Aihe: Omistatko KALLIIN kitaran?
1 2 3 4 5 6 7 8 912 13 14 15 16
VFK
17.03.2008 21:23:05 (muokattu 17.03.2008 21:25:03)
Omistan, vaihtelevan määrän.

Ja viidellä sadalla ei voi saada parempaa kitaraa, kuin 1500:lla(jos siis puhutaan kitaroiden käyvästä arvosta).

Jos et kuule eroa 3000:n ja 500:n euron kitaran välillä, niin osta se 500:n.

Kalliimmissa, hyvistä puista tehdyissä kitaroissa, soundi vaan paranee vuosi vuodelta, toisin kuin halpiksissa.

Kitaroiden hinnoissa toi 3000 on muuten sellainen kipukynnys(puhuttaessa ostohinnasta, ei mistään ovh:sta), jonka yli meneminen tuntuu hieman mietityttävän itseäni. Sen yli mentäessä erot ovat aika nimellisiä, eivätkä ainakaan metallia soitettaessa enää oikein vastaa sijoitettua rahamäärää. Tosin Ruokankaalta himottaisi tilata Custom, mutta toistaiseksi olen malttanut mieleni. 5000:n kitara ei enää automaattisesti ole parempi, kuin 3000:n jne. Duke Royalia näppäilin itsekin Mad Professorin läpi joskus ja vaikka kombinaatio vakuuttikin niin yhteishinta noin 21 000 alkaa olla enemmän kun autoni arvo(liityn omalta osaltani autokeskusteluun). Itse en tosin tekisi Royalella tai Mad Professorilla juuri mitään, vaan ne ovat suunnattu muun tyyppisen musiikin soittajille.

Itse sanoisin, että jos mahdollista, niin osta sellainen kitara, joka itseäsi miellyttää. Jos se on kallis, niin osta se ja jos se on halpa, niin osta se. Se mikä on itse kullekin hyvä kitara on, jokaisen itse ratkaistava, mutta jos puhutaan oikeasti hyvästä kitarasta(soundi, soitettavuus jne), niin halvalla ei saa hyvää ja sama pätee autoihinkin. Mutta autovertailu ei muuten toimi, koska normaaliautojen hinta laskee aina, toisin kuin hyvien kitaroiden, jotka pitkässä juoksussa vain lisäävät arvoaan. Toista ovat sitten McLaren F1-tyyppiset autot, mutta ne ovatkin sitten kaukana normaaliautoista.
So many assholes... So few bullets.
Elhonas
17.03.2008 23:48:11
No eipä verrattaen ole kallis mutta perkeleen hyvä sen on :P
No mikä vittu siinä vielä ahistaa
McNulty
18.03.2008 01:01:08
No eipä verrattaen ole kallis mutta perkeleen hyvä sen on :P

Ainakin asiallinen inlay ekalla nauhalla.
byt' v kurse volkov
Elhonas
18.03.2008 01:48:57
Ainakin asiallinen inlay ekalla nauhalla.

Kiitos :P

Aiheeseen liittyvä on tuo 11-14 nauhojenkin inlay.. eipä vaan ole tuolla nyt siitä tarkempaa kuvaa :O
No mikä vittu siinä vielä ahistaa
N33m0
18.03.2008 08:46:50

kaksi lähes kahen tonnin kitaraa löytyy

esp sv ja ran custom
"Distortion always starts with the amp. Pedals just sit on top of the sound. They don't feel like a full part of it, just some fuzz on top."
- James Hetfield
jra
18.03.2008 23:30:37
Potkitaan nyt vielä, jos ei kuollutta, niin ainakin maassa makaavaa hevosta.

Tässäkin ketjussa tuli esiin tuo kateuskortti. Itse pidän outona että se aina otetaan esille jos joku erehtyy vertaamaan positiivisessa mielessä kohtuuhintaista soitinta kalliiseen soittimeen, saati sitten kopiota alkuperäiseen. Itsellä ei tulisi mieleen kadehtia tavaraa (joka kitarakin on) ja sen omistamista. Sen sijaan myönnän välillä kadehtivani luontaisesti musikaalisia ihmisiä ja/tai niitä joilla on pitkäjännitteisyyttä kehittää määrätietoisesti taitojaan. Soittokamoihin liittyen kadehdin myös niitä joilla on taito hankkia itselleen, hintaluokasta riippumatta, sellaisia soittimia joihin ovat 100% tyytyväisiä. Tavaraa aina saa, mutta noita henkilökohtaisia ominaisuuksia on sitten vaikeampi hankkia, tai ainakin niiden eteen joutuu tekemään enemmän töitä kuin esim. 3000e hankkimiseen.

Itsellä ainakin tämän soittokama-keskustelualueen seuraamisen motivaatio on siinä että yritän saada tietoa ja selvittää itselle mitä soittimiltani haluan ja miten osun hankinnoissa oikeaan. Soittaminen ja soittimien kanssa puuhastelu ovat tietysti ne ykköskeinot, mutta tälläkin roikkuessa tulee melkein huomaamatta imettyä tietoa tulevien hankintojen pohjaksi. Nämä vääntöketjut ovat yksi keino selvittää, jos ei muille, niin itselle mitä ajaa takaa. Joskus varmaan osuu sitten kohdalle juuri SE kitara tai vahvistin.
Meisseli
18.03.2008 23:59:58

Tiesin kyllä että tökin kepillä muurahaispesää :)

Itselläni ei ole koskaan ollut mitään hirvittävän kallista kitaraa.
Kallein maksoi 1500 ja hyvä peli on, mutta esim viimiset pari-kolkyt keikkaa oon taas tehnyt 500 skeballa ihan vain vaihtelun vuoksi.

Noita pidän molempia yhtä hyvinä soittimina.

Ajattelin vain kysellä mielipiteitä ja mietin mitäs jos takia ostaisin semmosen vehkeen että ei ikinä kävis mielessäkään vetää muilla.
Saako sen suurella rahalla vaiko hyvällä tsägällä?
"Pane pienemmälle sitä pumputinta!" www.strangefruit-band.net www.pippalot.com www.ketolajawitikainen.com
JuSu
19.03.2008 00:15:10
Nämä vääntöketjut ovat yksi keino selvittää, jos ei muille, niin itselle mitä ajaa takaa. Joskus varmaan osuu sitten kohdalle juuri SE kitara tai vahvistin.

Ja sitten kun se selviää, niin SEn voikin sitten teettää. Ei tarvitse etsiä ja odottaa, että osuu kohdalle. =)

Niin mä loppujen lopuksi tein. Aloin miettimään, millainen SE kitara olisi, ja hiukka yllättäen pystyin sen määrittelemään. Tosin mun kohdalla siihen vaadittiin harrastevuosia parisenkymmentä... =)

Siitä se sitten lähti. Ja mitä tätä ketjua olen seurannut, niin ei tullut edes kalliiksi.

JuSu
"Life sucks and then some guy on an internet forum refuses to swap his wife for a packet of biscuits." -noir-
jra
19.03.2008 00:27:44 (muokattu 19.03.2008 00:28:33)
Ja sitten kun se selviää, niin SEn voikin sitten teettää. Ei tarvitse etsiä ja odottaa, että osuu kohdalle. =)

Niin mä loppujen lopuksi tein. Aloin miettimään, millainen SE kitara olisi, ja hiukka yllättäen pystyin sen määrittelemään. Tosin mun kohdalla siihen vaadittiin harrastevuosia parisenkymmentä... =)

Mulla on takana myös parikymmentä vuotta kitaroiden kanssa, mutta vajaat kymmenen vuotta oli kyllä välillä hiljaisempaa. Tehollista peliaikaa ei ole siis läheskään tuota kahtakymmentä. Lisäksi tuossa välillä on arvostukset soundin ym. suhteen muuttuneet niin että melkein alusta joutui aloittamaan.

Nyt olen sitten yrittänyt selvittää muutaman vuoden millaine olisi SE soundi ja vehkeet joilla siihen pääsee. Asiaa tietysti hankaloittaa että musiikkimieltymysten suhteen olen sellainen keskinkertainen renesanssinero, eli joka suuntaan tulee pälyiltyä. Vielä en ole päässyt sinne asti että uskaltaisin alkaa teetättämään unelmakitaraa, mutta ehkä jossain välissä alkaa hahmottua ne raamit mihin se asettuisi. Jos valon joskus näen niin rahasta se ei ole (ei saa olla) enää siinä vaiheessa kiinni.

Seuraava (ikuisuus-?) hankinta on kuitenkin tervesoundinen, hiljainen ja taipuisa pienehkö putkicombo kotiin ja kellariin.
VFK
19.03.2008 13:02:23
Tiesin kyllä että tökin kepillä muurahaispesää :)

Itselläni ei ole koskaan ollut mitään hirvittävän kallista kitaraa.
Kallein maksoi 1500 ja hyvä peli on, mutta esim viimiset pari-kolkyt keikkaa oon taas tehnyt 500 skeballa ihan vain vaihtelun vuoksi.

Noita pidän molempia yhtä hyvinä soittimina.

Ajattelin vain kysellä mielipiteitä ja mietin mitäs jos takia ostaisin semmosen vehkeen että ei ikinä kävis mielessäkään vetää muilla.
Saako sen suurella rahalla vaiko hyvällä tsägällä?

Ei sellaista kitaraa ole olemassakaan, ainakaan mulle. Mulla on yksi kitara, joka on omalla tavallaan ylivoimainen, mutta pidän vaihtoehdoista ja erilaisista soundivariaatioista saman teeman alla. Jos siinä suosikkikitarassa on esim. voimakkain ja paksuin soundi, niin toiseen kappaleeseen tai esim. studiossa toiseen kohtaan, voi sopia peremmin hieman erityylinen soundi. Samoin esim. omassa suosikissani on 22 nauhaa ja joskus voi olla tarvetta 24:lle nauhalle tai paremmille tiluominaisuuksille. Itse pyrin hankkimaan kaksi/kolme itselle unelmakitaraa, mielummin kun useamman melkein huippukitaran.

Toi Customin teettäminen on yksi vaihtoehto sitten, kun sen oman unelmakitaran speksit ovat varmasti selvillä ja jos kokee, että joku Custom-rakentaja pystyy tekemään paremman kitaran kun se lähtökohta. Itse olen pari vuotta miettinyt Customin tilaamista, mutta olen aina löytänyt ne enemmän itseäni miellyttävät kitarat suurten valmistajien Custom Shop-tuotteista. Toistaiseksi Ruokangas on ollut ainoa, jolla saattaisin Customin teettää, mutta varsinaista tarvetta sille ei ole vielä tullut.

Mun mieltymyksetkin on aika arkisia. Gibson LP Custom ja LP/SG-tyylinen kitara neck-thruna, sekä 24 nauhainen Super-Strato tyyppinen kitara tuntuvat aina parhailta ratkaisuilta ja varsinkin LP Custom ja Super-Strato puolella on niin paljon tarjontaa, että kokeilemalla lukemattoman määrän ko. kitaroita, ovat ne suosikit löytyneet ja nämä miellyttävät itseäni enemmän, kun vertailemani Custom-valmistajien tuotteet.

Jos haussa on hieman erikoisempi kitara, esim. eksoottisempi seiska, niin Custom-kitara saattaa olla ainoa vaihtoehto. Sitten vaan armotonta taustatyötä(jollei se ole jo tehty)ja kokeilemaan eri Custom-valmistajien keppejä.

J. Salo tekee muuten ihan hyviä kitaroita. Mun Customin hinta olisi kuitenkin ollut pitkälti yli 3000 euroa, joten katsoin, ettei se ollut minulle vaihtoehto.
So many assholes... So few bullets.
Mrezzye
19.03.2008 13:05:36

Hankinta-arvoltaan kallein kitarani on Amfisound Les Paul ja kun sen aikoinaan tilasin hinnat olivat nykyistä alemmat. Tällä hetkellä voisi jopa tuo 3k€ ylittyä. Hyvä kitara se on, eikä vastaavaa ole tullut kaupassa vastaan (speksit ja ulkonäkö). Myös muita kohtuu arvokkaita (1500-2000, käytettynä) kitaroita löytyy ja kaikki ne peittoavat halvat kopiot. Eli kyllä mielestäni rahalla hyvää saa, mutta toisaalta hinta-laatu suhde ei välttämättä kasva ihan 1:1 -suhteessa kun aletaan lyödä euroja tiskiin.
Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi, niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???

Miikathebest
19.03.2008 13:07:41

Jos et kuule eroa 5000:n ja 3000:n euron kitaroiden välillä, niin osta se 3000€:n.

Minua ainakin harmittaisi, jollen houmaisi eroa Audin tai Corollan välillä. Jos pystyy ostamaan sen uuden S5:n niin kyllä varmasti huomaa eron. Kaikilla ihmisillä on ihan hyvät mahdollisuudet päästä käsiksi 100k€:n autoon jos vain haluaa. Se on vain kiinni valinnoista ja panostuksesta. Kaikki eivät tyydy kyyhöttämään haisevassa sporassa tai tekemään ostoksiaan halpahallissa.

Jos vaihdan Squieriini logon ja opettelen soittamaan kunnolla, niin kukaan ei pysty havaitsemaan että se on tehty indonesiassa huolimattomasti ja huonoista materiaaleista.

Itsellänihän on kohta 10 kitaraa, eikä niihinkään ole yhteensä mennyt kuin ehkä juuri se 3000€.
Liikaa säröä!
duc
19.03.2008 13:30:27
Audi saattaa, huom saattaa olla parempi ajaa, mutta corolla on perkeleen paljon luotettavampi.. Miten se sitten kitaroissa menee?

Ja kiinnostaako ketään oikeasti miten nämä autovertailut menee?
JuSu
19.03.2008 13:33:12

No sinänsä, että monesti tuo autovertaus on joillekin helpompi käsittää. Usein (ei toki aina) samat asiat pätevät kitaroihin.

Toki tässä ketjussa LUULISI ihmisten ymmärtävän mistä on kyse ilman rautalankaakin, mutta vähän hilkulla se on paikoin ollut... =)

JuSu
"Life sucks and then some guy on an internet forum refuses to swap his wife for a packet of biscuits." -noir-
Miikathebest
19.03.2008 13:44:25 (muokattu 19.03.2008 13:44:54)

Audi saattaa, huom saattaa olla parempi ajaa, mutta corolla on perkeleen paljon luotettavampi.. Miten se sitten kitaroissa menee?

Soitatko mielummin kitaralla, josta ei ikinä katkea kieli, tai joka ei ole ikinä epävireessä, mutta on kuitenkin ihan paska, vai kitaralla joka on hyvä soittaa ja kuulostaa hyvältä, mutta joudut vaihtamaan kieliä ja virittämään sen aina silloin tällöin?

Kitara maksaa ainoastaan sen 3000€, mutta auto menee yli 50000€, joten siitä voi päätellä kumpi on tärkeämpi ja suurempi valinta elämässä.
Liikaa säröä!
M Hossa
19.03.2008 13:46:18
Mun auto maksoi 400€ :)
Jäärä
19.03.2008 14:09:42
Uskotteko että esim 500 kitara voi olla kevyesti parempi kuin vaikka 1500 kitara?

Tottakai! Esim. soittelen mielummin jollain halvalla stratokopsulla kuin esim. kolmen tonnin Les Paulilla. Mä vaan koen strato-soundin paremmaksi. Lespa on sitten jollekin toiselle parempi valinta, ne ei vaan jotenkin istu mun käteen, eikä kuullosta siltä, miltä loppupeleissä haluan kitaran kuullostavan.

Eikä tää ollut mitenkään arvostelua Les Pauleja kohtaan, perinteikkäitä, hyvin tehtyjä kitaroita juum. Ei vaan mun juttuni.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
punainenettan
19.03.2008 14:11:19
Soitatko mielummin kitaralla, josta ei ikinä katkea kieli, tai joka ei ole ikinä epävireessä, mutta on kuitenkin ihan paska, vai kitaralla joka on hyvä soittaa ja kuulostaa hyvältä, mutta joudut vaihtamaan kieliä ja virittämään sen aina silloin tällöin?

Kitara maksaa ainoastaan sen 3000€, mutta auto menee yli 50000€, joten siitä voi päätellä kumpi on tärkeämpi ja suurempi valinta elämässä.

Mieluiten soitan sillä missä kohtaa nuo kaikki hyvät ominaisuudet, eli yleensä kalliimmassa kitarassa..:)

Mutta ontuu kyllä helvetisti tuo vertaus kitaroista ja autoista. Munsta. Kuka lie sen ensimmäisenä heittikään.
Jos jokin asia kuulostaa uskomattomalta, se usein on juuri sitä.
Twinkle
19.03.2008 14:16:20
Mutta ontuu kyllä helvetisti tuo vertaus kitaroista ja autoista. Munsta. Kuka lie sen ensimmäisenä heittikään.

Niin tekee. Itelleni tuo autovertaus on sellainen, että muistelen montako kitaraa olen ostanut auton avulla ansaitsemillani rahoilla ja vertaan sitä siihen, montako autoa olen hankkinut kitaralla. Se auto on vähän eri asemassa siinä mielessä että tuolla metsissä asuessa ei yksinkertaisesti pärjännyt ilman. Ei se kaikille välttämättömyys ole ja eikä sen tartte olla kalliskaan, mutta siltikin esimerkissä on vähän hiomista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)