Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Roots »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Suomalainen folk
1
oo-p
22.03.2008 13:41:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ilmeisesti folk kuuluu tänne roots-puolelle?
 
Eli suomalainen folk kiinnostaisi, mitä ehdottaisitte?
 
Ja toisakseen, termi neo-folk on mielestäni aika kiinnostava. Mutta en ole oikein perillä siitä mitä se on. Voisiko joku valaista vähän?
 
..ja sitten vielä kysyisin mielipiteitänne, ovatko nämä biisini folkia kuten olen määritellyt?
 
esim:
http://www.mikseri.net/player/playe … ewsession=1&type=1¶meter=323848
 
http://www.mikseri.net/artists/?id=106637
 
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
Makkari
22.03.2008 16:10:03 (muokattu 22.03.2008 16:10:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se oo folkia jos se on suomalaista. ;)
 
Mage
22.03.2008 16:11:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen vähän rajoittunut näiden termien kanssa. Joku voisi avata mitä on Suomalainen folk, onko se suomeksi laulettua Woody Guthrie/ Bob Dylan tyyppistä musiikkia vai tarkoitetaanko tällä kotimaan kansanperinteestä tulevaa musiikkia?
 
Mielipiteen arvo on taloustieteellisesti arvioituna olematon, koska sen tarjonta ylittää aina kysynnän
Makkari
22.03.2008 16:22:22 (muokattu 22.03.2008 16:24:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen vähän rajoittunut näiden termien kanssa. Joku voisi avata mitä on Suomalainen folk, onko se suomeksi laulettua Woody Guthrie/ Bob Dylan tyyppistä musiikkia vai tarkoitetaanko tällä kotimaan kansanperinteestä tulevaa musiikkia?
 
Mun mielestäni termi "folk" viittaa vahvasti amerikkalaiseen ja brittiläiseen kansanmusiikkiin. Kun puhutaan suomalaisesta kansanmusiikista ei mielestäni ole mitään järkeä käyttää vieraan kielen termiä, se on siis suomalaista kansanmusiikkia, eikö niin?
 
Toisaalta on vähän hassua, että jotaan Dylania sanottiin folkiksi, kun mieshän kirjoitti itse laulunsa. Eli yleisessä käytössä folk-termin täytyy siis viitata musiikkityyliin ennemmin kuin musiikin alkuperään...
 
Tää on vähän sama juttu kuin, että gospel-termiä käytetään joskus kristitystä kevyestä musiikista yleensä, vaikka gospel mielestäni on nimenomaan musiikkityyli...
 
Nuo linkit saivat Internet explorerini kaatumaan. Varmaan aika hurjaa musiikkia niiden takana. :)
 
Blue Moon
22.03.2008 18:24:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"I guess all songs is folk songs. I never heard no horse sing 'em."
 
- Big Bill Broonzy
 
oo-p
22.03.2008 19:39:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
Toisaalta on vähän hassua, että jotaan Dylania sanottiin folkiksi, kun mieshän kirjoitti itse laulunsa. Eli yleisessä käytössä folk-termin täytyy siis viitata musiikkityyliin ennemmin kuin musiikin alkuperään...

 
Just tätä juttua olen ihmetellyt. ..Muistaakos joku mikä oli se taannoin julkaistu suomalainen folkkokoelma (vai olikos se 70-lukulaisen folkin kokoelma), josta löytyy kaikenlaista Mikko Alatalosta lähtien?
 
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
Mage
23.03.2008 08:46:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestäni termi "folk" viittaa vahvasti amerikkalaiseen ja brittiläiseen kansanmusiikkiin. Kun puhutaan suomalaisesta kansanmusiikista ei mielestäni ole mitään järkeä käyttää vieraan kielen termiä, se on siis suomalaista kansanmusiikkia, eikö niin?
 
Jos ihan vähän laajennetaan termiä Folkloreen, tuohan on ihan yleisesti käytetty termi kansanperinteestä siis myös paikallisesta. Kotimaisissa yliopistoissa tutkitaan folkloristiikkaa mitä on mm. Kalevala.
 
Mielipiteen arvo on taloustieteellisesti arvioituna olematon, koska sen tarjonta ylittää aina kysynnän
thescientist
23.03.2008 11:10:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistaakos joku mikä oli se taannoin julkaistu suomalainen folkkokoelma (vai olikos se 70-lukulaisen folkin kokoelma), josta löytyy kaikenlaista Mikko Alatalosta lähtien?
 
Muistaakseni oli nimeltään Hootenannysta Protestiin, tahi jotain sinne päin.
 
Mäkin olen aina yhdistänyt folk-musiikin olevan nimenomaan sitä ameriikanmaan Guthrie/Seeger/Dylan-osastoa, joka pohjimmiltaan kai kaikkien Yhdysvaltoihin muuttaneiden kansojen kansanmusiikkien sekasikiö. Etno- ja kansanmusiikki on sitten luku erikseen.
 
Neofolkilla kai sitte tarkoitetaan jotai nykyisiä mies ja kitara -kokoonpanoja, jotka tekee biisinsä muusta kuin 30-luvun ammattiliittotoiminnasta tai 60-luvun nuorisoradikalismista. Tiedä häntä.
 
