuvat/kitaraprojektit/
Little Savage
23.03.2008 18:26:54
Aikamoinen mestari saa olla ettei kolme vuotta Ikatassa anna mitään uutta.
Marko

Voihan sieltä uutta saada. Kyse onkin siitä onko järkeä käyttää 3 vuotta alan opiskeluun jossa työnsaantimahdollisuudet on epävarmat.

Muutamaan ammattikoulun puutyölinjaan joihin olen tutustunut on pitänyt hankkia omat työkalut.

Alotin uudestaan ammattikoulun kun edellisestä tutkinnosta ei ollut hyötyä. Mulla tekee tiukkaa ostella kirjoja saati sitten kitaran osia kelan opintotuesta. Ei kitara puut tule ilmaiseksi vaikka kuin on soitinrakennuskoulu.

Mä olen jutellu erään tyypin kanssa joka on käynyt kyseisen koulun ja ohrasesti kävi kitara pisneksien.
terveiset kaikille faneille
MPU
23.03.2008 21:17:13
Voihan sieltä uutta saada. Kyse onkin siitä onko järkeä käyttää 3 vuotta alan opiskeluun jossa työnsaantimahdollisuudet on epävarmat.

Ja sinä ilmoitat tämän asian niin, että menee kolme vuotta hukkaan. Järki opiskella jotakin heikosti työllistävää alaa on ihan eri asia kuin että sama aika mene hukkaan.

Pelkästään kitaranrakentamista varten ei Ikataa tarvitse tai mielestäni edes kannata käydä. Pätevyyden aloittaa ammatin harjoittaminen sieltä varmasti saa joten sinällään opiskelu ei mene hukkaan. Eri asia on, työllistyykö koskaan soitinrakennusalalle. Mutta niinhän se on monen muunkin alan kohdalla. Ei taida millään alalla olla työllistymistakuuta mukana opinto-ohjelmassa.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
jari
24.03.2008 15:36:33
Niin, yleensä opiskellaan sen vuoksi, että valmistutaan ammattiin. Harva opiskelee sen vuoksi, että saa rakennettua kitaran. Vaan mikäs siinä, jos on aikaa ja varaa. Monella nykyään onkin, jos ei omista ansioistaan, niin vanhempien tai puolison. Mutta jos on aikaa ja halua, niin kitaran kyllä oppii rakentamaan ilman kolmen vuoden reissua jonnekin jumalan selän taa.

Riippuu hieman siitäkin kummin päin Jumala seisoo?
kitara on lyömäsoitin
pamppu
26.03.2008 12:20:17
Muutamaan ammattikoulun puutyölinjaan joihin olen tutustunut on pitänyt hankkia omat työkalut.
Sama se on tuolla Ikatassa.

Mulla tekee tiukkaa ostella kirjoja saati sitten kitaran osia kelan opintotuesta. Ei kitara puut tule ilmaiseksi vaikka kuin on soitinrakennuskoulu.
Jostain ne opiskelijat kuitenkin ne puu- ja osarahat löytävät (opintoraha?)

Mä olen jutellu erään tyypin kanssa joka on käynyt kyseisen koulun ja ohrasesti kävi kitara pisneksien.
Sama homma monella muullakin alalla.
Täällä ei kovin monia juttuja saa ilmaiseksi ja yrittämättä ei niitäkään.
Have mercy maam!
SirElwood
26.03.2008 19:12:09
Jostain ne opiskelijat kuitenkin ne puu- ja osarahat löytävät (opintoraha?)

Opintolainalla... Opintotuki nyt ainakin 2. asteella on ihan vitsi.
Basismi
27.03.2008 11:25:59 (muokattu 27.03.2008 11:26:22)
Suosittelen aloittajalle katsastamaan käsi- ja taideteollisten oppilaitosten puu-artesaani linjat..(onkohan nää enää tolla nimellä??)

Kai nekin on jotain ammattikorkeakouluja nykyään? Mutta puusepänopintoihin toki kannattaa mennä jos ala kiinnostaa. Voi tehdä sitten vaikka pirttikalustoja jos soitinkauppa ei lähde lentoon.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
nonplayer
30.03.2008 09:29:44
Puuseppänä voin sanoa että en usko yksin soitinrakentamisen kannattavan jos sitä leipätyöksi asti ajattelee, ellei ole harrastemielessä jo tuntumaa alaan. Eli tosiaankin hukkaan menisi aika. Kouluilla ja kansalaisopistoilla järjestetään todella paljon aiheeseen liittyviä kursseja ja työpajoja jonne voi mennä tekemään omia töitään ilman niitä omia työkaluja. Jos on intoa opetella niin sillä pääsee todella pitkälle vaikka ei puusepän hommat olisikaan hanskassa. Kaikki täällä on kallista eli joka paikassa ne matskut joutuu kustantamaan itse.
mista freeze
16.04.2008 10:50:30
Kyseinen koulu osui itsellekkin vastaan kun selailin eri opiskelumahdollisuuksia. Ensimmäinen mielikuva on tietysti, että valmistuttuaan perustaa yrityksen joka rakentaa 6000 euron kitaroita tilaustöinä ja töitä riittää.
Ei mene ihan näin, mutta voihan työtä saada esim. musiikkiliikkeestä. Tuleehan tuossa myös ammatitietämys soittimista, niiden elektroniikasta ja miten ne pelittää.
lehtomies
16.04.2008 20:58:31
Ei kitara puut tule ilmaiseksi vaikka kuin on soitinrakennuskoulu.
Ei niin mutta tuolla ikatassa käsittääkseni on semmoinen systeemi että jos ei halua niitä siellä tehtyjä töitä itelleen niin se koulu ottaa ne eikä tule itelle kustannuksia...
Sehän svengaa ku hirvi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)