Aihe: Mexejä ja japseja, lätinää Fenderistä ja saundin metsästyksestä
1 2
Siderocks
20.03.2008 03:14:22

Vähän yritin tässä tutkiskella noita Fenderin eri malleja kun tää ikuisuusprojekti "SITÄ PARASTA saundia etsimässä" taitaa jatkua tuohon suuntaan.

Joo ja asiaan. Tutkailin noita mexejä ja japskeja ja texmexejä ja sun muita nii onko homman nimi nyt tämä että Mexifenkuissa on leppärungot ja japskeissa lehmusta? Onko hyvän lehmuksen saundi parempi kuin paskan lepän (okei makuasia mut yrittäkää)? Mites tuo laadunsäätely muuten, onko puut yhtä laadukkaita kuin USA-malleissa? Työnjälki tietenkin vähemmän huoliteltua mut tosiaan materiaali kiinnostaa. Mitä täältä nyt seurannut keskusteluita nii porukka tuntuu olevan kovasti Japania-leirissä jos noista kahdesta on valittava.

Haen nyt juurikin tollaista saundia ku ääninäytteissä löytyy Juki68(vaimikäsevuosioli):n '75-Passosta. Vaatiiko tollasta saundia lähellepääseminen muutaki ku soittamaanopettelun ja "kehitysmaa"-Fenderin oston? Squjut aattelin jättää väliin kun ei kuulemma yhtä tykkiä tumppua irtoa ku ite Fenkusta ja empiiriset tutkailut tukee tuota väittämää. Ja semmonen piti mainita että mulla ei oo kiinnostusta hommata Tokaita. Asennevamma tai ei.

Painotan tässä vielä vähän sitä että mulla tää projekti luultavasti jatkuu vielä loppuelämän ajan (kuten varmaan suurimmalla osalla täällä) niin en viittis välttämättä sitä top notcheinta gearia laittaa tässä vaiheessa koulutusta ellei se ole ainoa vaihtoehto.

Tulipa romaani.
http://www.mikseri.net/wintery
pekezu
20.03.2008 10:03:44

Mexifenkuissa on leppärungot ja japskeissa lehmusta?

Halvoissa japskeissa on tuota lehmusta, mutta hieman enemmän sijoittamalla saa myös leppärunkoisia. Omat kokemukseni lehmuksesta ovat negatiiviset. Turhan honottava ja "tasapainoton" saundi. En digannut.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
piivei
20.03.2008 23:09:27
Meksikaanoista ja halvoista jaappanin fenkuista ei löydy mun kokemuksen mukaan riittävää presenceä esim. rokkitouhuihin. Ne tuppaavat olemaan bändin seassa väärällä tavalla tumppuja ja soundiltaan tasapainottomia. Sijoita, jos vaan mahdollista USA:laiseen. Niissä on vakiona hyvät sähköt, tarkemmin valitut ja oikeanlaiset puut ja hyvä jälleenmyyntiarvo. Yksilöitä nekin on mutta kokeilemalla varmasti löydät niistä mieleisen.
jvakeva
20.03.2008 23:48:59

savunahoista ei henk.koht. kokemusta, mutta ainakin japsi - usa std. vertailun jenkki voittaa 69-0.

en tiefä kuin "varttunut" korva sinulla on, mutta soitteleppa jommallakummalla vähän aikaa, niin ihmettelet, miten et aikaisemmin huomannut eroa.

onhan noita nipponeita tietysti usa mikeilläkin, mutta niistä en tiedä mitään, eikä varmaan tarttekkaan. tuo nykynen jenkki täyttää mun fenkku-kiintiön ihan kivasti.
Bassoneuvos
Siderocks
21.03.2008 02:55:27 (muokattu 21.03.2008 02:58:53)

savunahoista ei henk.koht. kokemusta, mutta ainakin japsi - usa std. vertailun jenkki voittaa 69-0.

en tiefä kuin "varttunut" korva sinulla on, mutta soitteleppa jommallakummalla vähän aikaa, niin ihmettelet, miten et aikaisemmin huomannut eroa.

onhan noita nipponeita tietysti usa mikeilläkin, mutta niistä en tiedä mitään, eikä varmaan tarttekkaan. tuo nykynen jenkki täyttää mun fenkku-kiintiön ihan kivasti.

