Aihe: Keikka+basso+miksaus+ym
1 2
okabass
19.03.2008 18:40:05
HEh. eipä taida kaapin suuntaus niin hirveästi auttaa.

MOI

Nyt auttoi. :)
Ceterum censeo moderator esse delendam
Rantsula
19.03.2008 19:27:49
Tänään tuli vedettyä melko hiljaa keikalla, oli ontto lattia. Botnea joutui leikkaamaan, mutta kokonaissaundin kannalta oli kyllä hyvä homma. Olisin halunnut mässäillä mesan M-Pulse Venture:n tehoilla (lainapeli, johon tykästyin kovasti), mutta järki voitti. :D Ilman tulppia tuli soitettua ja volan taso oli erittäin kohtuullinen. Mielestäni keikkatilanteessa on hyvä käyttää järkeä äänenpaineiden kanssa.
Bassomaanikko
JoKo
19.03.2008 19:42:58
hollstro
19.03.2008 20:13:35

Mulla on yks hyvä stoori enstisestä Copacabana-nimisestä raflasta (oli Helsinginkadulla). Nostelin kamoja (Marsun 375 W putkinuppi ja 8x10" kaappi) lavalle niin miksaaja tuli salamana sanomaan "meillä soitetaan sit aika hiljaa". Sanoin etttä kyllä näillä voi hiljaakin soittaa, ja soitin. Keikan jälkeen tuli miksaaja kehumaan bassosaundia ja sitä miten hyvin homma oli bändillä balanssissa. Opetus: ole miksaajalle mieliksi, niin se on mieliksi bändille.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Kallekorvola
19.03.2008 22:37:10
Mulla on yks hyvä stoori enstisestä Copacabana-nimisestä raflasta (oli Helsinginkadulla). Nostelin kamoja (Marsun 375 W putkinuppi ja 8x10" kaappi) lavalle niin miksaaja tuli salamana sanomaan "meillä soitetaan sit aika hiljaa". Sanoin etttä kyllä näillä voi hiljaakin soittaa, ja soitin. Keikan jälkeen tuli miksaaja kehumaan bassosaundia ja sitä miten hyvin homma oli bändillä balanssissa.

en muista. olin 3 vuotta ko. paikassa miksaajana, mutta saattohan toi tapahtua ennen mun aikaa, tai on voinu olla tuuraaja, tai en vaan muista... : )

Opetus: ole miksaajalle mieliksi, niin se on mieliksi bändille.

sikäli totta, et +++tuilemalla saa vaan huonon soundin. noi kehut johtuu sit itsestä. jos kehutaan, on bändi yleensä ollut poikkeuksellisen hyvä.
hollstro
19.03.2008 22:47:59

en muista. olin 3 vuotta ko. paikassa miksaajana, mutta saattohan toi tapahtua ennen mun aikaa, tai on voinu olla tuuraaja, tai en vaan muista...

Nää oli Nokian pikkujoulubileet, n. 5 vuotta sitten. Bändi soitti cover-biisejä. Rumpalilla Rolandin V-drumit. Sekin autto, rummut täysin miksaajan hanskassa, vaikka itelle se on aina hankalaa kun ei oo akustisten rumpujen tunnelmaa lavalla.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
UncleFester
20.03.2008 08:34:44
Itsellä suunnattomasti ärsyttänyt se seikka että bassoa joutuu aina soundcheckin jälkeen (luonnollisesti) laskemaan, kun sitä väkeä alkaa kertyä. Kuten joku jo sanoikin niin se botnehan aukeaa vasta sinne vähän matkan päähän, mutta soittajana harmittaa se että sen joutuu monestikin laittamaan sen tason alapuolelle jossa lavalta katoaa se botne ja tuntuu että kun kotona soittelisi.

Täytyy siis vain luottaa miksaajaan että ulospäin kuulostaa hyvältä. Yleisöä vartenhan sitä soitetaan mutta on se keikkailu itseäänkin varten ja vaikuttaahan se (omaan) meininkiin että kuinka se laatikko siinä lavalla pöhisee, vaikka kuinka aukenisi sinne muutamien metrien päähän :P
"Se mennee siittä pallojen kohalta."
Teijo K.
20.03.2008 09:03:06

Itsellä suunnattomasti ärsyttänyt se seikka että bassoa joutuu aina soundcheckin jälkeen (luonnollisesti) laskemaan, kun sitä väkeä alkaa kertyä. Kuten joku jo sanoikin niin se botnehan aukeaa vasta sinne vähän matkan päähän, mutta soittajana harmittaa se että sen joutuu monestikin laittamaan sen tason alapuolelle jossa lavalta katoaa se botne ja tuntuu että kun kotona soittelisi.

