Landola59 20.03.2008 00:06:52 | |
---|
Pakko kompata kun en sooloilla osaa? Haluaisin komppikitaristiksi bändiin. Sarkasmi on uutta niille jotka eivät siitä ennen ole kuulleet. |
punainenettan 20.03.2008 00:10:03 | |
---|
Haluaisin tähän väliin lainata erästä mnettiläistä, joka sanoi: " En muista miten kompataan ku oon tiluttanu." Nyt tiedän miksi en osaa tiluttaa. Jos jokin asia kuulostaa uskomattomalta, se usein on juuri sitä. |
Marshallga 20.03.2008 09:37:32 | |
---|
Missä taito tahi mahdollisuudet eivät kohtaa, se vedetään asenteella. ; ) Näinpä juuri! |
Herra Rapu 20.03.2008 09:51:38 | |
---|
Kyyl, hyvää komppikitaristia ei voi ikinä arvostaa liikaa! |
-Cale 20.03.2008 10:06:37 (muokattu 20.03.2008 10:08:11) | |
---|
Olen törmännyt, ja täällä törmää myös aika usein. Totta tuo Seponkin teksti, mutta eikö se riitä että kukin handlaa omiin tarpeisiinsa riittävästi sointuja ja komppaamista? Itse en osaa kuin perussoinnut, enkä niitäkään varmasti kaikkia kunnolla, mutta se riittää minulle, koska en tarvitse tuon ihmeemmin muita. Enkä myöskään ole kokenut tarpeelliseksi opetella sen vuoksi teoriaa. Sitä vain yritän sanoa, että osaahan nämä tilumiehetkin (yleensä) myös omalle musatyylilleen ominaista komppaamista ja sointuja, ja jos se riittää heille niin miksei myös muille? Sitten viedään tällaisen kaverin eteen joku kummallinen jazz -sointu ja ihmetellään kun kaveri ei pysty soittamaan sitä. Edit: Kyyl, hyvää komppikitaristia ei voi ikinä arvostaa liikaa! Vähän sama homma kuin remonttihommissa sanotaan, että valonnäyttäjiä ei ole koskaan arvostettu :) |
HS 20.03.2008 11:57:33 | |
---|
Terve Kuka sitä nyt prkl komppausta jaksaa treenata. Se on sitäpaitsi niin pirun vaikeetakin ;) Lopuksi pyydän anteeksi, mutta sanon kuitenkin että Jarmo Nikku! Sieltä tulee! ps. Oot sää IJarro toki ihan oikeessa, mutta tätä samaa muistan kuulleeni ainakin viimeset 25 vuotta. Tarttis varmaan tehä jotain! Missä viipyy kaikki komppisankarit??!! Jokaisella on oikeus mielipiteeseeni. |
Sukkis 20.03.2008 12:53:26 | |
---|
Hyvillä kompeilla pystyy luomaa biisiin ihan oman groovinsa. Maailma on täynnä mauttomii sooloja |
Krice 20.03.2008 14:06:28 | |
---|
Kyllä minusta juurikin hevikitaristit on hyviä. Esim. Roy Z ja Bal-Sagothin Chris Maudling. |
Epämuusikko 20.03.2008 14:07:56 | |
---|
Eräs kaveri on soittanut vissiin 4 vuotta kitaraa ja lähtee täppingit sun muuta turhaketta mutta rytmitaju on heikonlainen. Tuo trendi ärsyttää kosolti. "Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir.
Bustard #1 |
kid ego 20.03.2008 14:15:51 | |
---|
Kyllä minusta juurikin hevikitaristit on hyviä. Esim. Roy Z ja Bal-Sagothin Chris Maudling. Roy Z on kova. Ainakin hevin saralla irtoaa kompit ja liidit meikän korvaa hemmottelevalla tavalla. Oisko sulla suositella jotain Bruce Dickinsonin soolotuotannon lisäksi? |
Itse ainakin harjoitan sekä leadia että komppia päällekkäin. Talvi - ikuisen jään valtakunta |
Jucciz 20.03.2008 14:54:40 | |
---|
|
Diego 20.03.2008 14:54:41 | |
---|
Itse ainakin harjoitan sekä leadia että komppia päällekkäin. Yhtäaikaisesti? :) Ei, vaikka tykkään soitella vaikeita juttuja, mikään ei saa kyllä päätä nytkymään, kuin groovaava, tiukka komppi. Harvemmin niitä sooloja tulee moshailtua. Joten sanonkin, että kyllä se komppi on kivijalka, ja kaikki tiluttelut, vinguttelut ja vatkaamiset on sitten koristeita siinä päällä. "Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." - Ushimir @ Suomi24.fi |
calf 20.03.2008 15:52:27 | |
---|
Oisko sulla suositella jotain Bruce Dickinsonin soolotuotannon lisäksi?Rob Rockin soololevyillä hääriny Roy Z. www.robrock.com There are no wrong notes |
Rakoni 20.03.2008 15:59:16 | |
---|
Tuo trendi ärsyttää kosolti. Mulle tuo on itse asiassa yhdentekevää. Se kun ei ole omasta soitosta pois, ja ammattilaisia löytyy aina riittävästi. Lottohevi on paskimmillaankin parasta |
kimurantti1 20.03.2008 16:54:28 | |
---|
Kyllä ainakin ne kovina soolokitaristeina tunnetut tyypit, joita mä eniten arvostan, ovat opetelleen sen verran kokonaisvaltaisesti soittohommaa, että komppauskin sujuu ihan mallikkaasti. Toki oon törmännyt/kuullut kitaristeja, jotka eivät oikeasti osaa kovin hyvin kompata, mutta eivät ne kyllä ole kovin hyviä soolojakaan sitten soitelleet. |
Krice 20.03.2008 17:23:26 | |
---|
Oisko sulla suositella jotain Bruce Dickinsonin soolotuotannon lisäksi? Enpä ole tutustunut muussa yhteydessä. Roy on myös kova vetämään sooloja. |
Lärvätsalo 20.03.2008 18:19:23 | |
---|
Ei kai niitä virheettömästi sweeppaavia ja tiluttajia jotka eivät osaa kompata edes kohtuullisesti ole kuin makuuhuoneissa, bändissä on pakko viimeistään opetella komppaamaan. Tai ainakin viimeistään keikalle. Tai ainakin viimeistään siinä vaiheessa kun huono komppaus pilaa keikan, siperia opettaa tässäkin, ei komppaamatta pääse kovin pitkälle. Mutta eivät kaikki halua muuta kuin soitella sooloja kotona mielilevyjensä mukana tai jammata kaveriporukalla saunan jälkeen, ja mikäs siinä. Youtube your shred or it didn't happen! |
Jucciz 20.03.2008 18:43:28 | |
---|
Mun mielestä soittoa vaan pitäs pystyä ajattelemaan kokonaisuutena: sellainen kaveri, jolla on kitaransoitto hanskassa, se on hanskassa sekä kompatessa, sooloillessa että "välifillailuissa" jne. Jos jokin noista osa-alueista tökkii, tökkii yleensä kaikki osa-alueet lopulta: samoja ääniä ja samoja rytmillisiä sääntöjä soitossa kuitenkin hyödynnetään, olipa kyseessä komppaus tai sooloilu. Soittamisen jakaminen keinotekoisesti kahtia (tai kolmia) eri osa-alueisiin ei palvele oikein mitään tarkoitusta. Hyvä kitaristi osaa kompata, sooloilla, kompata solistisesti ja sooloilla kompaten jne. Raja-aidat on tehty tässä suhteessa rikottaviksi. Jo Hendrix oivalsi tämän aikanaan todella hienosti: mies oli nimenomaan kitaristi: ei soolokitaristi tai komppikitaristi vaan kitaristi. |
kimurantti1 20.03.2008 18:53:21 (muokattu 20.03.2008 19:05:37) | |
---|
Jo Hendrix oivalsi tämän aikanaan todella hienosti: mies oli nimenomaan kitaristi: ei soolokitaristi tai komppikitaristi vaan kitaristi. Oon tavallaan samaa mieltä, mutta en mä sitä ihan noin jyrkästi laittaisi. Mieti esimerkiksi AC/DC:n kitaristijakoa. Malcom oli selvästi komppikitaristi ja Angus soolokitaristi, ja kyllä siihen varmasti oli syynsä. Mutta täysin totta on, että jos yksi soiton osa-alue ontuu pahasti, niin sitten ontuu kyllä enemmän tai vähemmän muutkin osa-alueet. |