Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: matalalta laulaminen
1 2
peppicharlotta
25.01.2008 20:10:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ongelma on siinä että välillä matalimmat äänet tulee puhtaasti, välillä taas en saa laulettua ollenkaan (siis edelleen niitä matalimpia ääniä)?! etenkään jännittäessä. Mistä voisi johtua? jos jollain olisi jotain tekniikkaneuvoja tähän ongelmaan..?
 
freeze
27.01.2008 08:11:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ongelma on siinä että välillä matalimmat äänet tulee puhtaasti, välillä taas en saa laulettua ollenkaan (siis edelleen niitä matalimpia ääniä)?! etenkään jännittäessä. Mistä voisi johtua? jos jollain olisi jotain tekniikkaneuvoja tähän ongelmaan..?
 
ihmisen ääni toimi samalla tavalla kuten haitari (teoriassa). mitä matalmpi, sitä enemmän tarvitsee ilmaa, ja mitä korkeampi, sitä vähemmän ilmaa. (tähän ei voi kukaan neropatti sanoa mitään nerokasta, tämä on facta, joten kiellän lainaamasta tätä pätkää neropatteiluun.)
 
MartinB
30.01.2008 09:53:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei välttämättä pidä paikkaansa, jotkut voi laulaa matalia säveliä niin että ne takuulla on hyvin tiiviitä. Mun mielestä tuo haitari-juttu on hanurista, mutta laulu on laulua.
 
Parhaiten pääsee hyviin mataliin säveliin *yllätys* harjoittelemalla. Mataliakaan säveliä ei saa pakottaa, vaan ne pitää tulla helpolla.
 
Matalat sävelet on luonnollisesti usein hiljaisempia kuin korkeat, eli kannattaa IMO välttää melodioita jossa joutuu laulamaan matalia säveliä kesken kaiken hyvin kovaa. Muutama juttu matalista: pitää olla kurkku hyvin auki, ja se sävel pitää olla myös "korkea" eli pitää olla resonaatiota myös pään onteloissa. Ja pitää IMO todellakin tähdätä siihen että matala sävel on hyvin tiivis, eli ei mitään puhaltelua, tai liioiteltua jazzimitaatiota.
 
IrmaG
30.01.2008 16:48:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maha rennoksi, kuitenkin niin että tuki säilyy. Rentouttamalla itsekin pääsen alemmas kuin laki ja koko muuten sallisivat (c), ja jos ei heti irtoa niin lämmittelee jonkin aikaa muualta ja sit taas pudottelee alarekisteriin.
 
Myös nuha yms. taudit, röökinsavu ja pienikin määrä alkoholia (tyyliin yksi siideri ja voin jättää lämpimät heipat ylä-äänille sille päivälle) vaikuttaa mulla molempiin ääripäihin ärsyttävänkin helposti ja voimakkaasti.
 
42
Better Taste
02.02.2008 00:37:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helposti unohtaa, että myös matalat äänet vaativat usein normaalia enemmän tukea. Jos matalat äänet ovat fraasien lopussa, tukea tarvitsee vielä enemmän. Muista, että laulamisen pitäisi tuntua siltä kuin pidättelisit hengitystä. Suuta pitää myös muistaa aukaista, mitä matalemmalle mennään.
 
Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.laulunopetus.fi
Kolada
01.03.2008 11:48:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=ZzafJqw0xHw
 
Tuosta löytyy tosi ihmeellisiä vetoja. Viimeinen A0/Bb0 on jotain käsittämätöntä. Jowoxin muutkin videot ovat katsomisen arvoisia.
 
sofianmaailma
06.03.2008 06:41:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=ZzafJqw0xHw
 
Tuosta löytyy tosi ihmeellisiä vetoja. Viimeinen A0/Bb0 on jotain käsittämätöntä. Jowoxin muutkin videot ovat katsomisen arvoisia.

 
OT:
Basso (/sopraano) Ivan Rebroff on muuten kuollut viikko sitten (27.2.2008).
http://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Rebroff
 
(Suurista tenoreista Giuseppe Di Stefano on kuollut 3.3.2008.
http://en.wikipedia.org/wiki/Giuseppe_di_Stefano)
 
Laula, älä sodi.
Dr.Groove
23.03.2008 10:19:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari vuotta sitten kokeilin matalalla laulamista ja väsäsin sitä varten biisin (oikeastaan sen takia, että en löytänyt sanoja biisiin "I was born under the wandering star"). Pienellä harjoittelulla pääsin puolitoista sävelaskelta alemmas (A1, 55 Hz) kuin olin aiemmin päässyt.
 
