Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Reunalistoja?
1 2
StevieRayVehkakoski
18.03.2008 19:45:45 (muokattu 18.03.2008 21:07:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistäs löytyisi vähän erikoisemman kokoisia reunalistoja Archtop-projektiin? Otelaudan reunoihin menee kyllä vakio 1,5x6mm, mutta sen lisäksi tarvittaisiin bodyyn valkoista tai kerman väristä 2x6mm listaa + musta/valko/musta 2x2 listaa. Sitten vielä tarvittaisiin valkoista tai kerman väristä 3x6mm listaa mutta se taitaa olla pakko laminoida.
 
Mistäs tällaisia saisi ostaa, plussaa vielä jos löytyisi Suomesta..
 
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
jarmos
18.03.2008 21:06:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistäs löytyisi vähän erikoisemman kokoisia reunalistoja Archtop-projektiin? Otelaudan reunoihin menee kyllä vakio 1,5x6mm, mutta sen lisäksi tarvittaisiin bodyyn 2x6mm listaa + 2x2 listaa. Mistäs sellaisia saisi ostaa, plussaa vielä jos löytyisi Suomesta..
 
No hae etolasta 1mm levyä ja tee siitä liuskoja liimaamalla 2mm tai sitte kato tuolta sp-elektroniikan sivuilta josko löytyis.
 
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
ode_
18.03.2008 21:12:15 (muokattu 18.03.2008 21:12:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaisella työkalulla reunalistoille tehdään urat?
 
Otto.a
18.03.2008 21:18:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jyrsimellä
 
MPU
18.03.2008 21:23:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai käsin sellaisella hiukan suuntapiirtimen näköisellä vehkeellä missä on leikkaava terä.
http://www.stewmac.com/shop/Tools/S … rfling_Cutter/Pictures.html#details
Vähän niinkuin tuollainen.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
jukkasil
18.03.2008 22:27:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vinkkiä hyvää reunalistan limaan kaivataan, JAK-vainaa suositteli jotain suht. uutta Bostikin kontaktiliimaa tjsp. siinä kirjassaan, muita suosituksia? Itse olen ostellut 1 mm styreenilevy 2 neliöä ja siitä jo listat yhteen projektiin teinkin. Epoksia (2k), kontaktiliimaa ja pikaliimaa testailin ja ei oikein mikään noista ollut paras mahdollinen ainakaan tuohon styreeniin.
 
Kitaranrakennusyritelmää, uusin projekti: http://tuulikumpu.galleria.fi/kuvat/kitaraprojektit/
Jymi
18.03.2008 23:57:58 (muokattu 18.03.2008 23:59:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otelaudan reunoihin menee kyllä vakio 1,5x6mm, mutta sen lisäksi tarvittaisiin bodyyn valkoista tai kerman väristä 2x6mm listaa + musta/valko/musta 2x2 listaa. Sitten vielä tarvittaisiin valkoista tai kerman väristä 3x6mm listaa mutta se taitaa olla pakko laminoida.
 
Mistäs tällaisia saisi ostaa, plussaa vielä jos löytyisi Suomesta..

 
Stwemacillä on melkein kaikkia noita jossain muodossa. 2.29 x 6.35 mm listaa muovisena. m/v/m jonain kuitu juttuna 2mm leveänä. Samoin m/v/m puisena, mutta ei ihan 2mm leveänä.
 
Miksi et tekisi reuna- ja koristelistoja kokonaan puusta ? Mielestäni juuri tuo projekti on sellainen, ettei siihen kannata muovia sotkea. Loimuvaahterainen reunalista m/v/m koristelistan kanssa näyttäisi varmasti hyvältä.
 
Näyttää stewmacillä olevan m/v/m/v puusta tehtyä koristelistaa 2 mm leveänä.
 
Roksennus
19.03.2008 13:27:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.spelektroniikka.fi/
 
Tuoltapa reunalistoja. Eri värisiä ja kokoisia.
 
"Time's never wasted when you're wasted all the time!"
reverend
19.03.2008 13:39:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vinkkiä hyvää reunalistan limaan kaivataan, JAK-vainaa suositteli jotain suht. uutta Bostikin kontaktiliimaa tjsp. siinä kirjassaan, muita suosituksia? Itse olen ostellut 1 mm styreenilevy 2 neliöä ja siitä jo listat yhteen projektiin teinkin. Epoksia (2k), kontaktiliimaa ja pikaliimaa testailin ja ei oikein mikään noista ollut paras mahdollinen ainakaan tuohon styreeniin.
 
Itse liimasin muoviset reunalistat Loctiten pikaliimalla jossa oli pieni suti liiman levittämiseen, sillä sai erittäin tarkasti ja hyvin levitettyä liiman.
 
