Aihe: Saksofonin tarvikkeet
1 2
Saaruska
08.03.2008 12:52:40
Moikka! Minulla on alttosaksofoni ja haluaisinkin tietää mitä kaikkea siihen kannattaa ostaa, uuden suukappaleen ja lehtien lisäksi? Saksofonissa on puhdistus tikku, joka työnnetään fonin sisälle, mutta olen jostain lukenut että siitä lähtevä pöly voisi jotenkin vaurioittaa koneistoa, onko näin? Miten fonia pitäisi puhdistaa ja huoltaa?
Kiitos vastauksista etu käteen!
tavaton
08.03.2008 21:45:26
Moikka! Minulla on alttosaksofoni ja haluaisinkin tietää mitä kaikkea siihen kannattaa ostaa, uuden suukappaleen ja lehtien lisäksi? Saksofonissa on puhdistus tikku, joka työnnetään fonin sisälle, mutta olen jostain lukenut että siitä lähtevä pöly voisi jotenkin vaurioittaa koneistoa, onko näin? Miten fonia pitäisi puhdistaa ja huoltaa?
Kiitos vastauksista etu käteen!

Mä ostin sellasen läpi vedettävän puhdistusjutun.
http://www.soitinlaine.fi/index.php … ;option=com_virtuemart&Itemid=1

se ei nukkaa eikä sisällä kovia osia, joilla sais tuhoa aikaan.

Ja korkkirasvaa tuubin...tosin se näyttää, tuntuu ja tuoksuu ihan huulirasvalle ja maksaa triplasti saman, mutta ei silti ollut kallista.
Sit hankin sellasen telineen jossa soitin seisoo kaikki päivät.

Hammasuojia oon harkinnut mut en oo saanut aikaseks ostaa... huomasin että pieni pala jo on lohennut, onneksi suukappaleesta eikä hampaasta.
En mää tästäkään mitään oikeesti ymmärrä.
Puavali
09.03.2008 10:37:27
Ja korkkirasvaa tuubin...tosin se näyttää, tuntuu ja tuoksuu ihan huulirasvalle ja maksaa triplasti saman, mutta ei silti ollut kallista...

No olihan kallista, tais olla hintalappu markka-ajalta, nyt meni vaan euroina. Samaa rasvaa on tosiaan taidettu myydä huulirasvanakin, erilainen teksti vaan tuubissa.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
gandar
09.03.2008 16:23:56
Niin saman asian tosiaankin ajaa huulirasva tai valkovaseliinikin.
Ceci n'est pas une signature
popoing
10.03.2008 13:35:41
Lueskelin jostain vanhasta soitto-oppaasta, että koneisto pitäisi öljytä kerran kuussa. En ole muissa tähän törmännyt.

Mikähän lienee tuon öljyämisen kanssa järkevintä?
chipie
10.03.2008 14:32:26
Lueskelin jostain vanhasta soitto-oppaasta, että koneisto pitäisi öljytä kerran kuussa. En ole muissa tähän törmännyt.

Mikähän lienee tuon öljyämisen kanssa järkevintä?

Vain tarvittaessa, siis silloin kun tuntuu, ettei läpät sulkeudu sulavasti. Ainakin näin ite teen..
Feel free to blow
Puavali
12.03.2008 07:21:24
Vain tarvittaessa, siis silloin kun tuntuu, ettei läpät sulkeudu sulavasti. Ainakin näin ite teen..

Aseöljyä vai ompelukoneöljyä vai mitä?
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
chipie
12.03.2008 10:57:43
Aseöljyä vai ompelukoneöljyä vai mitä?

Ittelläni on koneistoöljyä, joka on "tarkoitettu just puhaltimille" eli toisin sanoen laitettu vaan jotain synteettistä öljyä pieneen pulloon hemmetin kalliilla litrahinnalla. Luulisin, että lähes mikä tahansa jonkun koneiston öljyämiseen tarkotettu öljy käy.
Feel free to blow
sax_O Fonisti
15.03.2008 11:03:46 (muokattu 15.03.2008 11:08:19)
Suukappaleeseen hammassuoja ellei halua tuhota suukappalettansa. Ja mielestäni mukavempi soittaa kun on ylähampaiden alla jotain pehmeämpää. Itselläni on muistaakseni 6mm, 8 on jo aika paljon.

http://www.soitinlaine.fi/index.php … ;Itemid=1&vmcchk=1&Itemid=1
Mainioita mutta kalliita paperinpaloja läppiuen puhtaanapitoon. Jos läppiä avatessa maiskutusefekti on tuttu, se johtuu läppien likaisuudesta.

