Aihe: Melodyne Plugin 2.0
1 2
Kalmo
17.03.2008 13:08:07
Kun nykyisessäkin Melodyne Pluginissa pahimmillaan puolenkin sävelaskeleen muutoksen kuulee lauluraidassa äänen "vonkaantumisena", niin en ollenkaan usko, että tämäkään ohjelma ihan pitää mitä lupailee, vaikka sinänsä laatutuote olisikin. Ymmärtääkseni tuolla videolla ei edes käytetä kyseistä, todellista softaa, vaan se on siltäkin osin demo. Vähän niinkuin arkkitehdin tekemä mallinnekuva siitä, miltä valmis huussi mahdollisesti näyttää. Mutta toivotaan parasta!
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
theguru_
17.03.2008 15:31:31
Ihme juttua täällä. Melodyne on Jumala ja tää on mullistava juttu.
Oho, olipas mulla vanha allekirjoitus..
Mohla
17.03.2008 16:19:22 (muokattu 17.03.2008 16:20:04)

Kun nykyisessäkin Melodyne Pluginissa pahimmillaan puolenkin sävelaskeleen muutoksen kuulee lauluraidassa äänen "vonkaantumisena", niin en ollenkaan usko, että tämäkään ohjelma ihan pitää mitä lupailee, vaikka sinänsä laatutuote olisikin. Ymmärtääkseni tuolla videolla ei edes käytetä kyseistä, todellista softaa, vaan se on siltäkin osin demo. Vähän niinkuin arkkitehdin tekemä mallinnekuva siitä, miltä valmis huussi mahdollisesti näyttää. Mutta toivotaan parasta!

Kyllä se kovin samalta näytti tossa toisessa videossa, jossa se teki kaiken siinä paikan päällä.

EDIT: Ei sillä, oon mäkin aavistuksen skeptinen ton suhteen, mutta pitää päästä testaamaan ennenkuin alan muodostamaan mitään vankkaa mielipidettä.
Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä.
- - - - - - - - -
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charli
Kailis
18.03.2008 00:30:01

Melekonen vempula.
Jaakkoopuukkoo
18.03.2008 01:09:39

Ymmärtääkseni tuolla videolla ei edes käytetä kyseistä, todellista softaa, vaan se on siltäkin osin demo.

Tuossa messupätkässä kyllä itse herra Melodyne väittää (viitatessaan vähäiseen prosessointitehon tarpeeseen), että demoilussa kaikki tapahtuu siten kuin varsinaisessa ohjelmassakin. Siltä osin tietty pistää ihmetyttämään, että jos on noin valmista, niin mikseivät jo kauppaa, mutta kaipa noissa aina on liuta yhteensopivuussäätöjä korjailtavana, tms. yms.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
Sinap
18.03.2008 09:59:00
Eiks meillä ole musiikin luomiseen samplerit, joissa käytetään multisampleja. Mihin tarvitaan direct notea että liikutellaan "sampleja" useita sävelaskeleita? Epävireisen kitaristin soinnuissa vois olla käyttöä korjausmielessä, mutta toimiiko tämä enää ku on säröä ja intervallit pieniä.
Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa.
Nick Leeson
24.03.2008 10:25:49
Jotenkin jäi epäselväksi, että tekeekö kyseinen tuote esim. laulustemmoja helpohkosti, kuten uusi Antares Harmony Generator ?
Ukko
24.03.2008 14:54:29

Jotenkin jäi epäselväksi, että tekeekö kyseinen tuote esim. laulustemmoja helpohkosti, kuten uusi Antares Harmony Generator ?

Aika persiistä tuo ohjelma. Latasin demon eikä oikein vakuuta.
Kalmo
24.03.2008 17:19:14
Melodynen, Autotunen ja erilaisten harmoniageneraattoreiden tapaisten tuotteiden myynti on todennäköisesti mielettömän helppoa. Niillä kun tarjotaan apua (pääosin) edullisen nykytekniikan turvin harrastavien musantekijöiden suurimpaan ongelmaan: ammattitaidottomuuteen. Toive siitä, että selviäisi hommasta ilman kymmeniä tai satoja harjoitustunteja, on suuri houkutin.

