Elikkäs läppäriä katselen itselleni peruskäyttöön ja pieneen äänittelyharrasteluun.. pelailua en harrasta eli turhat "roinat" rajoittuisi vain messengeriin ja leffa-kodekkeihin+ virustorjunta. 2Gb RAMmia riittänee hienosti. Muiden mielipiteitä seuraillessa on tullut huomattua että musiikkikoneeseen Intel Core 2 duo lienee ihanteellinen prossu, mutta ajauduin tilanteeseen, jossa kovotilasta hieman tinkimällä ja tyytymällä AMD Turioniin (turion 64 X2 Dual-Core Mobile TL-58, 1,9Ghz, 2x 512kb) saisin leikattua budjetista liki puolet pois. Vaan hiipuuko tuo prossu helposti? Softa-arsenaalini rajoittuisi ehkä raituriin, sekvensseriin, jonkinlaiseen komppisoftaan ja kouralliseen plugareita. Esim joku kevyt Cubase palvelisi tarpeitani täysin riittävästi. Ja minkälaiset ovat muuten softamarkkinat vistalle?? Emmätiiä mä oon vaa töissä täälä... |
mhelin 21.03.2008 00:04:19 | |
---|
Miksi läppäri? Niiden päivitysmahdollisuudet ovat nolla ja korjauskustannukset sitä luokkaa että tulee halvemmaksi ostaa uusi. Lisäksi läppäreiden kovalevyt ovat hitaita ja muutenkin niiden ergonomia aika huono (ulkoinen hiiri ja näppis tosin vähän jeesaa). |
Synth 21.03.2008 00:22:10 | |
---|
Miksi läppäri? Niiden päivitysmahdollisuudet ovat nolla ja korjauskustannukset sitä luokkaa että tulee halvemmaksi ostaa uusi. Lisäksi läppäreiden kovalevyt ovat hitaita ja muutenkin niiden ergonomia aika huono (ulkoinen hiiri ja näppis tosin vähän jeesaa). Tilan puute! Päivittää ei tarvitse enempiä kuin ehkä muistikammat isommiksi ja ovathan jotkut omin sormin kyenneet prossun vaihtamaan. Ja jos kyse on HARRASTUKSESTA harrastajan ohjelmilla niin en usko huomaavani kovalevyn nopeuden kanssa ongelmia. Tuossa tuli huomattua että hyvin vähän on softatarjontaa Vistalle. Pitääkö siis jotenkin kikkailla xp kätösiin tai siirtyä suoraan macci osastolle? Emmätiiä mä oon vaa töissä täälä... |
zekeode 21.03.2008 18:56:36 | |
---|
Tuossa tuli huomattua että hyvin vähän on softatarjontaa Vistalle. Pitääkö siis jotenkin kikkailla xp kätösiin tai siirtyä suoraan macci osastolle? En ole löytänyt yhtään ohjelmaa joka ei toimisi Vistalla. Itselläni on käytössä Vistasta 64-bit versio. 64-bit versiossa ei toimi 16-bit ohjelmat (en ole sellaisiinkaan vielä törmännyt yli 8kk käytön jälkeen). Ajurit onkin sitten asia erikseen. |
Jaava 21.03.2008 22:58:02 | |
---|
En ole löytänyt yhtään ohjelmaa joka ei toimisi Vistalla. Itselläni on käytössä Vistasta 64-bit versio. 64-bit versiossa ei toimi 16-bit ohjelmat (en ole sellaisiinkaan vielä törmännyt yli 8kk käytön jälkeen). Musaohjelmista suurin osa toimii moitteitta vistassa. Periaatteessa en ole minäkään tormännyt vielä yhteenkään ohjelmaan, jota en olisi saanut vistalla toimimaan. Mahdolliset ongelmat johtuvat huonoista ajureista. ''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?'' |
Synth 22.03.2008 01:21:27 (muokattu 22.03.2008 03:26:23) | |
---|
Jaajuu... Näyttää Cubase 4 toimivan Vistassakin! Vielä siis kysymys: Cubase 4 Studio vaiko Logic Express??? Ominaisuudet tuntuvat olevan melko samoissa mitoissa mutta olisiko Logic myös helppokäyttöisempi, joka kaltaisellani munapäällä on aika tärkeä ominaisuus :P Emmätiiä mä oon vaa töissä täälä... |
