Aihe: Iskelmästarojen managereista
1 2 3 4 5 6 7 8
Ukko
18.03.2008 17:27:04

Usein se menee niin että toimisto ilmoittaa bruttosumman ja siitä vähennetään eläke-ja sotupaketit. Jos vielä ennakonpidätyksen mukaisesta palkasta joutuu itse maksamaan työnantajapaketin, niin sehän on ensinnäkin perseestä ja toisekseen kiellettyä.

Joo. Jos maksaa itse maksunsa, rinnastuu tällöin yrittäjäksi.
mack the knife
18.03.2008 17:35:36
Joo. Jos maksaa itse maksunsa, rinnastuu tällöin yrittäjäksi.

Mutta näin se menee ainakin parilla toimistolla. Se, mikä ilmoitettiin mulle bruttopalkaksi, kun lupasin mukaan lähteä, onkin jako-osuus. Se on täysin eri asia kuin bruttopalkka. Ja suoraan sanottiin, että perusta firma, niin jää paremmin käteen kun voit itse laskuttaa.

Mä EN aikonut vähentää olemattomia kilometrejä, mutta en kyllä tiennyt rupeavani maksamaan myös työnantajan maksuja. Mielenkiintoista.

Tein tuossa helmikuun alussa yhden keikan, josta luvattiin myös bruttona sen ja sen verran. Kun sain rahat tilille, huomasin, että hävinnyt oli n. 40% siitä summasta, jonka piti olla "brutto". Tarkemmin kysyttyäni siinäkin piti maksaa myös työnantajamaksut, ne plus eläkkeet ja verot tekivät juuri sen verran. Eli raha olikin taas se "jako-osuus".
COVS n:o 1. Voihan sen noinkin soitaa.
baron
18.03.2008 17:42:06 (muokattu 18.03.2008 17:43:22)

Eli raha olikin taas se "jako-osuus

Mun mielestä tässä ei oo mitään epäselvää: Mun tilille kolahtaa 32% siitä "jako-osuudesta".
Mä tiedän sen lähtiessäni keikalle. Jako-osuus sellaiseksi että viitsii lähteä.
Ei, en ole tanssimuusikko!
paice60
18.03.2008 17:44:34
Mun mielestä tässä ei oo mitään epäselvää: Mun tilille kolahtaa 32% siitä "jako-osuudessa".

Brutto palkka on se mistä maksetaan verot ja muut työntekijän lakisääteiset maksut, ei työnantajan maksuja. Se ei ole mikään jako-osuus vaan tarkka summa tiettyjen vähennysten jälkeen.
Vittu näitä hommia.
mack the knife
18.03.2008 17:48:51
Mun mielestä tässä ei oo mitään epäselvää: Mun tilille kolahtaa 32% siitä "jako-osuudesta".

Sä nyt et ihme kyllä ymmärtänyt asiaa. Onko susta ok, että mä maksan liksasta työnantajan maksut?
Musta ei.
COVS n:o 1. Voihan sen noinkin soitaa.
baron
18.03.2008 17:49:14 (muokattu 18.03.2008 17:54:01)

Brutto palkka on se mistä maksetaan verot ja muut työntekijän lakisääteiset maksut, ei työnantajan maksuja. Se ei ole mikään jako-osuus vaan tarkka summa tiettyjen vähennysten jälkeen.

Jos kvartetti on sopinut keikkaliksan 1000 niin ei kukaan sen päälle mitään maksa.
Kun se pannaan neljään osaan, siitä tulee 250/nenä.
Kun se otetaan palkkana ulos, niin joku on sun työnantaja ja se joku joutuu maksamaan siitä työnantajamaksut eikä se pistä niitä omasta pussistaan vaan tästä minkä se on laskuttanut.
Tekee mulle 82,04 tilille.
paice60
18.03.2008 17:54:32
Jos kvartetti on sopinut keikkaliksan 1000 niin ei kukaan sen päälle mitään maksa.
Kun se pannaan neljään osaan, siitä tulee 250/nenä.
Kun se otetaan palkkana ulos, niin joku on sun työnantaja ja se työnantaja joutuu maksamaan siitä työnantajamaksut eikä se pistä niitä omasta pussistaan vaan tästä minkä se on laskuttanut.
Tekee mulle 82,04 tilille.

