Aihe: bassarin syvyys!?
1 2 3 4
Despabilado
22.03.2008 15:28:50 (muokattu 22.03.2008 15:35:41)
eli siis esim vaikka mikä hyvä mihinkin:
22x18, 22x20, 22x16
tai
24x20 24x24
tai
20x16,20x18
noin esimerkkeinä!

itseä lähinnä kiinnostaisi uutta settiä ostaessa toi 22x18 vai 22x20?
olisin hakemassa semmosta lyhyttä matalaa jymäkkää 'bop' soundia (myös 24x18 luetaan vaihtoehdoksi koska ylätomit tuossa tama superstar hyper-drivessä ovat litteähköt)
Despabilado
22.03.2008 15:36:26
Mene kokeilemaan!!!!!

no kun paikallisissa musiikki liikkeissä ei pahemmin ole laajaa rumpusettivalikoimaa missä saisi juuri tuota toivottua sarjaa kokeiltua
markkuliini
22.03.2008 15:43:00 (muokattu 22.03.2008 15:46:12)

itseä lähinnä kiinnostaisi uutta settiä ostaessa toi 22x18 vai 22x20?
olisin hakemassa semmosta lyhyttä matalaa jymäkkää 'bop' soundia (myös 24x18 luetaan vaihtoehdoksi koska ylätomit tuossa tama superstar hyper-drivessä ovat litteähköt)

Oma kokemukseni on, että lisäsyvyys ei lisää botnea enää n.16-17" jälkeen vaan vain pidentää sointia turhaan ja tekee rummusta dynaamisesti yksipuolisen (syttyy vain kovaa polkiessa), selvästi raskaamman soittaa, ja hieman mutaisen ja epäselvän kuuloisen. Vähän hieman samaan tapaan kuin suurin osa 8" syvistä virveleistä.

Itse suosittelisin ehdottomasti 22" x 16" jos soundi pitäisi olla matala ja jymäkkä "bop". 22" x 18" on enemmänkin "boooom". Monet kuvailee kehuen noita supersyviä että kauhea kanuuna. Ja niitä ne ovat myös huonossa mielessä. Eivät ollenkaan niin monipuolisia. 22" x 20" on jo mun mielestä täysin käsittämätön yhtälö, niin soitettavuudeltaan (no en ole montaa kokeillut, mutta niiden perusteella en haluakaan enää kokeilla), soundiltaan kuin roudattavuudeltaan.

Itselläni on 22" x 16" ja erittäin jymäkkä kyllä se.

Ps: Tuo supersyvä-bassari-muoti on todellakin vain muoti-ilmiö, ja pian nekin onneksi häviää kuvioista.
...kuvitellen että jokainen kuutio puuta tarkoitaa kissan päivät vitun pitkäksi ajaksi...
markkuliini
22.03.2008 15:44:36 (muokattu 22.03.2008 15:44:54)

Mene kokeilemaan!!!!!

Mene räpläämään sitä kamera-systeemiä, vai mikä se oli, välillä. Ei tuo neuvo ketään auta. Kerro missä liikkeessä Suomessa (tai vaikka ulkomailla) pääset testaamaan saman sarjan erisyvyisiä bassareita rinnakkain!
...kuvitellen että jokainen kuutio puuta tarkoitaa kissan päivät vitun pitkäksi ajaksi...
Kailis
22.03.2008 16:00:21

Mene räpläämään sitä kamera-systeemiä, vai mikä se oli, välillä. Ei tuo neuvo ketään auta. Kerro missä liikkeessä Suomessa (tai vaikka ulkomailla) pääset testaamaan saman sarjan erisyvyisiä bassareita rinnakkain!

No joo, ei missään. Hyvin selitit. samansuuntaisia kokemuksia tuosta basarin syvyydestä. Tuntuu että soundi menee tietyn syvyyden jälkeen tukkoon. Oma 20X16 Brady on siinä rajalla. Muistelkaapas vaikka Bonhamin soundia, ei ollut syvyyttä basarissa mutta soundi on melko jees. Tosin hieman halkaisijaltaan isompi.
markkuliini
22.03.2008 16:02:47

Monelta olen kuullut seuraavat ihanteelliset yleiskäyttö-mitat. 20" x 16", 22" x 16" ja 24" x 14".

18" x 16" ja 18 x 14" saavat aikalailla yhtä paljon ääniä.
Velli
22.03.2008 19:23:58 (muokattu 22.03.2008 19:24:50)
Juu, Markkuliinin kanssa olen samoilla linjoilla. Mitä syvempi sitä parempi ei todellakaan pidä paikkaansa. Jos haluaa ison, mutta lyhytsointisen ja kiinteän soundin, niin 22"x14" on oikein hyvä. Itselläni on kaksi vanhaa ludaribasari tuolla koolla, ja kummatkin ovat erittäin toimivia.

