Aihe: Mahdottomuus?
1 2 3 4
mr.kreivi
14.03.2008 10:01:54 (muokattu 14.03.2008 10:04:28)

Rytmitajuton kaveri (jossain kriisi-iässä kai?) - haluaa ostaa sähkörummut.. ..onko mitään mahdollisuuksia? Onko siis kokemuksia että voiko "pystymettästä" tullut kaveri oppia lyömään sitä konppia? -Ajattelin että jos laittaa kunnon kuulokkeet ja yrittää 'soittaa' niillä.
Siittä kriisistä tiedä - mutta aviokriisi tästä ajatuksesta meinaa tulla..8)

Kokemuksia?
Hannu [url=http://laplandcenter.com/][img]http://laplandcenter.com/kuvat/foumlogolapivaalee.png[/img][/url]
Nolte
14.03.2008 12:02:35
Rytmitajuton kaveri (jossain kriisi-iässä kai?) - haluaa ostaa sähkörummut.. ..onko mitään mahdollisuuksia? Onko siis kokemuksia että voiko "pystymettästä" tullut kaveri oppia lyömään sitä konppia? -Ajattelin että jos laittaa kunnon kuulokkeet ja yrittää 'soittaa' niillä.
Siittä kriisistä tiedä - mutta aviokriisi tästä ajatuksesta meinaa tulla..8)

Kokemuksia?

Sähkörummuista ei hirveästi kokemusta, mutta noin muuten sanoisin asiaasi, että totta hemmetissä! Itse aloitin rumpalismin 38 -vuotiaana (nyt 42v), enkä päivääkään vaihtaisi pois. Tavoitteet kannattaa tietysti asettaa realistisiksi, jos ei mitään kokemusta hommasta ole.

Ota alkuun pari tuntia joltakin vähän kokeneemmalta soittajalta, ettei lähde turhaan väärille raiteille, sitten peruskomppi jossain määrin haltuun, ja eikun bändiä pystyyn. Simppeli homma. Eikä aikaakaan, kun olette puuhaamassa keikkaa... :)

Anna mennä!
nxvbvkjhuerghbxn3579328!!!
aleinone
14.03.2008 19:34:38
Komppaan edellistä!
Minä hommasin sähkörummut kun 40 v. täytin. Aikaisempaa kokemusta rumpujen soittamisesta ei juuri ollut. Pari ensimmäistä vuotta paukuttelin omaksi iloksi ja muitten (lue vaimon) harmiksi. Peruskomppi sujui joteskin.
Käväsin sitten parin kuukauden ajan kerran viikossa rumputunneilla. Tuli opittua nuotinlukua jonkun verran, hyviä harjoituksia sain ja kannustavaa palautetta. Suosittelen.
mr.kreivi
15.03.2008 11:09:21

mutta - tarvitaanko lähtöön rytmitajua vai kasvaako se?
Hannu http://laplandcenter.com/
poopi
15.03.2008 11:46:39

Jos kuuntelet musiikkia niin osaatko nyökyttää päätäsi oikeaan tahtiin (ainakin omasta mielestäsi)? Jos näin niin lähtökohdat pitäisi olla kunnossa.
DTR
15.03.2008 14:21:30

Riippuu tietysti henkilöstä, mutta oma tarinani on tämä:

Ala- ja ylä-asteella en edes kuunnellut musiikkia, enkä pystynyt musiikkitunneilla soittamaan yksinkertaisiakaan rumpukomppeja, kun niitä väkisin kokeiltiin. En muutenkaan omannut minkäänlaista rytmitajua.

Lukioikäisenä rupesi musiikki todenteolla kiinnostamaan ja ostin kitaran. Kavereiden kanssa kuunneltiin paljon musaa, laitettiin bändi pystyyn ja saatiin kämppäkin. Muutaman treenikerran jälkeen taisin jonkun pelleilyn takia istahtaa rumpujen taakse ja homma toimikin jostain syystä yllättävän hyvin.

