Aihe: Keikka+basso+miksaus+ym
1 2
judged
16.03.2008 19:51:21
Olin keikalla kuuntelemassa erästä bändiä. Huomio kiinnittyi basson kuuluvuuteen. Kaikki oli hyvin kun kaveri soitteli tarpeeksi korkeita ääniä, mutta kun se erehtyi e-kieleen ottamaan ääniä niin voi sitä jyminää!

Siis minun mielestäni matalimmat taajuudet olivat aivan liian kovalla. Miten välttää tälläistä tilannetta? Mitä voi tehdä basisti/miksaaja?

En ole ammattilainen. Saitteko selvää mitä tarkoitan?
Geezler
17.03.2008 08:34:59
Olin keikalla kuuntelemassa erästä bändiä. Huomio kiinnittyi basson kuuluvuuteen. Kaikki oli hyvin kun kaveri soitteli tarpeeksi korkeita ääniä, mutta kun se erehtyi e-kieleen ottamaan ääniä niin voi sitä jyminää!

Siis minun mielestäni matalimmat taajuudet olivat aivan liian kovalla. Miten välttää tälläistä tilannetta? Mitä voi tehdä basisti/miksaaja?

En ole ammattilainen. Saitteko selvää mitä tarkoitan?

Ontto lava aiheuttaa kuminaa, joka voi vuotaa PA:han esim. rumpumikkien kautta. Itse nostan tuolloin oman 4x10" kaappini kahden rinnakkain asetellun kaljakorin päälle. Vintagea se on sekin...
jvakeva
17.03.2008 11:54:57

suurin osa keikkapoaikoista on akustisesti ja muutenkin soittajia ajatellen aikasen perseestä.
Bassoneuvos
judged
17.03.2008 20:06:59
Ontto lava aiheuttaa kuminaa - lava tosiaan oli. Olisiko se ollut syynä?
jazbaz
18.03.2008 10:53:40 (muokattu 18.03.2008 10:57:30)

suurin osa keikkapoaikoista on akustisesti ja muutenkin soittajia ajatellen aikasen perseestä.

Mitä enemmän demppareita (yleisöä), sitä vähemmän kaikua ;-)
"Bass sings Bles-sings"
jvakeva
18.03.2008 10:59:48

Mitä enemmän demppareita (yleisöä), sitä vähemmän kaikua ;-)

+ paljon lasi ja kivipintaa. sitten kun yleisö lähtee soiton alkaessa vielä muualle, niin kyllä osaa motivoida. :)
Bassoneuvos
absqua
18.03.2008 11:30:20
+ paljon lasi ja kivipintaa. sitten kun yleisö lähtee soiton alkaessa vielä muualle, niin kyllä osaa motivoida. :)

Alkaako sulle tulla ns. kilsat täyteen? ;-)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
jvakeva
18.03.2008 11:52:28

Alkaako sulle tulla ns. kilsat täyteen? ;-)

joskus tuntuu vähän siltä.. mutta yleensä se menee äkkiä ohi.
Bassoneuvos
hollstro
18.03.2008 16:01:47

Monet bändit mokaa soittamalla tilaan nähden liian kovaa. Ei kivisalissa (esim. Manala, Vanha) kannata luukuttaa samaan malliin kuin hyvin akustoidussa konserttisalissa tai discossa (esim. Pressa, Tavastia). Kaikuisa tila pahentaa asiaa vielä puurouttamalla saundia joten yleisön kärsimys tuplaantuu. Joskus tuntuu että bändit tulee uholla "me räjäytettään niiden tärykalvot ja jos ne urpot ei tajuu miten kovia me ollaan niin soitetaan ...tu kovempaa. "

Bändi on yleisöä varten, ei päinvastoin.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
jvakeva
18.03.2008 17:29:24

Monet bändit mokaa soittamalla tilaan nähden liian kovaa. Ei kivisalissa (esim. Manala, Vanha) kannata luukuttaa samaan malliin kuin hyvin akustoidussa konserttisalissa tai discossa (esim. Pressa, Tavastia). Kaikuisa tila pahentaa asiaa vielä puurouttamalla saundia joten yleisön kärsimys tuplaantuu. Joskus tuntuu että bändit tulee uholla "me räjäytettään niiden tärykalvot ja jos ne urpot ei tajuu miten kovia me ollaan niin soitetaan ...tu kovempaa. "

Bändi on yleisöä varten, ei päinvastoin.

toki.. aika kärjistetty esimerkki..
Bassoneuvos
Coprobasso
19.03.2008 14:48:21

Mwaahaa!