Ei vaan jos brutto on sovittu 1000 niin siitä menevät työntekijän maksut ja se oikea raha jonka työnantaja laskuttaa on enemmän, josta he sitten maksavat omat maksunsa. Brutto mikä ilmoitetaan työntekijälle on eri raha mikä oikeasti laskutetaan. Tai sitten pitää ilmoittaa että tästä menevät sitten myös työnantajan kulut.
Vittu näitä hommia.
baron
18.03.2008 17:56:27

Sä nyt et ihme kyllä ymmärtänyt asiaa. Onko susta ok, että mä maksan liksasta työnantajan maksut?
Musta ei.

Jos joku keikkajärjestäjä ottaa sut töihin ja maksaa sulle palkkaa, sitten se joutuu maksamaan sulle sovitun palkan ja siihen vielä päälle omasta pussistaan työnantajamaksut.
Ilman muuta tuollainen diili kannattaa tehdä jos joku suostuu.

Oon mä tuollaisiakin tehnyt, lähinnä soolokeikoilla.
paice60
18.03.2008 18:01:59
Oisko tässä se ero, että mä myyn itse keikkani eli sovin maksajan kanssa bruttosumman ja sulla taas joku muu myy sun keikat ja sä sanot että teidän liksa on se ja se ja sun työnantajan pitää laskuttaa niin paljon että pystyy:
1. Maksamaan sulle sovitun liksan
2. Maksamaan työnantajakustannukset
3. Saamaan vielä omankin liksansa

Siinä se varmaankin juuri on. Bruttopalkka on bruttopalkka mistä menee ainoastaan ne lakisääteiset maksut, verot, sos. maksut ym. ym. mitkä mulle kuuluu. Sä olet tavallaan itsesi liimis joka hoitaa kaikki maksut, mä olen työntekijä.
Vittu näitä hommia.
baron
18.03.2008 18:03:34

Siinä se varmaankin juuri on. Bruttopalkka on bruttopalkka mistä menee ainoastaan ne lakisääteiset maksut, verot, sos. maksut ym. ym. mitkä mulle kuuluu. Sä olet tavallaan itsesi liimis joka hoitaa kaikki maksut, mä olen työntekijä.

Just niin paitsi että mä käytän laskutusfirmaa, joka on muodollisesti mun työnantaja.
paice60
18.03.2008 18:05:38
Just niin paitsi että mä käytän laskutusfirmaa, joka on muodollisesti mun työnantaja.

Mutta itse olet kuitenkin keikat myynyt ja sopinut liksan.
Vittu näitä hommia.
baron
18.03.2008 18:06:33

Mutta itse olet kuitenkin keikat myynyt ja sopinut liksan.

Just niin.
paice60
18.03.2008 18:09:13
Just niin.

Eli juuri tästä Mack puhui. Hänkin on vain työntekijä eikä todellakaan tarvitse maksaa työnantajan maksuja, ei kun hirteen vaan tollaset firmat. Ainakin isoon boikottiin.
Vittu näitä hommia.
Ukko
18.03.2008 18:56:55 (muokattu 18.03.2008 18:58:23)

Eli juuri tästä Mack puhui. Hänkin on vain työntekijä eikä todellakaan tarvitse maksaa työnantajan maksuja, ei kun hirteen vaan tollaset firmat. Ainakin isoon boikottiin.

Näin se duunaripohjalla menee. Eikä siinä auta maamme laulukaan vaikka mitä selitettäis. Se on liimiksen asia laskea ja kertoa ne bruttosuoritteet oikein siten että lain kirjain täyttyy.
Ukko
18.03.2008 19:00:20

Musta ei.