Mike M. Hiirenloukku
19.03.2008 13:48:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parhaaksi liimaksi reunalistoissa oon rankannu normaali marketista ostettava geelimäinen pikaliima. Menekki siinä tuntuu olevan paljon suurempi kun ei-geelimäisessä, mutta se ei valu eikä roisku paikkoihin vahingossa, eikä valu sormiin ja liimaa niitä yhteen ja onnistu pärskähtämään naamaan niin että huulessa on sitten tunnoton kohta eikä... tai siis... kyllähän se ei-geelimäinenkin on ihan hyvä.
 
Kokemusta on "pienoismalliliimasta", asetonista, ja yo. pikaliimoista. Kaikki kyllä toimii.
 
That's the spirit - Tuo on pirtua.
cimar
19.03.2008 18:32:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vinkkiä hyvää reunalistan limaan kaivataan, JAK-vainaa suositteli jotain suht. uutta Bostikin kontaktiliimaa tjsp. siinä kirjassaan, muita suosituksia? Itse olen ostellut 1 mm styreenilevy 2 neliöä ja siitä jo listat yhteen projektiin teinkin. Epoksia (2k), kontaktiliimaa ja pikaliimaa testailin ja ei oikein mikään noista ollut paras mahdollinen ainakaan tuohon styreeniin.
 
Kontaktiliimat unohtaisin koko soittimen rakennuksesta,10 vuoden sisällä liimat kuivuu ja irtoo, kokemusta on.
 
jukkasil
19.03.2008 20:53:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kontaktiliimat unohtaisin koko soittimen rakennuksesta,10 vuoden sisällä liimat kuivuu ja irtoo, kokemusta on.
 
Joo, en minäkään sitä kitaraan ole pistänyt, koepaloihin vain testailin.
 
Kitaranrakennusyritelmää, uusin projekti: http://tuulikumpu.galleria.fi/kuvat/kitaraprojektit/
jukkasil
19.03.2008 20:55:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parhaaksi liimaksi reunalistoissa oon rankannu normaali marketista ostettava geelimäinen pikaliima. Menekki siinä tuntuu olevan paljon suurempi kun ei-geelimäisessä, mutta se ei valu eikä roisku paikkoihin vahingossa, eikä valu sormiin ja liimaa niitä yhteen ja onnistu pärskähtämään naamaan niin että huulessa on sitten tunnoton kohta eikä... tai siis... kyllähän se ei-geelimäinenkin on ihan hyvä.
 
Kokemusta on "pienoismalliliimasta", asetonista, ja yo. pikaliimoista. Kaikki kyllä toimii.

 
OK, hyvä vinkki. Mites toi asetonilla liimaaminen toimii? Sulatetaanko perusainetta (muovia) asetonin sekaan ja käytetään tuota liimaamiseen vai? Litra asetonia löytyy pajalta, tuota voisi myös testata.
 
Kitaranrakennusyritelmää, uusin projekti: http://tuulikumpu.galleria.fi/kuvat/kitaraprojektit/
jsvenn
20.03.2008 23:47:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin reunalistoja Millbrookmusiikista. Siellä oli melko hyvä valikoima erilaisia reunalistoja sekä 1,5x6 että 2x2 m/v/m ja v/m/v. Värivaihoehtoja oli useita. Mielestäni esim. perloidtyyppinen lista saattaisi sopia kitaraasi, jos et saa puisia.
 
Kiinnitin entisöimäni vm.- 40 Royaliin vanhan sellofaanireunalistan takaisin uretaaniliimalla. Tietenkin suojasin pinnat maalarinteipillä valumajälkien välttämiseksi. Päädyin uretaaniliimaan, kosta se laajenee kovettuessaan ja täyttää kolot (niitäkin oli purkuvaiheessa tullut). Ennen tehtiin asetooniin liuotetusta sellofaanista liimaa, jota käytettiin liikkumattomien liitosten tekoon. Nykyisin sellofaani ei oikein tahdo saada mistään. Viiskytluvulla sitä saatiin kammanpiikeistä (värivaihtoehtojakin oli). Hienot soittimet siulla on tekeillä.
 
MPU
21.03.2008 07:52:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OK, hyvä vinkki. Mites toi asetonilla liimaaminen toimii? Sulatetaanko perusainetta (muovia) asetonin sekaan ja käytetään tuota liimaamiseen vai? Litra asetonia löytyy pajalta, tuota voisi myös testata.
 