Soiteltiin äskettäin jollain klubilla, lava oli pykätty sementtinurkkaan.

Mua yleensä kyrsii kun kaikki miksaajat pyytää Bassoa vähemmälle heti kärkeen keikkapaikoilla. :D
Tälläkin mestalla vedettiin kaikki alle 500hz käytännössä nupin EQ:sta alas.
Vielä lämppäreiden soitettua ku mentiin lavalle tuli miksaaja tiputtamaan bassnupista volaa ja alapäätä....
Meinas tosiaan ruveta v*tuttamaan ja kyselinki että mitVIT!!....
jotain tuo höpisi että "toi sun aktiivibasso tulee kovempaa".. sisääntulostahan olin sen jo säätäny kohilleen.
No, lavalla kuulin itteni kuitenki hyvin, ja -mitä nyt voi videokameran mikistä päätellä- on tuo kuulunu yleisöönki.. (nupista DI ulos) eikä ollu puuroa.

Kaikki vaan pois alta 500HZ.
HAhhaa.

..seuraavalle h*lvetin klubikeikalle voiki kai ottaa jonku kämäsen Pignosen combon, tai vetää pelkän DI:n suoraan pedaalilaudasta.
J.Hollström
19.03.2008 15:32:10
Mua yleensä kyrsii kun kaikki miksaajat pyytää Bassoa vähemmälle heti kärkeen keikkapaikoilla.

Parhaimmillaan sitä on pyydetty jo kun kamoja on vasta roudattu keikkapaikalle. Jos on kunnon kioskit kehissä.

"Inhimillinen lavavola..."
Point-to-point ripuliranne
okabass
19.03.2008 16:00:37 (muokattu 19.03.2008 16:04:23)
Parhaimmillaan sitä on pyydetty jo kun kamoja on vasta roudattu keikkapaikalle. Jos on kunnon kioskit kehissä.

"Inhimillinen lavavola..."

MOI

Kerran oltiin roudaamassa Satulinna-nimiseen tanssiliiteriin. Paikan suurpomo ja totellinen herra, Jämsän paroni, käski suuressa viisaudessaan - ja oikein sotaääneen- heti kääntää juuri lavalle kannettua 1x12" Basso Jani- kaappia n.15 astetta vasemmalle. Se olisi kuulemma häirinnyt häntä n.20 metrin päässä nurkan takana lippukopissa. ;)
Ceterum censeo moderator esse delendam
absqua
19.03.2008 16:02:03
MOI

Kerran oltiin roudaamassa Satulinna-nimiseen tanssiliiteriin. Paikan suurpomo ja totellinen herra, Jämsän paroni, käski sotaääneen heti kääntää juuri lavalle kannettua 1x12" Basso Jani- kaappia n.15 astetta vasemmalle. Se olisi kuulemma häirinnyt häntä n.20 metrin päässä nurkan takana lippukopissa. ;)

:-D

Kuittasitko mitään vai jätitkö asiantuntevan ohjeistuksen omaan arvoonsa?
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
jvakeva
19.03.2008 16:03:31

MOI

Kerran oltiin roudaamassa Satulinna-nimiseen tanssiliiteriin. Paikan suurpomo ja totellinen herra, Jämsän paroni, käski sotaääneen heti kääntää juuri lavalle kannettua 1x12" Basso Jani- kaappia n.15 astetta vasemmalle. Se olisi kuulemma häirinnyt häntä n.20 metrin päässä nurkan takana lippukopissa. ;)

HEh. eipä taida kaapin suuntaus niin hirveästi auttaa.
Bassoneuvos
okabass
19.03.2008 16:06:51 (muokattu 19.03.2008 16:10:30)
:-D

Kuittasitko mitään vai jätitkö asiantuntevan ohjeistuksen omaan arvoonsa?

MOI

Olin siinä ihan kaapin vieressä, enkä viitsinyt heittää bensaa tuleen. Tökkäsin kaappia vähäsen, ja pomo oli silminnähden tyytyväinen.
Ceterum censeo moderator esse delendam
pekezu
19.03.2008 16:28:27

Olin siinä ihan kaapin vieressä, enkä viitsinyt heittää bensaa tuleen. Tökkäsin kaappia vähäsen, ja pomo oli silminnähden tyytyväinen.

Nää on näitä "lumevaikutus"- sarjan tapauksia. Ylä-asteella tuupattiin kaverin kanssa koulun uusi savukone tulille (me siis vastasimme äänentoisto yms. laitteista tällöin) ja testailtiin sitä musiikkiluokassa. Sitten piti tietysti kokeilla kuinka sumuiseksi se luokkatila menee. Menihän se sumuisaksi, seuraavan ryhmän tytöt valittivat kun savu kävi henkeen. Me sentään kamun kanssa oltiin istuttu 15min siellä savun keskellä ja välillä nuuhkittu suoraan savukoneen "kärsän" edestä, että eihän tämä varmasti ota henkeen. Tyttärien keuhkot ilmeisesti kärsivät ilmankosteuden vaihteluista. Koita siinä nyt sitten selittää että se on hieman höystettyä vesihöyryä.

Anteeksi Offtopic
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
Teijo K.
19.03.2008 16:34:59 (muokattu 19.03.2008 16:37:37)

Nää on näitä "lumevaikutus"- sarjan tapauksia. Ylä-asteella tuupattiin kaverin kanssa koulun uusi savukone tulille (me siis vastasimme äänentoisto yms. laitteista tällöin) ja testailtiin sitä musiikkiluokassa. Sitten piti tietysti kokeilla kuinka sumuiseksi se luokkatila menee. Menihän se sumuisaksi, seuraavan ryhmän tytöt valittivat kun savu kävi henkeen. Me sentään kamun kanssa oltiin istuttu 15min siellä savun keskellä ja välillä nuuhkittu suoraan savukoneen "kärsän" edestä, että eihän tämä varmasti ota henkeen. Tyttärien keuhkot ilmeisesti kärsivät ilmankosteuden vaihteluista. Koita siinä nyt sitten selittää että se on hieman höystettyä vesihöyryä.

Anteeksi Offtopic

Offin offi, :) Kyllä mullakin ottaa savukoneen höyry henkeen, vaikka tiedänkin sen koostumuksen. Ja että teoriassa ei pitäisi ottaa. Mutta mulla on kyllä keuhkoissa vikaa ihan synnynnäisesti, että ehkä niihin vaan ottaa herkemmin sitten kaikki. Ja pilasin niitä tupakilla aika pitkään nuorempana, siis keuhkoja.

Jos nyt itse aiheesta sanois jotain, niin kaikkihan siinä vaikuttaa. Akustiikka, lähtösoundit, PA-kamat, miksaaja... Monta paikkaa missä mennä pieleen, mikään yksin ei keikkaa pelasta.

Niin, semmonen moikka Cobrolle, että kun olen ollut miksaamassa niin olen varmaan pari kertaa pyytänyt (turhaan :)) bassoa pienemmälle. Kerran kävi sellainen ihme, että pyysin lujemmalle mutta eipä kamoista irronnut. Muuten on ollut aika tasasta.
pekezu
19.03.2008 16:54:29

Offin offi, :) Kyllä mullakin ottaa savukoneen höyry henkeen

Offin offin offi, Juuh, uskon mä että joillakin se käy. Mutta kun tässä ryhmässä tuntui olevan 23 tyttöä joista jokaisella otti pahasti tuo savu henkeen :). No eipä voi tietää, ei itselle tosiaan aiheuta mitään :)
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)