paavi 19.03.2008 14:51:52 | |
---|
Tietääkö kukaan mitään rock-biisiä, jossa olis kolme bassoa mutta ei yhtään kitaraa? Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction |
Teijo K. 19.03.2008 15:08:13 | |
---|
Vähän aiheen sivusta, tiedättekö rockbändejä joilla ei ole yhtäkään kitaristia? Kitara kun on niin kliseinen soitin jo tässä genressä :D Alkuaikojen Wigwam ja Emerson, Lake & Palmer. Okei, progerokkia mutta kuitenkin. Käsittääkseni Jerry Lee Lewis ainakin kiersi jossain vaiheessa myös ilman kitaraa, piano, basso ja rummut- kokoonpanolla. :) |
Teijo K. 19.03.2008 15:09:05 | |
---|
Tietääkö kukaan mitään rock-biisiä, jossa olis kolme bassoa mutta ei yhtään kitaraa? Tuonhan nyt tietää kaikki, mutta entäs bändejä joilla ei ole rumpalia. ;) |
Roksennus 19.03.2008 15:19:57 | |
---|
Tuonhan nyt tietää kaikki, mutta entäs bändejä joilla ei ole rumpalia. ;) Meiltä puuttuu tällä hetkellä =) Plääh, miten turha ketju... Luulempa että ketjun aloittaja on sittenkin tietämättään basisti. "Time's never wasted when you're wasted all the time!" |
paavi 19.03.2008 15:36:20 | |
---|
Tuonhan nyt tietää kaikki, mutta entäs bändejä joilla ei ole rumpalia. ;) Joskus voi käydä niin, mutta onneksi niitä saa aina uusia. Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction |
Teijo K. 19.03.2008 16:03:05 | |
---|
Joskus voi käydä niin, mutta onneksi niitä saa aina uusia. Pervå! Banjo Basso. Dobro Mandoliini Viulu Laulu Monet ovat soveltaneet muitakin soittimia joita ei tässä ole lueteltu, kuten esim. rummut, haitari, huuliharppu, urkuharmooni, sähkökitara, puhumattakaan muista "perversseistä" soittimista, jotka eivät kuitenkaan "klassiseen" kokonaissointiin sovi. http://www.bluegrass.fi/SBMY/instrumentit.html ;) |
Lennu 19.03.2008 16:56:56 | |
---|
Voi se jollain seiskakielisillä alavirekitaroilla ehkä toimia, mutta kyllä aika ankeeta on ilman bassoa. Eliskä niinkö varmaan semmottis sovituskysymys, niinku kaikki. Jos on kaks kitaristia, niin ehdottomasti toinen basson varteen. Tai vaikka vuoron perään. "Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!"
- Sam Other |
Diablero 19.03.2008 18:01:54 | |
---|
Tuli mieleen Viva Voce. Mies hoitaa rummut + välillä (samaan aikaan jopa) muitakin instrumentteja ja vaimo laulaa ja soittaa kitaraa :) |
TvA 19.03.2008 21:11:16 (muokattu 19.03.2008 21:12:01) | |
---|
Tietääkö kukaan mitään rock-biisiä, jossa olis kolme bassoa mutta ei yhtään kitaraa? Sanotaan se nyt sitten ääneen: Spinal Tap - Big bottom Tässä versiossa on vähän enemmänkin bassoja, eikä yhtään kitaraa: http://www.youtube.com/watch?v=EXy0hZDIrmY Lindström Overdrive - Tarpeettoman kovaäänistä nuorisomusiikkia 60 ja 70-luvuilta |
aarghto 19.03.2008 23:38:37 | |
---|
Yeah Yeah Yeahssilla ei ole basistia. There is no hell. There is only France. |
Ihan hyvä ketju, jos kaveri tarvii apua/vahvistusta, että voiko ilman basistia soittaa! Jos ei mitään oikeaa esimerkkiä/sanottavaa, niin pitäiskö olla sanomatta mitään? Niinku aikaisemmin kirjoitin, voi soittaa ilman basistia. Normit on tehty rikottaviksi! |
WinterMad 20.03.2008 14:05:40 | |
---|
Stam1na veti muistaakseni tällaisella kokoonpanolla aikanaan. Kouvolassa olin ainakin kerran katsomassa keikan jossa ei ollut kuin kitarat ja rummut. Saatoin olla myös humalassa. Bassot tais tulla ekan levyn aikaan nauhalta. Muusikoiden.Net - haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka. |
tenkainen 20.03.2008 15:39:05 | |
---|
Vähän aiheen sivusta, tiedättekö rockbändejä joilla ei ole yhtäkään kitaristia? Kitara kun on niin kliseinen soitin jo tässä genressä :D Death From Above 1979. Ei tosin kasassa enää. "Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37 |
ten 20.03.2008 18:22:11 | |
---|
Bassot tais tulla ekan levyn aikaan nauhalta. Käsittääkseni Kaikka otettiin debyyttilevyn tiimoilta kiertuebasistiksi ja myöhemmin täysvaltaiseksi jäseneksi. Bassot tais tulla nauhalta joskus demo-asteella. Meillä oli joskus bändi missä oli kaks basistia ja kaks kitaristia. Melekosta puuhaa miettiä kahet kitarat ja kahet bassot. Onneksi näin ei ole enää. :D THV-klubi #44.
"Mä oon kyllä semmonen ateisti, että mä tommoset jeesukset upotan!" -mohkis |
Jorbagha 22.03.2008 14:09:53 (muokattu 22.03.2008 14:10:23) | |
---|
Yksi historian kuuluisimmista bassottomista bändeistä oli The Doors. Tässä tullaan maailman wanhimpaan vitsiin siitä että montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu...? Tosiaankin on mielenkiintoista miten kitara on profiloitunut nimenomaan rockmusiikissa olennaiseksi soittimeksi. On hyvin vaikea keksiä rockbändejä joista kitara puuttuisi mutta monissa muissa "kevyen musiikin" tyyleissä (pop, soul, jazz, proge, etno yms.) esimerkkejä on vaikka kuinka pirusti. Oonpa aika körny. |
Kefiiri 22.03.2008 15:12:54 | |
---|
|
Pelsi 22.03.2008 18:31:02 | |
---|
Tosiaankin on mielenkiintoista miten kitara on profiloitunut nimenomaan rockmusiikissa olennaiseksi soittimeksi. On hyvin vaikea keksiä rockbändejä joista kitara puuttuisi mutta monissa muissa "kevyen musiikin" tyyleissä (pop, soul, jazz, proge, etno yms.) esimerkkejä on vaikka kuinka pirusti. Mulla on ollut haaveena tehdä kappale, jossa kaikki paitsi rummut soitettaisiin bassoilla eri efektejä käyttäen. Voisi siitä saada ovelan, kun jaksaisi työstää, mutta helposti siitä tulisi vain tylsä. Basistina minulla ei jostain syystä tuota aloitusviestin ongelmaa ole ollut, mutta projektejani vaivaa ainiaan krooninen rumpalipula. Joko ei ole ollenkaan tai sitten on joku aivan toivoton ja motivaatiorajoitteinen jätkä, kuten vastahajonneessa edellisessä bändissäni. |
Teijo K. 22.03.2008 20:36:23 | |
---|
Yksi historian kuuluisimmista bassottomista bändeistä oli The Doors. Paitsi että kuten jo tuolla ykkössivulla totesin, oli The Doorsilla useampikin basisti studiossa (mm. Carol Keye ja Jerry Cheff) joista Jerry oli lopumman päässä jo ihan keikoillakin mukana ja oli jo valittu vakikokoonpanoon mutta sitten Morrison meni ja kuoli. Tässä tullaan maailman wanhimpaan vitsiin siitä että montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu...? Tosiaankin on mielenkiintoista miten kitara on profiloitunut nimenomaan rockmusiikissa olennaiseksi soittimeksi. On hyvin vaikea keksiä rockbändejä joista kitara puuttuisi mutta monissa muissa "kevyen musiikin" tyyleissä (pop, soul, jazz, proge, etno yms.) esimerkkejä on vaikka kuinka pirusti. Kitaralla vain saa helpoimmin sitä ulvontaa soitettua mikä nyt tommosessa perusräimeessä on se kantava voima. Ja perusräimettäkin tietty. Kyllähän kitara on ohjannut rokin kehittymistä aika paljon omanlaiseensa suuntaan. |
Räbbänä 22.03.2008 20:37:02 | |
---|
Stam1na veti muistaakseni tällaisella kokoonpanolla aikanaan. Kouvolassa olin ainakin kerran katsomassa keikan jossa ei ollut kuin kitarat ja rummut. Saatoin olla myös humalassa. Muistelisin, että jossain bändin historiikissa sanottiin, että keikoilla bassot tulivat taustanauhalta. Joissain paikoin oli aiheuttanut ongelmia tekniikan pettäessä ja nauhan hyppiessä milloin mitenkin mielivaltaisesti. |
Teijo K. 22.03.2008 20:37:57 | |
---|
Mulla on ollut haaveena tehdä kappale, jossa kaikki paitsi rummut soitettaisiin bassoilla eri efektejä käyttäen. Voisi siitä saada ovelan, kun jaksaisi työstää, mutta helposti siitä tulisi vain tylsä. Basistina minulla ei jostain syystä tuota aloitusviestin ongelmaa ole ollut, mutta projektejani vaivaa ainiaan krooninen rumpalipula. Joko ei ole ollenkaan tai sitten on joku aivan toivoton ja motivaatiorajoitteinen jätkä, kuten vastahajonneessa edellisessä bändissäni. Mulla oli lyhytaikainen 3 bassoa ja rummut bändi ihan hupailumielessä joskus vuosia ja vuosia sitten. Yhteen säröä ja yksi sooloili ja silleen. Jaksoi se sen muutaman viikkoa hauskuuttaa. |