Aihe: Kuluttajien lisääntyneen kuulokekkuuntelun vaikutus miksauksiin
1 2 3
Groovi
16.03.2008 00:26:25
Eikös se äänimies ole kuitenkin olemassa nimenomaan kuuntelijaa eikä itseään varten? Taitaa olla nimenomaan miksaustyön haastavimpia tehtäviä asettua palvelemaan musiikkia ja bändiä itsessään ja unohtaa kaikki omat mielihalut ja kriittiset näkemykset.

Olisi kummalista jos autokauppaan kävellessäni autokauppias alkaisi sanella minkälaisen auton minä haluan ostaa.
Onneksi löysin Rockn rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
Roberto
16.03.2008 09:38:01

Olisi kummalista jos autokauppaan kävellessäni autokauppias alkaisi sanella minkälaisen auton minä haluan ostaa.

Se kauppias vaan myy sulle jonkun niistä vaihtoehdoista jonka valmistaja tietää sun ostavan.
Groovi
16.03.2008 11:36:38
Mikään määrä miksaamista ei kuitenkaan paranna millään tavalla jonkun mp3/markan kurkkupurkkien soundia. Vaikka kuinka miksaisi niin kyllä se musiikki vain kuulostaa paremmalta kunnon laitteilla ja kunnon olosuhteissa.

Joo, kyllä se ihan totta on.

Viittasin lähinnä siihen ettei nykyaikanakaan muusiikin miksaamisessa kovinkaan paljon ole muistettu ottaa huomioon sitä, että hyvin moni kuuntelee musiikkia kuulokkeilla. Ennen vanhaan kun musiikkia kuunneltiin yleensä kotona niillä paskoilla pakettistereoilla.

Se että pitäisikö sitä ylipäänsä huomioida mitenkään miksaamisessa, niin on vaikea sanoa. Kuitenkaan mun mielestä miksaaminen ei ole muuttunut kuuntelijan olosuhteiden muuttumisen mukana mitenkään, vaikkakin sellaisten a-luokan kuuntelunautinnon tarjoavien laitteiden määrää on varmaankin laskenut ajan saatossa. Sellaisia paatuneita "hifi-miehiä" on jokseenkin vähenevä määrä kuuntelijoissa.
Onneksi löysin Rockn rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
Roberto
16.03.2008 12:39:04

Se että pitäisikö sitä ylipäänsä huomioida mitenkään miksaamisessa, niin on vaikea sanoa. Kuitenkaan mun mielestä miksaaminen ei ole muuttunut kuuntelijan olosuhteiden muuttumisen mukana mitenkään, vaikkakin sellaisten a-luokan kuuntelunautinnon tarjoavien laitteiden määrää on varmaankin laskenut ajan saatossa. Sellaisia paatuneita "hifi-miehiä" on jokseenkin vähenevä määrä kuuntelijoissa.

Veikkaan että hifistien määrä on pysynyt samana, tai kasvanut hippasen, mutta ensin walkmanit ja sittemmin mp3-soittimet on lisännyt perushönöjen määrää kiljoonakertaiseksi.
Leikari
16.03.2008 12:58:20
toivottavasti joku ottaa miksauksissa huomioon, että minä kuuntelen musaa läppärin omilla kaiuttimilla..
dewil
16.03.2008 13:07:54

Kuitenkaan mun mielestä miksaaminen ei ole muuttunut kuuntelijan olosuhteiden muuttumisen mukana mitenkään,

Kyllä se itseasiassa pidemmällä tähtäimellä on muuttunut kovastikin. Monosta stereoksi, stereomiksaus itsessäänkin on käynyt läpi vaikka mitä kokeiluja etc. ja vinyylistä CD:hen siirtymisen johdosta botne on tukevoitunut ja stereolevitykset arkipäiväistyneet. Dynamiikkasotakin on viimeaikoina vaikuttanut soundiin ihan törkeesti.

Ehkei perinteisessä musiikissa vain ole tarvetta panostaa kuulokemiksaukseen mitenkään erityisesti, varsinkin kun sen saman matskun pitäisi toimia stereoistakin bueno. Aivo on kuitenkin aika vinkeä adaptoitumaan erillaisiin kuunteluolosuhteisiin.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
HTMono
16.03.2008 13:19:47
Kyllä se itseasiassa pidemmällä tähtäimellä on muuttunut kovastikin. Monosta stereoksi, stereomiksaus itsessäänkin on käynyt läpi vaikka mitä kokeiluja etc. ja vinyylistä CD:hen siirtymisen johdosta botne on tukevoitunut ja stereolevitykset arkipäiväistyneet. Dynamiikkasotakin on viimeaikoina vaikuttanut soundiin ihan törkeesti.