HTMono 22.03.2008 15:54:42 | |
---|
Jaajuu... Näyttää Cubase 4 toimivan Vistassakin! Vielä siis kysymys: Cubase 4 Studio vaiko Logic Express??? Ominaisuudet tuntuvat olevan melko samoissa mitoissa mutta olisiko Logic myös helppokäyttöisempi, joka kaltaisellani munapäällä on aika tärkeä ominaisuus :P Noh, Logic on pelkästään Macintoshille tehty että sinun tapauksessasi Cubase 4. Palatakseen takaisin laboratorioon erään pilkun kautta Ohnn huomasi olevansa kokonaan pilkkujen peittämä. Jokainen pilkuista osoittautui päteväksi siirtolaitteeksi ajassa ja avaruudessa. |
Kalmo 22.03.2008 21:09:45 (muokattu 22.03.2008 21:12:34) | |
---|
Jos aiot tulla toimeen emolevyn äänikortilla ja mahdollisesti hitaalla kovalevyllä, niin kannattaisiko aloitella jollain halvemmalla ja vähemmän tehoja ja tietoa vaativalla kuin Cubase 4 (eikös se ole Cubasen järein versio, vai muistanko väärin)? EDIT: Puhuitkin Studiosta. Harmi ettei tässä forumissa pääse lukemaan postia kirjoittamisen välissä. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Synth 24.03.2008 11:59:53 | |
---|
Noh, Logic on pelkästään Macintoshille tehty että sinun tapauksessasi Cubase 4. En väittänyt että macintosh olisi täysin pois suljettu ratkaisu. Hyvät palikat houkuttelevalla hinnalla ja kehuja on kuultu käyttiksestä. Ja Firewire äänikortilla olisi aikomus leipoa. Emmätiiä mä oon vaa töissä täälä... |
samulirask 24.03.2008 17:18:01 (muokattu 24.03.2008 17:23:14) | |
---|
En väittänyt että macintosh olisi täysin pois suljettu ratkaisu. Hyvät palikat houkuttelevalla hinnalla ja kehuja on kuultu käyttiksestä. Ja Firewire äänikortilla olisi aikomus leipoa. Minäkin olen kuullut paljon hyvää mäkistä. Suorastaan liikaa. En epäile hetkeäkään mac-käyttäjien hurmosta lähentelevien koneensa hehkutusten totuudenmukaisuutta. Epäilen vain sitä onko macin hyöty pc:hen verrattuna harrastajalle hintansa väärtti. Olen tehnyt musaa perustason PCllä kolmisen vuotta ilman merkittävämpiä ongelmia. En tiedä paljonko parempaa elämäni olisi, jos koneeni olisikin valkoinen. Mutta ei se mitään, kukin käyttää enemmät ja vähemmät rahansa miten itse haluaa. Mutta mitä kysymykseesi tulee, niin uskon että nykyaikaiset koneet riittävät komeasti tarpeisiisi. Meillä koko perheen tietokonetarpeet täyttää Acerin Aspire-kannettava Sempron 3000+ prossulla ja 512mt:n muistilla. Äänikorttina minulla on EMUn 0202. Olen pyöritellyt noissa Sonarin toisiksi uusinta versiota (6 PE) monine höysteineen. Ongelmia minulla on tullut muistin pienuuden kanssa joillain plugareilla ja kovalevyn nopeuden kanssa, kun samanaikaisesti toistettavia raitoja on yli 20. Prosessoria en ole saanut hyytymään, mutta se lienee paljolti raitojen freezauksen ansiota. Mm. tällaisen olen rykäissyt tuolla kokoonpanolla: www.elisanet.fi/samuli.rask/dragmetolife.mp3 Tuon projektin kokonaisraitamäärä on karvan vajaa 40. Mitä PChen tulee, niin tämä Vista tuntuu aiheuttaneen ongelmia audiokäytössä. Toisaalta moni kehuu, että kaikki on Vistallakin toiminut ongelmitta. Ottaisiko riskin uuden koneen kanssa vai ei? Itse en ainakaan vielä viitsi. Toisaalta kannettavia PC-koneita melko hyvilläkin spekseillä rupeaa saamaan jo melkoisen houkutteleviin hintoihin... |
Rytmilepakko 25.03.2008 09:55:56 | |
---|
Toisaalta moni kehuu, että kaikki on Vistallakin toiminut ongelmitta. Kuten minä. Kaikki audiohärvelit on tähän mennessä toiminut moitteettomasti. Vuokin Vaukhan |
van_aksu 25.03.2008 10:08:48 | |
---|
Kertokaa onko Vistalle oikeasti olemassa toimivaa ulkoista äänikorttia, jossa ei tule viivettä nauhoitushommissa. Kahta M-audion korttia kokeilin, enkä saanut viiveittä hommaa toimimaan, sama kortti toimi kyllä xp:llä erinoimaisesti. |
samulirask 25.03.2008 13:03:35 (muokattu 25.03.2008 13:06:51) | |
---|
Kuten minä. Kaikki audiohärvelit on tähän mennessä toiminut moitteettomasti. Sehän näissä keskustelupalstoissa on. Harva tänne kirjoittaa pelkästään sen ansiosta, että kaikki toimii hyvin. Yleensähän näillä palstoilla nimenomaan ongelmat tulevat esiin ylikorostuneesti. |
Jaava 25.03.2008 15:29:17 | |
---|
Kertokaa onko Vistalle oikeasti olemassa toimivaa ulkoista äänikorttia, jossa ei tule viivettä nauhoitushommissa. Kahta M-audion korttia kokeilin, enkä saanut viiveittä hommaa toimimaan, sama kortti toimi kyllä xp:llä erinoimaisesti. RME:n kortit on kuulemani mukaan toimineet loistavasti. En tosin ole itse päässyt vielä kokeilemaan, mutta rme on mahdollisesti hankintalistalla. ''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?'' |
Aleksi Gaiss 26.03.2008 21:26:43 | |
---|
Itse tuli eilen hommattua äänityskoneeksi just MacBook (2,4GHz C2D, 2Gb, 160Gb) ja miksauskoneena on PC (2,66GHz C2D, 4Gb, 500Gb+500Gb). Äänitysrautana räkissä Presonus FP-10, ja molemmilla koneilla pyörii nyt Cubase Studio 4. Toimii. Äänitys- ja miksauspalveluja tarjolla! |
Torniojaws 26.03.2008 23:07:12 | |
---|
|
axelsson 26.03.2008 23:34:37 | |
---|
|
Synth 29.03.2008 17:00:34 | |
---|
No tuo ei ollutkaan miellyttävä uutinen! Itsekin ostin samaisen Macbookin keskiviikkona äänitystarpeisiini ja käyttökoneeksi muutenkin. En sitten tuosta todenperäisyydestä tiedä.. Jos asia tosiaan olisi noin katastrofaalisessa asemassa niin johan siitä pauhattaisiin täällä foorumillakin ja liikkeessäkin oltaisiin asiasta huomautettu + kaveri joka samaista macbookia käyttää m-audion fw interfacen kanssa. Emmätiiä mä oon vaa töissä täälä... |
samulirask 30.03.2008 11:52:07 | |
---|
No tuo ei ollutkaan miellyttävä uutinen! Itsekin ostin samaisen Macbookin keskiviikkona äänitystarpeisiini ja käyttökoneeksi muutenkin. En sitten tuosta todenperäisyydestä tiedä.. Jos asia tosiaan olisi noin katastrofaalisessa asemassa niin johan siitä pauhattaisiin täällä foorumillakin ja liikkeessäkin oltaisiin asiasta huomautettu + kaveri joka samaista macbookia käyttää m-audion fw interfacen kanssa. Suuri ja erehtymätönkin näköjään voi tehdä virheitä. Toivottavasti saat systeemisi toimimaan. Raportoi myös täällä siitä, uskon että tulos kiinnostaa monia palstalaisia. |
HK 31.03.2008 01:27:47 (muokattu 31.03.2008 01:31:01) | |
---|
Jos kerran PC-puolella pyörit etkä välttämättä cubasea tarvi, ehdottaisin tutustumista myös Sonariin. Tekee samat asiat mutta ainakin omasta mielestäni hiukan intuitiivisemmalla käyttöliittymällä. Molempia kannattaa kokeilla. EDIT: ja kyllä tuo mainitsemasi AMD jaksaa komeasti porskuttaa musiikkihommissa. Peltikorva puupäässä. |