Olen liimaillut niin, että pienellä siveltimellä hankaan asetonia listan takapintaan niin kauan että lista sulaa hiukan ja siihen tulee sellainen liimamainen pinta. Sitten vaan lista maalarinteipin avulla kiinni ja eteenpäin. Sellainen 5-10 senttiä kerrallaan siis tuota asetonin sivelyä ja teippailua. Nuo monivärilistat ole laittanut niin, että lista teipin kanssa uraan kiinni ja ohutta pikaliimaa listan päälle. Liiman kuivuttua teipit pois ja niiden kohdalle liimaa. Sitten koko paketin siklaus oikeaan korkeuteen.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Tim
21.03.2008 15:01:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ennen tehtiin asetooniin liuotetusta sellofaanista liimaa, jota käytettiin liikkumattomien liitosten tekoon. Nykyisin sellofaani ei oikein tahdo saada mistään. Viiskytluvulla sitä saatiin kammanpiikeistä (värivaihtoehtojakin oli). Hienot soittimet siulla on tekeillä.
 
Täytyy nyt korjata, vaikka moni varmaan huomasikin. Mutta ettei kellekään aloittelijalle tule väärää käsitystä. Eli sellofaanihan on sitä kirkasta selluloosapohjaista käärettä mihin esim kukat kääritään.
Tässä tarkoitetaan selluloidia joka on muovia. Sen verran herkästi syttyvää, että se on nykyään yhä useammin korvattu turvallisemmilla muoveilla. Enää ei Ameriikastakaan saa tuota tilattua kun eivät anna kuljettaa sitä lentorahdissa.
 
jukkasil
21.03.2008 17:25:33 (muokattu 21.03.2008 17:26:00)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy nyt korjata, vaikka moni varmaan huomasikin. Mutta ettei kellekään aloittelijalle tule väärää käsitystä. Eli sellofaanihan on sitä kirkasta selluloosapohjaista käärettä mihin esim kukat kääritään.
Tässä tarkoitetaan selluloidia joka on muovia. Sen verran herkästi syttyvää, että se on nykyään yhä useammin korvattu turvallisemmilla muoveilla. Enää ei Ameriikastakaan saa tuota tilattua kun eivät anna kuljettaa sitä lentorahdissa.

 
Mulla on 35 mm alkuperäinen elokuvanegafilkka Mannerheimista 1919 vuodelta joka on selluloidia (nitraattia itseasiassa, tämä on se paloherkkä filkkatyyppi). Hollywoodissahan paloi taannoin yksi helvetin iso leffa-arkistokin, tuo nitraatti voi syttyä melkein itsestään. Tuosta filkasta en ruea ainakaan liimaa tekemään!
 
Kitaranrakennusyritelmää, uusin projekti: http://tuulikumpu.galleria.fi/kuvat/kitaraprojektit/
jukkasil
21.03.2008 17:28:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen liimaillut niin, että pienellä siveltimellä hankaan asetonia listan takapintaan niin kauan että lista sulaa hiukan ja siihen tulee sellainen liimamainen pinta. Sitten vaan lista maalarinteipin avulla kiinni ja eteenpäin. Sellainen 5-10 senttiä kerrallaan siis tuota asetonin sivelyä ja teippailua. Nuo monivärilistat ole laittanut niin, että lista teipin kanssa uraan kiinni ja ohutta pikaliimaa listan päälle. Liiman kuivuttua teipit pois ja niiden kohdalle liimaa. Sitten koko paketin siklaus oikeaan korkeuteen.
Marko

 
OK, kiitti vinkistä! Olin muovialan yrityksessä 10 vuotta sitten töissä ja siellä käytettiin asetooniin sekoitettua akryyliä akryylilevyjen kiinniliimaamiseen. Täytyy tuotakin kokeilla, siitähän tulee yhtä lujaa kuin itse muovista, koska perusaine on itse samaa muovia.
 
Kitaranrakennusyritelmää, uusin projekti: http://tuulikumpu.galleria.fi/kuvat/kitaraprojektit/
poppamies
21.03.2008 17:56:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vinkkiä hyvää reunalistan limaan kaivataan...
 
Tehdasmaisessa rakentamisessa käytetään asetoonia. Ainakin Landolalla olen tuon havainnut. Uskon että muutkin tehtaat käyttää asetoonia. Nopein tapa kun siihen oppii.
 
G strings are for strippers!
KIT50RA
19.02.2011 19:05:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Meillä on aitoa selluloidia niin listoina,kuin levyinäkin.
Reunalistoihin löytyy valmiiksi sekoitettua asetoni/selluloidi-liimaa.
Jos haluat tehdä itse liiman,niin voit tilata läpinäkyvää selluloidia arkkeina. n.30*30cm.
 
Erkki Noromies
 
Landola
 
050-9397420
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «