Aihe: Jazzarin kaula presariin?
1
oudour
12.03.2008 17:26:07
Tässä olisi tarvetta vaihtaa kaula Fenderin presariin, ja eräs heppu myisi jazzarin kaulaa halvalla. Annettujen mittojen turvin kaulan luulisi sopivan, mutta onko totuus aivan toinen?

Mitenkäs kaulojen tarkat speksit menevät? Onko mitään muita neuvoja, miten kannattaisi kaulan vaihdon kanssa toimia? Mistä voisi moisia hankkia uutena?
absqua
12.03.2008 17:29:28
Tässä olisi tarvetta vaihtaa kaula Fenderin presariin, ja eräs heppu myisi jazzarin kaulaa halvalla. Annettujen mittojen turvin kaulan luulisi sopivan, mutta onko totuus aivan toinen?

Mitenkäs kaulojen tarkat speksit menevät? Onko mitään muita neuvoja, miten kannattaisi kaulan vaihdon kanssa toimia? Mistä voisi moisia hankkia uutena?

Kaulat ovat _periaatteessa_ vaihtokelpoisia keskenään. Ruuvinreikien paikat saattavat heittää muutamilla milleillä. Samaten kaulataskun syvyyksissä / kaulojen paksuuksissa voi olla yllättäviä eroja.

Ts. kannattaa kokeilla ennen kaupantekoa jos vaan mahdollista.

Uutena saat muutamista nettikaupoista (www.warmoth.com, www.allparts.com, www.mightymite.com jne). Ebay on myös kova sana jos vaan pokkaa riittää tilata kaula sokkona.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
marlboro
20.03.2008 22:46:00
Presarin sointi ja Jazzon kaulan soitettavuus, siinä vasta oiva yhdistelmä!

Itte oon laittanu allparts jazz kaulaa 90-luvun MIJ 62 RI presarin bodyyn, tässä kaulassa ei tosin ollut valmiita reikiä, hyvin passas. Sen lisäksi Japanilaista Geddy Lee kaulaa 80-luvun jenkki presarin bodyyn, molemmat on kyllä passannu hienosti.
Olemisen sietämätön vittusaatana
jvakeva
20.03.2008 22:59:50

Presarin sointi ja Jazzon kaulan soitettavuus, siinä vasta oiva yhdistelmä!

Itte oon laittanu allparts jazz kaulaa 90-luvun MIJ 62 RI presarin bodyyn, tässä kaulassa ei tosin ollut valmiita reikiä, hyvin passas. Sen lisäksi Japanilaista Geddy Lee kaulaa 80-luvun jenkki presarin bodyyn, molemmat on kyllä passannu hienosti.

mutta.. eikös se presarin "sointi" osittain häviä tuon ohuemman kaulan myötä?

en kylläkään voi tietää, ei ole kahta muuten identtistä rotiskoa ollut kokeiltavana samaan aikaan.

ihan sama. mul on omiin tarpeisiini ihan riittävän laadukkaat bassot.. että enemmin se soittajasta jää kiinne jos jotain uupuu. :)
Bassoneuvos
J.Hollström
20.03.2008 23:12:04
mutta.. eikös se presarin "sointi" osittain häviä tuon ohuemman kaulan myötä?

Kyllä. Musta presarissa pitää olla kunnolla puuta kaulassa joka tuo soundiin sen jyrän joka räjäyttää . Jatsikaulat on hiplailijoille.

Ja herneet nenään.
Point-to-point ripuliranne
balzary
20.03.2008 23:16:25

Kyllä. Musta presarissa pitää olla kunnolla puuta kaulassa joka tuo soundiin sen jyrän joka räjäyttää . Jatsikaulat on hiplailijoille.

Mites A-profiilin kaulalla varustetut presarit, belsepuupin keksintöjä munattomalla soundilla?
absqua
20.03.2008 23:20:12
Mites A-profiilin kaulalla varustetut presarit, belsepuupin keksintöjä munattomalla soundilla?

...niin. Tuossapa on hyvä kysymys...
J.Hollström
20.03.2008 23:26:43

Ei voi vetää ollenkaan. Sadasosamillin liian ohut mulle.
Point-to-point ripuliranne
jvakeva
20.03.2008 23:42:12 (muokattu 20.03.2008 23:43:31)

itet tykkään kyllä jatsin kaulasta ainakin noin soitettavuudeltaan.. ehkä sitten oon nyplääjä :)

EDIT: hiplaaja
Bassoneuvos
marlboro
21.03.2008 10:34:24
Akustisesti kyllä omankin presarin leveä otelauta ja paksukaula resonoi erilailla kuin jazz kaula, mutta kuinka paljon noita kaulan resonansseja välittyy mikrofoniin asti, onkin sitten toinen kysymys.
Teijo K.
21.03.2008 10:40:05

Akustisesti kyllä omankin presarin leveä otelauta ja paksukaula resonoi erilailla kuin jazz kaula, mutta kuinka paljon noita kaulan resonansseja välittyy mikrofoniin asti, onkin sitten toinen kysymys.

Aika paljon. Nääs sitäkautta että ne kaulan resonanssit vaikuttavat kieliin, muutenhan mitään akustistakaan eroa ei olisi. Eihän siinä akustisessakaan zoundissa sitä _kaulan_ resonaatiota kuule, munsta. Vaan kielten värähtelyn. Mun mielestä näin, suurinpiirtein. En kuullut ees kaverilta vaan itse olen vuosien saatossa näin päätellyt.
Karlsson
21.03.2008 11:20:11
Mikäs tommosen A-kaulan leveys on satulan paikkeilta?

Oma piloille modattu valmiiks paska 70-luvun lopun CBS-ritsa kun omaa vähän kapeamman kaulan noilta hujakoilta, ei se nyt mikään jazzarin klapi ole, mutta kuitenni.
Kuolleen formaatin puolesta.
marlboro
21.03.2008 11:20:14
Suhteellisista asioista kyse. Mutta jos vertailukohtina on esim. joku Iban SR-sarjalainen ja 50-luvun Presarinkaula niin sanoisin aikas paljon, jos taas tän vuosituhannen Standard Jazzon- ja Presarin C-mallinkaulat, sanoisin hieman, jos laisinkaan.
balzary
21.03.2008 12:09:22

Mikäs tommosen A-kaulan leveys on satulan paikkeilta?

Mulla oleva 70-luvun kaula ja kaverin vastaava on melko tarkalleen 4,0 cm satulan kohdalta. Nämä vissiin ovat juuri noita A-kauloja.
piivei
24.03.2008 10:55:50
-04 American presarissa kaulan leveys 42mm. Kummankohan mallinen mahtaa tuo olla?
absqua
24.03.2008 12:06:42
Jossain törmäsin tällaiseen dataan aiheesta:

"Fender used three neck sizes from 1968-1979.
A-1 4/8
B-1 5/8
C-1 6/8"

En pistä päätäni pantiksi noista lukemista, mutta ainakin tuo A täsmää jazzbasson mittoihin.
Teijo K.
24.03.2008 12:11:26

Suhteellisista asioista kyse. Mutta jos vertailukohtina on esim. joku Iban SR-sarjalainen ja 50-luvun Presarinkaula niin sanoisin aikas paljon, jos taas tän vuosituhannen Standard Jazzon- ja Presarin C-mallinkaulat, sanoisin hieman, jos laisinkaan.

Jos siinä on akustinen ero, siinä on sähköinenkin ero, jos akustista eroa ei ole, ei ole sähköistäkään. Munsta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)