Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: PA-laitteiden vuokraus?
1
baron
20.09.2007 08:15:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omistan jonkunlaiset vaatimattomat PA-laitteet.
Kysymys: Jos vuokraan niitä (yksityishenkilönä) jonkun bändin käyttöön, niin
1. Millaisen tositteen annan vuokran maksusta?
2. Miten ilmoitan tämän tulon omassa veroilmoituksessani? (Olen peruspalkansaaja, en freelancer enkä ammatinharjoittaja eikä firmaa)
3. Mitä vähennyksiä omaan veroilmoitukseeni voin tästä toiminnasta saada? (Poistot?, minkä verran?)
 
Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius)
SF3YLO
20.09.2007 18:13:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omistan jonkunlaiset vaatimattomat PA-laitteet.
Kysymys: Jos vuokraan niitä (yksityishenkilönä) jonkun bändin käyttöön, niin
1. Millaisen tositteen annan vuokran maksusta?
2. Miten ilmoitan tämän tulon omassa veroilmoituksessani? (Olen peruspalkansaaja, en freelancer enkä ammatinharjoittaja eikä firmaa)
3. Mitä vähennyksiä omaan veroilmoitukseeni voin tästä toiminnasta saada? (Poistot?, minkä verran?)

 
Olen kerran ollut soittamassa voimistelukisoissa levyjä yksityishenkilöltä (virallisilla papereilla) vuokratuilla laitteilla.
 
Muistaakseni tämän tempun keksinyt ihminen on kirjanpitäjä, eli kaikki meni virallisesti. Tärkeimpänä tulisi löytyä sopimus, josta ilmenee, että et ole ollut töissä (miksaamassa), eli laitteet ovat VAIN VUOKRALLA.
 
Perskuta olen poistanut tuon pohjan koneelta, mutta se meni tyyliin näin:
 
LAITEVUOKRAUS
 
henkilö 010170-123A
 
on vuokrannut yritys X:lle (1234567-8) äänentoistolaitteita ajalle 1-3.5.07.
 
Vuokrahinta 500€.
 
___________ ___________
Henkilö Yritys X

 
Ainiin, tämä tapa tuli muistaakseni esille juurikin veroteknisistä syistä, jolloin verokorttia ei tarvinnut käyttää. Verottajalle nämä kuitenkin voi joutua ilmoittamaan!?
 
Vähennykset ja poistot ym. voit saada helpoiten perustamalla toiminimen tai hakemalla yksityisen y-tunnuksen (sama asia tai lähes sama asia). Tällöin voit myös laskuttaa, jolloin myös yritys tykkää siitä.
baron
20.09.2007 19:16:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainiin, tämä tapa tuli muistaakseni esille juurikin veroteknisistä syistä, jolloin verokorttia ei tarvinnut käyttää. Verottajalle nämä kuitenkin voi joutua ilmoittamaan!?
 
Vähennykset ja poistot ym. voit saada helpoiten perustamalla toiminimen tai hakemalla yksityisen y-tunnuksen (sama asia tai lähes sama asia). Tällöin voit myös laskuttaa, jolloin myös yritys tykkää siitä.

 
Kiitti. Mulla oli tässä useampikin ongelma:
1. Miten joku voi laillisesti maksaa mulle yksityishenkilönä "vuokran" ilman että sen täytyy tehdä ennakonpidätys ja maksaa työnantajakulut. Sä vastasit siihen.
2. Seuraava pointti on tietysti se, että miten mä ilmoitan sen omassa veroilmoituksessani.
3. Tää on niin pienimuotoista, että en aio minkäänlaista firmaa perustaa tai hankkia Y-tunnusta, jollei ilman onnistu, niin lopetan vuokraamisen tai otan kaljapalkan.
 
Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius)
JCM
21.09.2007 09:32:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


3. Tää on niin pienimuotoista, että en aio minkäänlaista firmaa perustaa tai hankkia Y-tunnusta, jollei ilman onnistu, niin lopetan vuokraamisen tai otan kaljapalkan.

 
Hyvä. Kaljapalkka o jees.
 
Milloin ne liikenis, olis nimittäin tarvetta?
 
:)
 
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan. Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin, what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
Leikari
21.09.2007 11:58:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

3. Tää on niin pienimuotoista, että en aio minkäänlaista firmaa perustaa tai hankkia Y-tunnusta, jollei ilman onnistu, niin lopetan vuokraamisen tai otan kaljapalkan.
 
tässähän on tietysti vuokralle ottajan kannalta se ongelma, että jos haluaa vähentää kulut omassa kirjanpidossa/verotuksesta niin kuitti pitäisi olla
 
baron
21.09.2007 12:15:27 (muokattu 21.09.2007 12:25:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tässähän on tietysti vuokralle ottajan kannalta se ongelma, että jos haluaa vähentää kulut omassa kirjanpidossa/verotuksesta niin kuitti pitäisi olla
 
Sillä mä just kysyin koska ei kai kukaan halua veroa maksaa siitä osasta liksaa joka menee PA-vuokraan.
 
