Aihe: Piuhaa
1 2
koponen
16.03.2008 19:42:44
Tulipa sekoilu. Plugeja siis tarkoitin. :p

Pelastan sinut. Et sekoillut vaan puhuit tietämättäsi brittitermein. Siellä kun nuo TS:t menee jack plug ja jack socket, joten jakki voi puhekielessä tarkoittaa kumpaa vaan. Rapakon takana jack tarkoittaa poikkeuksetta naarasta.
If it says Marshall on the front, you're good to go
nakedzen
16.03.2008 22:29:20
Vielä Spectraflexiäkin parempaa tarjoaa Evidence, tuli joskus tehtyä A/B-testi noille ja soundiero oli aika huomattava.

http://www.aofsound.fi/epages/aofso … ratarvikkeet/%22Evidence%20Audio%22
lärviapina
16.03.2008 23:07:39 (muokattu 16.03.2008 23:10:55)
Vielä Spectraflexiäkin parempaa tarjoaa Evidence, tuli joskus tehtyä A/B-testi noille ja soundiero oli aika huomattava.

http://www.aofsound.fi/epages/aofso … ratarvikkeet/%22Evidence%20Audio%22

No on se hintaerokin esim. Fatsoflexiin 19e ku katsoo tuota 6m pötikkää
McNulty
17.03.2008 01:06:46

Saanko kysyä, mitä tuo "huomattava soundiero" pitää sisällään? Saitko yllättäen 1x12" combon kuulostamaan Evidencen piuhalla kuin seinälliseltä 4x12" kaappeja?

Itse olen puhtaasti sitä mieltä, että erot näiden laadukkaiden piuhojen välillä ovat hienoisia. Puhutaan siis "kärpäsenpaskoista" eikä niinkään huomattavista, mitä se on sitten kun verrataan 2e Bespecoa ja 32e laatupiuhaa.

Eli, jos saa kysyä, että mitä huomattavia eroja soundissa huomasit? Kyseenalaistitko psykoakustiikan merkitystä? Onko soundisampleja tarjolla? Entäs mittaustuloksia? Vai onko nyt vain puhtaasti kyse omasta mieltymyksestäsi (tyyliin: "Tämä tuote-A on parempi kuin tuote-B, koska se on nimettömämpi suurelle yleisölle, minä käytän sitä ja se maksaa paljon!")?

Kysyn vaan...
byt' v kurse volkov
sepisti
17.03.2008 22:50:01
Plussaa Luunmurskaajalle!

Kyllä oikeasti laadukkaiden piuhojen soundiero taitaa korvilla kuultuna ja etenkin kitaravahvistimen läpi, olla todellisten kultakorvien hommaa.
Mulla on kaikki piuhat cordialia ja liittimet neutrikkeja (kitarasta lähtee silentplugilla) ja jos vaihtaisin nuo puolet kalliimpiin, niin kuka tulee ja kertoo eron?
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Twinkle
17.03.2008 23:27:03

Eli, jos saa kysyä, että mitä huomattavia eroja soundissa huomasit? Kyseenalaistitko psykoakustiikan merkitystä? Onko soundisampleja tarjolla? Entäs mittaustuloksia? Vai onko nyt vain puhtaasti kyse omasta mieltymyksestäsi (tyyliin: "Tämä tuote-A on parempi kuin tuote-B, koska se on nimettömämpi suurelle yleisölle, minä käytän sitä ja se maksaa paljon!")?

No eipä täällä kukaan mukaan mielipidettään ole erityisemmin perustellut, että sinänsä koko threadi nojaa vaan tuohon "omaan mieltymykseen" ihan täysin.
Elhonas
17.03.2008 23:41:39 (muokattu 17.03.2008 23:45:51)
Saanko kysyä, mitä tuo "huomattava soundiero" pitää sisällään? Saitko yllättäen 1x12" combon kuulostamaan Evidencen piuhalla kuin seinälliseltä 4x12" kaappeja?

Itse olen puhtaasti sitä mieltä, että erot näiden laadukkaiden piuhojen välillä ovat hienoisia. Puhutaan siis "kärpäsenpaskoista" eikä niinkään huomattavista, mitä se on sitten kun verrataan 2e Bespecoa ja 32e laatupiuhaa.

Kysyn vaan...

Niin no kysyn vaan että onko sulla sitten saundi klippejä vertaukseesi "kun verrataan 2e Bespecoa ja 32e laatupiuhaa." ?? Iha vaa oli pakko vastata ku näyttää sullakin olevan niin vahva mielipide sun mielestä hyvästä piuhasta,kun näytettiin vielä verrattavan sun käyttämään merkkiin. Ja vaikka kaverilla ei olisikaan mitää ihmeen klippejä tänne muille jaettavissa niin mistä tiedät ja todistat ettei ole ollut huomattavaa saundillista eroa?
No mikä vittu siinä vielä ahistaa
McNulty
18.03.2008 00:44:31
Niin no kysyn vaan että onko sulla sitten saundi klippejä vertaukseesi "kun verrataan 2e Bespecoa ja 32e laatupiuhaa." ?? Iha vaa oli pakko vastata ku näyttää sullakin olevan niin vahva mielipide sun mielestä hyvästä piuhasta,kun näytettiin vielä verrattavan sun käyttämään merkkiin.

Tottakai on. Nämä ovat monesti enempi henkimaailman juttuja ja omia mieltymyksiä kuin suoranaisia "tämä on NÄÄÄÄÄÄÄÄIIIIN paljon parempi kuin tuo toinen!". Minähän en missään vaiheessa sanonut että Evidencen piuha olisi Spectraflexiä huonompi, tai että Spectraflex olisi Evidenceä parempi. Vai sanoinko? Minä vain kyseenalaistin kirjoittajan "paisuttelut" siitä, kuinka kahden laatupiuhan välillä olisi oikeasti maailman suurin ero.

Voinpa tässä lainata jäsen Twinklen mainiota kaapelitestiä: http://solar.hamk.fi/~foholmqtu/kaapelit.php

Sieltä voi käydä vertailemassa halvempien "hyppynarujen" ja hieman parempien kaapeleiden mitattuja eroja.

Ja vaikka kaverilla ei olisikaan mitää ihmeen klippejä tänne muille jaettavissa niin mistä tiedät ja todistat ettei ole ollut huomattavaa saundillista eroa?

Ööö... minunko vastuulla oli todistaa Evidence paremmaksi kuin Spectraflex? Eihän tästä edes ollut kyse. Näin onnettomaan provoon ja säälittävän hataraan argumenttiin en viitsi tämän enempää edes vastata. Kysyin vain, että mikä tekee Evidencestä HUOMATTAVASTI paremman kuin Spectraflexistä? Tällöin todistusvastuu on jossain ihan muualla kuin minulla.

--- --- --- --- ---

Itse käytän Spectraflexiä seuraavista syistä (oli markkinoilla huonompi, parempia, samanlaisia tms. piuhoja tarjolla tai ei):

a) Vaihdettuani koko signaaliketjun letkut Spectraflexiin, soundiin palasi korvin kuultava yläpää. Se leikkautui "merkittömillä" halvoilla kaapeleilla jonkun verran (= sen verran että paljas puukorva kuuli).

b) Spectraflexiltä löytyy normaalia kangaspäällysteistä instrumenttijohtoa paksumpi (tuplaten kangasta johtimen päällä) kaapeli, nimeltä FatsoFlex. Se on jämäkkä, ei hakeudu kiemuralle... mutta jämäkkyydestä huolimatta se ei ole liian jäykkä. Kiitos kangaspinnan joka myötäilee. Vastaavaa en ole muilta merkeiltä löytänyt.

c) Spectraflexin hinta on passeli, suhteessa laatuun jota olen saanut. Minulla on nyt ollut jo jonkun aikaa niin instrumenttikaapelia, kaiutinkaapelia nupin ja kaappien välissä sekä lyhyempi "patch-kaapeleita" pedalboardiin... eikä yhdessäkään ole ollut vikaa/häiriöitä tms.

d) Spectraflexiä saa haluamallaan kangaspäällysteellä. Eli voin valita vaikka pohjaväriksi harmaan ja siihen sitten neonvihreitä ja pinkkejä "kuviointeja" jos siltä tuntuu. Lopputuloksena on juuri minun näköisiä johtoja ja takuulla "erottuvia". Ei ole pienintäkään keskustelua reeniksellä siitä, kenen piuha on mikäkin. Pieniä asioita, mutta niistä syntyy se kuuluisa joki. PS. oma suosikki väritykseni on ihan musta alusta jolla punaisia/ruosteen ruskeita kuviointeja.

e) Spectraflexin käyttäjiin lukeutui myös idolini, niin kauan kuin hän kitaraa soitti. Siitä tulee se "henkimaailman mojo" jota ei välttämättä pidä väheksyä vaikka se turhalta ja naurettavalta kuulostaakin.
byt' v kurse volkov
Elhonas
18.03.2008 01:47:42
Ööö... minunko vastuulla oli todistaa Evidence paremmaksi kuin Spectraflex? Eihän tästä edes ollut kyse. Näin onnettomaan provoon ja säälittävän hataraan argumenttiin en viitsi tämän enempää edes vastata. Kysyin vain, että mikä tekee Evidencestä HUOMATTAVASTI paremman kuin Spectraflexistä? Tällöin todistusvastuu on jossain ihan muualla kuin minulla

Nii ei ku meinasin vaan että ku kaveri kerran väittää että on tehnyt testin nii miksi ei uskoa :P mutta juu..
No mikä vittu siinä vielä ahistaa
Murgo
18.03.2008 05:49:55

Tää on taas tätä... Jälleen kerran: eikös Amerikassa joku järjestö luvannut suurehkon rahapalkkion sille joka pystyy valvotuissa olosuhteissa sokkotestissä erottamaan kahden eri piuhan soundit? Hifipuolesta ja kaiutinkaapeleista taisi tosin olla kyse, mutta kuitenkin. Palkkiota ei kai kukaan koskaan kuitannut.

Minusta ainakin on ihan ok jos joku haluaa maksaa "mojosta" ja fiiliksestä ja on varaa siihen, mutta miksi sitä sitten pitää yrittää perustella "järkisyillä" ja mystisillä soundieroilla jotka korva muka pystyy kuulemaan vaikka eivät olekaan mitattavissa? Sanoo sitten vaan rehellisesti että ostaa kalliita piuhoja koska saa siitä hyvän fiiliksen tai tykkää väristä, ulkonäöstä, tunnusta jne. Näillä perusteillahan niitä kitaroitakin ostetaan, ja silti niissäkin sitä omaa valintaa yritetään perustella soundilla, teknisellä laadulla, kestävyydellä jne. Ihmisillä kai vain on joku tarve perustella valintojaan "rationaalisilla" syillä, "fiilis" ei vain tunnu validilta perustelulta.

Eri ihmiset sitten hakevat niitä fiiliksiä eri asioista, itselläni eivät piuhat herätä kovin suuria intohimoja, koska pragmaattisena teknokraattina olen sitä mieltä että piuha on neutraali työkalu jonka tehtävä on kuljettaa signaali paikasta A paikkaan B riittävällä hyötysuhteella, mihin kaikki kohtalaisen hyvälaatuiset piuhat pystyvät, joten mielestäni tärkeämpää on piuhan luotettavuus ja mekaaninen kestävyys, tietysti sen jälkeen kun perusedellytys eli kyky siirtää signaali riittävän muuttumattomana täyttyy. Toisaalta kaikkein halvimmat hyppynarut eivät täytä myöskään tuota mekaanisen kestävyyden vaatimusta eli kelvottomat lakut karsiutuvat jo silmämääräisellä arvioinnillla.

Kuitenkin kitarakamoissa ketjun muut osat eli kitara, mahdolliset efektit, vahvistin ja kaiutin vaikuttavat niin paljon enemmän ääneen kuin piuhat että varmaan esim. pieni tone-potikan hipaisukin muuttaa taajuustoistoa enemmän kuin piuhan vaihtaminen 20 euron hintaisesta johonkin superkalliiseen high-endletkuun.

Eli koetan sanoa että useimmissa kamoissa kun mennään sen tietyn kriittisen hintatason yli, ei kalliimmalle hinnalle enää saa järjellä perusteltavaa vastinetta, mutta monille se fiilis kasvaa silti ja jos siitä on valmis maksamaan niin siitä vaan, mutta turha sitä on perustella järkisyillä tai pseudotieteellisellä löpinällä jostain kuparikiteiden suuntauksesta tai vasta radiotaajuuksilla vaikuttavista kapasitanssieroista jne.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
nakedzen
18.03.2008 11:52:31
Saanko kysyä, mitä tuo "huomattava soundiero" pitää sisällään?

Jaa, siitä nyt on jo vuosi aikaa kun se tuli tehtyä. Vahvistin oli silloisen leadikitaristin VH4 jonka eteen noita kokeiltiin.

Kyseessä ei ollut mikään parannus soundiin, lähinnä ero oli verrattavissa vaikkapa mikkien vaihtoon kitarassa. Evidencessä oli muistaakseni enemmän yläpäätä ja muutenkin terävämpi soundi. Paha sanoa enempää mun siitä on jo aikaa, sen vain muistan että yllätyin kuinka paljon eroa soundillisesti (ei äänenlaadullisesti) niissä oli.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)