Aihe: Kitara nuppi basson soittoon??
1 2 3
hollstro
16.03.2008 20:08:34

Juuri näin, tämä on sitä fiksua kuluttamista. En ihan ymmärrä mistä nyt oikein väännetään. Eihän kukaan järkevä ihminen osta _yhtään_mitään_ ilman omakohtaista kokemusta. Jos joku näin tekee, onko se sitten harmony centralin syy, kun se suoltaa virheellistä tietoa?

Uskoisin että HB:n osalta asia on juuri näin, eli ostetaan kokeilematta. Eihän niitä missään voi kokeilla, ja mitään takeita ei ole että se kaverin HB on sama kuin se minkä tilaamalla saa. Mutta onneksi on netti ja siellä luotetavat arvostelut. Siitä vaan Benttonia ostamaan kun kerran _Harmony Centralissakin_(!) saa yli ysin arvosanan.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hollstro
16.03.2008 20:10:27

Eihän kukaan järkevä ihminen osta _yhtään_mitään_ ilman omakohtaista kokemusta.

Hoho. Ai ei vai?
kosmonautti5000
17.03.2008 00:29:02
Elikkä nuo basso putki nupit on niin mielettömän kalliita ostaa nii aattelit jos ostas tommosen halvemman kitara nupin, nii toimisko se miten hyvin/äänen pitäs olla niitä matalempia taajuuksia eikä kitaran ääntä.. kaapin tietenkin ostas tietenkin bassolle tarkoitetun..

Tommosta oon esim katellut.

http://www.thomann.de/fi/peavey_valve_king_head.htm

eliikkä tommonen 100w peavey ptukinuppi näin esmerkiks??

mietin ite ihan samaa aikanaan ja jaksoin kuitenkin hetken varttua ja tutkia asiaa. kitaraputkinupit ja tarkoitan niitä mitä itse pääsin kokeilemaan (peavey - valveking, koch - studiotone, krank - krankenstain ja joku laney...) kuulosti kitaralta. kun pistää bassot tappiin, midit pohjaan ja treblet jonnekin puolitiehen, niin niistä sai siedettävää huonoa soundia pihalle, mutta mua ei ainakaan mikään niistä kummemmin saanut innostumaan. nauhotuksissa pärjäs kochilla kun hoiti eq:n tietokoneelta käsin jälkeenpäin.

hintaluokka on kuitenkin sellanen että jos tahtoo bassolle tehdyn putkikoneen niin osta fame ( http://www.musicstore.de/is-bin/INT … oAAAEVyBxWf70R&JumpTo=OfferList ). itse sain omani viikko sitten ja hyvä on ollut. ihan mieleistäni soundia en oo vielä ulos saanut, mutta oon muutenkin liian kranttu kaiken suhteen ja soundi on näillä näkymin varmaan ikuisesti hakusessa. kaikkea muuta kivaa on sen sijaan soundi puolelta löytynyt ja kaappi on mikä on :P suosittelen silti mieluummin kuin umpimähkään otettuja kitaranuppeja.
töissä käydään harrastuksena ja harrastukset käy työstä...
sami-s
17.03.2008 22:54:55 (muokattu 17.03.2008 22:59:28)
joo nyt kun löyty tuo fame nii heräs pien toivon kipinä et joskus vois omistaakin bassoputkinupin :D
jazbaz
18.03.2008 11:01:06

joo nyt kun löyty tuo fame nii heräs pien toivon kipinä et joskus vois omistaakin bassoputkinupin :D

Älä nyt vaan minkään mnetin huru-juttujen perusteella tee ostopäätöstä Famesta. Käy ensin Saksanmaalla koeajolla ;-)
"Bass sings Bles-sings"
jvakeva
18.03.2008 11:06:40

putkimies? tekeekö ne putket autuaaksi, vaikka kyseessä saattaa muuten olla täysi susi?

huom! EI omakohtaistakokemusta ko. nupista.
Bassoneuvos
pekezu
18.03.2008 12:08:29

putkimies? tekeekö ne putket autuaaksi, vaikka kyseessä saattaa muuten olla täysi susi?