Puhdistusliina sekä kaulalle että rungolle (eri liinat), myydään myös samassa paketissa, kannattaa kysellä soitinliikkeestä, siellä kyllä osataan. Älä käytä tikkua, viisammat kertovat että se saattaa vahingoittaa soitintasi (varsinkin oktaaviläppä on vaarassa kun sitä aikansa tikulla tökkii)

Ei välttämätön mutta kätevä. Itselläni on 2x2 lehtikoteloa, tossa näyttäis olevan 4 samassa. Yhdellä ainoalla lehdellä kun ei kannata soitella, ja neljä lehteä lojumassa fonilaukussa ei kuullosta houkuttelevalta.

Lisäksi laukustani löytyy sätkäpaperia (alahuulen säästämiseksi), valjaat ja/tai kaulahihna (aika oletettavaa), kynä, puuteripaperia ja pari kolikkoa. Näillä mennään.

Edit. ja tietysti edellämainittua korkkirasvaa, muutenhan korkki kuivuu käyttökelvottomaksi. Öljyämisen souritan todella harvoin, ehkä kerran vuodessa.

Jos välittää todella soittimensa kunnosta, kannattaa käyttää täyshuollossa muutaman vuoden välein. Kallista, mutta soitin tykkää (ja kyllä palkitsee soittajan). Itse olen soitellut 6 vuotta huollattamatta (joskus uutta)pilliäni ja nyt alkaa olla jo korkea aika tehdä se. Varmaan lähtee foni kohti tamperetta kuukauden sisällä.
Saaruska
16.03.2008 16:55:01
Kiitos hyvistä vastauksista, mutta jäin kuintenkin miettimään että miten muuten vois niitä läppiä puhdistaa kuin noilla puuteripapereilla? Ja kuinka usein sitä korkki rasvaa laitetaan? Sit vielä kun mulla on ollut toi foni jo nelisen vuotta niin olisiko jo korkea aika viedä huoltoon vai näkeekö sen jotenkin fonista kun on aika huollolle?
sax_O Fonisti
23.03.2008 21:08:36
Kiitos hyvistä vastauksista, mutta jäin kuintenkin miettimään että miten muuten vois niitä läppiä puhdistaa kuin noilla puuteripapereilla? Ja kuinka usein sitä korkki rasvaa laitetaan? Sit vielä kun mulla on ollut toi foni jo nelisen vuotta niin olisiko jo korkea aika viedä huoltoon vai näkeekö sen jotenkin fonista kun on aika huollolle?

Haluaisin tarkentaa, että läpät eivät puhdistu puuteripaperilla, päinvastoin. Jos läpät on likasia, ne tulee puhdistaa jollain keinolla ennen puuteroimista. Puuterointi vähentää läppien tarttumista ja siten poistaa siitä aiheutuvan maiskutuksen. Jos likaisia läppiä puuteroi, lopputuloksena on entistä likaisemmat läpät.

Korkki rasvaa eli korkkirasvaa laitetaan aina kun korkki on kuiva ja suukappale ei mene sujuvasti paikalleen. Kerran viikossa vois olla suuntaa antava, älä kuitenkaan ala pitämään kalenteria asiasta, vaan laitat sitä sillon kun siltä tuntuu.

Fonin huolto on kanssa aika pitkälti fonistista kiinni. Jotkut, jotka haluavat pitää foninsa iskussa eivätkä epäröi siihen rahaansa laittaa, käyttävät soittimensa huollossa parin vuoden välein. Oma soitin on nyt menossa huoltoon 6 vuoden jälkeen. Kymmentä vuotta enempää ei mielestäni todellakaan kannata olla huoltamatta, soitit paljon tai et.

Mistä sitten tietää koska se on huollettava? Eipä sitä aina tiedäkkään, vasta huollon jälkeen huomaa kuinka valtava ero on. Vasta kokemuksen kanssa sen oppii tuntemaan. Yksi merkki siitä että foni kaipaa huoltamista on jos ääni syttyy kauhealla vaivannäöllä, tai ylä- tai alaäänet ei syty, johtuu todennäköisesti läppien vuotamisesta. Tyynyt alkaa vanhetessaan vuotaa.
Julppis
28.03.2008 14:33:05
Ensin voisin todeta noihin hammassuojiin, että jos et ole kokeillut niin kannattaa kokeilla. Käytän itse ohuita mustia suojia, jotka pysyvät erittäin hyvin paikallaan, eivätkä"veny". Aikanaan kokeilemani läpinäkyvät eivät pysyneet paikallaan.

Osaako joku neuvoa hyvää fonin huoltajaa? Ennen käytin Veijo Åhmannilla, mutta hän taitaa olla lopettanut. Jos joku osaa itse aikuisten oikesti säätää koneistoa ja vaihtaa tyynyjä niin että jäki on hyvä ja tyynyt suorassa niin olen kiinnostunut vaikka oppitunneista.
sax_O Fonisti
28.03.2008 19:19:09
Osaako joku neuvoa hyvää fonin huoltajaa? Ennen käytin Veijo Åhmannilla, mutta hän taitaa olla lopettanut. Jos joku osaa itse aikuisten oikesti säätää koneistoa ja vaihtaa tyynyjä niin että jäki on hyvä ja tyynyt suorassa niin olen kiinnostunut vaikka oppitunneista.

Akineri ky puhallinsoitinkorjaamo
Åkerlundinkatu 6A
33100Tampere
Parkusjärvi Jarmo
(03)212 8699

Tuolla on oma soitin tällä hetkellä. Kannattaa soitella tonne jos kiinnostaa. Taitaa olla aika kallista, kun ei kilpailu ole suuren suuri, itse huoltaisit halvemmalla. Mutta taitoa kun en omaa niin ei auta kuin maksaa.
popoing
29.03.2008 10:21:11
Muo kiinnostais hinta Parkusjärvellä.

Jossain toisessa paikassa joku ihan perushuolto maksoi vissiin 190€...
V1lleK
29.03.2008 10:43:12
Akineri ky puhallinsoitinkorjaamo
Åkerlundinkatu 6A
33100Tampere
Parkusjärvi Jarmo
(03)212 8699

Tuolla on oma soitin tällä hetkellä. Kannattaa soitella tonne jos kiinnostaa. Taitaa olla aika kallista, kun ei kilpailu ole suuren suuri, itse huoltaisit halvemmalla. Mutta taitoa kun en omaa niin ei auta kuin maksaa.

Hautsalon Martilta kannattaa myös kysyä.

http://www.savonsoitinhuolto.com/yhteys.html

Savon Soitinhuolto Oy
Rantalantie 9
73300 NILSIÄ
martti.hautsalo@savonsoitinhuolto.com
0500-573 630
sax_O Fonisti
29.03.2008 13:25:57
Muo kiinnostais hinta Parkusjärvellä.

Jossain toisessa paikassa joku ihan perushuolto maksoi vissiin 190€...

En osaa sanoa, vielä. Vastailen vaikka sitten kun tulee foni takas huollosta laskun kanssa.
enary
30.03.2008 13:31:01
Hautsalon Martilta kannattaa myös kysyä.

http://www.savonsoitinhuolto.com/yhteys.html

Savon Soitinhuolto Oy
Rantalantie 9
73300 NILSIÄ
martti.hautsalo@savonsoitinhuolto.com
0500-573 630

Mortti vähän aikaa sitten kertoi minulle olevansa kiireinen ja siellä on parin kaverin soittimet olleet huoltojonossa kuukausia. (Itsekin yritin torveani hänelle tarjota, kertoi miten putkimiehenteipillä lykätään korkin vaihtamista ja hyvin on toiminut!) Työn jälki on varmasti erinomaista mutta jos edes ottaa soittimesi niin voi mennä kauan. Kannattaa kuitenkin soittaa ja kysyä, voithan saada ainakin jotain niksejä tietoosi:P
''missä täällä on sitä ilmasta viinaa muuten tää on pelkkää piinaa''
Klezberg
30.03.2008 14:04:37

Mortti vähän aikaa sitten kertoi minulle olevansa kiireinen ja siellä on parin kaverin soittimet olleet huoltojonossa kuukausia. (Itsekin yritin torveani hänelle tarjota, kertoi miten putkimiehenteipillä lykätään korkin vaihtamista ja hyvin on toiminut!) Työn jälki on varmasti erinomaista mutta jos edes ottaa soittimesi niin voi mennä kauan. Kannattaa kuitenkin soittaa ja kysyä, voithan saada ainakin jotain niksejä tietoosi:P

Mitäs teippiä tuo on? Mulla on turkkilainen klarinetti jossa korkki vuotaa ja siinä voisi teippi myös auttaa. Tuollaista halpaa peltiklarinettia ei edes oikein viitsi viedä korjaajalle.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti
popoing
30.03.2008 14:45:21
Mitäs teippiä tuo on? Mulla on turkkilainen klarinetti jossa korkki vuotaa ja siinä voisi teippi myös auttaa. Tuollaista halpaa peltiklarinettia ei edes oikein viitsi viedä korjaajalle.

Rautakaupasta löytää tuota putkimiehen teippiä. Se on sellaista tosi ohutta mitä laitetaan vesiputkien kierteisiin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)