En muuten lähtis maksaan mitään. Jos oikein pahasti menee niin sut katsotaan yrittäjäksi ja asiat sovelletaan sen mukaan.
uruttaja
18.03.2008 19:29:17
En muuten lähtis maksaan mitään. Jos oikein pahasti menee niin sut katsotaan yrittäjäksi ja asiat sovelletaan sen mukaan.

Ei saa maksaa palkasta. Se on työnantajan velvollisuus.
jon lord
18.03.2008 19:57:14
Ja työnantaja maksaa melkein tuplasti sen mitä se maksaa työntekijälle muina maksuina muualle. Tästä väännettiin kättä pari vuotta sitten kun halusin korottaa omaa palkkaani neuvotteluissa. Työnantaja alkoi itkemään että hän joutuu maksamaan niin ja niin paljon kaikkia maksuja. Ehdotti mulle että perustaisin oman firman. Sanoin että No Way , se on sun murheesi maksella niitä työnantaja maksuja. Jos ei kelpaa hae toinen mies hommiin. Eipä ole paljon valitellut, taidan olla korvaamaton työntekijä. No loppuu ne jutut syksyllä opiskelun ja mahdollisen vakipaikan myötä.
COVS jäsen N.o 3
EP
18.03.2008 20:13:53
"Liimiksen" hommaa nuo!
..ja jos ihte on "liimis", niin sitten tietää, tai ainakin pitäisi tietää.
jeppeq
18.03.2008 20:16:12
Nythän täällä puhutaan ihan paskaa veroasioista ja työntekijän maksuista.

Oheiset kopioitu vero.fi -sivustolta ja koskevat KAIKKIA palkansaajia (oli sitten soittaja tai koittaja..) Huomionette, että summat lasketaan veronalaisesta tulosta allaolevien prosenttien mukaan ja vähennetään palkansaajan nettopalkasta (veronalainen tulo miinus vero).

Päivärahat ja matkakorvaukset eivät ole veronalaista tuloa.
yli 53 vuoden ikä nostaa käytetävää prosenttia (iäkkäämmät maksavat enemmän)

ELI:
Veronalainen tulo MIINUS vero = NETTO
(veronalainen tulo * 4,44%) = työntekijän osuus kuluista (KULUT2008)

Lopullinen käteenjäävä palkka = NETTO - KULUT2008

Sosiaaliturvamaksu on työnantajan maksu, sitä ei maksa työntekijä.
"liimisprosentit" lasketaan yleensä "suurimmasta summasta" heti kakun päältä.

Palkansaajan nettopalkasta perittävät maksut 2008

palkansaajalta perittävä eläkevakuutusmaksu on 4,1 %
palkansaajalta perittävä työttömyysvakuutusmaksu on 0,34 %

työntekijän nettopalkasta perittävä määrä yhteensä 4,44 %

Maksut lasketaan bruttopalkasta ja vähennetään nettopalkasta ennakonpidätyksen toimittamisen jälkeen.
Eläkemaksut koskevat 18-68 -vuotiaita työntekijöitä. Työttömyysvakuutusmaksu koskee 17-64 -vuotiaita henkilöitä.

Eläkevakuutusmaksuja 2008

Yksityisalojen palkansaajien eläkelait (TEL, LEL ja TaEL) on yhdistetty yhdeksi laiksi (TyEL) 1.1.2007 lukien. Tämä merkitsee sitä, että on olemassa vain yksi kaikkia yksityisalojen palkansaajia koskeva työeläkemaksu (TyEL).

TyEL
TyEL-vakuutusmaksu keskimäärin 21,8 %
työntekijän osuus, alle 53-vuotiaat 4,1 %
työntekijän osuus, 53 vuotta täyttäneet 5,2 %

Työnantaja voi itse valita, mistä työeläkevakuutusyhtiöstä vakuutuksen ottaa. Tarkempia tietoja TyEL-maksuista saa työeläkevakuutusyhtiöistä.

MEL
- merimiehet:

Yhteensä 22 %
työnantajan osuus 11 %
työntekijän osuus 11 %
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)