"This blind date might take you to places unknown and it will be new and scary and vital" Kuunneltua
raindog
24.03.2008 20:08:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisaalta on vähän hassua, että jotaan Dylania sanottiin folkiksi, kun mieshän kirjoitti itse laulunsa. Eli yleisessä käytössä folk-termin täytyy siis viitata musiikkityyliin ennemmin kuin musiikin alkuperään...
 
Dylanit ja aikalaiset "tiedotti kansalle", mitä tapahtuu vietnamin sodassa tai yleensäkin siinä kansanosassa josta ei vielä poplauluja 60-luvulla paljon tehty. Se oli musiikkia kansalle, eli folkkia.
Amerikan kansanmusiikkina pidetään taas bluegrassia, joka kai polveutuu irlantilaisesta kansanmusiikista.
 
Suomalaista folkkia on esim. Hector "palkkasoturi", Fredi "roskisdyykkari" ja Irwin " työmiehen lauantai". Malli oli ameriikasta, eli lippahattu, kitara ja huuliharppu.
Sittemmin kun Irwinin suosio kasvoi, folkkia alettiin kutsua protestilauluiksi.
 
Kansanmusiikki suomessa on mm. perinnehokemia, "rannalla rapakiven kolossa"
tai humalapäissään haukuttuja akkoja, " silmät sillon siniset, vaikkon kieronlaiset..". Joku maniskansoittaja sitten sävelsi nämä kiertojutut.
 
tuota oo-pin musaa sanoisin neo-folkiksi. Haikuja, kaikuja, romantiikkaa ja mennyttä aikaa. Tosin kansanmusiikissakin alkaa olla lajityyppejä yhtä monta kuin on elokuvassakin, että toisaalta oman musiikin voi luokitella ihan miten haluaa. Mulla se on baarikansanmusiikkia.
 
!
mandojoe
24.03.2008 20:40:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dylanit ja aikalaiset "tiedotti kansalle", mitä tapahtuu vietnamin sodassa tai yleensäkin siinä kansanosassa josta ei vielä poplauluja 60-luvulla paljon tehty. Se oli musiikkia kansalle, eli folkkia.
Amerikan kansanmusiikkina pidetään taas bluegrassia, joka kai polveutuu irlantilaisesta kansanmusiikista.
 
Bluegrass on Kentuckylaisen Bill Monroen 40-luvulla kehittämä musiikkityyli, jossa yhdistyvät erilaiset ainekset: kelttiläisestä musiikista bluesiin, jazzia ja gospelia unohtamatta. Bluegrass on periaatteesa yksi counntry-musikin akustisista muodoista. Kokoonpanoon kuuluivat alunpitäen mandoliini, kitara, banjo, viulu sekä kontrabasso. Nimenomaan Monroen mullistava mandoliini-tekniikka yhdistettynä Earl Scruggsin virtuoosimaiseen banjonsoittoon loivat tiukan "driven", mitä ei oltu aiemmin kuultu. Harmonialaululla myös tärkeä osuus. 50-luvulla mukaan tuli myös dobro (viralliselta nimeltään resonaattori-kitara). Amerikkalaisena kansanmusiikkina pitäisin enemmänkin bluegrassiä edeltävää old-time musiikkia, jossa pääsoittimina viulu, banjo ja kitara. Itse asiassa bluegrass oli aika raflaavaa ja rajua kamaa 40-luvulla - nopea tempo ja korkeat lauluharmoniat herättivät ansaittua huomiota.
 
Makkari
25.03.2008 10:41:48 (muokattu 25.03.2008 10:44:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, munkin mielestäni bluegrass on countrymusiikkia, eikä folkia. Se ei tietenkään tarkoita, etteikö folklauluja voisi soittaa bluegrass-bändi, ihan siinä missä vaikka rockbändi (ooh! syntyi folk-rock :D). Eikös muuten Doc Watson aikoinaan aloittanut bluegrasskitaristien perinteen soitella vanhoja viulusävelmiä?
 
Mutta mulle folk on ennemmin nuo Streets of Laredo, Shenandoah, Banks of Ohio, Oh Susannah, Pretty Polly jne. jne. jne. kuin Seeger (okei lauloihan se noitakin) tai Guthrie. Streets of Laredo oli cowboy-balladi, Shenandoah merimieslaulu. Pretty Pollyssa kerrottiin uutisia naapurikylästä. Noista suurin osa taitaa olla 1800-luvulta... Mutta siis onhan nuokin joku joskus laulanut ensimmäistä kertaa, vaikka niitä onkin vuosien varrella muuteltu. Eli herää kysymys milloin nykyajan popmusiikki on folkia? Silloinko kun kukaan ei enää muista kuka ne laulut teki?
 