Itse asiassa tajusimme vasta treenien jälkeen, että meikäläisen ei pitänyt kyllä osata soittaa rumpuja pätkääkään. Koska rumpalimme osasi soittaa hyvin myös kitaraa, osat vaihtuivat. Siitä se soittokipinä syttyi ja sillä tiellä ollaan...tosin aika reippaalla tauolla välissä.

Väittäisin siis, ettei tarvitse olla mikään ihmismetronomi jo syntyessään, pystyäkseen soittamaan...ja opettelu onnistuu varmaan myöhäisemmälläkin iällä.
mr.kreivi
15.03.2008 22:42:56 (muokattu 15.03.2008 22:56:14)

Peli on menetetty.
-Tilasin rummut - eikait se mitään tähtitiedettä voi olla.
Alkuviikosta tulee.

Maanantaina täytyy käydä ostamassa kuulokkeet, niissä ei ilmeisesti kannata kauheasti kitsastella?
-Katsoin niin siellä thomannilla olis ilm suht edullisia laadukkaatkin?
(katse osui siellä jopa tuplabedaaleihin, ehe:-) Kuulostaa monimutkaiselta, mutta olisikohan niillä hauskempi harjoitella rytmiä alussa?
SoNot
16.03.2008 00:30:27
Peli on menetetty.
Alkuviikosta tulee.

Maanantaina täytyy käydä ostamassa kuulokkeet, niissä ei ilmeisesti kannata kauheasti kitsastella?
(katse osui siellä jopa tuplabedaaleihin, ehe:-) Kuulostaa monimutkaiselta, mutta olisikohan niillä hauskempi harjoitella rytmiä alussa?

Kuulokkeissa ei kannatta tosiaan kitsastella. Tärkeintä on että hankkii sellaiset jotka on kunnolla suljetut, jotta pädien napse ei kuulu läpi. Itse tilasin aikoinaan netistä arpomalla n.45 € Senheiserin kuulokkeet, jotka ovat osoittautuneet erittäin hyviksi. Vertailuna kotoa löytyy myös pari kymppiä kalliimmat Creativen suljetut DJ/Studio-kuulokkeet, jotka eivät peitä padien kolinaa läheskään niin hyvin.
poopi
16.03.2008 01:48:35
Peli on menetetty.
Alkuviikosta tulee.