Täytyy siis vain luottaa miksaajaan että ulospäin kuulostaa hyvältä. Yleisöä vartenhan sitä soitetaan mutta on se keikkailu itseäänkin varten ja vaikuttaahan se (omaan) meininkiin että kuinka se laatikko siinä lavalla pöhisee, vaikka kuinka aukenisi sinne muutamien metrien päähän :P

Tämä on sellaisen miksaajan tapa joka haluaa pitää kaikki hanikat itsellään. Minä taas päinvastoin tykkään että bassosta pääosa tulee lavalta, ja sitä sitten tarpeen mukaan vain ryyditetään PA-osastolla. Harvemmin olen tosiaan käynyt pyytämässä pienemmälle, yleensä mennyt kivasti sen mukaan että olen pyytänyt basistia säätämään sondtsekissä itselleen kivaksi sen ja sitten kaikki muu sen basson mukaan.

Joskus on käynyt niin kyllä että ampeggimies ;) on peitonnut laulajan eikä suostunut houkuttelusta huolimatta piemennälle laittamaan, mutta sitten on eletty sen kanssa.
UncleFester
20.03.2008 10:57:16
Tämä on sellaisen miksaajan tapa joka haluaa pitää kaikki hanikat itsellään. Minä taas päinvastoin tykkään että bassosta pääosa tulee lavalta, ja sitä sitten tarpeen mukaan vain ryyditetään PA-osastolla. Harvemmin olen tosiaan käynyt pyytämässä pienemmälle, yleensä mennyt kivasti sen mukaan että olen pyytänyt basistia säätämään sondtsekissä itselleen kivaksi sen ja sitten kaikki muu sen basson mukaan.

Joskus on käynyt niin kyllä että ampeggimies ;) on peitonnut laulajan eikä suostunut houkuttelusta huolimatta piemennälle laittamaan, mutta sitten on eletty sen kanssa.

Meillä vaan se että sellaisen kokoluokan paikoissa tulee soitettua että basso ei ole osana PA -settiä vaan tulee lavalta sitte yleisöllekin. Sitten on aina miksaajan kanssa silmäpeliä että lasketaanko bassoa vieläkin.

Tuo tosin kuulostaa hyvältä että basso (ja varmaan rummutkin kun eivät ole osana PA:ta myöskään, paitsi bassarin osalta) säädetään aluksi sopivaksi ja kaikki muu kellumaan siihen päälle. Täytyypäs seuraavalla keikalla bändille ja miksaajalle ehdottaa.
"Se mennee siittä pallojen kohalta."
Teijo K.
20.03.2008 11:18:19 (muokattu 20.03.2008 13:01:34)

Meillä vaan se että sellaisen kokoluokan paikoissa tulee soitettua että basso ei ole osana PA -settiä vaan tulee lavalta sitte yleisöllekin. Sitten on aina miksaajan kanssa silmäpeliä että lasketaanko bassoa vieläkin.

Tuo tosin kuulostaa hyvältä että basso (ja varmaan rummutkin kun eivät ole osana PA:ta myöskään, paitsi bassarin osalta) säädetään aluksi sopivaksi ja kaikki muu kellumaan siihen päälle. Täytyypäs seuraavalla keikalla bändille ja miksaajalle ehdottaa.

Koita ehdottaa, musta ollut tosi hyvä perusjuttu noihin pikkukuppiloihin. Mutta ei kaikki siitä diggaa, tietty. Ehkä menee läpi ehkä ei, mutta kysyminenhän ei maksa mitään. Miksaaja voi vaikka innostuakin jos asiansa esittää fiksusti.

Ja muutenkin kannattaa ainakin yrittää puhua niille miksaajille ja koittaa selittää sitä että millainen oma soundi kullakin on. Jos se oma erikoisempikin soundiratkaisu on kokonaisuuden kannalta tärkeä ja sen osaa ymmärrettävästi selittää niin saa olla sitten jo aika juntti miksaaja jos vaan väkisin yrittää vääntää sitä omaa perusratkaisuaan. Ja sittenhän kannattaa pistää nimi mieleen ja pyytää seuraavalla kerralla jotain toista sinne tiskin taakse hengaamaan. ;) Kenenkään ajatuksia missään miksaaja-akatemiassa ei kuitenkaan opeteta lukemaan, sanovat. Eli jos et itse mene puhumaan asioita halki soundtsekissä niin jälkeenpäin on turha sitten yrittää siitä valittaa. Se juna meni jo.
Coprobasso
20.03.2008 22:21:49

Pitääki hommata semmoinen 20-30 metrinen piuha, tai langaton, että voi soundtsekissä haahuilla ympäri venuee kuuntelemassa itteään. :D

Heitellä sitte miksaajalle jotain:
-pistäks hitusen lisää tohon 3,5kilon paikkeille et saa erottelevuutta bassoon ku ei oo noita bassoja??..
-kuuleeks jätkät lavalla bassoo!!!??... hyvä, kai mäki sit kuulen...
-Hei tääl taaempana salissa ei kuule enää ku basarin ja jotain suhinaa!!!...
-pistääks baarimikko yhen tuopin?

:D
Karlsson
20.03.2008 22:37:59

Noku se laulo niin hiljaa!
Kuolleen formaatin puolesta.
Teijo K.
20.03.2008 22:41:33

Noku se laulo niin hiljaa!

Ja oli muutenkin niin piän.