Vittuun nupit ja kaapit, tosimies soittaa niin kovaa lankkubassoakin, ettei vaffaria ees tarvia ;)

Nojoo, tosiaan, mä en itse ole tätä putkisäätöä ikinä tajunnut, että ostetaan halvin putkivehje, jonka hinnalla saisi jo erittäinkin pätevän trankkupelin. Okei, en tiedä Famesta, kehuttuhan sitä täällä on. Periaatteessa kuitenkaan se "täysputki"- nuppi ei vältsiin tee autuaammaksi kuin "täystrankku"- nuppikaan. Tietysti sitten Ampegin SVT on eri asia, sitä parempaa vahvaria kun ei ole, eikä siitä voi edes kiistellä, tai ei ainakaan kannata avata suutaan siitä täällä ;)

Eli pointti: "täysputki" ei välttämättä tarkoita sitä, että saundiongelmat ratkeaa kerralla ja statsit basistina nousee +5. Toki itseänikin tuo Fame kiinnostaa pirusti, mutta rahatilanteen ja kaiken muun höysteenä ei tuollaista kaappien päälle ilmesty ennen kuin niistä liikkuu vähän enemmän infoa täälläkin.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
sami-s
18.03.2008 12:58:56
jepa jee pääsis vaan kokeilee famea johonkin nii tietäs mielyttääkö saundi korvaa..
voi olla tietenkin et sil rahala sais parempiakin nuppei(ja varmasti saakin).
jvakeva
18.03.2008 13:07:26

jepa jee pääsis vaan kokeilee famea johonkin nii tietäs mielyttääkö saundi korvaa..

onhan täällä ko. nupin omistajia muutamia.. ota yhteyttä ja kysy voisitko mennä kokeilemaan. Ei sitten tartte jälkikäteen itkeä.

mutta.. itse en keksi montaa käyttökelpoista trankkunuppiakaan tossa hintaryhmässä.. niin miten sitten putki? ehkä hartke voisi olla hyvä korvike? (sori, kiroilin).
Bassoneuvos
kosmonautti5000
18.03.2008 13:46:18

mä en ainakaan löytäny. siis mtn muuta putkinuppia tohon hintaan ilman et pitäis jostain rapakon takaa tai muualta kaukaa tilata. jos helsingissä pyörii viikonloppusin niin kait tuolla meiänreeniksellä voi tulla nopeen koeajon tekemään. kaappi tosin on susipaska, mut silti...
VesaK
18.03.2008 22:06:51

Paras kitaranuppi bassolle on minusta Hiwatt

Joo 100W Hiwatt loistava bassonuppi. Lisäksi kaikki 100W Fenderit ovat sopivan kaapin kanssa oikein mainioita basso vahvistimia (Twin Reverb, Showman, Dual Showman, Quad Reverb,...).
poppamies
18.03.2008 22:34:37

mä en ainakaan löytäny. siis mtn muuta putkinuppia tohon hintaan ilman et pitäis jostain rapakon takaa tai muualta kaukaa tilata. jos helsingissä pyörii viikonloppusin niin kait tuolla meiänreeniksellä voi tulla nopeen koeajon tekemään. kaappi tosin on susipaska, mut silti...

Nuppikaappi yhdistelmän soundi on nimenomaan pitkälle kiinni kaapista. Ihan sama minkä nupin laitat kaveriksi "susipaska" kaapille niin se soundi on "susipaska". Eräällä kaverilla on molemmat Ampegit, veenelonen ja SVT. Tyly huomio oli ettei kumpikaan toimi kunnolla kuin rantasaunan 8x10" kaapilla.
Putkivahvistin yksinkertaisimmillaan on simppeli vehje. Päätteessä pari, tai muutama pari EL34, 6L6 tai 6550 putkia. etuasteessa yksi tai muutama ECC80 sarjan putki ja muutana vastus ja konkka välissä. Kyllä se kaappi ratkaisee loppupelissä.
G strings are for strippers!
kosmonautti5000
19.03.2008 13:30:04
Nuppikaappi yhdistelmän soundi on nimenomaan pitkälle kiinni kaapista. Ihan sama minkä nupin laitat kaveriksi "susipaska" kaapille niin se soundi on "susipaska". Eräällä kaverilla on molemmat Ampegit, veenelonen ja SVT. Tyly huomio oli ettei kumpikaan toimi kunnolla kuin rantasaunan 8x10" kaapilla.
Putkivahvistin yksinkertaisimmillaan on simppeli vehje. Päätteessä pari, tai muutama pari EL34, 6L6 tai 6550 putkia. etuasteessa yksi tai muutama ECC80 sarjan putki ja muutana vastus ja konkka välissä. Kyllä se kaappi ratkaisee loppupelissä.

surullista, mutta totta. kumpa olis jonninmoista mahdollisuutta kokeilla mikä kaappi istuis ton famen alle. tietty lähteä käymään nahkahousumaassa musicstoressa :P

kaitpa ne samat kaapit mitkä toimii yhellä putkivehkeellä toimii jotenkin toisellakin. tavallaan tuntus järkevältä että famen omat kalliimmat kaapit toimis niitten nupin kanssa parhaiten tai ainakin hyvin, kun jollainhan ne siellä tehtaallakin tutkiessa on niitä soittanut.
kojones
19.03.2008 23:25:59
Ite lähtisin kyllä hakemaan bassovahvistinta myös kitaran soittoon, esim. Marshall 1986 on erinomainen myös kitaralla.
poppamies
20.03.2008 07:23:10 (muokattu 20.03.2008 07:24:03)

Ite lähtisin kyllä hakemaan bassovahvistinta myös kitaran soittoon, esim. Marshall 1986 on erinomainen myös kitaralla.

