![]() 10.03.2008 11:12:54 (muokattu 10.03.2008 11:13:31) | |
---|---|
Mulla oli useita korvatulehduksia lapsena, ja vaikka olin 4-5 vuotias, muistan korvien puhkomiset erittäin hyvin. Siinä oli äidin lisäksi ainakin yksi hoitaja pitelemässä kiinni kun sattui niin paljon. Voi olla osasyy, mutta itse hankin tinnitukseni soittamalla vuosikausia rumpuja täysin suojaamatta. Nyt pääsointi 8 kHz + kerrannaiset päälle soinut 6 vuotta jatkuvasti. Kuulen parhaimmillaan tinnituksen Helsingin ruuhkassa ja meluisassa baarissa. Siitä voi päätellä tason. Alussa varsinkin väsyneenä ja stressaantuneena vaikeutti nukahtamista, mutta aivot ovat siitä veikeä elin että ne kompensoivat. Mulla liittyy vielä tähän meluherkkyys nykyään. Ei mitään asiaa vetää täysiä rumpusettiä ilman suojausta enää. Nyt ei enää tunnu pahalta ja olen oppinut elämään asian kanssa. Mutta suojatkaa herranjumala ne korvat, mieluiten teetetyillä tulpilla. Halpa hinta siitä ettei invalisoidu loppuiäkseen | |
![]() 10.03.2008 15:07:23 | |
Mulla oli useita korvatulehduksia lapsena, ja vaikka olin 4-5 vuotias, muistan korvien puhkomiset erittäin hyvin. Siinä oli äidin lisäksi ainakin yksi hoitaja pitelemässä kiinni kun sattui niin paljon. Voi olla osasyy, mutta itse hankin tinnitukseni soittamalla vuosikausia rumpuja täysin suojaamatta. Nyt pääsointi 8 kHz + kerrannaiset päälle soinut 6 vuotta jatkuvasti. Kuulen parhaimmillaan tinnituksen Helsingin ruuhkassa ja meluisassa baarissa. Siitä voi päätellä tason. Alussa varsinkin väsyneenä ja stressaantuneena vaikeutti nukahtamista, mutta aivot ovat siitä veikeä elin että ne kompensoivat. Mulla liittyy vielä tähän meluherkkyys nykyään. Ei mitään asiaa vetää täysiä rumpusettiä ilman suojausta enää. Nyt ei enää tunnu pahalta ja olen oppinut elämään asian kanssa. Mutta suojatkaa herranjumala ne korvat, mieluiten teetetyillä tulpilla. Halpa hinta siitä ettei invalisoidu loppuiäkseen Musta alkaa tuntua että vois sanoo ainaki kaikille korvatulehduslapsille että hitto suojatkaa kuulonne ajoissa. Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö. | |
![]() 12.03.2008 15:17:34 (muokattu 12.03.2008 15:18:10) | |
Minulla on pysyvä tinnitus, jonkinlaista on ollut jo lapsesta asti. Kärsin muutaman vuoden jatkuvista korvatulehduksista pienenä, ja ilmeisesti ne vaurioittivat tärykalvoja tai jotain. Kyllä sen kanssa sitten elää, kun se aikansa vinkuu. En kuule sitä normaalioloissa ollenkaan, eli siis hereillä ollessa vaikka telkkaria katsoessa. Nukkumaan mennessähän se eniten ärsyttää. Pidän aina keikoilla, treeneissä ja konserteissa tulppia enkä koskaan kuuntele lujalla musiikkia autossa tai kotona. You have to stop the Q-Tip when there's resistance. | |
![]() 12.03.2008 15:21:54 | |
Hassu juttu, en huomannut omaa tinnitustani ennen kuin näin tämän topicin. Mutta nyt taas huomaa että kyllä vinkuu oikein helvetisti. | |
![]() 12.03.2008 17:40:17 | |
Kärsin muutaman vuoden jatkuvista korvatulehduksista pienenä, ja ilmeisesti ne vaurioittivat tärykalvoja tai jotain. Mä oon käsittäny niin, että se "ääni" on joku aivojen tai sisäkorvan tuotos, eli ettei tärykalvoilla (vaurioituneilla tai vaurioitumattomilla) ois mitään tekemistä tinnituksen kans. Mut voihan niillä jatkuvilla tulehduksilla joku toisenlainen yhteys tinnitukseen toki olla. Ite en muista ku kerran joskus kersana korvatulehduksesta kärsineeni (ja sillon sit kans tosiaan kärsin!), tinnitus taas alko vasta joskus täysikäsenä. "It's really something other than else!" | |
![]() 13.03.2008 01:16:49 | |
Hassu juttu, en huomannut omaa tinnitustani ennen kuin näin tämän topicin. Mutta nyt taas huomaa että kyllä vinkuu oikein helvetisti. Kyllähän ne, joille kuulo ei oo tärkeä duunissa, kuten esim metsurit, erilaisten koneitten käyttäjät ym. suojelee kuuloaan kun taas ne, joille kuulosta jotain hyötyä duunissa olisi kuten esim muusikot viis siitä välittävät ennenkuin on liian myöhäistä, sitten ne kyllä hankkivat kunnon suojaimet, mutta menetetty ei enää palaa. Ei, en ole tanssimuusikko! | |
![]() 15.03.2008 14:58:52 | |
Vähän ohi aiheen mutta; Rumpuja kun soitan, mulla on tulpat korvissa ja siinä päällä kuulosuojain/kuulokkeet josta siis klikki. Ennen ei pystynyt pitämään täysillä klikin ääntä kun hajotti pään se DI DI DI ääni. Nyt sitä on pidettävä täysillä että naksutun kuuluu soiton alta, ja silti meinaa välillä hukkua paukkeen sekaan koko klikki. Joko soitan 3 kertaa kovempaa tai sitten kuulo alkaa feidata yläpäätä. Prkl. Pitänee hommata tehokkaampia tulppia ennenku alkaa tulemaan kuulovaurioita. rapukävelyä makeen | |
![]() 15.03.2008 17:13:32 | |
Vähän ohi aiheen mutta; Rumpuja kun soitan, mulla on tulpat korvissa ja siinä päällä kuulosuojain/kuulokkeet josta siis klikki. Ennen ei pystynyt pitämään täysillä klikin ääntä kun hajotti pään se DI DI DI ääni. Nyt sitä on pidettävä täysillä että naksutun kuuluu soiton alta, ja silti meinaa välillä hukkua paukkeen sekaan koko klikki. Joko soitan 3 kertaa kovempaa tai sitten kuulo alkaa feidata yläpäätä. Prkl. Pitänee hommata tehokkaampia tulppia ennenku alkaa tulemaan kuulovaurioita. Mikset tee niin päin että laadukkaista napeista klikki ja päälle kuulosuojaimet? | |
![]() 16.03.2008 16:37:17 | |
Tilaisin tuollaiset http://www.beatman.fi/product_details.php?p=186 ja lyhyen testin perusteella 22 eur on pieni raha siitä, että soundit ovat kohtalaisesti balanssissa (basso korostuu ehkä hieman liikaa) ja samalla kuulo suojautuu. Aiemmissa tavallisissa tulpissa soundi meni totaalisesti puuroksi, joten niiden käyttö esim. treenikämpillä ei ollut soundien kannalta mielekästä. Nää uudet tuntuu hyviltä. Hassua näissä uusissa on se "tikku", joka töröttää korvasta ulos :) Suojatkaa kuulonne. Minä en suojannut 20 vuotta sitten, joten tinnitus on nykyään se viimeinen mielikuva ennen nukahtamista. | |
![]() 16.03.2008 19:13:16 | |
Tilaisin tuollaiset http://www.beatman.fi/product_details.php?p=186 ja lyhyen testin perusteella 22 eur on pieni raha siitä, että soundit ovat kohtalaisesti balanssissa (basso korostuu ehkä hieman liikaa) ja samalla kuulo suojautuu. Sä et sit vissiinkään laula? Tommoset tulpat mullaki on (ainaki ihan samannäköset), mut ei niitä pysty kyllä päässään pitämään, jos laulaa pitäs samalla. Kuuluu lähes pelkästään se oma mölinä kallon luita pitkin sillon, eikä juur mitään "referenssiääntä" (kitaraa tms.) jonka mukaan sitä laulunsa äänenkorkeutta yrittäis säädellä. Ei varmaan haittaa niinkään, jos sävelkorva on ns. absoluuttinen, mutku mullakaan ei oo, ei oo kai ikinä ollu. Mut yhessä bändissä, missä ei tartte ite laulaa lainkaan, ni aina oon nykyään noi "joulukuuset" korvissa soittanu, et kyllähän ne sillai ihan hyvät on. Kun ei oikeen oo varaa mitään monensadan mittatilaustyötulppiakaan hankkia... "It's really something other than else!" | |
![]() 16.03.2008 19:13:43 | |
Kyllähän ne, joille kuulo ei oo tärkeä duunissa, kuten esim metsurit, erilaisten koneitten käyttäjät ym. suojelee kuuloaan kun taas ne, joille kuulosta jotain hyötyä duunissa olisi kuten esim muusikot viis siitä välittävät ennenkuin on liian myöhäistä, sitten ne kyllä hankkivat kunnon suojaimet, mutta menetetty ei enää palaa. Eäh, mä olen koulutukseltani puuseppä, ja sen lisäksi olin vuosia rakennustyöläisenä, ja ei siellä juuri moni kuuloaan paljoa suojaillut. Enpä minäkään. Ja varsinkin puusepänhommassa oli sitä melurasitusta ihan "sopivasti". No kyllähän toi homma kehittyy parempaan suuntaan kokoajan. Kuulo nyt on tarkistettu viimeksi viitisen vuotta sitten ja pitemmän kaavan kautta, ikäisekseni mulla oli erittäin hyvä kuulo. Eikä ole koskaan ollut tinnitusta. Mitä olen itse asiaa miettinyt, niin olen tullut aatelmaan että syinä on hyvät perintötekijät ja se että en ikinä ole ollut innostunut kuuntelemaan musaa luureilla. Aipodia en edes omista ja niitä vanhoja korvalappustereoitakaan ei ole koskaan tullut kauheasti käytettyä. Ostaa piti kun muillakin oli. :) | |
![]() 16.03.2008 19:29:38 (muokattu 16.03.2008 19:33:09) | |
en ikinä ole ollut innostunut kuuntelemaan musaa luureilla. Joo, tästä luurikuuntelusta nimenomaan ite epäilen että mun tinnitus johtuu, ainaki pääasiassa. Bänditreenejä on ollu kuitenki niin harvakseltaan (nykyään kyllä useemmin, ku on enempi bändejäki, mut noita "kuusitulppia" pyrin aina mukana pitämään varalta) ja volyymitki melko inhimilliset niissä yleensä, mut kuulokkeet päässä tulee kotona sitä ja tätä tehtyä lähes päivittäin. Harva niitä varmaan ees osaa niin hiljasella pitää mitä kuuluis. Tai siis ei kuuluis. Tai jotain, vittuminä tiedä taas ees mitä olin sanomassa tässä... E: Niin, sitä varmaan, että noi kuulokkeet on kyllä saatanasta, varokaa niitä, ihmiset! Ihan oikeesti! "It's really something other than else!" | |
![]() 16.03.2008 19:38:17 | |
Eäh, mä olen koulutukseltani puuseppä, ja sen lisäksi olin vuosia rakennustyöläisenä, ja ei siellä juuri moni kuuloaan paljoa suojaillut. Enpä minäkään. Ja varsinkin puusepänhommassa oli sitä melurasitusta ihan "sopivasti". No kyllähän toi homma kehittyy parempaan suuntaan kokoajan. Kuulo nyt on tarkistettu viimeksi viitisen vuotta sitten ja pitemmän kaavan kautta, ikäisekseni mulla oli erittäin hyvä kuulo. Eikä ole koskaan ollut tinnitusta. Mitä olen itse asiaa miettinyt, niin olen tullut aatelmaan että syinä on hyvät perintötekijät ja se että en ikinä ole ollut innostunut kuuntelemaan musaa luureilla. Aipodia en edes omista ja niitä vanhoja korvalappustereoitakaan ei ole koskaan tullut kauheasti käytettyä. Ostaa piti kun muillakin oli. :) Niih, tuurillahan ne laivatkin seilaa. Itse en lähtisi tuohon hyvät perintötekijät teoriaan luottaen liikenteeseen. Olen töissä Kansallisteatterissa näyttämömies-puuseppänä ja lisäksi rankaisen rumpuja suht lujaa, joten on pakko suojata kuuloa. Semminkin kun tinnituksen myötä kipukynnys on alentunut. | |
![]() 16.03.2008 19:42:15 | |
Sä et sit vissiinkään laula? Tommoset tulpat mullaki on (ainaki ihan samannäköset), mut ei niitä pysty kyllä päässään pitämään, jos laulaa pitäs samalla. Kuuluu lähes pelkästään se oma mölinä kallon luita pitkin sillon, eikä juur mitään "referenssiääntä" (kitaraa tms.) jonka mukaan sitä laulunsa äänenkorkeutta yrittäis säädellä. ... Juu, en laula. Toi varmaan pitää paikkansa laulaessa. | |
![]() 16.03.2008 21:26:09 | |
Niih, tuurillahan ne laivatkin seilaa. Itse en lähtisi tuohon teoriaan luottaen liikenteeseen. Olen töissä Kansallisteatterissa näyttämömies-puuseppänä ja lisäksi rankaisen rumpuja suht lujaa, joten on pakko suojata kuuloa. Semminkin kun tinnituksen myötä kipukynnys on alentunut. No mä nyt en tarkoittanut tuota juttua miksikään ohjeeksi että tehkää näin. Kunhan kerroin omia kokemuksia. 20 vuotta sitten nämä musaharrastukset aloitin. Rokkia soitettiin ja täysii. Eikä tietenkään tulppia kun ei niistä silloin pidetty ääntä. Siitä se varmaan siirtyi sitten työelämäänkin se tapa. | |
![]() 16.03.2008 21:50:28 | |
No mä nyt en tarkoittanut tuota juttua miksikään ohjeeksi että tehkää näin. Kunhan kerroin omia kokemuksia. 20 vuotta sitten nämä musaharrastukset aloitin. Rokkia soitettiin ja täysii. Eikä tietenkään tulppia kun ei niistä silloin pidetty ääntä. Siitä se varmaan siirtyi sitten työelämäänkin se tapa. Eipä tosiaan pidetty ääntä. Aloitin itse 34 vuotta sitten, ja aika monta vuotta ehti viskata ennenkuin joku tuli edes puhumaan suojauksesta. Ja niitä katsottiin vähän alta kulmain. Nyt kun ymmärtää, onkin jo myöhäistä. | |
![]() 18.03.2008 18:39:04 | |
Eipä tosiaan pidetty ääntä. Aloitin itse 34 vuotta sitten, ja aika monta vuotta ehti viskata ennenkuin joku tuli edes puhumaan suojauksesta. Ja niitä katsottiin vähän alta kulmain. Nyt kun ymmärtää, onkin jo myöhäistä. Niinpä, mulla kanssa tinnittää. Onneksi vielä on siedettävässä määrin, mutta kun menee nukkumaan tai on muuten hiljaista niin koko ajan kuuluu se pieni IIIIIIIIIIII.Siihen on tottunut jo mutta harmittavahan tuo on. Joskus kun olin flunssassa niin silloin se muistaakseni alkoi, tietenkään 22 vuotta ammattimuusikkona ei varmaankaan ainakaan sitä helpota. No, asiat on niin että ainakaan pahenemaan ei pääse, siihen malliin olen katsonut asiat. Eli sähkörummut ja lavameteli alas. Vittu näitä hommia. | |
![]() 20.05.2008 18:54:19 | |
Itselläni on ollut koko elämän ajan tinnitus, mutta ei ole päässyt sen pahemmin haittaamaan. Välillä rupeaa ehkä kavereita ärsyttämään koska sanon koko ajan "hä?" mutta mitäpä tuosta? | |
![]() 09.06.2008 21:01:12 | |
Huomasin tässä semmosen jutun, että jos jostain äänilähteestä sattuu tulemaan lähellä tinnituksen taajuutta olevaa ininää niin korvat menee jotenki shokkiin joksikin aikaa. Kuuntelin the For Carnationin biisiä Tales, jossa on lopussa heikohkoa, mutta tasaista vikinää. Kuulo jotenkin tarttui tähän taajuuteen ja oman tinnituksen lisäksi korvat soi jonkin aikaa myös tuolla biisistä bongatulla taajuudella. Muistelen, että sama juttu kävi joskus aikoinaan semmosen tuubivideon kanssa, jossa tyyppi teki eri taajuuksilla kuvioita hiekkaan... Yleinen vika vai lisää vikaa omassa päässä? Kyselee nimim. kahden taajuuden sinfoniaa kohta 10 vuotta. I didn't invent the rainy day, man. I just own the best umbrella. | |
![]() 09.06.2008 23:11:51 | |
Huomasin tässä semmosen jutun, että jos jostain äänilähteestä sattuu tulemaan lähellä tinnituksen taajuutta olevaa ininää niin korvat menee jotenki shokkiin joksikin aikaa. Kuuntelin the For Carnationin biisiä Tales, jossa on lopussa heikohkoa, mutta tasaista vikinää. Kuulo jotenkin tarttui tähän taajuuteen ja oman tinnituksen lisäksi korvat soi jonkin aikaa myös tuolla biisistä bongatulla taajuudella. Muistelen, että sama juttu kävi joskus aikoinaan semmosen tuubivideon kanssa, jossa tyyppi teki eri taajuuksilla kuvioita hiekkaan... Yleinen vika vai lisää vikaa omassa päässä? Kyselee nimim. kahden taajuuden sinfoniaa kohta 10 vuotta. No mulla myös jos on pitemmän aikaa isompaa meteliä katoaa taajuudet. Eli saatan laulaa kolme pykälää alempaa mistä muut soittaa. Sitten jossain kohtaa huomaa että voi helvata, olen hieman eri sävellajissa. Vittu näitä hommia edelleenkin. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)