Mulla ei ole pienintäkään intressiä itse yrittää kiertää verotusta, toiminta on joka tapauksessa niin pienimuotoista, että sillä ei oo oleellista merkitystä meneekö multa itseltä veroa siitä vai ei.
Ainoa pointsi että:
1. Joku pystyisi maksamaan mun laskun sellaisenaan ilman työnantajakustannuksia ja ennakonpidätyksiä (sais ne mun puolesta tehdä, mutta siitä lienee liikaa vaivaa vuokralle ottajalle)
2. Minä tuloina mä itse ne ilmoitan omassa veroilmoituksessani?
(3. Onhan mulla tietysti tuttuja, joilla on alalla toimivia osakeyhtiöitä. Jos sellainen laskuttaisi ja sitten mä jollain tavalla saisin omani pois, palveluina tai tarvittaessa palkkana, jos se kerran palkkatuloa on (onko?))
 
Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius)
sormunen
21.09.2007 12:59:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sillä mä just kysyin koska ei kai kukaan halua veroa maksaa siitä osasta liksaa joka menee PA-vuokraan.
 
Yksityishenkiö voi vuokrata laitteita (tai vaikka lavasteita) verottomasti, kunhan homma ei ole ammattimaista ja summa on pieni.
 
Ennen vanhaan, kun itse hoidin keikkamestaa ja toisaalta kun itse vuokrasin omia kamoja eli kauan aikaa sitten, se summa oli 3,5 % laitteen arvosta. Siltä pohjalta pystyi esmes ulkolaiselle bändille vuokraamaan raiderin mukaisen kitarastyrkkarin joltakulta kitaristilta siihen aika tyypilliseen 100-150 mk kertahintaan. Nyt en tiedä tota summaa, mutta eiköhän verotoimisto tai joku keikkajärkkäri tiedä?
 
Johnny Buzz
22.09.2007 12:20:28 (muokattu 22.09.2007 12:21:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksityishenkilönä voi tosiaan vuokrata laitteita ilman ennakkopidätystä, jos toiminta ei ole ammattimaista. Itse olemma parin keikan palkkiot hoitaneet näin, kun olemme tuoneet paikalla backlinen sekä laulukamat eikä meillä ole ollut mahdollisuutta laskuttaa keikkamestaa. Muistaakseni verottomuuden raja oli 1 000/ vuosi, mutta pitää tämä vielä tarkistaa.
puusormi
20.03.2008 13:19:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhaan tarinaan otan kantaa....
 
Eikös tuo PA-vuokraaminen ole sama kuin vaikka asunnon vuokraaminen. Eli vuokratulosta pitäisi maksaa pääomatuloa 28%, muttei eläkkeitä eikä muitakaan sivukuluja. Tietysti soitto verotoimistoon selvittäisi tilanteen täysin.
 
baron
20.03.2008 14:05:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhaan tarinaan otan kantaa....
 
Eikös tuo PA-vuokraaminen ole sama kuin vaikka asunnon vuokraaminen. Eli vuokratulosta pitäisi maksaa pääomatuloa 28%, muttei eläkkeitä eikä muitakaan sivukuluja. Tietysti soitto verotoimistoon selvittäisi tilanteen täysin.

 
Mä soitin verotoimistoon ja sain tuon vastauksen. Siellä pitäisi olla joku lomakekin, jolla sen voisi/pitäisi ilmoittaa, en vaan ole onnistunut löýtämään.
Tietysti jos sulla on siitä tuloa, siihen voi myös kohdistaa vähennyksiä, esim poisto, joku voi tietää tarkemmin, jotain 10-15% vuodessa eli ainakaan mun pienimuotoisella toiminnalla ei ikinä mitään verotettavaa tule olemaan.
 
Ei, en ole tanssimuusikko!
puusormi
20.03.2008 14:08:22 (muokattu 20.03.2008 14:13:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siellä pitäisi olla joku lomakekin, jolla sen voisi/pitäisi ilmoittaa, en vaan ole onnistunut löýtämään.
 
Veroilmoituksessahan ilmoitetaan muut pääomatulot. Sinne vaan ja sitten pääomatulojen hankkimisesta aiheutuviin kuluihin PA:sta tulevat kulut. Ihan niin kuin vaikka vuokra-asunnon rempan kulut taikka osakkeiden välityspalkkiot voi vähentää siitä tulevista tuloista.
 
Ja kun sopivasti otat vuokraa siten, ettei laitteiden hankinta ja huoltokulut ylity, niin kaikki raha jää sinulle. Ja periaatteessa voit laskuttaa myös omilta keikoiltasi osan palkkiosta PA-vuokrana, jolloin voit käyttää sen osuuden rahasta PA-kaluston rahoittamiseen ilman että siitä otetaan eläkkeet, sotut ja työttömyysvakuutismaksut pois välistä.
 
Johnny Buzz
20.03.2008 19:45:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhaan tarinaan otan kantaa....
 
Eikös tuo PA-vuokraaminen ole sama kuin vaikka asunnon vuokraaminen. Eli vuokratulosta pitäisi maksaa pääomatuloa 28%, muttei eläkkeitä eikä muitakaan sivukuluja. Tietysti soitto verotoimistoon selvittäisi tilanteen täysin.

 
Minkähän perusteella pa-kamojen vuokraaminen olis pääomatuloa? Eiköhän se ennenminkin ole palkkaan rinnastettavaa.
 
www.soulstab.com www.myspace.com/soulstab
Soulstabin debyyttialbumi Primitive Communication kaupoissa 30.4. Levyjulkkarit 2.5. @ Texas Co., Helsinki.
baron
20.03.2008 20:06:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkähän perusteella pa-kamojen vuokraaminen olis pääomatuloa? Eiköhän se ennenminkin ole palkkaan rinnastettavaa.
 
Näin verovirkailija väitti. Mitä eroa asunnon vuokraamisella ja PA-laitteen vuokraamisella on?
Tai osinkojen saamisella?
 
Ei, en ole tanssimuusikko!
puusormi
20.03.2008 20:48:28 (muokattu 20.03.2008 20:49:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkähän perusteella pa-kamojen vuokraaminen olis pääomatuloa? Eiköhän se ennenminkin ole palkkaan rinnastettavaa.
Se on pääoman tuottamaa tuloa. Olet siis sitonut pääomaa (=rahaa) kiinni omaisuuteen, joka tuottaa nyt sinulle rahaa.
 
edit: Eli kun ostat PA:t sinusta tulee automaattisesti kapitalisti ja alat riistää proletaareja. MOT.
 
kivi
29.03.2008 11:11:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkähän perusteella pa-kamojen vuokraaminen olis pääomatuloa? Eiköhän se ennenminkin ole palkkaan rinnastettavaa.
 
Vuokratuloa ei voi rinnastaa ainakaan palkkaan.
 
PA-vuokra on itsestään selvästi pääomatuloa, koska pääomatulo tarkoittaa sitä että omistamasi juttu tuottaa sulle jotain. Omistat ehkä tarkemmin määrittelemättömän osan Enso Gutzeitin tehdasta (osake) tai Vilppulan Puhelinosuuskuntaa (puhelinosake). Tai talon tai PA-kamat, joita vuokraat (vuokratulo).
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
xerxes
30.03.2008 09:41:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veroilmoituksessahan ilmoitetaan muut pääomatulot. Sinne vaan ja sitten pääomatulojen hankkimisesta aiheutuviin kuluihin PA:sta tulevat kulut. Ihan niin kuin vaikka vuokra-asunnon rempan kulut taikka osakkeiden välityspalkkiot voi vähentää siitä tulevista tuloista.
 
Tolleen mäkin aikoinaan tein, kun vuokrasin yhdelle bändille niiden treenikselle omat laulukamani kun bändi sattui menemään alta. Olisin voinut ottaa muistaakseni kolminkertaisen vuokran ilman että olisi tarvinnut veroja maksella. Tämähän maksaa ainoastaan vaivan täyttää se veroilmo.
 
Relax. htpp://www.hiljaisetaskeleet.co.nr
szklarska
12.07.2010 19:44:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostan vanhan ketjun ylös, kun en kokenut tarpeelliseksi aloittaa uutta.
 
Olin tilannut helmikuussa viime lauantaita varten yhdestä Jyväskylän ja Forssan alueella toimivasta yrityksestä PA-laitteet, kuljetuksen ja miksaajan. Päivämäärät mainittiin jo ensimmäisessä sähköpostissa ja firman pomolta tuli hyväksyntä sekä hintapyyntö, johon suostuttiin.
 
Lauantaina ketään ei kuitenkaan ilmestynyt alueelle tavaroiden kanssa eikä yrityksen johtaja vastannut puhelimeen. Mitään liian vakavaa vahinkoa ei onneksi tapahtunut, sillä saatiin "melkein" yhtä hyvä setti haalittua kahden tunnin aikana.
 
