Aihe: Komppikitaristit - Katoava luonnonvara
1 2 3 4 5 6 7
IJarro
19.03.2008 18:23:14
Tossa vaan tuli yhen sällin kanssa juteltua ja tosiaan. Ei niitä nykyään enää oo. Kunnon komppaajia siis.

Joka poika kyllä opettelee ne moodit miljoonasta asemasta ja tappingit ja tilut lähtee vaikka miten. Mut perus komppi. Vähänkin ku laitetaan + -5 aug 13 %&# jne sointuja, menee sormi suuhun. Time on hukassa ja ainoo järkevä "komppi" on jotain 5-sointu -räpellystä.

Ja en nyt puhu mistään ihan alottelijoista, vaan ihan suuremmassakin mittakaavassa. Vähänkin jazzimaks ku mennään, ni hommat alkaa kusta totaalisesti ja kommpi jää lähes aina pianostin varaan.

Onko kukaan muu törmännyt samaan?
Let's do some living after we die...
esprit de corps
19.03.2008 18:26:21
Minä päätin jo kauan sitten jättää sen tiluttelun muille. Ei vaan lähe, ja vielä vähemmän nappaa. Ja tiluttelulla tarkoitan ihan kaikennäköistä sooloilua, ei ole vain mun juttu.

Eli olen täysin anti-lead kitaristi. Myin wahinkin pois. ; )
Vähän niinku muumi.
IJarro
19.03.2008 18:28:01
Eli olen täysin anti-lead kitaristi. Myin wahinkin pois. ; )

Mites sä sit soitat kunnon "wakawaka" -kompit? =)
esprit de corps
19.03.2008 18:47:10
Mites sä sit soitat kunnon "wakawaka" -kompit? =)

Missä taito tahi mahdollisuudet eivät kohtaa, se vedetään asenteella. ; )
Vähän niinku muumi.
oiva tumpeloinen
19.03.2008 19:10:20
Kyllä mulla olis ihan semmoinen mielikuva, että ne paremmat tiluttajat yleensä ihan hyvin saa kompitkin ulos. Se olkoon sitten jokaisen omassa harkinnassa, pitääkö esim. osata teoriaa niin paljon ,että osaa ihan nimestä rakentaa sointuja, puhumattakaan suoraan lapuista soittamisesta. Mun mielestä ne ei ihan suoraan liity tyylikkääseen (sitä kai tässä haetaan) soittoon.
biibob
19.03.2008 19:17:40
Itse olen henk. kohtaisesti täysin sitä mieltä, että mikäli joku soittaja haluaa rajoittaa oman oppimisensa pelkästään vaikka asteikon edestakaisin sahaamiseen, niin se on ihan ok. Ei voisi itseasiassa vähempää kiinnostaa minua itseäni. Mutta olen myös sitä mieltä, että jokainen hyvä soittaja osaa soittaa niin kompit, kuin melodiatkin. Ja loppupeleissä aivan turhaa alkaa edes jaottelemaan ketään kommpi- tai soolokitaristeihin. Jos tällaista jaottelua tehdään, niin ok se on jälleen jokaisen oma asia. Parhaat hallitsevat molemmat osa-alueet.

Ja tavallaan, vaikka jatkuvasti aina jaksetaankin puhua siitä, kuinka ottaa päähän, että "nykyaikana" kitaristit vain tiluttavat tj... niin itse olen nykyään sitä mieltä, että so what. Ei jälleen kerran ole millään tavalla minun asiani, ja etenkään se ei ole millään tavalla minulta pois mitä muut tekee. Itse voin kehittää omaa soittoani siten, kuin haluan, ja se on ainut asia, jolla on mitään merkitystä millekkään. Jokainen tablaa tyylillään.

Ja toki tähän loppuun kuitenkin haluan sanoa oman vinkkini: Soittakaa monipuolisesti, ja hallitkaa soiton eri osa-alueet. Älkää rajoittako opetteluanne vain yhteen asiaan...
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Retard1
19.03.2008 19:49:38 (muokattu 19.03.2008 19:52:10)
Time on hukassa

Eräs kaveri on soittanut vissiin 4 vuotta kitaraa ja lähtee täppingit sun muuta turhaketta mutta rytmitaju on heikonlainen.