Thomannilta löytyy hyvät eristävä kuulokkeet, hd 990d, jotka toimii vallan mainiosti myös akustisten kanssa soittaessa.
Itse olen myös myöhäisherännäinen ja vasta vähän aikaa soittanut. Tuplat olen jättänyt hankkimatta monien varoitusten saattelemana. Toimii hyvänä jalkatreeninä kun harjoittelee vetämään sinkkupedaalilla tuplia, varsinkin ne kohdat jossa pelkkä tuktuk yhdellä jalalla ei riitä vaan tarvitsee keksiä tuplaiskuilla erilaisia korvikkeita.
Vallu-Veke
16.03.2008 12:14:18
Ei siinä mitään ikäesteitä juurikaan ole. Itse harrastelin nuorempana jonkin verran rumpuja. Sitten urheilin pari kymmentä vuotta välissä. Nelikymppisenä ostin vasta virallisesti omat rummut.
Rolandin td6+kumipädeillä lähti homma liikkeelle. Homma vei mennessään. Nyt on Rolandit + Pearlin akustiset. Niistä olen kasannut setin, joka on lähes ammattilaistasoa. Ryyppäisin rahat, jos en laittaisi niitä harrasteisiin.
Olen omasta mielestäni nyt kovempi rumpali, kuin nuorena.
Mulla on sunnynnäinen rytmitaju ja motoriikkaa on todistetusti koska menestyin urheilulajeissa, joissa sitä tarvitaan. Se auttaa mua ilmeisesti myös rummutuksessa luulisin, näin vanhempanakin.
Sinulle tulee sen eukon mäkättämisen lisäksi ongelmia vain motoriikassa. Eli mieli kertoo miten homma pitää mennä, mutta kroppa ei vaan seuraa perässä. Se pistää alkuun vituttamaan. Tämä on se ainoa ongelma, mikä pahenee iän mukana. Kroppaa on vaikeampi opettaa vanhempana tekemään kaikenlaisia temppuja.
Siihen on lääke siinä, että vetää hitaasti ne jutut sisään ja pyrkii tekemään oikein. Sitten, kun hieman sujuu pistetään vauhtia. Sama homma, kun menisit johonkin uuteen urheilulajiin. Nuoret saa ne jutut ajettua nopeammin sisään. Mutta nuoret on usein laiskoja ja sun ikäiset taas ei ole. Se tasoittaa peliä.
Rytmitajua ja musiikkikorvaa pitää olla. Muutenhan se homma kuulostaa aivan karmeelta, vaikka harjoittelee miten paljon tahansa. Mutta jos luulet, että olet hieman edes musikaalinen, niin rummut kannattaa ostaa pelkästään stressileluiksi. Parempaa stressilelua ei ole olemassa. Jos on, niin kertokaa. Sähkörummuilla on helppo jammata musiikin mukana kuulokkeet korvilla. Pitää vaan iletä hakata niitä rumpuja, niin kyllä siinä kehittyy. Itse en häpeile enää mitään tässä iässä. Soitan kaikkea musiikki, mutten humppaa tms. Myös metallia olen vetänyt alusta asti tuplapolkimilla minkä kropasta lähtee. Aina ei kaikki mene ihan putkeen, mutta tunne on, että kokoajan silti kehittyy.
mr.kreivi
16.03.2008 12:24:19 (muokattu 16.03.2008 12:24:46)

Thomannilta löytyy hyvät eristävä kuulokkeet, hd 990d, jotka toimii vallan mainiosti myös akustisten kanssa soittaessa.
Itse olen myös myöhäisherännäinen ja vasta vähän aikaa soittanut. Tuplat olen jättänyt hankkimatta monien varoitusten saattelemana. Toimii hyvänä jalkatreeninä kun harjoittelee vetämään sinkkupedaalilla tuplia, varsinkin ne kohdat jossa pelkkä tuktuk yhdellä jalalla ei riitä vaan tarvitsee keksiä tuplaiskuilla erilaisia korvikkeita.

Juu en tod tarkoittanut että alkaisin ammattilaisena rokkaamaan tuplapedaaleilla, vaan että olisko niillä kiva harjoitella rytmiä vuoroin tallaamalla?
mr.kreivi
16.03.2008 16:35:11

Juu en tod tarkoittanut että alkaisin ammattilaisena rokkaamaan tuplapedaaleilla, vaan että olisko niillä kiva harjoitella rytmiä vuoroin tallaamalla?

Juu nyt kun olen katsellut noita rumpuvideoita tuolta juutuupista (on se hienoa katseltavaa kun joku sen oikein osaa..!), niin ei tod mitään tuplapedaaleita ainakaan kahteenvuoteen edes leikkimielellä tänne sekoittamaan?!?
Pitäis vaan oppis se peruskomppi ja hakata sitä kaksvuotta..?
(Yksinkertaistettuna ja kirjaimiksi painettuna, miten se menee?)
Nolte
16.03.2008 17:34:24 (muokattu 16.03.2008 18:19:42)
Juu nyt kun olen katsellut noita rumpuvideoita tuolta juutuupista (on se hienoa katseltavaa kun joku sen oikein osaa..!), niin ei tod mitään tuplapedaaleita ainakaan kahteenvuoteen edes leikkimielellä tänne sekoittamaan?!?
Pitäis vaan oppis se peruskomppi ja hakata sitä kaksvuotta..?
(Yksinkertaistettuna ja kirjaimiksi painettuna, miten se menee?)

Alat olla asian ytimessä, miun mielestä. Soitin nimittäin tuossa perjantaina elämäni ensimmäisen keikan, ja voin sanoa: Kovasti paljon oli peruskompille käyttöä. ;-)

Nojoo, se on meidän proggis sellaista, mutta jos iästäsi voi jotain päätellä, niin tuskin sinäkään mitään Norjalaista kirkonpoltto- ynnä muuta örinäheviä meinaat vedellä, joten jätä se tuplapolkusin kauppaan. Hi-hattimenkin saa paremmalle pelipaikalle ilman sitä.

EDIT: Sorry, ethän olekaan ikääsi maininnut, tein ihan omia johtopäätöksiä. Liekö sattuivat kohilleen...? :)
mr.kreivi
16.03.2008 18:45:33

Alat olla asian ytimessä, miun mielestä. Soitin nimittäin tuossa perjantaina elämäni ensimmäisen keikan, ja voin sanoa: Kovasti paljon oli peruskompille käyttöä. ;-)

Nojoo, se on meidän proggis sellaista, mutta jos iästäsi voi jotain päätellä, niin tuskin sinäkään mitään Norjalaista kirkonpoltto- ynnä muuta örinäheviä meinaat vedellä, joten jätä se tuplapolkusin kauppaan. Hi-hattimenkin saa paremmalle pelipaikalle ilman sitä.

EDIT: Sorry, ethän olekaan ikääsi maininnut, tein ihan omia johtopäätöksiä. Liekö sattuivat kohilleen...? :)

Juu - no, -10v teistä hyvä herra. (koulussa opettivat että vanhempia tulee aina teititellä...;) Muuten kaikki osui kohdalleen. (vaikka toisaalta kirkkojenpoltto on kyllä kiehtonut;)

Mutta on sitä tosin hauska katsella kun joku sen osaa.. .. siis ei kirkonpolttoa vaan rummun naputtelua.

Ja voihan sitä komppia tosiaan räpsyttää sillä haihattimella-O-bassolla..
Nolte
16.03.2008 19:33:33
Juu - no, -10v teistä hyvä herra. (koulussa opettivat että vanhempia tulee aina teititellä...;) Joo, kuules poitsu. Nyt tehdään niin, että... Tähän kohtaan iso hymiö!

Mutta on sitä tosin hauska katsella kun joku sen osaa.. .. siis ei kirkonpolttoa vaan rummun naputtelua.

Ja voihan sitä komppia tosiaan räpsyttää sillä haihattimella-O-bassolla..

Jos et kärsi siitä, että hi-hat on vähän kauempana vasemmalla (jos olet oikeakätinen), niin voithan tietysti ottaa heti kättelyssä tuplapolkusimenkin. Eihän siitä lievän ergonomisen haitan lisäksi muuta ongelmaa tule, ja se oikeanpuoleinen poljin toimii ihan samalla tavalla, kuin sinkkupedaalissakin, joten miksei niinkin. Kunhan vain muistaa pitää mielessä perusasian eli peruskompin.

Peruskomppi on kaikki, ja kaikki on peruskomppi. Älä palvo vääriä komppeja!

Kirkonpolttoakin harkitsisin vielä, vaikka tuli onkin hienonhieno elementti. Eihän tavallisessa notskissa tietysti ole ihan sitä samaa fiilistä ja vaarantunnetta, mutta tylsänä keski-ikäisenä suosittelen kumminkin sitä.
mr.kreivi
16.03.2008 20:26:16 (muokattu 16.03.2008 20:34:27)

Kirkonpolttoakin harkitsisin vielä, vaikka tuli onkin hienonhieno elementti. Eihän tavallisessa notskissa tietysti ole ihan sitä samaa fiilistä ja vaarantunnetta, mutta tylsänä keski-ikäisenä suosittelen kumminkin sitä.

Juu edelleenkin jätän sen tuplapolkupyörän sinne thomannille. - Älkääkä yrittäkökkään yllyttää kokoajan - (uhma-ikä..;) viimeisellä tarkoitin sitä että voin tallata sitä rytmiä jalkoihini haihatin-basso-haihatin-basso....
Ja eiköhän se makkala paistu vielä siinä Aku-Ankka-nuotiossakin. -Makkala on hyvää luokaa - makkala on telveellistä luokaa..

pömpeleitä ja johtonippua odotellessa...

Ja hei - mikä yleensäkkin on keski-ikä? ja kuka sen määrittelee?
(filosofiaa, suoraan Salatuista-Eläimistä..:)
Ja mikä on tylsä? - No ei se ainakaan "pieni rumpalipoika" voi olla tai mie lopetan tään harrastuksen ennenkuin ne rummut kotiutuu?!?
Squierrel
17.03.2008 09:03:09

Peli on menetetty.
Alkuviikosta tulee.

Tervetuloa keski-ikäisten aloittelijarumpsuttajien joukkoon. Itse aloitin 43 vuoden iässä.

Niistä kuulokkeista: Katsokin että ne on suljetut, että ne vaimentavat ulkoisia ääniä. Avokuulokkeilla kuulokkeista kuuluu se kumilättyjen lätinä läpi. Monissa tapauksissa puhutaan DJ-kuulokkeista, jotka on suunniteltu vaimentamaan diskomelua.

Sennheiserilta löytyy hyviä, itse hankin Hd-280 PRO -luurit ja hyvin toimii. Vain sähköinen ääni kuuluu, ei akustinen lätke.

Äläkä sorru niihin Vic Firthin luureihin, vaikka ne on rumputuotemerkkiä. Ne on tarkoitettu akustisten rumpujen soittajille vaimentamaan pauketta ja tuottamaan jonkinlaisen mahdollisuuden taustamusiikin tai klikin kuulemiseen.
"Squier is the Epiphone of guitars."
poopi
17.03.2008 14:50:22 (muokattu 17.03.2008 14:52:25)
Meni peelleen koko alku?!?
Tilasin pörssistä "ROLAND"it - maksoin ja tänään on lähtenyt matkahuollossa paketti tulemaan. - Kävin paikallisessa musiikkiliikkeessä tukimassa niitä kuulokkeita ja siinä ohimennen näytin sille kaverille keltaisenpörssin sivuilta kuvaa niistä rummuista, niin heti se sano ettei nuo mitkään Rolandit ole, jotku halpisrummut. - Alettiin katsomaan niin sieltä Thomallilta löyty just samanlaiset Milleniumit, 599,-..:(
Soitin sille kaverille niin se sano että "sinähän olet ne maksanut ja ne on sulle tulossa" - tyyliin "mitäs tilasit" - kiitti. No, pistin keltaisenpörssin palautteeseen ja kuluttaja-asiamiehelle samantien sähköpostia kun se alkoi änkyttämään se kaveri.
Jos ei sieltä ala rahoja tulemaan niin julkaisen sen nimen esim. täällä niin eiköhän hänet joku tunne?

Kunhan saan tämän oikaistua, niin täytyy lompsia kauppaan ja ostaa uudet - ei tarvii tapella.

Oliko Milleniumit Rolandin aivoilla?

http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/9587693#
DTR
17.03.2008 15:09:53
Meni peelleen koko alku?!?

No voihan Venäjä! Ompahan sälli väsännyt ilmoituksen, eihän nuo ole tosiaan Rolandeja nähneetkään muun, kuin tuon moduulin osalta. Taitavat vielä olla tuosta 599,- setistäkin halvemmat, kun ei näy tuota mesh-virveliä omalla ständillään...vai katsoinko ihan väärin? Joku Remon kalvo tuossa virvelissä on, mutta onko jopa ihan normikalvo? Olisiko pohjana tämä: http://www.thomann.de/fi/millenium_mps300td3v_set.htm ?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)