Jusba81 17.03.2008 14:18:40 | |
---|
Kaipaisin hieman teidän muiden kanssamusisoijien kokemuksia oikeiden soittimien ja konesoundien yhdistämisestä. Keksintöhän on sinänsä vanha mutta alati käytetty. Mitä ohjelmia käytätte vai onko käytössänne esim erinäisiä plugareja esim. rumpusamplerien muodossa? Itse olen käyttänyt paljon Reason-perheen tuotteita mutta välilä tuntuu että sen softan kanssa täytyy tehdä hurjan paljon säätöjä, ennenkuin soundi mielyttää. Myös kokemuksia rewiresta olisin halukas kuulemaan jos joillakin on käytössä joitakin ohjelmapareja esim. Pro Tools-Reason -yhdistelmä tms.. Olisi myös kiva kuulla jos jotkut ovat löytäneet hyvän tavan tehdä konerumpuja tai muita looppeja tietyillä ohjelmilla taikka plugareilla. Mitä kaikkea tapoja käytätte rock-musan höystämiseen kone -tai synamaailmalla? |
keyboardplayer 17.03.2008 14:48:00 | |
---|
Vähitellen oon tullut avarakatseisemmaksi noiden koneiden sekottamisen kanssa muihin genreihin. Reasonia on tullut nyt kokeiltua sekä cubasen, että pro toolsin kanssa ja täytyy sanoa, että tuo rewire nostaa ohjelman tasoa ja helppokäyttöisyyttä todella paljon. Esim. midien editointi on paljon helpompaa ja nopeampaa cubasessa, kuin reasonin ahdistavassa sekvensserissä. Melkeimpä jokaista reasonin laitetta on tullut käytettyä. Säätämiseen menee välillä liikaakin aikaa, eikä tuosta ihan mitä vaan saa ulos, mutta paljon kuitenkin. |
JPQ 17.03.2008 15:03:27 | |
---|
On pakko todeta jokainen soitin on kone piano esimerkiksi mekaaninen mutta on kuitenkin. sanotaan myönnän digisynia koskevan erään ilmiön joka vaivaa minuakin jotkut soundit aitoihin analoogeihin tai akustisiin soittimiin nähden on kauheita. et jotain syniä soittaessa tuntuu paljon enemmän että ääni tulee viiveellä. sanotaan vanha reason kuulosti minusta tylsältä latasin kuitenkin uusimman demon vihdoin alkaa tuntua siltä että tällä vois tehdä jotain itsekkin. ps. itse puuhailen koneiden kanssa siitä syystä ettei ole tarpeeksi isoa porukkaa soittamaan (mistä äkkiä edes 10 taitavaa soittajaa et mistä palkat...) et pitäisi silloinkin ideat testata. |
Omissa hommissa käytän lähes täysin VST-instrumentteja. Ohjaus sitten MIDInä. Sävellysvaiheessa valitsen ensin jokaiseen kohtaan sopivan soundin ja sitten soitan kappaleen mukana midikiipparilla. Sitten kun löytyy mieleinen kuvio/melodia, niin nauhoitan sen. Ennen oikean basson ostoa käytin ensin Reasonia Rewiren kautta tuottamaan bassot ja myöhemmin Trilogyä. Reasonia kuitenkin käytän edelleen syntikka/efektipuolella suht aktiivisesti. Rumpukonepuolella tulee kompit sävellettyä riffikohtaisesti ja siitä sitten copypastella ympäri biisin. Sitten jokaiseen eri kohtaan pieniä (tai suuria) muutoksia, niin saa komppipuoli rungon. Yritän kuitenkin pitää tuossa konepuolessa hyvän maun mukana. Monesti on taustoilla ihan liikaa tavaraa, jolloin biisin punainen lanka elektrojen kohdalta menee täysin hukkaan ja lopputulos on lähinnä epämääräistä suttua ja kolinaa taustalla. Eri asia on sitten puhdas elektroninen musiikki, jossa se kuuluu asiaan. Mutta näin toimin itse, omien mieltymysteni mukaan. |