Kyllä meikäläisen korva tietää mitä tällä hetkellä haluaa. Mut ei oo tosiaan nyt kyse mikeistä ellei ne oikeesti oo halpismaa-versioina niin paljo paskempia. Potkivaa alamiddleä ja bassoa tässä nyt kaivataan. Ekana ne materiaalit kuntoon. Eli voiko käypällä japski-Fenkulla päästellä samaan malliin tulevien vuosikymmenten läpi ku Jenkki-hommilla?

?onkelma? hommassa nyt on että kestää noin puolesta vuodesta vuoteen per basso selvittää miten tämä toimii meikäläiselle ja pari kertaa tuo aika selvittää miten se toimii bändikontekstissa. Ehkä oikoteitä etsin mitä ei ole.
hollstro
21.03.2008 08:44:01

Parhaat (kalleimmat) Japanin Fenderit ovat niin puiltaan, raudoiltaan kuin mikeiltään USA-Fendereiden tasoa. Työnlaatu on paras mahdollinen. Jos haluaa Vintage-henkistä ja saundista Fenderiä, ei ole mitään syytä vieroksua Japanin tuotteita.

Minua eivät nuo modernimmat USA-Fenderit sytytä. G&L ja Music Man ovat parempia versioita moderneista bassoista, joten katselisin siihen suuntaan jos vaihtoehto on esim. USA standard Jatsi tai Presari.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Hollström
21.03.2008 09:31:25
Haen nyt juurikin tollaista saundia ku ääninäytteissä löytyy Juki68(vaimikäsevuosioli):n '75-Passosta.

No jos juurikin tuota hakee, niin silloin basson pitää olla toi sama vehe, eli saarnirunkoinen ja vaahteraotelaudalla vuodelta '75. Sit vielä sama kaveri soittamaan niin that's it.

Mutta oletettavasti aika lähelle pääsee millä tahansa vaahteraotelautaisella passiivi peruspresarilla, oli se sitten japsi, meksiko, jenkki tai joku muu.

Uustuotannosta kaikkein lähimpänä varmaan tämä:
http://soundstore.fi/product_info.php/cPath/30_23/products_id/2983

En ole kylläkään päässyt kokeilemaan.
Point-to-point ripuliranne
pekezu
21.03.2008 12:29:26

Voi elämä että osaa passiivipresari himottaa. Kakkosbeisiksi. Joku kumma pakkomielle tollasiin laitteisin, jossa käyttöliitymä on helppoakin helpompi. Ei muuta kiitos.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
Siderocks
21.03.2008 14:28:23

Voi elämä että osaa passiivipresari himottaa. Kakkosbeisiksi. Joku kumma pakkomielle tollasiin laitteisin, jossa käyttöliitymä on helppoakin helpompi. Ei muuta kiitos.

Itekki alkanu arvostaa suuresti ku kahlannu läpi noita halpoja aktiivipaskoja jotka levahtaa aina jossai vaiheessa. Mitä vähemmän rikkimenevää tai ees irtoavaa nii sen parempi. Varmempi olo soittaakki ku voi luottaa että ei tuu yllätyksiä.
IJarro
21.03.2008 15:58:42
Musta on TÄYSIN NAURETTAVAA ostaa basso puitten perusteella.

Soundi on ainaki mulla AINA se tärkein ominaisuus.
Ulkonäkö ja egonvenytys tulee seuraavana.

Mut puut? Jos soundaa hyvältä, onko sillä mitään väliä onkse sit jotai faneeria vai lehmusta? Kyljessä ei kuitenkaan lue "tämä on vaneerinen" tai "tämän puut on paremmat kuin kellään"

Souni ja tatsi ratkasee. Sama millä konstein se on saatu aikaseks. Ja jos ei korva riitä kertomaan soundien eroja eri puiden välillä, onko sillä sit mitään väliä? Ja jos on silti, suosittelen hankkimaan jonkun squierin ensin ja ostamaan "kunnollisen" sit ku korva ja sormet pelaa.