Nykyajan musiikki samoin kuin Lead Bellyt ja Woody Guthriet eroavat tosin perinteisestä folkista siinä mielessä, että heidän musiikkiaan on levytetty. Nuo kai voisi kuitenkin folkiksi laskea, Woodykin lauleskeli siitä kuinka kauhea se hiekkamyrsky oli, pitkälti vanhojen folklaulujen tyyliin. Dylan oli ja on mielestäni poplaulaja (jos siis Dylania voi laulajaksi sanoa, heko heko).
 
seppov
28.03.2008 13:51:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomalaista tai ei, f-sanasta ja sen merkityksestä keskustelun voisi siirtää suoraan musiikin sosiologeille tai vastaaville. Mutta, kun ameriikan folkkiin on edellä viitattu niin jotain varsinkin sen sisällöstä/laajuudesta yms. kertoo asianosaisten omat näkemykset joukkoon kuulumisesta. Oheinen artistilista on hyvä katsaus (pääasiassa) pohj-amer folk ilmiön nykytekijöihin:
http://www.folkalliance.org/index.p … ons&req=viewarticle&artid=25&page=1
 
shellraiser
28.03.2008 22:02:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pretty Pollyssa kerrottiin uutisia naapurikylästä
 
Aika hyvä näkemys. Alibi-lehti ennen säännöllistä julkaisutoimintaa?
 
Esim. tuolta voi sitten lukea niitä "uutisia":
 
http://www.blackwaterbluegrass.com/bluegrasslyrics1.htm
 
Tietolähteeni mukaan Pretty Polly on ensimmäisen kerran painettu paperille 1727 nimellä The Gosport Tragedy.
 
oo-p
28.03.2008 22:30:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika hyvä näkemys. Alibi-lehti ennen säännöllistä julkaisutoimintaa?
 
Esim. tuolta voi sitten lukea niitä "uutisia":
 
http://www.blackwaterbluegrass.com/bluegrasslyrics1.htm
 
Tietolähteeni mukaan Pretty Polly on ensimmäisen kerran painettu paperille 1727 nimellä The Gosport Tragedy.

 
Kiitos linkistä. Mainiota tekstiä! ..Mutta onko kukaan tehnyt vastaavaa suomeksi?
 
Tuomari Nurmiolta ja Joose Keskitalolta löytynee muutamia, esim. ensin mainitun Rannanjärvi elää on paikoin aika lähellä tunnelmaa. ...Keskitalolla moniakin, esim. Äiti ja Kuljin minä maantietä.. Mutta mitä muita artisteja näitä on?
 
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
Klezberg
28.03.2008 22:33:25 (muokattu 28.03.2008 22:47:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta mulle folk on ennemmin nuo Streets of Laredo, Shenandoah, Banks of Ohio, Oh Susannah, Pretty Polly jne. jne. jne. kuin Seeger (okei lauloihan se noitakin) tai Guthrie. Streets of Laredo oli cowboy-balladi, Shenandoah merimieslaulu. Pretty Pollyssa kerrottiin uutisia naapurikylästä.
 
Lomaxien kokoelma "Folk Song U.S.A." käyttää noista vanhoista lauluista termejä "folk songs" ja "folk music", siellä ei esiinny sanaa "folk" genren nimenä. Kokoelma on julkaistu 1940-luvulla.
 
Jotenkin olen siinä käsityksessä, että genren nimenä "folk" (edit: erotuksena termeistä "folk song" tai "folk music") syntyi kuvaamaan sitä kansanlaulun tyylisten laulujen tekoa ja esittämistä jossakin 1960-alkupuolella, ja tuon nimen alle kuuluvat juuri Guthrie, Seeger, Joan Baez ja Dylanin alkutuotanto.
 
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti
Klezberg
28.03.2008 22:41:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomalaista folkkia on esim. Hector "palkkasoturi", Fredi "roskisdyykkari" ja Irwin " työmiehen lauantai". Malli oli ameriikasta, eli lippahattu, kitara ja huuliharppu.
 
Kansanmusiikki suomessa on mm. perinnehokemia, "rannalla rapakiven kolossa"
tai humalapäissään haukuttuja akkoja, " silmät sillon siniset, vaikkon kieronlaiset..". Joku maniskansoittaja sitten sävelsi nämä kiertojutut.

 
Toki folkin tulo tai tuonti Suomeen 1960-luvulla seurasi enimmäkseen Amerikan mallia. Mutta kyllähän siinä samalla joukossa ottivat mukaan kotimaisempaa aineistoa. Tuolta "Folk! Hootenannysta protestiin 1964-66" löytyy siitä esimerkkejä, mm. Hectorilta, Päivi Paunulta ja Guldkurkornalta, aina Heli Keinosen karjalaislauluihin asti. Ja onhan Hootenanny Trion Pommimies myös pohjaltaan täkälainen kansanlaulu.
 
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti
raindog
29.03.2008 01:09:38 (muokattu 30.03.2008 10:24:08)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edit; selvisin
 
!
jiipee428
01.11.2014 20:20:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oo-p: ilmeisesti folk kuuluu tänne roots-puolelle?
 
Eli suomalainen folk kiinnostaisi, mitä ehdottaisitte?
 
Ja toisakseen, termi neo-folk on mielestäni aika kiinnostava. Mutta en ole oikein perillä siitä mitä se on. Voisiko joku valaista vähän?
 

 
https://soundcloud.com/mielitietty
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «