Aihe: Halpis tilulilukeppi kakkoskitaraksi (Ibanez RG ym. vastaavat)
1
conrad
19.03.2008 11:07:06
Hakusessa on siis kakkoskitaraksi (Fenderin Statocasterin rinnalle) kotisoittoon helpposoittoinen tilulilukeppi budjetin ollessa maksimissaan 400e hujakoilla. Lähinnä Ibanezin RG-sarjaa olen katellut (toisin sanoen jo todennut käteen sopivaksi).

RG321 on noista käsittääkseni se varmin vaihtoehto, kun siinä on kiinteä talla. Mutta.. jos sittenkin kaipailisi joskus jotain floikka-efektejä. Onko mallien RG350 ja RG370 edge III tremolot aivan pommeja (kuullut halpisfloikista niin paljon pelottelua)? Siis kitarahan tulee kotisoittoon, niin sen ei tarvitse olla mikään absoluuttisen vireen pitäjä, mutta hajoaako pää siltikin noiden halpis floikkakopioiden ongelmiin? Tai jos tuo edge III on ihan pommi, niin löytyykö tosta hintaluokasta yhtään siedettävää tapausta muilta merkeiltä (ESP-LTD, Jackson, Schechter ja mitä niitä onkaan)?

Ja sitten toinen kysymys. Ibanezin RG321-mallista on saatavilla kahta versiota: EX-malli, jossa INF1 (neck) ja INF2 (bridge) mikit sekä MH-malli, jossa INF3 (neck) ja INF4 (bridge). Mitäköhän oleellista eroa näillä mikeillä vai onko mitään? Kuraahan ne taitaa joka tapauksessa noissa budjettikitaroissa ovat.

Kiitokset jo etukäteen kaikille vastanneille.
conrad
19.03.2008 11:19:47
Suosittelisin käytettynä RG550, 570, 620, 505 ja 507 -malleja, pitäisi löytyä tuohon hintaan, kun vähän kyttää toria. Niissä on kunnon floikka ja ovat muutenkin laatutyötä.

Kiitokset tästä vastauksesta. On ollut mielessä myös käytetyn ostaminen. Mulla kun ei ole noista floikista oikein mitään kokemusta, niin käytettyä hankittaessa miten pitäisi testata floikan kunto? Ja mitä osia katsella suurennuslasin kanssa siitä? Lähinnä mietityttää se, että saako nuo miten helposti runtua, jos edellinen omistaja rääkännyt sitä olan takaa.
tommiot
19.03.2008 11:22:48
Kiitokset tästä vastauksesta. On ollut mielessä myös käytetyn ostaminen. Mulla kun ei ole noista floikista oikein mitään kokemusta, niin käytettyä hankittaessa miten pitäisi testata floikan kunto? Ja mitä osia katsella suurennuslasin kanssa siitä? Lähinnä mietityttää se, että saako nuo miten helposti runtua, jos edellinen omistaja rääkännyt sitä olan takaa.

No Edge ja Lo-Pro Edge, jotka on Ibanezilla ne parhaat, kestää kyllä ihan älyttömän hyvin, ja knife-edget voi niissä hioa tai vaihtaa. Jousien vaihdolla voi myös parantaa virettä. Edge Pro:ssa kuvittelisin että onnistuu myös, ja se on sen verran uusi malli että tuskin on vielä päässyt huonoon kuntoon. Kato nyt ainakin että hienovirittimet toimii, kitara pysyy vireessä kun kampea käyttää, ja ettei se talla oo pahasti ruosteessa (mulla ainakin ruostuu hien vaikutuksesta...)
conrad
19.03.2008 11:37:32
Kiitokset vielä Moridin nopeasta vastauksesta. Nyt olisi vielä kiva kuulla vastauksia alkuperäisiin kysymyksiiin eli kaikki RG321, RG350 ja RG370 -mallien omistajat (tai niistä jotain tietävät) jakakaahan kokemuksianne.
munkero
19.03.2008 12:05:35
Mulla oli aikoinaan tuo rg321mhwk. Sinänsä ihan jees peruskeppi, eikä siinä ollut mitään elämää suurempaa ongelmaa. Mikit nyt oli pikkasen tuhnut, mutta ajoivat asiansa ainakin mulla. Weathered black viimeistely jätti hieman toivomisen varaa, maaliin tuli kolhuja ja naarmuja todella helposti. Isommaksi miinukseksi on mainittava puun pehmeys, mulla alko se kaulanpuoleinen hihnatappi heilua. Kokonaisuutena kuitenkin toimiva kitara, ehkä hieman tavallisen tylsä.

Mutta jos viitsit panostaa muutama sata euroa enemmän niin saat tosian jonkin noista Moridinin mainitsemista malleista käytettynä. Eli joku 5xx sarjan käytetty RG irtoaa parhaimmillaan 400 euron pintaan. Itseltä löytyy tuo 507 ja se on kyllä täysin eri maailmasta kun se 321 aikoinaan. 321 tallasta kului se cosmo black pinnoite vuodessa, 507 talla näyttää uudelta vielä 11 vuoden jälkeen. Ja tämä pätee myös muuhun yleiseen kuntoon. 321 oli täys kolhuja ja naarmuja vuodessa sen pehmeän maalin takia (joku muu väri vois kestää paremmin), mutta 507 kiiltävä kova viimeistely on kestänyt ajan hammasta huomattavasti paremmin. Ja tottakai nuo 5xx sarjalaiset ovat jo ihan eri kitaroita, löytyy niin floikkaa kuin (hiukan) parempaa mikkiä.

Eli siis, jos on rahat tiukalla ja tarvitset nopeasti kitaraa niin rg321 kanssa et mene metsään, mutta jos rahaa löytyy ja jaksat metsästää sopivan käytetyn 500-> sarjalaisen niin sitä en enää luokittelisi halpis tilulilukepiksi, vaan se on jo ihan oikea työkalu.
Musiikkihan on hienoimmillaan suorittamista...
doomcult
19.03.2008 12:34:29
Itselläni on ylimääräisenä juuri tämä RG321MH tuossa Weathered Black -värissä. Kolhuja ja naarmuja tuohon todellakin tulee helposti, mutta muuten oikein kelpo keppi hintaisekseen. Tallasta on pinnoite kulunut jo reilun puolen vuoden soiton jälkeen, mutta omasta mielestäni nämä vain lisäävät muuten tylsän näköiselle soittimelle luonnetta.

Laitappa pikaviestiä jos kiinnostaa, kuvia saa. Halvalla voin myydä, ei nimittäin ole oikein käyttöä tälle enää.
P-man
19.03.2008 12:50:29
Jos floikka kitaraa meinaat, ni ehdottomasti käytettynä joku missä on kunnon talla.
Edge, lo-pro edge ja edge pro on hyviä. Kannattaa testata et molempiin suuntiin kammetessa talla palaa samaan asentoon.
Jos ei palaa,ni monesti selviää ankkuri ruuvien tai jousien vaihdolla.
Ankkuri ruuvit maksaa 22e ja jouset 15e.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)