Ostakaa hyviä bassoja älkääkä mitään hyviä puita sisältäviä bassoja.
Let's do some living after we die...
tauranen
21.03.2008 17:18:33

Mut puut? Jos soundaa hyvältä, onko sillä mitään väliä onkse sit jotai faneeria vai lehmusta? Kyljessä ei kuitenkaan lue "tämä on vaneerinen" tai "tämän puut on paremmat kuin kellään"

Souni ja tatsi ratkasee. Sama millä konstein se on saatu aikaseks. Ja jos ei korva riitä kertomaan soundien eroja eri puiden välillä, onko sillä sit mitään väliä? Ja jos on silti, suosittelen hankkimaan jonkun squierin ensin ja ostamaan "kunnollisen" sit ku korva ja sormet pelaa.

Se on vaan sillaslailla että hyvät bassot on tehty hyvistä puista. Sieltä se basson ominaissoundi tulee. Se kertoo paljon soittimesta, jopa sähköbassosta, minkä kuuloiselta se soundaa akustisesti, soiko se ylipäätään. En ainakaan itse ehdon tahdoin ostaisi vanerirunkoista sähköbassoa (tosin joskus olen haaveillut kontrasta, joita saa kohtuu edullisesti vanerikopalla, mutta niissä on taas kaikukoppa pohjalta tuo rakenne). Dan Armstrongin plexibasson voisin ostaa, miltähän se soundaa akustisesti.
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
IJarro
21.03.2008 18:57:03
Se on vaan sillaslailla että hyvät bassot on tehty hyvistä puista.

Tietty.

En vaan nää mitään järkeä vertailla puita (jotka on pakkelikerroksen alla piilossa), kun vois vertailla soundeja sellaisinaan miettimättä sen kummemmin puita.

Eli tietty puut siellä vaikuttaa.
J.Hollström
21.03.2008 19:18:11

Kyllä minulle puut merkkaa jo ihan lähtökohtaisestikin jotain, ennenkuin yhtäkään ääntä olen vehkeestä ottanut. Soitinrakennuksessa on vaan tietyt materiaalit jotka ovat vakiinnuttaneet paikkansa esim. kielisoittimissa, ja suunnileen voi arvata miltä mikäkin kombinaatio tietynmallisessa soittimessa kuulostaa. Samoin ne määrittelee pitkälle soittimen painon, joka on myös minulle yksi oleellinen asia.

Suoraan sanottuna, en lähde ostomielessä edes kokeilemaan sellaista soitinta jossa on esim. vaneribody. Oli se vaikka kuinka naurettavaa ja soundi ihan mitä tahansa. Juuri eilen feidasin yhden skittakaupan, kun body osottautui joksikin muuksi mitä oletin. Ääntäkään en siitä vehkeestä ottanut, vaikka soitin oli minulla himassa. Pelkkä soittimen purkaminen riitti johtopäätöksiin.
J.Hollström
21.03.2008 20:21:52
Juki, tarkoititko, että ruuvasit kitaran paloihin ennen ensimmäistäkään ääntä? Jos niin teit, syvä kumarrukseni täältä! Siinä on mies, joka tietää mitä hakee.

Kyllä. Kielet poikki ja suolestin soittimen.

Otin kyllä muutaman soinnun kasauksen jälkeen testatessani virettä kun asensin uudet kielet ja pakkasin laukkuun takaisin. Tosin tunnelma oli jo ennen sitä pilalla.

Kuulostaa varmaan pähkähullulta, mutta tiedän suunnilleen miltä hyvä strato soundaa, joten soittoharjoituksiin tämän ruiskun kanssa en alkanut.
IJarro
21.03.2008 22:59:18
Kyllä minulle puut merkkaa jo ihan lähtökohtaisestikin jotain, ennenkuin yhtäkään ääntä olen vehkeestä ottanut. Soitinrakennuksessa on vaan tietyt materiaalit jotka ovat vakiinnuttaneet paikkansa esim. kielisoittimissa, ja suunnileen voi arvata miltä mikäkin kombinaatio tietynmallisessa soittimessa kuulostaa.