Löytyyhän multa yksi 22"x18" Premier Gen-X basarikin, joka on todella muhkeasoundinen. Se tosin toimii parhaiten juuri silloin kun sitä polkee kovaa. Rokkikeikoilla se onkin mukana käynyt. Hyvä yhden soundin peli, mutta ei lähellekään yhtä monipuolinen kuin ne ludaribasarit.

Eli itse suosittelisin joko 22"x14" tai 22"x16".
Roberto
23.03.2008 09:47:48

Jos haluaa ison, mutta lyhytsointisen ja kiinteän soundin, niin 22"x14" on oikein hyvä.

Komppaan. Ja pakko lisätä alkup kysyjälle et älä nyt mitään saatanan Tamoja osta.
hollmi-5
23.03.2008 10:22:06
Syvyys ei tee soundia paremmaksi. Esim 20X18" on jo minulle liian syvä. Tulee helposti flangerimainen soundi. Ikään kuin todella lyhyt tärykaiku. 20x16" on ihan toisesta maailmasta. Ja kokeillut olen saman valmistajan samalla runolla varustetuoilla rummuilla. Soittotuntumakin on lyhyemmässä parempi.

14" syvyys riittää hyvin. ja 17" tuntuisi minun kokemuksella olevan maksimi 22" tuumaisiin asti ja 24" bassorummussa 16" on syvin kokeilemani ja sekin on hyvä syvyys.

Eri valmistajien rummut tokin toimivat eri tavoin, eikä yleispätevää sääntöä ole.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Jupi57
23.03.2008 11:14:29
eikä yleispätevää sääntöä ole
Muistanko väärin, että joskus olisi jossain kirjoitettu suositus:
"noin 70 prosenttia halkaisijasta on optimaalinen tomin (basarin) syvyys".
Nii-i miten sitten neliökoon tai syvemmät lattiatomit.

Itselläni on 22" x 16" ja erittäin jymäkkä kyllä se.
Nii minullakii ja sekin on jymäkkä tarvittaessa.
Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni-
JanneO
23.03.2008 11:14:43
Mulla on nuo PDP:n Lx:t ja mielestäni toimii ihan hyvin tuo 22x18, toisessa setissä oli taasen Pearlin 22x16 ja kyllä siinä jäi ohuemmaksi tuo soundi.
Toisaalta on kyseessä kahden eri vuosikymmenen vermeet.

Soundiin vaikuttava tekijä on myös reikä basarin kalvossa (ja sen sijainti siinä), ilman poistuminen sieltä pasuunasta vaikuttaa soitettavuuteen ja soundiin.
Omalla kohdalla, oli rumpu sitten 16 tai 18 syvä, niin oli huomattavasti hankalampi soittaa kun ei ollut reikää kalvossa.
Paas
23.03.2008 11:29:21 (muokattu 23.03.2008 11:31:33)
Vastaavia kokemuksia täälläkin. Aiemmin kannatin näitä syvempiä basareita, mutta sittemmin tullut siihen tulokseen ettei syvempi ole parempi todellakaan. 3 kpl erilaista 20x18 basaria on ollut nurkissa. Starclassic performeri(vanhempi performeri) oli aika tuhnu ja mitään sanomaton tuossa koossa. DW:n basari samankokoisena oli miellyttävä tapaus, aika tykki. Mutta kyllä se rumpu olisi ollut monipuolisempi mikäli olisi syvyyttä ollut sen pari tuumaa vähemmän, tai ainakin tuuman. Sitten Designer joka oli erittäin hyvä rumpu, mutta kuitenkin vaikutti olevan setin heikoin lenkki. Näköjään tuo 18" syvyys oli sillekin hieman liikaa, olisi ollut parempi sekin varmasti jos olisi ollut sen tuuman tai pari lyhyempi.

Jos uuden setin ostaisin 20" basarilla ja tarkoituksena olisi soittaa enimmäkseen hieman tuhdimpaa kamaa jossa melkein aina soitetaan suht kovaa valitsisin syvyydeksi 17". Monipuolisempaa rumpua haettaessa se voisi olla sen 16".

22" basaria en myöskään varmaan ottaisi enää 17" tuumasta syvempänä. Tämänhetkisessä 24" basarissa 14" syvyys tuntuu riittävän hyvin. Ei tuollaisen tarvitse ollakaan sen syvempi, tulee muuten vaan raskassoittoiseksi se rumpu kun pitää niin suurta ilmamassaa liikuttaa.
Nolte
23.03.2008 11:35:26
24" bassorummussa 16" on syvin kokeilemani

Muisti pettää taas. ;) Kokeilit minun 24x18 Genistaa, ja ainakin soundista käsittääkseni tykkäsit. Ainakin minä tykkäsin, kuin hullu puurosta. Tuntumasta en sano mitään, kun en silloin siitä vielä mitään ymmärtänyt.

Gretscheissä oli 22x18, ja se todentotta tuntui hieman raskaalta poljettavalta. Totuin kylläkin siihen, ja soundi oli oikein hyvä niin akustisesti, kuin meidän vaatimattomissa nauhoituksissakin. Yamaha RC:n 24x16 oli kevympi polkea, kuin Gretschin 22x18.
nxvbvkjhuerghbxn3579328!!!
hollmi-5
23.03.2008 12:25:27
Muisti pettää taas. ;) Kokeilit minun 24x18 Genistaa, ja ainakin soundista käsittääkseni tykkäsit. Ainakin minä tykkäsin, kuin hullu puurosta. Tuntumasta en sano mitään, kun en silloin siitä vielä mitään ymmärtänyt.

Taas pettää ;-) Totta turiset. Genistassa toimi hienosti 18" syvyys 24" bassorummussa.
Soundit, piuhat ja kajarit.
seppo i
23.03.2008 15:46:45
Samaa mieltä muiden kanssa: 20-22x16 on aika ihanteellinen koko, jolla on helppo saada lämmin mutta sopivan napakka saundi. Jopa 22x12 bassarissa on mukavasti alapäätä ja potkua, ja senkin kanssa on pitkälle kalvovalinnasta kiinni, mikälainen ääni tulee.

Monet rumpuvalmistajat näyttää kuitenkin syventävän uusien mallien bassareita: 20" syvä 22" rumpu ei ole enää mikään harvinen peli, ja epäilen, että muotijuttu on syynä. Syvempi = siistimpi, enemmän pärettä samalla rahalla ?

Näyttä vaan siltä, että on pakko ostaa se 16" syvempi bassari, jossa meinaa uutta kamaa hankkia, eikä ole oikein varaa noihin design -juttuihin. 20x17.5 on uusimman rummun koko, enkä ole tuota vielä päässyt kunnolla kokeilemaan, kun osa setistä on vielä maailmalla. Tarkoitus olisi tehdä jonkunlainen vertailu settien kesken, kun kaikki rummut on koossa.
Rockster
23.03.2008 19:41:01
Itse olen kovasti mieltynyt noihin vähintään 17" syviin ja 22'" basareihin. 18" syvät ovat olleet niitä kaikkein mieluisimpia vehkeitä. Oderyn setin 22x18" basarin voittanutta en ole edelleenkään tavannut missään. Se oli suorastaan eroottinen kokemus. Sen kyseisen kanuunan kun saisi takaisin ja päällystettynä Silver Sparklena, niin laittaisin Yamahan salaa nurkkaan. Valitettavasti sellaista basaria ei ole muissa seteissä eteen tullut. Oakien tomit ovat mahtavat, mutta basari ei ole lähelläkään Oderyn vastaavaa. On se Oak basari hyvä sekin, mutta ison O:n veroinen ikuna...
"Leuka maassa kohti uusia pettymyksiä."
Roberto
24.03.2008 11:18:16

Mulle toimii 14" syvissä juurikin se että ne ei ole mitään kanuunoita, eli ensinnäkin on dynamiikkaa vireestä riippuen just niinku haluaa, ja toisekseen se Ludarityyppinen tukkoon polkemis-soundi löytyy myös ilman että metakka nousee älyttömyyksiin.

Toisaalta ei mulla oo bassaria ikinä monitorissakaan, menee koko lavasoundi/kuuntelu ihan vituix.
Mikael
24.03.2008 14:51:24

14" on mullekin hyvä syvyys, niin 20" kuin 22" bassarissa. Syviä bassareita on jotenkin outo soittaa ja balanssi tuntuu menevän jotenkin liian raskaaks... mut kai se on tottumiskysymys.
Inhimillisyys on hyve.
Kailis
24.03.2008 15:57:34

Eli oliskos tämäkin ns. makuasia, mihin ei mitään absoluuttista totuutta saada. Kuten aikaisemmin mainitsin, omassa Bradyssäni 20"X16" joka on rajatapaus. Voin ihan hyvin myöntää, että jos pääsisin valitsemaan syvyyden, pätkäisisin 2" huitsin nevadaan. Kyllähän tuo potkii, mutta herkkyyttä ja kontrollia kaipaisin enemmän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)