Jos niillä korjaa niin suuria virheitä esim. laulussa, kuin mitä monet (useimmat ?) amatöörikäyttäjät toivovat/tarvitsevat, plugarin jäljen kuulee lopputuloksessa niin selvästi, että pahimmillaan mennään vitsin puolelle. Jos niillä korjataan pieniä lipsahduksia ja epätarkkuuksia, homma toimii ihan hyvin.
Annetaan ymmärtää, että esim. Melodyne pluginilla voisi tehdä uskottavan kuuloiset laulustemmat käyttäen lähtökohtana perusmelodiaa. Sehän ei onnistu lähellekään. Sitä en tiedä, onko täysversiossa jotenkin paremmat ominaisuudet.

Jos lupaa rypytöntä ihoa, isompaa heppiä tai ikuista nuoruutta, niin kauppa käy vaikka myisi muovikasseja.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Ukko
24.03.2008 17:32:49

Annetaan ymmärtää, että esim. Melodyne pluginilla voisi tehdä uskottavan kuuloiset laulustemmat käyttäen lähtökohtana perusmelodiaa. Sehän ei onnistu lähellekään. Sitä en tiedä, onko täysversiossa jotenkin paremmat ominaisuudet.

Uskottavien stemmojen luonti Melodynellä riippuu niin paljon siitä muokattavasta äänestä. Joidenkin äänillä se onnistuu jollainlailla ja joidenkin äänillä hommasta ei tule mitään.
samantien
24.03.2008 17:57:38 (muokattu 24.03.2008 18:30:09)
stemmojen tekeminen onnistuu myös laulamalla ne stemmat. ei siihen mitään ihmesoftia tarvi. ja jos ei osaa laulaa vireessä, kannattaa joko hankkia laulaja joka osaa, tai hyväksyä pienet intonaatiovirheet ominaisuuksina eikä vikoina. ei ne kaikki entisajan suosikitkaan vireessä laulaneet. se ei häirinny sillon eikä nytkään. nykyään vaan kaikilla on joku ihmeen tarve kuulostaa syntikalta tai robotilta, kun siihen on kerta mahdollisuus. just tässä kuuntelen levyä joka olis muuten hyvä, mutta tunetettu laulu on tosi vittumaista kuunneltavaa. livepätkien perusteella laulaja kuitenkin osaa laulaa hyvin.

sama pätee yksittäisten äänien korjailuun vaikkapa kitarassa tai pianossa. kyllä kaiken voi soittaa uusiksi paremmin. ei noilla saa paskasta konvehtia, päinvastoin.
Jos sinulla on bändi ja uskot, että teillä on jotain hienoa, uutta ja omaperäistä tarjottavaa musiikillisesti, haista paska, olet väärässä.
jannu
24.03.2008 21:29:49
Mua ihmetyttää kun kaikki olis tota käyttämässä niin kovasti virheiden korjaamiseen. Mä näkisin kuitenki mahdollisuudet mm transponoinnissa; voidaan vaihtaa vaikkapa laulun sävelkorkeus säilyttäen laulajan äänelle ja soundille ominaiset yläsävelet. Ja käytön voisi laajentaa sävellystyöhön, keskeneräisten ideoiden muokkaamiseen, kun saa järkevän kuuloisesti käsiteltyä jo äänitettyjä sointuja, melodioita, harmonioita, jos ei vaikka satu olemaan muita työkaluja mukana kuin läppäri.
"Enkä halunnut muuta kuin suudella sinua niin että huulet rohtuu..."
-septimisti-
25.03.2008 00:37:10 (muokattu 25.03.2008 00:44:40)
Mua ihmetyttää kun kaikki olis tota käyttämässä niin kovasti virheiden korjaamiseen...

Ja ylipäätään, miksi kaiken pitäisi tähdätä jonkinlaiseen mahdollisimman realistiseen ja autenttiseen lopputulokseen? Tälläista asennetta on mielestäni hieman havaittavissa täälläkin.

Pallolla tehdään hirvittävät määrät kaikenlaista musiikkia & ääntä ja varsinkaan monissa nykysuuntauksissa ehdottomalla "realistisuudella" ei ole mitään merkitystä. Päinvastoin tälläinen lähestymistapa mielestäni rajoittaa ilmaisua. Itse näen tälläisen uuden tekniikan nimenomaan myös ihan uusina soundillisina mahdollisuuksina.
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
Timo JM
25.03.2008 00:46:54

Ja ylipäätään, miksi kaiken pitäisi tähdätä jonkinlaiseen mahdollisimman realistiseen ja autenttiseen lopputulokseen? Tälläista asennetta on mielestäni hieman havaittavissa täälläkin.

Miten niin hieman? ;-)
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
Kalmo
25.03.2008 12:16:26
Mua ihmetyttää kun kaikki olis tota käyttämässä niin kovasti virheiden korjaamiseen. Mä näkisin kuitenki mahdollisuudet mm transponoinnissa; voidaan vaihtaa vaikkapa laulun sävelkorkeus säilyttäen laulajan äänelle ja soundille ominaiset yläsävelet. Ja käytön voisi laajentaa sävellystyöhön, keskeneräisten ideoiden muokkaamiseen, kun saa järkevän kuuloisesti käsiteltyä jo äänitettyjä sointuja, melodioita, harmonioita, jos ei vaikka satu olemaan muita työkaluja mukana kuin läppäri.

Ehkä siksi, että pienehköjen epävireisyyksien yms. korjaamiseen ne käyvät erinomaisesti, mutta esim. laulua muunnellessa ääni menee pahimmillaan jopa puolen sävelaskeleen muutoksesta niin epäluonnollisen kuuloiseksi, ettei sitä kukaan viitsi kuunnella. Tilapäisefektinä se käy, mutta ei joka paikkaan. Joku tuossa totesikin, että aika paljon onnistuminen riippuu laulajan äänenväristä yms. Toinen, mikä vaikuttaa, on sävelkulun mutkikkuus. Vaihteleva, nopeahko sävelkulku tai pitkät sävelet kuulostavat helpommin luonnottomilta. Nopeisiin tulee "vonkauksia" ja pitkät kuulostavat syntikkaääneltä.
Nick Leeson
25.03.2008 12:49:29 (muokattu 25.03.2008 12:50:42)
Minusta ei kantsis keskittyä liikaa aiheeseen, että huonosta tehdään hyvää ja se on falskia jne....
Hyvästä voi tällä ohjelmalla tehdä vielä parempaa.
Minulla on kyseisen ohjelman eka versio ja olen saanut sillä mielenkiintoisia, uusia sävyjä musiikin tekoon, enkä pelkästään lauluun vaan moneen muuhunkin juttuun.
Tota ekaa versiota osaan käyttää "auttavasti" , koska minulla on "read fucking manual"-ongelma niinkuin monella muullakin (omaa laiskuuttani), joten toivon, että tuote kehittyisi helpommaksi käyttää, niin jo vot.
Jos digitaalinen äänenmuokkaus ja alkuperäisen muuttaminen ärsyttää, niin ei varmaankaan paljon kantsi tähän aiheeseen osallistua...
Minusta nämä softat ovat mullistavia juttuja omalla tavallaan.
Kalmo
25.03.2008 20:51:59
On minussakin sen verran nippelihullua, että seuraan näiden softien kehitystä mielenkiinnolla, ja jos lompakko tai tilanne muuten sallii, niin mielelläni kokeilen.
En katso, että niiden käytössä on mitään väärää tai huijaamista. Välillä vaan vähän turhauttaa ja nyppii, kun joillain paistaa niin selvästi läpi sellainen "tekisköhän toi softa mustakin muusikon" -hype.
Itse en ole kummoinenkaan muusikko, ihan tökkösorminen amatööri. Noita harrastusvuosia vaan on sen verran paljon takana, että illuusioita ei enää ole ja näkökulma muutenkin vähän erilainen, kuin nuoremmilla. Toisaalta, en kyllä haluaisi olla viemässä keneltäkään niitä illuusioita.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)