Sun tapauksessa ehkä toimii, mutta harvapa pystyy tosta vaan kertomaan esim lehmuksen ja lepän erot, ku joka soitin on kuitenkin myös yksilö.

Samoin ne määrittelee pitkälle soittimen painon, joka on myös minulle yksi oleellinen asia.

Paino on oleellinen asia.
Soundi on oleellinen asia.
Tatsi on oleellinen asia.
Ulkonäkö on oleellinen asia
Viimeistely on olennainen asia.

Puut toki vaikuttaa näihin kaikkiin, tietenkin. Musta silti itseiarvona se PUU ei ole olennainen asia, jos vaan noi edeltävät 5 asiaa on kunnossa. (No ehkä jos on vaneribody, ni sit, mut sillon tuskin noi 5 muutakaan asiaa on kunnossa).

Hommaa voi vähän verrata joihinkin patoutuneisiin beatles/rollarit/muuta_aikalaiset -diggareihin, jotak ihan vaan periaatteesta tyrmäävät ja sanovat kaikkea nykymusiikkia paskaksi, vaan sillä perusteella et se on 2000-luvulla tehty.
Tottahan se on, et hyvin vähän nykyään enää mitään hyvää tehäänkään, mut vähän on eri kuin ei mitään.

Jos voisit vielä vähän juki valaista hölmöä, et mikä niissä puissa sit on niin tärkeetä? Ymmärrän kyl et ne vaikuttaa kaikkeen ja paljon, mut jos kaikki on kunnossa, mikä niissä "huonoissa puissa" sit tekee siitä soittimesta paskan?
Blackstone
22.03.2008 10:10:17 (muokattu 22.03.2008 10:32:06)

Juki on kyllä täysin oikeassa. Bassossa puu vaikuttaa niin paljon soundiin että ei tarvitse kauaa harkita otanko testiin saarnirunkoisen vai agathis(paskan). Edes hyvällä elektroniikalla ei tilannetta korjata jos lähtötilanne on jo pielessä. Ja kun tarkemmin tutkit niin yleensä se parempisoundinen basso on laadukkaista puista tehty. Näin se vaan menee. Toki kokonaisuushan se bassokin on mutta puu on mielestäni yksi tärkeimmistä osa-alueista, jota ei pidä vähätellä.

Tässä vielä ihan jees linkki soitinpuiden eroista: http://koti.mbnet.fi/sarza66/alasivut/puulajit.htm
Johannes_t
22.03.2008 15:25:33

Täytyy sen verran, taas, porukkaa järkyttää, että meininki Fenderin tehtailla on aika karua ja puun valitseminen yms. on aika kaukana totuudesta. Todisteita en oikein pysty esittämään, kun jostain syystä tuolla ei saa ottaa kuvia.

Tai näin isot pojat puhuu.

Custom-shop tietty erikseen.
J.Hollström
22.03.2008 15:51:33
Täytyy sen verran, taas, porukkaa järkyttää, että meininki Fenderin tehtailla on aika karua ja puun valitseminen yms. on aika kaukana totuudesta.

Ja Fender on sitten taas se ainoa jossa on näin, vai onko isot pojat katsastaneet muitakin massatuotantopajoja?

Eiköhän se tän jutun pointti ollut siinä, että käytetään ennalta speksattua materiaalia, eikä siinä, että joka soittimeen valitaan ne puut erikseen. Tottakai ne repii sieltä varastosta sen lankun mikä milloinkin sattuu tulemaan, kun massatuotannosta on kysymys.
J.Hollström
22.03.2008 16:00:41 (muokattu 22.03.2008 16:00:55)
Todisteita en oikein pysty esittämään, kun jostain syystä tuolla ei saa ottaa kuvia.

Mutta youtubeen voi laittaa liikkuvaa kuvaa tehtaalta:
http://www.youtube.com/watch?v=bzm7OfuNBcQ

Siellähän niitä puita on vinot pinot.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)