Jos tuolle linjalle lähdetään niin kitaristille hyvä vaihtoehto on Fender Bassman 4x10" combo. Ei välttämättä yhtä hyvä bassolle.
marlboro
23.03.2008 11:34:18
Paras kitaranuppi bassolle on minusta Hiwatt

Noissa vanhoissa Hiwattin DR103 vahvistimissa, mitä tässäkin ehkä tarkoitetaan lukee takana että: "AP" eli All Purpose. Eivät ole varsinaisesti kitaralle tarkoitettuja.
Olemisen sietämätön vittusaatana
hollstro
23.03.2008 13:30:40

Nonniin. Eilisen keikan vetäsin kokeilumielessä rantis-musarin 75w yhistelmällä, ja täytyy kyllä sanoa, että ei perkele. Voima loppuu kesken. (ois pitänny ottaa swr:t mukaan) Vaikka kuin olisi putkitehoa, mutta ei riitä ainakaan meikäläiselle.

Kokoajan pyöritään siinä pörinärajoilla, ja soitosta häviää vaivattomuus.

jotkut ehkä tykkää säröstä, ite tykkään voimasta.

bassokamoissa pitää olla kunnolla hönkää. eli epäilisin että esim peaveyn 100w valveking ei ole paljoakaan tuota kummosempi. piste.

75 W on vain noin 1 dB hiljaisempi kuin 100-Wattinen pääte joten ei se vielä riemua nosta. Toki jos 100-Wattisessa olisi tukevampi pätemuuntajat niin ehkä siitä tulisi hetkellistä tehoa enemmän ja vähemmällä säröllä, mutta kun tuntee Pivikat ja Musarit niin asia on yleensä just toisin päin: Musarissa on reilummin mitoitetut komponentit ja trankkuetusesta johtuen kliinimpi etuaste, joten puhdasta ääntä tulee molemmista varmaan suht koht saman verran.

Tämä on siis ihan mutua, kun en ole tuohon Peaveyn nuppiin tutustunut...

Hiwattin 100-Wattinen DR103 on hyvä laite. Paras mihin mie olen törmännyt ja sillä jo voisin hyvän kaapin kanssa (esim. just tuo rantis, tai herkkä 4 X 10") huitasta keikankin, ja olen niin tehnytkin kolme kertaa. Se on kyllä mulla sitten koko ajan pienellä säröllä.
poppamies
23.03.2008 13:42:38

...Hiwattin 100-Wattinen DR103 on hyvä laite. Paras mihin mie olen törmännyt ja sillä jo voisin hyvän kaapin kanssa (esim. just tuo rantis, tai herkkä 4 X 10") huitasta keikankin, ja olen niin tehnytkin kolme kertaa. Se on kyllä mulla sitten koko ajan pienellä säröllä.

Huomenna saan kokeilla TOP 100 nuppia eka kerran tositilanteessa reeneissä. Olen vain tähän mennessä kerennyt pörisyttää sitä kotona marsun 4x12" kitarakaapilla.
100w nuppi tarvitsee ehkä herkän kaapin. Katsotaan miten nuo 1x15" + 2x10" kaapit toimii TOP'in kanssa. Onko ihmisillä tietoa eri kaappien herkkyyksitä. Joissain Ampeg kaapeissa käytettävien Celestionien herkkyys on luokkaa 95 dB.
Santukka
23.03.2008 15:33:30
Huomenna saan kokeilla TOP 100 nuppia eka kerran tositilanteessa reeneissä. Olen vain tähän mennessä kerennyt pörisyttää sitä kotona marsun 4x12" kitarakaapilla.
100w nuppi tarvitsee ehkä herkän kaapin. Katsotaan miten nuo 1x15" + 2x10" kaapit toimii TOP'in kanssa. Onko ihmisillä tietoa eri kaappien herkkyyksitä. Joissain Ampeg kaapeissa käytettävien Celestionien herkkyys on luokkaa 95 dB.

Itsellä oli vielä vähän aikaa sitten warwickin 411 pro. 4x10" refleksikaappi kyseessä ja herkyyttä luvattiin 106(!)db. Saundista en erityisemmin diggaillut, varsinkin alapäätä oli jotenkin hankala kontrolloida..
http://www.fadeoutrecords.com/jarkkoojakangas/index.htm
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)