E: siis esimerkkinä tähän. Itse tykkään enemmän soittaa/kuunnella komppia kuin järjettömiä urheilusooloja joten komppikitaristiksi itseäni nimittäisin.
Luoti pähkinä on jumala
Artist
19.03.2008 20:06:04
Eräs kaveri on soittanut vissiin 4 vuotta kitaraa ja lähtee täppingit sun muuta turhaketta mutta rytmitaju on heikonlainen.

Mä olen soittanut pidempään, paljonkin, eikä lähe täppingit sun muut ja rytmitaju on heikonlainen.
"I'm a hypocrite, I dish it out but I can't take it I know you think it's wrong and maybe you're right but this is my song"
aoi
19.03.2008 20:36:50
Ei ne komppia osaavat kitaristit mihinkään katoa. Ehkei ne vaan ei oo niin hyvin tapetilla ko tilusooloilijat sun muut. Voipi olla, että jos joku on omistautunut kompeille, ei hänellä ole tarvetta osoittaa osaamisiaan (tai osaamattomuuksiaan) koko maailmalle.

Mitä minuun tulee, mie soitan mitä vain osaan ja mikä vain sopii soitettavaan musiikkiin parhaiten, oli se sitten soolo, komppi tai mitä tahansa siltä väliltä. Mieluiten yhdistelmä kaikkia. En ole koskaan voinut sietää jaottelua komppi- ja soolokitaristeihin. Mikä rajoitus! Olen täysin samaa mieltä ylläolevien kanssa siitä, että monipuolisuus on hyvästä!
Jii
19.03.2008 20:46:57
Rytmin mukana tulisi saada svengi ja tiukkuus. Rytmiryhmä parhaillaan tuo sen ja itse vaan leijuu mukana. Silti tiukka rytmikitarointikin on komeaa kuultavaa. Tässä Wilko Johnson & Dr. Feelgood: http://www.youtube.com/watch?v=_jmIYyskDM8 Kuulostaa kovin yksinkertaiselta. Harva silti noin soittaa.

En tosin itse jaksa uskoa tyylitajuisten soittajien katoamiseen.
Birth, copulation and death. Is this your life?
IJarro
19.03.2008 20:58:22
Älkää nyt tarttuko muodollisuuksiin. Komppikitaristilla meinaan vaan kitaristia joka jollain tietyllä hetkellä soittaa komppia. Sama jamppa voi vaihtaa "roolia" roolia piisin aikana useasti ja aina sitä "roolia" ei voi edes sanoa, kumpi se sit onkaan.

Tunnen vaan sit kai liikaa jamppoja jotka tiluttaa vaikka mitä, mut normi bluesia ja toivelaulukirjalappuja hankalemmat kompit ei taivu. Ei siis mitään heviriffejä, vaan ihan perus komppeja, joita ns "rytmimusiikki" on pullollaan.

Nimenomaan vähän jazz/funkimpia komppeja meinaan siis. En mitään perus avosointuja enkä 5-sointuja. Ei mitään edes häröä.Ihan vaan perus groovaava yhen tai kahen soinnnun päällä surraavat "komppiriffit" ja vastaavat eivät vaan mielestäni taivu nykykitaristeilla. Tuntuu vaan siltä että jopa jazzmiehet (hevimiehistä puhumattakaan) keskittyvät liikaa nimenomaan sooloiluun, riffeihin ja kaikenmaailman hullutuksiin ja ihan normi kompin tullessa vastaan, sormi menee suuhun ja komppi jää pianistille (jos sellaista on edes).
IJarro
19.03.2008 21:00:26
Rytmin mukana tulisi saada svengi ja tiukkuus. Rytmiryhmä parhaillaan tuo sen ja itse vaan leijuu mukana. Silti tiukka rytmikitarointikin on komeaa kuultavaa. Tässä Wilko Johnson & Dr. Feelgood: http://www.youtube.com/watch?v=_jmIYyskDM8 Kuulostaa kovin yksinkertaiselta. Harva silti noin soittaa.

Just tämmöstä perus tiukkaa ja groovaavaa komppia meinaan, jos joku ei vielä älynnyt.

En tosin itse jaksa uskoa tyylitajuisten soittajien katoamiseen.

No ei ne ehkä siis katoa, mut harvassa ovat. Todella.
xEVH5150x
19.03.2008 21:28:00 (muokattu 19.03.2008 21:33:39)
Ja nytkö ne on sitten loppumassa ku heviäijät ei osaa kompata jazzia? Entäpä jos laitetaan jazz miehelle nenän eteen joku Thrash-metal örvellys niin niilläkö se sitten menis niinku vettä vaan? Mistä edes oot saanu semmosen idean että ihmiset ei komppaa enää, siitä että juutubessa ei oo videoita: Me downstrokeing 100bps? Ei juoksijatkaan esittele että kuin nopeesti ne osaa kävellä:D
Someday you will make a girl happy, for a short period of time. Then she'll leave you and be with new men who are ten times better than you could ever hope to be. These men are called guitarists.
Jii
19.03.2008 21:51:05
Ja nytkö ne on sitten loppumassa ku heviäijät ei osaa kompata jazzia? Entäpä jos laitetaan jazz miehelle nenän eteen joku Thrash-metal örvellys niin niilläkö se sitten menis niinku vettä vaan? Mistä edes oot saanu semmosen idean että ihmiset ei komppaa enää, siitä että juutubessa ei oo videoita: Me downstrokeing 100bps? Ei juoksijatkaan esittele että kuin nopeesti ne osaa kävellä:D

Herraisä, eihän tuosta aloittaja tainnut puhua. Itse vastasin tähän ketjuun, kun ajattelin että tämä ei menisi juuri tämmöiseksi. Soitan metallia ja muutakin. Ainoa, mikä rasittaa, on turhasta kiihtyminen.

Oman bändin menoa: http://www.mikseri.net/artists/?id=63815
Snapo
19.03.2008 21:58:55
Jos isketään jazzarihemmo ja hevimies vierekkäin ni mun näkemys on se, että kyllä jazzmies helpommin vetää E-sahaukset tuktuk 250bpm helpommin ku että hevimies laitetaan soittamaan jotain vähänkin haastavampaa jazzkomppausta paperista.. näi yleisellä tasolla kun tarkastellaan
xEVH5150x
19.03.2008 22:07:13
No joo mutta miksi ne pitää laittaa vierekkäin ei musiikki oo kilpailua tai urheilua?
Someday you will make a girl happy, for a short period of time. Then she'll leave you and be with new men who are ten times better than you could ever hope to be. These men are called guitarists.
Jii
19.03.2008 22:10:08 (muokattu 19.03.2008 22:11:02)
No joo mutta miksi ne pitää laittaa vierekkäin ei musiikki oo kilpailua tai urheilua?

Jos mulle vastasit, niin nythän on todettava, että lainaamani teksti on juuri sitä, miten ketjun näen. Vertailu on EDIT: tyylien välillä turhaa. Sopivien soittajien löytäminen on toinen asia.
IJarro
19.03.2008 23:01:25
Olkoot nyt vaan hevimiehet ylpeitä heveistään. Tarkoituksena ei ole dissata mitään soittotyyliä /musiikkityyliä , vaan ihmeksyä yhden heikkoa edustusta.

Jiin esimerkki http://www.youtube.com/watch?v=_jmIYyskDM8 oli loistava, just sitä mitä hain. xEVH5150x:kin vois kuunnella ton ja unohtaa nyt tän jazzin (se sana kun tuntuu olevan tietyissä piireissä lähes kirosana).

Pointtini vielä kerran. Musta nykyään panostetaan komppailuun aivan liian vähän ja soittamaan opetellaan moodien, tilujen, nopeuden, sointukäännösten ja muun vastaavan avulla , unohtaen yksi olennaisimmista, eli hyvin groovaava komppi.
Snapo
19.03.2008 23:24:31
paitsi helpommaksi, myös kiinnostavammaksi kun tietää mitä siellä tapahtuu
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)