http://www.mikseri.net/triruuvi ja biisi "Viimeinen kierros"
 
Muutama havainto ja tekniikka:
 
- rentous on todella tärkeää. Jos matalia ääniä "pinnistää", äänihuulet kiristyvät helposti. Rentous tarkoittaa koko ruumista: jalat, selkä, vatsa, kaula ja (jopa) kasvolihakset
- suu auki kunnolla, mutta niin, että leuka putoaa rennosti, ei siten että suuta "venyttää" auki (re: rentous)
- mitä matalampi ääni, sitä enemmän ilmavirtaa äänihuulten läpi => rennot, syvät hengitykset ja säästele ilmaa alimpia ääniä varten ja niiden kohdalla palkeista kunnon virtaus
- säätele etäisyyttä mikkiin, matalimmat äänet ovat yleensä hiljaisempia, silloin voi mennä ihan muutaman sentin päähän mikistä, muulloin palata normaalietäisyyteen (15-25 cm)
- äärirajoilla äänen puhtautta on vaikea kontrolloida => kuulokkeisiin oma laulu riittävän voimakkaasti
 
Nykyisin tuo A1 tulee hieman varmemmin kuin tuossa nauhoituksessa.
irmeli
23.03.2008 12:59:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...säätele etäisyyttä mikkiin, matalimmat äänet ovat yleensä hiljaisempia, silloin voi mennä ihan muutaman sentin päähän mikistä, muulloin palata
 
normaalietäisyyteen (15-25 cm)...

 
....? Normaali...? Aika kaukaa vetelet...mun miälest.
 
Shadowling
23.03.2008 15:57:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maha rennoksi, kuitenkin niin että tuki säilyy. Rentouttamalla itsekin pääsen alemmas kuin laki ja koko muuten sallisivat (c), ja jos ei heti irtoa niin lämmittelee jonkin aikaa muualta ja sit taas pudottelee alarekisteriin.
 
Myös nuha yms. taudit, röökinsavu ja pienikin määrä alkoholia (tyyliin yksi siideri ja voin jättää lämpimät heipat ylä-äänille sille päivälle) vaikuttaa mulla molempiin ääripäihin ärsyttävänkin helposti ja voimakkaasti.

 
Hmm, aika jännä, itselläni ääni tuntuu rentoutuvan jos yhen tai kaks ottaa. On kyllä aika henkilökohtaista tuokin että miten se ääni reagoi alkoholiin vaikkapa.
 
Instrumenttisi on parhaimmillaan kevyessä epävireessä!
Dr.Groove
23.03.2008 18:58:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

....? Normaali...? Aika kaukaa vetelet...mun miälest.
 
Hyvä havainto, pitää ehkä ottaa läheisyyttä.
 
Käytän tosin SE:n Reflection Filteriä (ks. http://www.thomann.de/fi/se_electronics_reflexion_filter.htm) ja jos menen 5 cm:n päähän, homma näyttää ämpäriin laulamiselta ;-)
 
Naapurit jo muutenkin ihmettelevät meikäläisen toimintaa ja meteliä ...
irmeli
23.03.2008 21:27:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä havainto, pitää ehkä ottaa läheisyyttä.
 
Käytän tosin SE:n Reflection Filteriä (ks. http://www.thomann.de/fi/se_electronics_reflexion_filter.htm) ja jos menen 5 cm:n päähän, homma näyttää ämpäriin laulamiselta ;-)
 
Naapurit jo muutenkin ihmettelevät meikäläisen toimintaa ja meteliä ...

 
No voe mahoton, enhän mä tuollaisista mikeistä tiedä mitään. ;) Ihan tavalliseen studiomikkiin olen laulellu ja keikalla on normidynaamiset käytössä. Niihin pitää laulaa läheltä, notta tulee kaikki nyanssitkin muidenkin kuin mun korviin... ;) Nuo "ämpärit" saattaa olla ihan eri juttu. Kerro sitten miten kävi kun oot kokeillu. =)
 
Mare552
03.10.2010 17:00:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MartinB: Ei välttämättä pidä paikkaansa, jotkut voi laulaa matalia säveliä niin että ne takuulla on hyvin tiiviitä. Mun mielestä tuo haitari-juttu on hanurista, mutta laulu on laulua.
 
Parhaiten pääsee hyviin mataliin säveliin *yllätys* harjoittelemalla. Mataliakaan säveliä ei saa pakottaa, vaan ne pitää tulla helpolla.
 
Matalat sävelet on luonnollisesti usein hiljaisempia kuin korkeat, eli kannattaa IMO välttää melodioita jossa joutuu laulamaan matalia säveliä kesken kaiken hyvin kovaa. Muutama juttu matalista: pitää olla kurkku hyvin auki, ja se sävel pitää olla myös "korkea" eli pitää olla resonaatiota myös pään onteloissa. Ja pitää IMO todellakin tähdätä siihen että matala sävel on hyvin tiivis, eli ei mitään puhaltelua, tai liioiteltua jazzimitaatiota.

 
Olen kiinnostunut kehittämään matalaa rekisteriäni, E menee ja vielä D;kin jotenkin. Ei ole tarvetta päästä tuon alemman, mutta koko tuohon alueeseen, D:stä ylöspäin haluisin lisää vahvuutta ja voimaa ääneeni.
Olen kuullut että ääni resonoi ihmisen kehon onteloissa, matalat äänet isommissa. Jos ei harjoita alapään ääniä, jää jotkut ontelot käyttämättä, mikä voi heikentää kokonaisilmaisua.
Mikäli harjoittelemalla saadaan nämä käyttämättömätkin ontelot mukaan, vahvistavat äänen väriä myös ylä-äänissä.
 
Vaikea sanoa ketä uskoo, kun on erimielisiä musiikin ammattilaisia, mutta itse aion kehittää tuota alakertaa kaikesta huolimatta. Minulle on mm. sanottu että ei mikkilaulaja tarvitse vahvaa alakertaa koska mikin voi tuoda lähemmäs. Mutta vaikka näytänkin Markku Laamaselta, voinhan silti joskus laulaa ilman mikkiäkin, olen myös laulukuorossa ykkösbasso.
 
Siis minulle on sanottu että ääntä pitää kehittää vain sillä alueella missä se soi parhaiten, tranponoida laulut sen mukaan.
Joku toinen on taas sitä mieltä että ilman muuta kannattaa laajentaa äänialaansa, myös laulamalla lauluja alkuperäiseltä korkeudelta.
 
Nämä mielipiteet eivät ole kenekään laulupedagogin väitteitä kylläkään, mutta silti musiikki-ihmisten.
 
Mitä haittaa voi olla jos tuota alakertaa treenaa niin että muistaa nuo tärkeät asiat, kurkunpään rentous, äänen soiminen myös päässä, tiiviys ym.
 
Ai tähänks riville?
Aukikco
27.12.2011 21:06:31 (muokattu 27.12.2011 21:08:16)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äänialan alarajoilla alkaa tuntua tosi vaikealta pitää pallean tukea mukana. Miksi? Jotenkin tuntuu, että pallean yhteys kurkun alueeseen vain haihtuu pois.
 
Liittynee toki siihenkin, että hiljaa laulaminen kunnollisella tuella tuntuu ylipäätään haasteelliselta, ja matalalta on vaikea laulaa kovaa.
Ianuarius
09.01.2012 13:18:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä kanssa semmonen, ettei matalalta saa oikein voimaa saundiin. Semmosta hiljasta aapattelua menee samasta sävelestä ku kitaran alin E ja jonkinlaisen kuiskauksen saan tehtyä D:stäkin. Sit taas ylöspäin menee ihan sinne ylimmän kielen 17. nauhalta löytyvään A:han saakka, mutta ei senkään kanssa mitään järkevää ny voi laulaa. :D
 
Kai se on sit vaan, että noi ääripäät on ääripäitä ja pitää vähän leikkoa siitä, että saa oikeesti ne nuotit mitä voi laulaessa käyttää.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Numb
09.01.2012 13:25:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Itellä kanssa semmonen, ettei matalalta saa oikein voimaa saundiin. Semmosta hiljasta aapattelua menee samasta sävelestä ku kitaran alin E ja jonkinlaisen kuiskauksen saan tehtyä D:stäkin.
 
Sama meininki. G# on alin bädin kanssa oikeasti käyttökelpoinen sävel, eikä siinäkään hirveästi volumea ole.
 
