Aihe: Mexejä ja japseja, lätinää Fenderistä ja saundin metsästyksestä
1 2
Johannes_t
22.03.2008 16:11:43

Ja Fender on sitten taas se ainoa jossa on näin, vai onko isot pojat katsastaneet muitakin massatuotantopajoja?

Eiköhän se tän jutun pointti ollut siinä, että käytetään ennalta speksattua materiaalia, eikä siinä, että joka soittimeen valitaan ne puut erikseen. Tottakai ne repii sieltä varastosta sen lankun mikä milloinkin sattuu tulemaan, kun massatuotannosta on kysymys.

Tossa ketjun alkupäässä oli heitto, että amerikan Fendereihin valittaisiin puut paremmin, siihen vain viittasin. Tilannehan on toki sama muillakin massatuontanto soittimilla. Fendereitä tehdään vaan ihan tolkuttoman paljon enemmän, kuin vaikkapa Laklandeja/Sadowskyja/KSDta jne.
absqua
22.03.2008 16:32:06
Ja sielläkö ne puut on yksillöllisesti joka soittimeen erikseen valittu?

Sopii kyllä epäillä ettei ole. Kunkin merkin custom shopit ja putiikkimallit on sitten asia erikseen. Enkä nyt siitäkään päätäni pantiksi laittaisi valitaanko ne parempien mallienkaan puut nimenomaan soundillisin kriteerein, vai esim. loimujen tms ulkonäköblingblingin määrän mukaisesti.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Johannes_t
22.03.2008 17:04:15 (muokattu 22.03.2008 17:05:08)

Ja sielläkö ne puut on yksillöllisesti joka soittimeen erikseen valittu?

Juu ei, mutta tuotantomäärät on satoja kertoja pienempiä.

E: tosin, kyllähän tuo näkyy myös sitten hinnoissakin
Basismi
23.03.2008 21:49:16 (muokattu 23.03.2008 21:49:50)
Tuskin missään puun paloja siinä mielessä valkattaisiin, että tästäpä saan hyvän rungon mutta tuo viereinen pala ei oikein soundaa. Loimuja ja muita näkyviin jääviä erikoispuita ehkä valikoidaan ulkonäön perusteella ja rumimmat maalataan yli.

Sillä on tietysti merkitystä miltä tukkurilta puut ostetaan, miten ne on säilötty ym. Mutta raakaa peliä se on teollisessa mittakaavassa toimittaessa. Siitä tehdään mitä hyllyssä on. Pienistä valmistajista esim Ken Smithillä taitaa olla puut kymmenen vuotta omassa pajassa ennen valmistusta, sen tehdastourin olen joskus linkittänytkin palstalle. Korean tehtaat v*tut välittää millaista balsaa työstävät ja se näkyy.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
hollstro
23.03.2008 22:09:52

Korean tehtaat v*tut välittää millaista balsaa työstävät ja se näkyy.

tässä kommentissa tiivistyy yleistämisen yksiniittisyys. Valmistusmaa ei määrittele tuotteen tasoa vaan kustannustavoite. jos basson piää olla halpa, joka on usein lähtökohta silloin kun esim. USAlainen valmistaja tekee mallejaan muualla, on myös puun hinnalle asetettu tavoitehinta.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Rämppy
23.03.2008 23:30:15 (muokattu 23.03.2008 23:49:16)
Mulla on tällä hetkellä kaksi Fender presaria: USA '62 reissue ja japsi '57 reissue leppärungolla. Vaikka listahinnoissa noin tonnin ero, en yrittämälläkään keksi miten tuo japsi olisi jenkkiversiota huonompi. Molemmissa on soundi ja soitettavuus kohdallaan ilman mitään modauksia. Kaulat ovat vakaita ja suorasyisiä. Japsissa on tehtaalla asennetut usa-vintage-mikit, joten soundikin on mollemmmissa samaa tasoa pienin nyanssieroin. Molemmat ovat palvelleet luotettavasti. Japsi on ehkä hieman tarkemmin viimeistelty, usa-basso on hieman kevyempi.
Oon nähnyt myös tosi asiallisia meksikonfenkkuja. Mun mielestä yli 800 euron Fendereissä valmistusmaa tai hintaluokka ei automaattisesti takaa parempaa tai huonompaa laatua. Kyse on yksilöistä. Koskee myös custom shop -tavaraa.
En sitten malttanut olla sanomatta.
molder
25.03.2008 11:48:56
Kaikki vaikuttaa, oli sitten kyse Fenderistä tai mistä tahansa. Puu, kaula, nauhat, mikrofonit... Jos runko on hyvin soivaa puuta niin varmasti on vahvistimestakin tuleva saundi parempi kuin liimapaloista tehdyssä jätelauta-kasassa.
Joskus vaihdoin "kalliit" DiMarzion Humpparit vm.85 Japski-presariin ja saundi meni kelvottomaksi. Myin pois.

Itsellä on -83 Japani Fender Jazz Special P/J-mikityksellä. Siinä on oma persoonallinen erottuva "klanginsa" -ylämiddlessä ( Kuuntele Duff Mc Kagan/Guns `m`Roses : Appetite for Destruction ) ja bottnea riittävästi. Se on kai "halpis"-Fenderi joidenkin mielestä, mutta itse soitan sillä mieluummin kun esim. vm-70 Jenkki-Presarilla. ( En omista, mutta On testattu ) Monta kertaa Arvokkaampihan rahallisesti tuo 70-vm Jenkki Presari tietenkin on, mutta onko se "parempi"? Ei minun mielestä. Maku-asia siis.
"The SOUND of VOLUME"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)