Tämä menee nyt vähän offtopiciksi mutta bongasikohan kukaan täältä tuota uutista?
http://www.yle.fi/uutiset/pop/oikea/id84444.html

Onhan tuosta jo pitkään puhuttu, oikeat toimet taitavat vaan uupua. Miten tuohon loppujen lopuksi puututaan järkevästi edes, luulisi että levy-yhtiöt ainakin älähtävät odottaen tämän vaikuttavan juuri tuohon musiikin "kiinnostavuuteen".
Palatakseen takaisin laboratorioon erään pilkun kautta Ohnn huomasi olevansa kokonaan pilkkujen peittämä. Jokainen pilkuista osoittautui päteväksi siirtolaitteeksi ajassa ja avaruudessa.
Aki
16.03.2008 13:46:14

Saundikysymys on mun mielestä siinä ihan toissijainen juttu.

Sepä se, kuluttaja kuuntelee musaa mieluummin toislaatuisilla laitteilla jos ne sopivat olosuhteisiin paremmin. Tämä on mielestäni ehdottomasti otettava huomioon äänitetuotannossa.

No kai ne äänitteet nyt pyritään miksaamaan aina niin, että ne kuulostavat mahdollisimman hyviltä mahdollisimman monilla eri alustoilla.

Nimenomaan. Ja kun yleisesti käytössä olevat alustat muuttuu, niin toki se vaikuttaa myös äänityöläisiin. Tai ainakin pitäisi. Perus automankkahan on pitkään ollut tavallinen kuuntelualusta miksausta viimeistellessä.

Maailman käytetyin tarkkailukaiutin (oisko?) NS-10 on olemassa vain sitä varten että se simuloi tavallista halpaa pakettistereojärjestelmää. Jos pakettistereot ovat muuttuneet Nokian korvanapeiksi, pitäisi Nokian alkaa myymään NS-10 -kuulokkeita studioihin.

Halvoissa kuulokkeissa kun korostuu esim 200Hz, 1KHz ja 5KHz alueet hyvin tavallisesti, niin noi alueethan on mielestäni tänä päivänäkin aika vältettyjä. Ja korostetaan niitä basso- ja diskanttitaajuuksia joita halvat laitteet eivät niin hyvin toista. Tätä vaan on tehty jo vähän hifikuuntelijoiden kustannuksella. En valitettavasti muista mikä biisi se oli joka kuulosti Dynaudioilla huonolta, Geneleceillä riipivältä, mutta NS-10:llä paljon paremmalta. Joku amerikkalainen kantriartisti kait.

hankittu helvetin kalliit kamat kotiäänittelyyn ja sitten äänitetty surkeaa materiaalia niillä megavehkeillä

Tää on niin tätä päivää. Ja sitten mnetissä ihmetellään kun joku on saanut samoista kamoista paljon paremman soundin.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
projekti
16.03.2008 13:47:13

Viittasin lähinnä siihen ettei nykyaikanakaan muusiikin miksaamisessa kovinkaan paljon ole muistettu ottaa huomioon sitä, että hyvin moni kuuntelee musiikkia kuulokkeilla. Ennen vanhaan kun musiikkia kuunneltiin yleensä kotona niillä paskoilla pakettistereoilla.

Koko pienen ikäni olen ollut kuulokekuuntelun puolella ja täytyy sanoa että ainakin vanhat, 60-luvulla äänitetyt esim. Beatlesit on järkyttävää kuunneltavaa kuulokkeilla. Kyllä sellaiset levyt on pakko pistää monona kuulumaan tai laitettava kuulokkeet pöydälle ja kuunneltava siitä. Jos toiseen korvaan tulee rummut ja basso, ja toiseen korvaan kitara ja laulu, ei sellaista voi kuulokkeilla kuunnella. Kaiuttimilla se menee, varsinkin tiskatessa....

Se että pitäisikö sitä ylipäänsä huomioida mitenkään miksaamisessa, niin on vaikea sanoa.