Sit taas ylöspäin menee ihan sinne ylimmän kielen 17. nauhalta löytyvään A:han saakka, mutta ei senkään kanssa mitään järkevää ny voi laulaa. :D
 
Kylhän sitä falsetin kautta kiljuu joo :) Mulla ylin rintaäänellä lähtevä sävel on sieltä ylä-e -kieleltä löytyvä G. Rintaääni katkeaakin siihen kuin veitsellä leikaten, G# ei enää tule. Laulutekniikkaahan mulla ei varsinaisesti ole, laulajan tontti on langennut, kun ei sitä ole muut tehneet. Ja kun nykyisellään tekee biisit, niin ei ole äänialan kanssa ongelmaa :P
 
Lanke trr gll -Kurt Schwitters
aoi
09.01.2012 23:02:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Itellä kanssa semmonen, ettei matalalta saa oikein voimaa saundiin. Semmosta hiljasta aapattelua menee samasta sävelestä ku kitaran alin E ja jonkinlaisen kuiskauksen saan tehtyä D:stäkin. Sit taas ylöspäin menee ihan sinne ylimmän kielen 17. nauhalta löytyvään A:han saakka, mutta ei senkään kanssa mitään järkevää ny voi laulaa. :D
 
Kai se on sit vaan, että noi ääripäät on ääripäitä ja pitää vähän leikkoa siitä, että saa oikeesti ne nuotit mitä voi laulaessa käyttää.

 
Voit tuolla ainakin laulaa Hocus Pocus -kipaleen, olen kateellinen. Oma äänialani katkeaa kuin seinään kitaran 13. nauhalta löytyvään f:ään. Tällä hetkellä. Alin nuotti joka kunnolla soi, on kitaran alin e. D on joskus vahingossa saattanut onnistua.
 
Olen kuitenkin huomannut matalalta laulamisen itselleni melko helpoksi ja kevyeksi äänen paineen ja nuotin säätelyn kannalta - ainakin verrattuna korkeisiin säveliin. Jotenkin ääni soi vähällä vaivalla isosti ja hyvän kuuloisesti matalalta laulettaessa.
Tietysti haluaisinkin sitten laulaa juuri korkealta. Suurin ongelmakohta ei olekaan minulla ääripäissä, vaan kohdassa jossa rintaääni "loppuu kesken" mutta johon falsetti "ei yletä". Siis liian korkeaa rintaäänelle, liian matalaa falsetille, noin kitaran ylimmän kielen g - a. Vaatii jotain kehittelyä.
 
kiriminni
16.01.2012 23:07:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aoi: Suurin ongelmakohta ei olekaan minulla ääripäissä, vaan kohdassa jossa rintaääni "loppuu kesken" mutta johon falsetti "ei yletä". Siis liian korkeaa rintaäänelle, liian matalaa falsetille, noin kitaran ylimmän kielen g - a. Vaatii jotain kehittelyä.
Eikös tuossa kohdassa voi laulaa mixed voicella eli chest+headvoice?
Mixed voicella voi laulaa,kun rintääni loppuu niin 5-7 säveltä ylöspäin.
Sitten mennäänkin jo head voice tai falsettiin kumpaa soundia nyt hakee.
 
aoi
17.01.2012 00:17:31 (muokattu 17.01.2012 00:18:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiriminni: Eikös tuossa kohdassa voi laulaa mixed voicella eli chest+headvoice?
Mixed voicella voi laulaa,kun rintääni loppuu niin 5-7 säveltä ylöspäin.
Sitten mennäänkin jo head voice tai falsettiin kumpaa soundia nyt hakee.

 
Tarkemmin kuvailtuna pystyn nuo sävelet kyllä laulamaan joko rintaäänellä tai falsetilla, mutta molemmilla huonosti muihin säveliin verrattuna. Tuo mixed voice kyllä kiinnostaa, että mitenköhän sen oppisi sitten. 5-7 säveltä kattaisi jo pirun hyvin tuon "aukon", ne vaikeimmat sävelet. Joissakin kappaleissa ne menevät hyvinkin, ja joissain muodostuvat lähes mahdottomiksi, mitä on vaikea ymmärtää kun yksinänsä nuo sävelet jollain tekniikalla onnistuvat, mutta tiettyjen melodioiden keskellä ovat kinkkisiä.
 
kiriminni
17.01.2012 14:55:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aoi: Tuo mixed voice kyllä kiinnostaa, että mitenköhän sen oppisi sitten. 5-7 säveltä kattaisi jo pirun hyvin tuon "aukon", ne vaikeimmat sävelet.
Mixed voice onnistuu aika hyvin äänteillä goog,gug,moom,mum,no,nay,naa.
Sorry ei ole kuin englanninkielisiä äänteitä,kun kaikki mun oppikirjat on niitä.
 
Hetkinen tämä onkin ns.middle voice joka menee rinta-äänen ja pää-äänen väliin.
Joka on ehkä tärkein laulajan alue.
Kattaa miehillä n.E4-B4 sävelalan.
Ite olen päässyt C4- G"4 asti treenaamalla noilla äänteillä.Hyviä harjoituksia,mutta ne pitää ääntää täsmälleen oikein.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «