Aihe: Kitara halki, onko oikeutta takuuseen.
1 2 3 4
flattopguitar
21.03.2008 11:27:34
Kitarat eivät normaalisti halkeile normaaliolosuhteissa, vain pieni prosentti kitaroista hajoaa tuolla tavalla. Ja on sillä maahantuojallakin vastuu, jos se kuskaa tänne muualla valmistettua kamaa, joka ei kestä Suomen olosuhteita.

Jos kitara halkeaa muutaman viikon, ehkä kuukauden kuluessa ostohetkestä voi vedota takuuseen, mutta on silkkää omaa tyhmyyttä olla käyttämättä mitään ulkopuolistä kosteutusta jos omistaa kokopuisen akustisen kitaran. Tyhmästä päästä saa yleensä kärsiä ja kitaran korjaajat kiittävät maksavien asiakkaiden muodossa, joita yleensä alkavat alkuvuodesta valumaan ovista sisälle, kun kosteutus on unohtunut.
risto
21.03.2008 12:52:03 (muokattu 21.03.2008 13:04:02)

Jos kitara halkeaa muutaman viikon, ehkä kuukauden kuluessa ostohetkestä voi vedota takuuseen, mutta on silkkää omaa tyhmyyttä olla käyttämättä mitään ulkopuolistä kosteutusta jos omistaa kokopuisen akustisen kitaran. Tyhmästä päästä saa yleensä kärsiä ja kitaran korjaajat kiittävät maksavien asiakkaiden muodossa, joita yleensä alkavat alkuvuodesta valumaan ovista sisälle, kun kosteutus on unohtunut.

Oletko kenties jonkun maahantuojan edustaja kun noin kiivasti yrität sysätä vastuuta kuluttajalle? Kostuttajiat ovat aika uusi keksintö, esim. vanhat Stradivariuksetkin ovat kestäneet vuosisatoja ilman moderneja kostuttajia.

PS. Minä veikaan että kyse saattaa olla siitä, että nykyisillä valmistusmäärillä valmistajilla ei ole mahdollisuutta odottaa puun vanhenemista riittävästi kuten joskus ennen aikaan...
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
poppamies
21.03.2008 13:12:28 (muokattu 21.03.2008 13:12:46)

... Kostuttajiat ovat aika uusi keksintö, esim. vanhat Stradivariuksetkin ovat kestäneet vuosisatoja ilman moderneja kostuttajia...

Siihen aikaan ei ollut kaukolämpöverkkoon kytkettyjä kivitaloja missä ilma suhteelleinen kosteus on kohtuuttoman matala. Ei hyvä, ei soittopelille eikä soittajalle.
G strings are for strippers!
Les Fender
21.03.2008 13:44:22
Oletko kenties jonkun maahantuojan edustaja kun noin kiivasti yrität sysätä vastuuta kuluttajalle?

Kerrohan sinä Risto miksi näet sopivasta suhteellisesta kosteudesta huolehtimisen jotenkin negatiivisena? Ovatko allergialiitto, lääkärit ja vaikkapa kitaran valmistajat kaikki väärässä kun sanovat liian kuivan sisäilman aiheuttavan ongelmia?

Ei kai kukaan tervejärkinen edellytä, että pitää keikoillekin ottaa mukaan jo ilmankostutin

Siis tarkoitatko että kostuttajan pitäminen/suositteleminen laukkuun on vajaamielisen hommaa? Miksi?

Kostuttajiat ovat aika uusi keksintö, esim. vanhat Stradivariuksetkin ovat kestäneet vuosisatoja ilman moderneja kostuttajia.

Viulujen rakenne ei ole samanlainen kuin kitaran. Myös säilytysolosuhteet ovat muutuneet radikaalisti, ei tällaista raivokasta lämmitystä ennen ollut. Epäilen myös ettei Stradivariuksia kovin paljon täällä ole kovin uusina ollut. Haljenneita suomessa tehtyjä vanhoja viuluja ym. jousisoittimia olet varmaan sinäkin nähnyt? Ei kannata verrata, mieluumin vertaa vanhoihin kitaroihin, niitäkin runsaasti löytyy. Itse en ole nähnyt kuin muutaman täysin halkeamattoman Noson tai Munkkers Landolan, haljenneita kyllä runsaasti.

Luulempa ettei kukaan Stradivariuksenkaan omistaja toisi pakkasilla omaansa säilytykseen kämppään jossa ilmankosteus on 15% luokkaa. Eiköhän noitten säilytysolosuhteista ole jotenin pyritty huolehtimaan, vai onko jotain faktatietoa muusta?

PS. Minä veikaan että kyse saattaa olla siitä, että nykyisillä valmistusmäärillä valmistajilla ei ole mahdollisuutta odottaa puun vanhenemista riittävästi kuten joskus ennen aikaan...