Yleensä firmoilla on joku peruutuksesta aiheutuva maksu (tyyliin 30-50% varauksen hinnasta, riippuen ilmoitusajankohdasta). Pelaako tämä myös vastakkaiseen suuntaan yritykseltä tilaajalle?
 
Totta kai joudun itsekin katsomaan peiliin muutamassa kohdassa (en ollut puhelinyhteydessä firmaan paria viikkoa ennen tapahtumaa enkä edellisenä päivänä), mutta mulla on sähköpostit tallella, joissa yritys lupaa hoitaa tapahtuman äänentoiston.
 
Miten tässä kannattaisi toimia? Pienyrittäjien liian selkeä mustamaalaaminen netissä on vähän ala-arvoista, mutta jollain tapaa voisin vittuilla.
 
Kai muut firmat merkitsee tulevat keikat ja asiakkaiden yhteystiedot kalenteriin ja ilmoittaa, jos ei pysty hoitamaan luvattua hommaa?
 
Pieni rumpalipoika
12.07.2010 20:14:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

szklarska: Miten tässä kannattaisi toimia? Pienyrittäjien liian selkeä mustamaalaaminen netissä on vähän ala-arvoista, mutta jollain tapaa voisin vittuilla.
 
Kai muut firmat merkitsee tulevat keikat ja asiakkaiden yhteystiedot kalenteriin ja ilmoittaa, jos ei pysty hoitamaan luvattua hommaa?

 
Ihan ensimmäisenä varmaan kannattaa ottaa kyseiseen puljuun yhteyttä asian tiimoilta. Ymmärsin viestistäsi ettet näin ole (siis jälkikäteen) vielä tehnyt.
 
Varsinkin pienyrittäjille jokainen asiakas on tärkeä, joten uskoisin että jonkinlaiseen sopuratkaisuun voitte päästä.
 
Mun käsityksen mukaan mikään laki ei vaadi yritystä korvaamaan teille mitään ekstraa. Eli vain teille mahdollisesti aiheentuneista ylimääräisistä rahallisista kuluista voisitte saada korvausta.
 
Vaikuttaa kyllä ihan puhtaasti inhimilliseltä unohdukselta tai force majeurelta, harva tuollaista vittuillakseen alkaa tekemään.
 
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
Qoshovius
07.06.2012 13:30:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

szklarska: Nostan vanhan ketjun ylös, kun en kokenut tarpeelliseksi aloittaa uutta.
 
Olin tilannut helmikuussa viime lauantaita varten yhdestä Jyväskylän ja Forssan alueella toimivasta yrityksestä PA-laitteet, kuljetuksen ja miksaajan. Päivämäärät mainittiin jo ensimmäisessä sähköpostissa ja firman pomolta tuli hyväksyntä sekä hintapyyntö, johon suostuttiin.
 
Lauantaina ketään ei kuitenkaan ilmestynyt alueelle tavaroiden kanssa eikä yrityksen johtaja vastannut puhelimeen. Mitään liian vakavaa vahinkoa ei onneksi tapahtunut, sillä saatiin "melkein" yhtä hyvä setti haalittua kahden tunnin aikana.
 
Yleensä firmoilla on joku peruutuksesta aiheutuva maksu (tyyliin 30-50% varauksen hinnasta, riippuen ilmoitusajankohdasta). Pelaako tämä myös vastakkaiseen suuntaan yritykseltä tilaajalle?
 
Totta kai joudun itsekin katsomaan peiliin muutamassa kohdassa (en ollut puhelinyhteydessä firmaan paria viikkoa ennen tapahtumaa enkä edellisenä päivänä), mutta mulla on sähköpostit tallella, joissa yritys lupaa hoitaa tapahtuman äänentoiston.
 
Miten tässä kannattaisi toimia? Pienyrittäjien liian selkeä mustamaalaaminen netissä on vähän ala-arvoista, mutta jollain tapaa voisin vittuilla.
 
Kai muut firmat merkitsee tulevat keikat ja asiakkaiden yhteystiedot kalenteriin ja ilmoittaa, jos ei pysty hoitamaan luvattua hommaa?

 
Ihan näin ohimennen sanoen, myös minulla on muutamia kokemuksia tästä samasta firmasta, ja toiminta oli aivan yhtä luokatonta ja vastuutonta. Ja samanlaisia kokemuksia olen kuullut muualtakin, asiakkailta ja firmoilta.
Ei siinä paljon puhelinyhteydet viikkoa tai kahta ennen, edellisestä päivästä puhumattakaan auttanut, kun siihen puhelimeen ei vastata.
Herää kysymys, kuinka tärkeä asiakas tälle pienyrittäjälle lopulta on, kun 25 puhelinsoittoa päivässä ei herätä minkäänlaista reaktiota.
 
Responsible people don't go around their nipples twisted.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «