Aihe: suukpl
1
teesax
08.01.2008 20:24:54
löytyykö kokemuksia tenorsax suukpl:ponzol 100 M2.En meinaa löytää sopivaa lehteä (vingahtelee ylääänet), jotenkin ote erikoinen:ansatsi.Vuosia ollut Otto linkin 7* ja tuntuu,että ylääänet sillä vähän ylävireisiä.
chipie
12.01.2008 17:30:22
Noh, jos olet jo kokeillut erilaisia lehtiä ja ei silti lähde kulkemaan, niin luulisin, että yksinkertaisesti ansatsisi ei ole tottunut vielä tuohon ponzoliin.. tsemppiä :)
Feel free to blow
teesax
08.02.2008 07:53:28
Noh, jos olet jo kokeillut erilaisia lehtiä ja ei silti lähde kulkemaan, niin luulisin, että yksinkertaisesti ansatsisi ei ole tottunut vielä tuohon ponzoliin.. tsemppiä :)

Moikka.Kiitos vastauksesta.Näin sen arvelinkin olevan.Huulissahan on paljon lihaksia ja nyt sitten mulla on vuosien mittaan naamari tottunut tähän linkkiin.Ymmärän toki,ettei homma voi millään istua heti.Täytyy vaan soittaa.Lehdestä pääsin jo jyvälle.Sieltähän niitä löytyi,karvan vahvempi ja vinkuminen alkoi hiipua.Tietenkin alaäänet otetaan huomioon.RICO JAZZ SELECT ja VANDOREN JAZZ.Ponzol mulla on karvan pienempi,kuin Linkki millä oon soitellut.Mielestäni Ponzolissa selkeämpi ääni.Että tämmöstä. Kevään odotusta sullekin. Moi moi...
Ippei
15.03.2008 03:05:06
Tervehdys!

Minä en puhaltelija ole, paitsi ocarinaan silloin tällöin tuhisen.

Aihetta sivuten kuitenkin, puhallinsoittimiin soveltuvia kieliä oli tarjouksessa
TH-marketissa Vantaalla. Yhden pakkauksen hinta oli 2 euroa. Kokoja löytyi
erilaisia. Oli klarinetille ja saksofonille, ties mille ...

En tiedä saisiko mainostaa, mutta tälläistä tällä erää. Pakkaukset olivat kolhiintuneita
eivätkä siistejä, mutta uskoisin että tavara nyt vielä kunnossa on.
Sinne vain katsomaan jos kiinnostaa.

En teidän aluettanne muuten tahraa, mukavaa puhaltelua!

- Ippei

PS. En keksinyt uudempaa, "sopivampaa" aihetta. En ota vastaan valituksia hausta
tms., osaan sitä käyttää kyllä. Ja kuten sanoin, en tahraa enempää. (Ellei silmiini
osu jotain muuta teille sopivaa. Niin, olihan siellä kai pasuuna vai mikälie myynnissä.)

PPS. Osoite tällä erää on Osmankäämintie 7, 01300 Vantaa. Ma-Pe 10-20, La 10-16.
sax_O Fonisti
15.03.2008 10:49:23
puhallinsoittimiin soveltuvia kieliä oli tarjouksessa
TH-marketissa Vantaalla. Yhden pakkauksen hinta oli 2 euroa

siis mitä ihmettä? puhallinsoittimiin soveltuvia kieliä? siis jotain yleiskielä? ei näin. ja tähän mennessä ostamani 10lehteä/paketti on maksanut 30e, joten 2e kuullostaa lähinnä huvittavalta. saisiko vähän lisävalaistusta tästä, vai oliko tää kenties hyvä vitsi? :D

P.S. isot alkukirjaimet
Uhi
15.03.2008 13:12:49
siis mitä ihmettä? puhallinsoittimiin soveltuvia kieliä? siis jotain yleiskielä? ei näin.

Lueppas ensi kerralla alkup. teksti toisenkin kerran ja hutki vasta sitten sillä halolla.
funkylord
16.03.2008 21:43:14 (muokattu 16.03.2008 21:44:16)

Näitä kyllä pitäisi päästä koklaamaan. Luultavasti jotain varastossa seisseitä jämäeriä.

PS. Hei Sax o fonisti. Löysääppä pipoa hieman. =)
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
tavaton
20.03.2008 21:19:26
Jospas yritän saada tätä topiccia palaamaan hieman asiaan.

Kun mieltä on askarruttanut se, millaisen suukapulan hankkisin ikivanhaan tenorifoniin, jota en vielä kunnolla osaa soittaa. (katso kuva profiilistani)

Ostin kyseisin instrumentin syksyllä, jolloin en ollut vielä soittanut lainkaan. Myyjä antoi ystävällisesti kourallisen erilaisia käytettyjä suukapaleita mukaan testattavaksi, mutta tietäähän sen mitä siitä tulee. En saanut oikeasti mitään selkoa, oliko niissä jotain eroa. Valitsin pitkien testausten jälkeen sen, jolla sain hieman muita helpommin äänen aikaiseksi. Ilmeisesti joku muukin oli siihen tykästynyt, sillä nimi on erittäin kulunut. Kun oikein pinnistän mielikuvitustani, siinä saattaa lukea: BUNDY.

Soittelen fibracellin muoviläpyskällä (medium soft) , ja siihen olen ihan tyytyväinen, vaikkei ääni aivan sama olekaan kuin rico royalin 2,5:ssä. Mutta tuntuu olevan pitkäikäisempi ja huolettomampi kun ei tarvitse kastella ja arvailla koko ajan, johtuuko vinkuminen huonosta soittajasta, soittimesta, vai lehdestä. Yleensä soittajasta.

Alkaa olla kuitenkin aika vissiin ostaa uusi lehti kuitenkin...joko tuo muovi osoittaa hiipumisen merkkejä, tai sitten muuten vain soittelen eri tavalla, sillä vingahtelu on lisääntynyt. Tosin edelleen veikkaan että suurin syy on etten ole ehtinyt talvella juurikaan puhallella. Mutta huolestuttavinta on se että varsinkin korkeammissa äänissä lehti saattaa mykistyä joskus kokonaan....menee tukkoon. Puhallanko sitten liian kovaa vai puristanko liikaa, vai onko se lerppu todellakin löystynyt vanhuuttaan.

Asiaan siis vihdoin... ajattelin että tilaan pykälää kovemman (medium) lehden ja soittelen sillä. Mutta hiukan pidemmällä tähtäimellä... mikähän voisi olla sopiva suukappale? Tiedän jo vastauksen: mene kauppaan ja pyydä saada testata. Vaan kun soittotaito edelleen on mitä on niin tuumailen mielessäni näin: sama se, osaanko vielä soittaa hyvällä, mutta jos hankin hyvän suukappaleen nyt valmiiksi niin miksen oppisi sillä soittamaan? Eihän se mitään merkitse, osaanko juuri nyt sellaisella soittaa. Ymmärtänette mitä ajan takaa? Tumpelona en edelleenkään osaisi erottaa hyviä huonoista ( eli minulle sopivia minulle epäsopivista) vaikka kuinka puhkuisin.

Kysymys kuuluu: onko suukappaleissa hinta jokin meriitti? Rubberia metallia vai bakeliittia? Miksi jotkin suukappaleet menevät syvemmälle pillin kaulaan kuin toiset?

Lehdistä: miksi muovinen on enemmän ON/OFF...siis se joko soi tai ei soi, mutta aito lehti (ei kuitenkaan Aitolehti?) pitää koko ajan jotain ääntä hiljaisellakin puhalluksella.

Ja sitten vielä sanotaan ettei huonoja kysymyksiä olekaan.... tässä muutamia malliksi.
En mää tästäkään mitään oikeesti ymmärrä.
popoing
20.03.2008 22:09:27
Jos nyt oikein ymmärsin, niin olet ostamassa sekä uutta suukappaletta, että uutta lehteä. Lähtisin varmaankin rakentamaan hommaa niin päin että ostaisin aluksi kapulan ja sitten vasta lehden. Lehti saattaa kuitenkin mennä vaihtoon, jos löydät jonkun tiety suukappaleen ja siis testin yhteyteen ei välttämättä kannattaisi ottaa totuttua paksumpaa lehteä käyttöön.

Jos innostut ostamaan suukappaleen isommalla aukolla kuin nykyinen, niin käy luultavasti, niin että siirtyminen paksumpaan lehteen aiheuttaa ongelmia. Omassa suukappaleessa Ricot vinkuvat paljon helpommin kuin VanDoren ja toisaalta myös perinteinen malli vinkuu enemmän kuin ZZ (paksuuden pysyessä samana).

Jos tuntuu että nykyisellä setupilla äänet vingahtelevat, ottaisin ehkä puolikkaan ohuemman lehden, kun testaisin uusia suukappaleita. Saattaa olla vaikea saada niitä suukappaleiden eroja esiin, jos tutulla suukappaleella ääni vingahtelee ko. lehden paksuudella.

Itselläni äänen kehittymiseen on vaikuttanut (uskoakseni) se, että otin vaikean suukappaleen käyttöön. Siinä laadukkaan äänen tuottaminen onnistuu vain hyvällä ansatsilla ja hyvällä pallean käytöllä. Samoin paksun lehden käyttäminen (uskoakseni) sai kurkkuani avoimemmaksi. Nyt kun olen sitten treenannut tällaisella vaikealla kokoonpanolla, niin tuntuu että vanha suukappale on aivan äärettömän helppo ja toisaalta tämä vaikeampikin soi sitten puolikasta ohuemmalla lehdellä mainiosti (lue: paljon paremmin kuin vanha suukappale ikinä). Vanha suukappale oli helppo soittaa huonollakin ansatsilla, eikä oikein löytänyt sitä jujua, millä ääntä pystyisi yleensäkään kehittämään. Siksi olen itse tyytyväinen, että siirryin vaikeampaan suukappaleeseen.

Tässä nyt tällaisia yleisiä mietteitä ja toivottavasti joku asiantuntija vastailee noihin varsinaisiin kysymyksiisi.
sax_O Fonisti
23.03.2008 20:52:58
PS. Hei Sax o fonisti. Löysääppä pipoa hieman. =)

Joo, itse asiassa pipo on niin löysällä että putoaa kohta silmille. En todellakaan kirjottele täällä koneen ääressäni naama punasena, vaan pikemminkin kieli poskella ja suu typerässä virneessä. Kuitenkin yrittelen pysyä asiassa, tai ainakin lähellä. Täytyy myöntää että meikäläisen huumori ei ole kaikille huumoria, mutta musta on vaan hauska provosoida ja aiheuttaa keskustelua, harmi jos siitä joku suuttuu. Ei oteta nettikeskusteluja ihan tosissaan, eihän? :D
funkylord
23.03.2008 23:09:33

Joo, itse asiassa pipo on niin löysällä että putoaa kohta silmille. En todellakaan kirjottele täällä koneen ääressäni naama punasena, vaan pikemminkin kieli poskella ja suu typerässä virneessä. Kuitenkin yrittelen pysyä asiassa, tai ainakin lähellä. Täytyy myöntää että meikäläisen huumori ei ole kaikille huumoria, mutta musta on vaan hauska provosoida ja aiheuttaa keskustelua, harmi jos siitä joku suuttuu. Ei oteta nettikeskusteluja ihan tosissaan, eihän? :D

No ei. Tullu tässä koneen äärellä vähän turhankin kauan vietettyä, niin rupeaa elämään nämä keskustelut =)
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
Lumi85
30.03.2008 19:29:57
Tiedetään, pitäisi saada joku pro mukaan testailemaan, mutta aika hiljaasta Pohjanmaan perukoilla. Harkitsen tuohon Centuryyni tosinaisen suukappaleen hankkimista. Meyer on ilmeisesti ihan asiallinen merkki? Näissä numerot kai suurenee aukon koon mukaan. Minkäkokoinen pitäisi aloittelijalle olla? Ricon 2 lehdellä oon tööttäilly tähän mennessä.
tavaton
30.03.2008 20:52:20
Tiedetään, pitäisi saada joku pro mukaan testailemaan, mutta aika hiljaasta Pohjanmaan perukoilla. Harkitsen tuohon Centuryyni tosinaisen suukappaleen hankkimista. Meyer on ilmeisesti ihan asiallinen merkki? Näissä numerot kai suurenee aukon koon mukaan. Minkäkokoinen pitäisi aloittelijalle olla? Ricon 2 lehdellä oon tööttäilly tähän mennessä.

Saman tapasia aatoksia mullakin... pitäis mennä jonnekin soitteleen koesoittoja yms, mutta eihän täällä maalla ole niin kuin helsingissä... ja jos oliskin niin ei niitä pienessä ajassa osais kuitenkaan sanoa mikä suukappale olis hyvä pidemmän päälle.. oon aatellut että jos ostais jonkun tunnetusti hyvän ja yrittäis sillä sit opetella soittaan... meneeköhän pahasti pieleen?

Lueskelin netistä ulkomaanpalstoja ja kovasti siellä oli aiheesta keskustelua, mutta ei niistä juurikaan viisastunut. Sen sain selville että tää mun BUNDY on ilmeisesti halvemmasta päästä mutta suht helpposoittoinen. No sen verran osasin päätellä itsekin ja siksi sen valitsinkin alkuun kun sillä sentään sain äänen ulos. Nyt on vaan alkanut tuntua että pitää joko vaihtaa kapulaa tai sit siirtyä jäykempiin lehtiin.
En mää tästäkään mitään oikeesti ymmärrä.
V1lleK
31.03.2008 09:50:36
Suukappaleista tietoa halajavan kannattaa käydä vilkaisemassa kirjoitus, joka löytyy tuon linkin kautta. Siellä on myös asiaa aloittelijan suukappaleista.

http://www.freewebs.com/villekyllonen/saksofoni.htm

--> Tietoa saksofonin suukappaleista.
Lumi85
31.03.2008 11:37:42
Jeps, tätäkin kävin eilen lukemassa, menee vaan niin tarkaksi tiedoksi, että vähemmästäkin menee pää sekaisin.. No ei kai tässä auta.
Kiusa se on lyhytkin treeni.
teesax
24.04.2008 11:25:49
Löytyykö kommentteja ja kokemuksia LEBAYLE LR2 Tenorifonin suukpl:sta? OttoLinkin 7* kauan soittanut.Hakisin kirkkaanpaa ja ehkä poppimaista soundia joka kuitenkin sopisi myös Big Band soitantaan.Myös "tuhinasoundi" esim. balladit,bosikset ym. Löytyykö tietoa tämän suukpl:een soundimaailmasta ja volyymista?
V1lleK
24.04.2008 12:22:01
Löytyykö kommentteja ja kokemuksia LEBAYLE LR2 Tenorifonin suukpl:sta? OttoLinkin 7* kauan soittanut.Hakisin kirkkaanpaa ja ehkä poppimaista soundia joka kuitenkin sopisi myös Big Band soitantaan.Myös "tuhinasoundi" esim. balladit,bosikset ym. Löytyykö tietoa tämän suukpl:een soundimaailmasta ja volyymista?

Itseltäni ei löydy kyseisestä suukappaleesta kokemuksia, mutta jos englanti taipuu hyvin, niin saxonthewebin foorumilta kannattaa käydä lukemassa ainakin tuo threadi:

http://forum.saxontheweb.net/showth … p?t=60250&highlight=Lebayle+LR2
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)