:)
Visakoivu
21.03.2008 13:30:18
Yhdellä keikalla pyysin miksaajalta, että laitettais bassosta puhdas soundi suoraan di-boksiin ja siitä säröpedaalin kautta nupin inputtiin ja sitten kaapista mikittämällä särösoundi pihalle.

Miksaaja vaan kysy että miks, ja oli lähdössä meneen siitä. Sanoin, että jos vetää suoraan purkin läpi di-boksiin, niin soundista tulee aika sähköinen, että eikös nyt vaan laitettais se mikki. Tähän kaveri vaan toteaa, että mä en nyt jaksais. Kysyin sitten, että mistä löytyy mikit ym., laitan ite. No se miksaaja sitten kuitenkin laittoi sen mikin, ja tuli keikan jälkeen sanomaan, että hyvä kun laitettiin, oli hyvät soundit.

Eli kyllähän sitä miksaajaa pitää kuunnella, mutta kyllä itsekin pitää vähän näistä PA-asioista sun muista tietää.
70% ajasta ihminen, 30% ajasta basisti
Teijo K.
21.03.2008 13:33:52

Yhdellä keikalla pyysin miksaajalta, että laitettais bassosta puhdas soundi suoraan di-boksiin ja siitä säröpedaalin kautta nupin inputtiin ja sitten kaapista mikittämällä särösoundi pihalle.

Miksaaja vaan kysy että miks, ja oli lähdössä meneen siitä. Sanoin, että jos vetää suoraan purkin läpi di-boksiin, niin soundista tulee aika sähköinen, että eikös nyt vaan laitettais se mikki. Tähän kaveri vaan toteaa, että mä en nyt jaksais. Kysyin sitten, että mistä löytyy mikit ym., laitan ite. No se miksaaja sitten kuitenkin laittoi sen mikin, ja tuli keikan jälkeen sanomaan, että hyvä kun laitettiin, oli hyvät soundit.

Eli kyllähän sitä miksaajaa pitää kuunnella, mutta kyllä itsekin pitää vähän näistä PA-asioista sun muista tietää.

Hyvä! Nimenomaan tätä mä tarkoitin. Esittää oman asiansa suoraan ja asiallisesti ja homma toimii. Tolleen kun kaikki toimisi.
ubik
24.03.2008 13:18:11
jostakin lukasin et kantsii siit 80-100 hz kohilta vetää aika kylmästi nollille live tilanteessa, kyl sitä aina välistä tulee näitten talonmiesten puolelta ihme toivomuksia ja vaatimuksia tyylin "voisko rumpali vetää vähän hiljempaa" "onks ton basson pakko kuulua lavalla" mutta kyllä ne ueimmiten uskoo kun asian selventää järkevästi eikä ala keuhkoamaan, tosin kotkassa alkoi olla jo bändien ja talon välillä lähes sota kun omistaja jääräpäisesti pyysi soittamaan hiljempaa vaikka lavalle oli jo kannettu vaimennus levyt rumpujen eteen (jotka veivät n. puolet lavasta) ja selitetty monta kertaa ettei se rumpali nyt voi soittaa hiljempaa....
ubik
24.03.2008 13:21:49

itse asiassa yhden keikan vedin suoraan särönä DI-boksiin ja ilman mikityksiä (kaapissa oli jo mikki valmiina) mutta miksaus nero ei löytänyt/jaksanut löytää ko mikin piuhaa/kanavaa/tai jotain, en sitten jaksanut alkaa kinastelemaan kun oli kiire päällä ja aikamoinen väsymys, kyllä se ihan hyvältä kuulosti mut eipä siinä meidän musiikkissa tarttekaan kaiken soida kuulaasti ja selkeästi ainkaan livenä ;P
Teijo K.
24.03.2008 14:25:05

jostakin lukasin et kantsii siit 80-100 hz kohilta vetää aika kylmästi nollille live tilanteessa, kyl sitä aina välistä tulee näitten talonmiesten puolelta ihme toivomuksia ja vaatimuksia tyylin "voisko rumpali vetää vähän hiljempaa" "onks ton basson pakko kuulua lavalla" mutta kyllä ne ueimmiten uskoo kun asian selventää järkevästi eikä ala keuhkoamaan, tosin kotkassa alkoi olla jo bändien ja talon välillä lähes sota kun omistaja jääräpäisesti pyysi soittamaan hiljempaa vaikka lavalle oli jo kannettu vaimennus levyt rumpujen eteen (jotka veivät n. puolet lavasta) ja selitetty monta kertaa ettei se rumpali nyt voi soittaa hiljempaa....

Joskus vaan sitten bändi on väärässä paikassa. Tässä nyt näyttää siltä että näin on. Se että täysin metsässä olevia juttuja yritetään ajaa äänimiehen toimivien juttujen edelle ei sekään ole viisasta. Jos rumpali ei osaa soittaa niin ehkä kannattaa vaihtaa rumpalia.
jvakeva
24.03.2008 20:36:02

hakkaako se metrin haloilla? miten olisi "risut", jos ei muuten osaa?
Bassoneuvos
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)