Pitäisi. Jos miksaus tehdään pelkästään kaiutinkuuntelulla, ja vielä kaiuttomassa studiossa, ei se lopputulos vastaa pätkääkään sitä miltä se kuulostaa betoniseinäisessä kerrostalossa.
Eikä myöskään välttämättä kuulosta hyvältä kuulokkeilla, ei hyvillä eikä huonoilla, koska kuulokekuuntelussa ei tule sitä kanavien sekoittumista kuten kaiutinkuuntelussa. Kyllä nykyään kannattaa ottaa kuulokekuuntelu huomioon miksatessa.
Ultra Pro.
Teijo K.
16.03.2008 15:33:27

Musta noi halvat pakettistereot on parantuneet huimasti ainakin siitä mitä ne oli 1980-luvulla. Mulla oli silloin sellainen halpa muovihimmeli ja kun vertaa sitä soundia noihin mini"hifeihin" mitä meillä on nyt makkarissa niin onhan se soundi parantunut miljoonalla. Ja nää makkarihifit on tosiaan samaa hintaluokkaa arviolta kuin ne mun kasarilla ostetut stereot oli silloin. Tavallaan halvemmalla pääsee halutessaan käsiksi ihan kelpo äänentoistoon kuin silloin. Rahasta homma ei ole kiinni enää.

Kuulokehomma on nyt vaan muodissa niin jengihän siihen sitten satsaa. Sama vähän kun tuli ne ekat kasettiwalkmanit. Kaikillahan sellaset piti olla. Mä oli köyhä ja nuuka ja hommasin jotkut Grundigin kopiot. Mutta samaa ilmiötähän siitä on ollut kuin oli silloinkin, että jengiltä meni kuulo ja tuli tinnitystä. Nykyään siinä on lisävääntönä vielä se, että kuuloa yritetään suojata keikoilla suorastaan hysteerisesti mutta sitten luukutetaan sellasta vahvasti piikikästä ääntä suoraan korvaan. Jee jee.
Groovi
16.03.2008 16:15:20
Musta noi halvat pakettistereot on parantuneet huimasti ainakin siitä mitä ne oli 1980-luvulla. Mulla oli silloin sellainen halpa muovihimmeli ja kun vertaa sitä soundia noihin mini"hifeihin" mitä meillä on nyt makkarissa niin onhan se soundi parantunut miljoonalla.

Totta, mutta samalla koko soundimaailman skaala on muuttunut ylöspäin. Se mikä 80-luvulla oli laitteiden tarjoama ns. "hyvä soundi", on tänäpäivänä vain keskinkertaista.
Teijo K.
16.03.2008 17:03:24

Totta, mutta samalla koko soundimaailman skaala on muuttunut ylöspäin. Se mikä 80-luvulla oli laitteiden tarjoama ns. "hyvä soundi", on tänäpäivänä vain keskinkertaista.

No tosta mä olen taas eri mieltä. Kyllä ne huippulaitteet oli huippuja jo silloin, eikä se kovin kärki musta ole niin kauheasti parantunut. Mutta tää kohtuuhintainen kasti on. Mutta sitten on tullut sen kohtuuhintaisen alle kokonaan uusi ryhmä noin laadullisesti ja se on pakattu musa. Siinä ei välttämättä pääse yhtään halvemmalla, maksaa ne iipoditkin useita satoja. Jostain muusta on kyse. Samasta mikä ajoi käyttämään aikoinaan niitä walkmanejä. Muoti.
axelsson
16.03.2008 17:17:10
Musta noi halvat pakettistereot on parantuneet huimasti ainakin siitä mitä ne oli 1980-luvulla. Mulla oli silloin sellainen halpa muovihimmeli ja kun vertaa sitä soundia noihin mini"hifeihin" mitä meillä on nyt makkarissa niin onhan se soundi parantunut miljoonalla. Ja nää makkarihifit on tosiaan samaa hintaluokkaa arviolta kuin ne mun kasarilla ostetut stereot oli silloin. Tavallaan halvemmalla pääsee halutessaan käsiksi ihan kelpo äänentoistoon kuin silloin. Rahasta homma ei ole kiinni enää.

Toisaalta pelkillä stereoilla ei kelpo äänentoistoon pääse oikein missään, pitäs olla vähän akustointia niissä makkareissa ja olohuoneissa, sen takia musta toi kuulokekuuntelu on ihan hyvä juttu. Ei oo mitenkää mieltäylentävää kun on ite ruuvannut jonkun miksauksen alamiddleä muutamia päiviä puolen desibelin tarkkuudella kohdilleen ja sitten kaverit kuuntelee olohuoneessaan just -80 luvun pioneereista, toinen kaiutin tietty lattialla ja toinen kirjahyllyn ylähyllyllä, kytkettynä väärään vaiheeseen ja 120hz tuuttaa siinä petonihuoneessa sen +20db ja "on vitu hyvät zaundit miksattu tähä".
Teijo K.
16.03.2008 17:22:12

Toisaalta pelkillä stereoilla ei kelpo äänentoistoon pääse oikein missään, pitäs olla vähän akustointia niissä makkareissa ja olohuoneissa, sen takia musta toi kuulokekuuntelu on ihan hyvä juttu. Ei oo mitenkää mieltäylentävää kun on ite ruuvannut jonkun miksauksen alamiddleä muutamia päiviä puolen desibelin tarkkuudella kohdilleen ja sitten kaverit kuuntelee olohuoneessaan just -80 luvun pioneereista, toinen kaiutin tietty lattialla ja toinen kirjahyllyn ylähyllyllä, kytkettynä väärään vaiheeseen ja 120hz tuuttaa siinä petonihuoneessa sen +20db ja "on vitu hyvät zaundit miksattu tähä".

Joo, mutta se ei paranna tilannetta yhtään jos ne kuulokkeet on semmoset kurjat napit ja se musa tulee sieltä aipodista tuhannen pakattuna. Siis jos ihan teknisesti sitä hommaa tarkastelee. Ainoa että kuulovaurioitten riski kasvaa.
Mikael
16.03.2008 17:49:21 (muokattu 16.03.2008 17:56:08)

Mä en kyl edes kuluttajana haluis että musiikkia alettais miksaamaan tai masteroimaan vaan jonkun nappikuulokkeiden ehdoilla - saati sitten taiteilijana/biisintekijänä/bändin jäsenenä. Miksaajana ja äänittäjänä sitä tietty tekee mitä asiakas haluaa, mut kyl mä joka tapauksessa haluaisin että musa kuulostais nimenomaan hyvältä hyillä laitteilla. Tietty pyrkimys on siihen että kuulostais mahdollisimman hyvältä kaiklla laitteilla, mut en rupeis tekemään sellaisia asioita mikä vaarantais hyvän kuuntelukokemuksen hyvillä laitteilla.

Tietty jos levy-yhtiöillä olis varaa panostaa vaik mp3-masterointiin erikseen... en tiiä. Työllistävä vaikutus ei aniakaan olis pahitteeksi : )

Ainakin iPodissa näyttäis olevan tollasia eq-presettejä ja näkisinkin et fiksumpaa olis tehdä se sovitus siinä laitteessa niin että valittais toistimesta asetukset jotka sopii kulloiseenkin kuuntelutilanteeseen.
Inhimillisyys on hyve.
Roberto
16.03.2008 18:20:59

Ainakin iPodissa näyttäis olevan tollasia eq-presettejä ja näkisinkin et fiksumpaa olis tehdä se sovitus siinä laitteessa niin että valittais toistimesta asetukset jotka sopii kulloiseenkin kuuntelutilanteeseen.

Olispa muuten presettien lisäksi säädettävä eq.. touchille ja ipuhelimellehan noita pystyy ite duunailemaan, onks kukaan löytäny?
Mikael
16.03.2008 18:31:37 (muokattu 16.03.2008 18:33:56)

Olispa muuten presettien lisäksi säädettävä eq.. touchille ja ipuhelimellehan noita pystyy ite duunailemaan, onks kukaan löytäny?

Niinpä! Miksipäs ei esim iTunes softassa vois olla presettien lisäks parametrinen eq jonka vois ladata soittimeen? Netistä vois imaista myös kaikille kuulokemalleille valmistajan omat eq-asetukset : ) Tai sit ne vois olla VST-yhteensopivia ja kukin vois valita ite omat mielisäätimet ja -efektit. Mä veikaan et toi olis hitti kun jengi tykkää nykyään räplätä noita kännyköitä ja soittimia...
Inhimillisyys on hyve.
Teijo K.
16.03.2008 19:05:19

Niinpä! Miksipäs ei esim iTunes softassa vois olla presettien lisäks parametrinen eq jonka vois ladata soittimeen? Netistä vois imaista myös kaikille kuulokemalleille valmistajan omat eq-asetukset : ) Tai sit ne vois olla VST-yhteensopivia ja kukin vois valita ite omat mielisäätimet ja -efektit. Mä veikaan et toi olis hitti kun jengi tykkää nykyään räplätä noita kännyköitä ja soittimia...

Toihan olisi sellainen idea jota laitevalmistajankin voisi mainostaa "lisäarvona". Eli mahdollisesti jopa toteutettavissa. :)
axelsson
16.03.2008 19:56:59
Toihan olisi sellainen idea jota laitevalmistajankin voisi mainostaa "lisäarvona". Eli mahdollisesti jopa toteutettavissa. :)

Pah, noista kukaan mitään ymmärrä. Mitä enempi passoa sen parempi soundi. Ja vielä kun ois joku keinotekonen stereolevitys efekti niin aina paranee.

Jossain anttila- stereoissa oli muuten keskellä etulevyä punainen "INCREDIBLE SOUND" -nappi, ihan totta. Ja soundi oli tosiaan muistaakseni nimensä veroinen (oli nappi pohjassa tai ei).
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)