Varmaan näinkin, mutta eikös tuo vaan tue sitä valmistajankin suosittelemaa sopivasta kosteudesta huolehtimista? Riskin otto on omassa harkinnassa.
"Living is easy with eyes closed!"
PappaSF
21.03.2008 14:30:28
En mä ole sitä vastaan, lähinnä tässä kismittää se, että kaikki vastuu oletusarvoisesti pyritään sysäämään kuluttajalle.

Niinpä. Kyllä se niin vaan on että kitaran kuuluu kestää näissä suomenkin oloissa normaalisti käytettynä, jos ei kestä niin takuuseen ilman muuta.

Asiasta juttelin juuri musiikkiliikkeen myyjän kanssa ja hän sanoi, että kyllä akustisten kokopuisten kitaroiden pitää kestää ns. normaalikäytössä ilman kosteutusta ja jos ei kestä niin takuuseen.

Takuuajasta vielä sen verran että vaikka se olisi mennyt umpeen voidaan takuuna silti vielä korjata eli ei se takuu katkea kuin seinään ns. takuun vikan päivän ollessa juuri takanapäin. (taisin aikaisemmin jo todeta tapauksesta ihan tarpeeksi takuun suhteen, joten se takuista).

Ihmettelen kovasti kyllä tätä halkeamis asiaa kun en ole siihen ikinä törmänny ja kokopuukantisia kitaroita on monella kaverilla ja itelläni on ja ollut myös aikaisemmin eli tuntuu kyllä harvinaiselta että ne itekseen halkeilis.
Jymi
22.03.2008 13:41:52 (muokattu 22.03.2008 13:44:11)
Samaa mieltä täälläkin. Kitarat eivät normaalisti halkeile normaaliolosuhteissa, vain pieni prosentti kitaroista hajoaa tuolla tavalla. Ja on sillä maahantuojallakin vastuu, jos se kuskaa tänne muualla valmistettua kamaa, joka ei kestä Suomen olosuhteita.

Eiköhän se ole kuluttajan valinta, kun haluaa tänne tarvaraa, joka ei ilmastostamme johtuvaa sisäilman lämmitystä kestä. Minä ainakin haluan hyviä kitaroita tänne, vaikka niistä pitääkin huolehtia.

Kitaranhan pitää kestää roudaamista keikkakäytössä sisältä ulos ja ulkoa sisään, ulkoimakeikkoja yms. Ei kai kukaan tervejärkinen edellytä, että pitää keikoillekin ottaa mukaan jo ilmankostutin ja atmosfäärikaappi yms. Vie juttu kuluttaja-asiamiehelle jos maahantuoja yrittää luistaa vastuustaan, sillähän on näytön paikka, jos ryhtyy väittämään että kitaraa on säilytetty väärin ...

Tähän sanoisin että kyllä kuluttajallakin on vastuu tälläisessa aisiassa, josta yleisesti tiedetään, että kostutuksen välttäminen lisää halkeamisen riskiä huomattavasti.

Hyvinsoivan kitaran rakenne nyt vain on sellainen, että halkeamisriski kitaran kuivuessa on olemassa. Tärkeimpinä varmaan kannen ohuus ja tukirimoituksen ja kannen toisistaan poikkeavat syysuunnat, jolloin kosteuseläminen tapahtuu eri suuntiin, joka lisää jännitteitä.

Jos haluaa kitaran, jonka kosteuselämisestä ei tarvitse huolehtia, niin jokainen voi hommata sellaisen. Mutta silloin täytyy olla valmis luopumaan soinnista. Tässä kuluttajalla valinnan paikka. Ostaako kallis kokopuinen kitara jonka kostuksesta olisi hyvä huolehtia vai halpa laminoitu, joka ei niin kosteudesta välitä. Samalla pitää tehdä valinta kitaran soinnissa.

Itse näen asunnon kostutuksesta vaan pelkkää hyötyä talvisaikaan. Akustinen voi hyvin, ihminen voi hyvin, parketti ei talvella kuivuessaan irvistele, paneelit ei irvistele yms. Kaikki mikä on puuta elää kosteudenvaihtelujen mukaan. Kosteuden muutostos vaikuttaa myös sähkökitaraan ja varsinkin sen soitettavuuteen. Eipä tarvi sähkökitarankaan kaularautaa olla säätämässä joka kevät/syksy, kun huolehtii sisäilman kosteudesta.
sepisti
21.04.2008 02:21:16
Jos hajotat television ja ilmoitat vakuutusyhtiöön, että heitit sen kännissä lattialle/seinää, niin voin lyödä vetoa ettet saa korvausta. Jos kerrot että se meni rikki siirtäessä, niin korvaus tulee. Jälkimmäinen on vahinko, ensimmäinen on tahallista huolimattomuutta ja piittaamattomuutta, jota ei käsittääkseni korvata. Jos ei kerro totuutta miten tavara on mennyt rikki, tekee periaatteessa vakuutuspetoksen, mutta valtaosan suomalaisten mielestä on oikein huijata aina kun vain mahdollista. Kiitos tästä, vakuutusmaksut ovat melko korkeat. Vakuutusyhtiöiden korvausrahat ovat peräisin asiakkailta, ei niitä taiota mistään hatusta ja mitä enemmän ihmiset hyväksikäyttävät vakuutuksiaan petollisesti (tai mitä enemmän tapahtuu oikeasti korvattavia onnettomuuksia) sitä korkeammat vakuutusmaksut.

Flattopkitaran ois vissiin syytä mennä töihin kun ei tunnu olevan varaa vakuutuksiin. Mun mielestä kotivakuutukset ovat ihan kohtuu hintaisia verratuna vaikkapa autonsa vakuuttamiseen...
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Les Fender
21.04.2008 12:38:12
Flattopkitaran ois vissiin syytä mennä töihin kun ei tunnu olevan varaa vakuutuksiin. Mun mielestä kotivakuutukset ovat ihan kohtuu hintaisia verratuna vaikkapa autonsa vakuuttamiseen...

Hämmästyttävää miten nerokkaita johtopäätöksiä voi tehdä toisten kirjoituksista. Itse en pystynyt löytämään tuosta FG:n kirjoituksesta työttömuuttä, varattomuutta tai edes vertailua eri vakuutuslajien kesken ...Noh...
"Living is easy with eyes closed!"
sepisti
21.04.2008 22:15:55
Toisaalta olisi minusta jopa väärin muita vakuutuksen maksajia kohtaan, että omista virheistä johtuvia asioita maksetaan yhteisinä vakuutusmaksuina. Kuten tässäkin tapauksessa, myyjä suositteli kosteuttajan käyttämistä ja näistä asioista saa täältäkin avoimesti tietoa.

No kunhan höpisin... No yleensäkin vakuutuksesta korvataan huolimattomuudesta tavalla tai toisella johtuvia kuluja. Tämä oli ehkä se kirjoitus mikä sai "punaista näkemään"

Vai mitä varten autoissakin on kasko??? Käsittääkseni sitä varten, jos itse ruttaa oman autonsa... Sitä paitsi vakuutukset ovat lähes kaikissa tapauksissa vapaaehtoisia.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
flattopguitar
22.04.2008 09:52:52
Vai mitä varten autoissakin on kasko??? Käsittääkseni sitä varten, jos itse ruttaa oman autonsa... Sitä paitsi vakuutukset ovat lähes kaikissa tapauksissa vapaaehtoisia.

Onko sulla kitarassa kasko? Mulla on vaan kotivakuutus :(
sepisti
24.04.2008 03:17:31
Onko sulla kitarassa kasko? Mulla on vaan kotivakuutus :(

Pakko olla. Tulee kalliiksi muuten, jos kitara kolhii metelistä valittavan naapurin auton:)

Ymmärsit varmaan mun pointin, eli ihan kotivakuutuskin korvaa monessa tapauksessa esim. sen, että salamanisku hajoittaa television. Ja netistä loytyy tietoa myös siitä, että ukonilman ajaksi kannattaa ottaa herkkien laitteiden töpselit irti seinästä.

Kumpi meistä muuten kuulostaa enemmän vakuutusmyyjältä:)
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Tympee Huttunen
24.04.2008 06:24:30
Nyt kun vakuutuksista on puhe, suosittelen arvotavaravakuutusta soittimille. Itse vakuutin "bändisoittokalustoni" (tarkkaa korvaussummaa en muista, olisiko ollut 2000-3000e eli aika vähän loppujen lopuksi) ja vakuutuskirjassa lukee mahtipontisesti: "Vakuutus on voimassa kaikkialla maailmassa". Omavastuuta ei ole.
frodonli
17.02.2015 15:02:20
UP! Vanhalle ketjulle.

Otsikon mukainen toiminta meni kokeeseen ja kyllä ne liikkeestä uutta lupailivat.

Hain eilen illalla Seagull Entouragen kotiin. Pari tuntia soittelin (kuljetusta ulkona yht. 10 metriä, muuten lämpimässä autossa. Gigbagissa tietty.) ja pistin gigbagiin yöksi Kyserin kostutuslevyn kanssa. Aamulpäivällä kun aloin rämpytellä, huomasin aika nopeasti, että kansi on halki perästä puoleenväliin kohti tallaa :O Ei tainnut olla liikkeesä vielä, kyllä sitä niin paljon tuli käpisteltyä. Toki oli aika huomaamaton halkeamakin.

Liikkeessä lupasi pistää maahantuojalle ja uusi tilalle, toistaiseksi mennyt ainakin tappelutta. Piruuttani hain kosteusmittarin kotiin, 35% sisällä ja nyt menossa toisen kitaran kanssa kokeilut, mihin asti nousee kostuttimella pussissa....
frodonli
18.02.2015 13:49:10
24h ja uus rämpytin maahantuojalta liikkeeseen toimitettuna :) Hyvää palvelua!

Katotaas, osaavatko kertoa syytä halkeamiseen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)